Geçenlerde, uzun yola çıkacak, daha önce de uzun yola çıkmış, bir çiftin röportajını okudum. Orada bizim genellikle sohbet ettiğimiz konular sorulmuştu. O röportajdan aklımda kalanları yazayım. Eksiği, fazlası illa ki vardır. Okuduğum zaman aklıma gelen birçoğumuz deneyimimiz olmadan da mantıklı çıkarımlar yapıyor muşuz oldu.
Şöyle ki;
Tekne boyu ne olmalı ?
Verdiği cevap;
Her boy tekne ile uzun yola çıkılabileceği ama mantıklı seçimler yapılması gerektiği. 34-38 ft bir tekne ile de yapılabileceği ancak bir çok zorlukla karşılaşılabileceği.
Mesela, bir çift için yeterli alan olmasının haricinde en az 30 gün süre ile denizde kalabileceğini hesap etmesi gerektiğini, bunu için içme suyu miktarı, kullanma suyu miktarı ve yakıt miktarı, yiyecek miktarı, gerekli yedek malzeme, kullanım malzemeleri, tamir malzemeleri bir araya geldiğinde, en mantıklısının 42-45ft bir tekne olduğunu, bunun bir seyahat, yani keyfi bir şey olduğunu, bir yarışma yada meydan okuma olmadığı için mümkün olan imkanların kullanılması gerektiğini söylemiş.
Nasıl bir tekne ?
Verdiği cevap;
Kesinlikle, açık deniz teknesi. Sadece okyanusu, belirli tarih ve zaman aralığında geçip, seyahti sonlandıracaklar için olmasada, uzun yol için, açık deniz teknesinin şart olduğunu söylüyor.
Peki açık deniz teknesi nedir ?
Verdiği cevap;
(adını şu an hatırlayamadığım bir kuruluşun tanımı), 40 knot ve üzeri rüzgarda ve 4 m ve üzeri dalgada, gövde, donanım ve arma yeteneğine sahip teknelerdir diyor.
Teknenin su altı ve ağırlığı nasıl olmalı ?
Verdiği cevap ;
Açık deniz teknlerinde beklenen genellikle omurga salma. Geleneksellerde, ağır deplasan tekneler çoğunlukta. Ama tecrübeler gösteriyor ki, her ne kadar, düz bir hatta gitmesi vs gibi, ağır deniz koşulları avantajları olsada, çok ağır kalması, tekneyi yürütecek güç bulabilmesinin zorluğu gibi şeyler, avantajlarının önüne geçiyor. Yarı uzun yada iyi bağlantıları olan fin ve kesinlikle skeg, tam deplasman olmayan tekneler çok daha tercih edilesidir.
Teknenin malzemesi ne olmalı ?
Verdiği cevap;
Fiber, sac, alüminyum, ahşap, beton öncelikle bunlar arasında ki en önemli kriter, kesinlikle nasıl yapıldıkları. İyi yapılmış teknenein malzemesi çok önemli değildir. Sonraki kriterler, gideceğiniz bölge ve tamir şartları ile değişkenlik gösterir.
Teknenin arması ?
Verdiği cevap;
Kecht ve cutter tekneler her hava koşulunda daha fazla alternatif sunabildikleri için tercih edilebilirler. Elbet dezavantajlarıda var ama avantajları uzun yol için değer. Klasik yelkenler kesinlikle bizim tercihimiz, sarma yelkenler uzun yola uygun değillerdir.
Oto pilot problemi ?
Verdiği yanıt;
Çok tartışılıyor ancak aslında bu konuyada basit mantıkla yaklaşmak gerek. Belli bir süre dümen tutmak zevklidir ama bir süre sonra kabusa dönüşür. Tekneniz küçükse yeterli elektriksel gücü bulamazsınız. Bu da tekne boyu tercihine götürü bizi. Ancak uzun yol için 42-45 arası teknelerde akü bankı yeterli olabilir ve kullanımı yine basit mantıkla bulabiliriz. Eğer motorla gidiyorsanız elektronik otopilot eğer rüzgarla gidiyorsanız rüzgar dümeni kullanırsınzı ve evet uzun yol diyorsanız rüzgar dümeni büyük ama çok önemli bir yatırımdır.
Motor - yakıt ?
Verdiği cevap;
Günümüzde motorsuz tekne ile uzun yol yapan yok. Bu durumda teknenizin yine boyutu önemlidir çünkü sizi en az 500mil boyunca ve 4-5 knot hızla götürmeye yetecek motor ve yakıt bulundurmanız önemlidir. Teknenizde ki motordan hesaplayın 500 mil için ne kadar yakıt gerekir. Ve üzerine %20 yedekleme yapın.
Haberleşme ?
Verdiği yanıt;
Teknoloji çok ilerledi, bir çok uydu haberleşme sistemleri varve kullanılabilir ama biz halen SSB tercih ediyoruz. İlk yatırım pahalı ama ikinci elleri bulunabiliyor. Her durumda kullanabiliyoruz. sadece okyanus geçişleri için değil, uzun yolda dostlarımızla ve yeni tanıştıklarımızla haberleşebiliyor, yerel olarak denizcilere yardım eden kanalları dinleyebiliyoruz.
Yiyecek ?
Verdiği yanıt;
Açık denizde yapılabilecek yemekler, kilerinize alacaklarınız, her duruma hazırlık için alınabilecek yiyecekler, uzun fırtına koşullarında yenebilecek ve enerjinizi korumanızı sağlayacak bar'lar önemli.
Su?
Verdiği yanıt;
Eğer imkan var ise mutlaka bir su yapıcı olmalı. Bir çok sebepten dolayı. Uzun geçişlerde içeçek su lazım. Gidilen bir çok adada su bulamayabilir yada fiyatından dolayı stoklayamabilirsiniz. Üstelik nasıl doldurulduğunu bilmediğiniz açık sular ve bulaşıcı hastalıklardan uzak durabilirsiniz. Ama sla su yapıcınıza güvenmeyin. Planlamanızı iyi yapın ve rotanızda varış noktasından en az 1 hafta daha uzun sürecekmiş gibi içme suyu stoklayın.
Navigasyon-Elektronikler?
Verdiği yanıt;
Standart elektronikleriniz ve kağıt haritalarınız zaten olmalı. Sadece unutulmaması gereken, her yerde her noktanın doğru gözükmüyor olduğu ve herşeyin işaretlenmediği. Şüpheleniyorsanız girmeyin, mutlaka önceden gidenlerden soruşturun ve en önemlisi manuel kullanabileceklenizden vazgeçmeyin. En iyi elektronik, sizsiniz.