Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Acil Durum ve Kriz Yönetimi

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#90: 16 Ocak 2018, 12:07:17
Şu delik için normal koşullar altında bende aynı şeyi düşünürüm ama kıçtan ya da ekstrem bir havada hiç bir şey olmasa da sürekli zihnimi kemirir. Kaldı ki geride kalan yıllarda öğrendiğim bir kaç şeyden biri, deniz hep çalışmadığınız yerden soruyor, göz ardı ettiğiniz ne varsa onu bulup oradan yükleniyor. Affetmiyor.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#91: 16 Ocak 2018, 13:15:03
Ersin , ben yedeklenmeyi gurur yapmadım ,bu ekiple yapılacak en iyi şeyin o olduğu zaten belli.!
Testi kırılmadan önce tedbir almamamızı ve başıma gelenleri de anlatmama rağmen bana , ''haklısın abi ''  denildiği halde dediğimin yapılmamasını ,  iyiliğimiz için söylediğim şeylere tayfanın gerilmesini ve olduğum tekne de testinin kırılmasını kafama taktım ; Karışmasın  0/_/ .
Biliyorsun sen kaptan ın (Senin)  kararlarına karışamayacağımı söylediğin andan itibaren tekneye de pek karışmadım. Serkan ı karıştırmayalım , o kimi dinleyeceğini bilemez halde idi.

Ne olurmuş ki şaftı dönmeyen tekne de makina dairesine girince , yolda bile girdim ben oraya muhtelif teknelerde ısırmaz ki o.  8)
Serkan ın kolundaki kedi şeyine benzer ve yara zannettiğin bir iki çizik bende olurdu belki o kadar. Ama bu sıkıntıları büyük ihtimalle çekmezdik. Oçiziğe de parmağımızla az Brandi sürerdik. :)

Diğer yanda denizdeki ölümlerin % 98 i galiba , kıyıya 5 mil mesafede olurmuş  diye bir şey okumuştum , bulunsun aklımızda.

Benim fikrimce bizim sularda seyir yapmak okyanus ta seyir yapmaktan daha kolay değil özellikle sığınacak yerlerin az olduğu Karadeniz ve Akdeniz de.

Okyanusta yalnızsın o kadar , ama okyanusun adından korktuğun için tekneni ve kendini her türlü hazırlıyorsun yola.

Forumu okuyan yeni denizcilere tavsiyem buralarda da en az okyanus kadar tedbirli olmamız ve denize elverişli teknelerle dolaşmamız..

Karaincir i boş ver , ben orada demirime güvenemediğim için tarama korkusuyla çıkmıştım, daha önce anlattım. Bu yolculukta da kesinlikle senin kadar  cesur olmadığımı bir kez daha anladım.
 
Diğer yanda teknemi sürecek Ahmet , kurtaracak Mustafa hocam , mekanik yetenekli Kemal reisim , yelken trimlerimi yapacak Burak reis , tonoz bulacak Orhan Tatlıcılar reis gibi reisler her zaman aklımda ve yanımda  olacak diye bilsem , ben de senin kadar rahat ve cesur olurdum belki. :)


''Madem her türlü başarılıyız ve bizi kurtaracak , teknemizi yürütecek arkadaşlarımız o güzel atlarla her an yanımızda idi ,yönetecek bir kriz de yoktu demek ki ''  Demeyi ne çok isterdim  ama diyemiyorum.

Allah göstermesin o dümen arızasına bir sert havada denk gelseydik  yine canımızı kurtarırdık iki tekne vardı yanımızda ama Kri-Kri ne yapardı , kim nasıl onu çekerdi onu bilmem. Yelken açardık deme bana çünkü o anayelken in bumba bağlantılarını ve önde baston un sakalını biliyorsun , bir de yelkende iskelesine o delikle yatacak Kri-Kri de açamazdın o yelken i. Yapacağın şey ,yukarılarda bahsi geçen halatla tekneyi yönlendirmek olurdu ki vinci olmayan tekne de o da pek kolay değil.

O delik ne yapar Mustafa hocam onu da söyledi bak yukarıda.İnan bana sintine pompaları yetmez giren suyu tahliye etmeye eğer tekne o delikten su almaya başlarsa.
Haa, tekne ahşap olduğu için belki su seviyesine kadar batar üzerine çıkardık , salma varsa o şansımız da olmazdı dolu tanklar ve motorla beraber , Allah korusun.

Yazık değilmi tekneye ve teknesine gönül bağlamış Erman a bir keyif için. ?
Bizlere güvenip kıyıdan yolcu eden bir ailesi vardı , dostlar acı söylermiş , en azından şu anda ona teknesini denize daha elverişli hale getirmesi için yönlendirme yapmamıza niçin kırılsın ki olayı geçiştirmeye çalışalım ?

Son söz ,''Denizde piyango çekmeye gerek yok'' Ersin cim , her an size de çıkabilir!


Selametle,
  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#92: 16 Ocak 2018, 13:47:10
''Meşhur piston deliğine gelince.. Önce Erman'ın sözü ile devam edeyim. O tekne 35 yıldır öyle yüzüyor.  O delikten sürekli su girse ve delik seviyesine kadar seviye düşse dahi bundan daha fazla su alamaz. Yani o delik o tekneyi batırmaz. Batıramaz. ''

O delik tekneyi çok kısa sürede batırır.Viteslerin üzerine geçirilen körük gibi koruması olmalı. Erman Reis bunu ihmal etmemeli.

Doğrudur. Delik seviyesine kadar su dolmuş (ki su dolması dalga nedeniyle olur) dalgalı havadaki tekne boş tekne gibi davranmaz. Deplasmanı artar, yani suya daha fazla gömülmüş olur ve yine dalgaların etkisiyle alabora olma ihtimali artar. Mustafa reisin söylediği gibi körük takmak gerekir. Ayrıca palayı döndüren kolun da kolayca ayrılabilir yapılmasında yarar var.
  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#93: 16 Ocak 2018, 13:53:38
Bu seyirden çok şey öğrendik ama bir şeyi kaybettik. Kumarhane macerası güme gitti ;D.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#94: 16 Ocak 2018, 13:56:03
''Meşhur piston deliğine gelince.. Önce Erman'ın sözü ile devam edeyim. O tekne 35 yıldır öyle yüzüyor.  O delikten sürekli su girse ve delik seviyesine kadar seviye düşse dahi bundan daha fazla su alamaz. Yani o delik o tekneyi batırmaz. Batıramaz. ''

O delik tekneyi çok kısa sürede batırır.Viteslerin üzerine geçirilen körük gibi koruması olmalı. Erman Reis bunu ihmal etmemeli.

Doğrudur. Delik seviyesine kadar su dolmuş (ki su dolması dalga nedeniyle olur) dalgalı havadaki tekne boş tekne gibi davranmaz. Deplasmanı artar, yani suya daha fazla gömülmüş olur ve yine dalgaların etkisiyle alabora olma ihtimali artar. Mustafa reisin söylediği gibi körük takmak gerekir. Ayrıca palayı döndüren kolun da kolayca ayrılabilir yapılmasında yarar var.

O seviye ye kadar su dolmuş teknede hidrolik şanzuman ve motor un da su altında kalacağını ve havalandırmalarından da deniz suyu  gireceğini eklemek isterim Erdal hocam.
Garantili olarak en azından büyük masraf açar tekne.. Zaten sert olmayan kıç denizlerinde de zaman zaman su kaçırdı içeri o delik ve dediğim gibi sintine pompası ile zaman zaman tahliye ettik suyu.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 16 Ocak 2018, 14:10:15 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#95: 16 Ocak 2018, 17:51:31
o delik tekneyi batırmaz.. :)
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#96: 16 Ocak 2018, 18:04:25
"Değişik türde krizler için sahip olunması gereken nitelikler bir miktar farklılık gösterebilir ancak hızlı karar verebilme, insiyatif alma, güvenliği ön planda tutma, koordinasyon sağlayabilme, iyi haberleşme sağlayabilme gibi noktalar en temel olanlarıdır.

* Bu kişi bir acil durumda kiminle nasıl çalışacağını biliyor olmalı, güvenlik ve karşı tedbir alma konularında yeterince hızlı davranacağına inanıyor olmalıyız. Örneğin güvenlik prosedürlerini çok iyi bilen ancak hızlı karar veremeyen birisi asla yeterli değildir.

* Güvenlik ve çevrenin korunması hakkında bilgi sahibi olmalıdır

* Insiyatif alabilmelidir. Her acil durumda birisinin insiyatif alması gerekir, doğru insanın doğru aksiyonu üretebilmesi krizin çözümü için esastır. Örneğin trafik kazalarında sıkışan yolcuları o anda karga tulumba çıkartmaya çalışmak hatalı bir insiyatif durumudur.

* Yapılmakta olan işlerin, operasyonların, çalışma koşullarının içinde kriz sebebi olabilecek konulara karşı hassas ve uyarıcı olmalıdır. Krizleri önlemeye çalışmak “risk yönetimi” kapsamına girer ancak krizlerin nasıl oluşabileceğini hakkında fikirlerini paylaşmasına bir engel yoktur.

* Koordinasyon sağlayabilmelidir, bunu yaparken hem kendisinin hem de başkalarının güvenliğini sağlayabilmelidir. Bir yangın çıktığında ön saflara koşan bir kriz yönetici adayı yeterli bilgiye sahip değilse kendisine zarar verebilir"

  • IP logged

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#97: 16 Ocak 2018, 19:12:07
• Yedekte çekilen büyük dubaların varlığı,

Bu uygun düşmez mi sence?
Bence düşmez. Bir tarafta bir acil durum var, diğer tarafta risk içeren bir rutin operasyon. Yani dubanın çekilmesi beklenmeyen bir acil durum değil. Şimdi aynı koşullar altında Avara'da olsam sekürite, Kri Kri'de ve tek tekne olsam pan pan çağrısı yapardım. Ben böyle anladım mevzuyu.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Mevzuyu kısaca açıklamak gerekirse,

PAN PAN bir yardım talep çağrısıdır. Denize adam düşme, hayati tehlike bulunduran yaralanmalar, deniz aracının manevra kabiliyetinin kaybolması gibi durumlarda kullanılır ve 'yardım istemek için' kullanılır.

SECURITE ise tehlikeli olabilecek durumu çevre deniz araçlarına veya kıyı istasyonlarına duyurmak amacıyla yapılır.

Örneğin, tekne dümen kaybetmişse ve sürükleniyorsa, yardım edecek kimse etrafta bulunmuyorsa PAN PAN çağrısı ile yardım istenir.

Ancak bir başka tekne yukarıdaki sürüklenen tekneyi yedeklemişse veya tekne personeli arızayı giderebilecekse, manevra kabiliyeti olmayan tekne diğer seyir yapan teknelere çapariz olabileceğinden SECURITE çağrısı yapar.

Sanırım anlatabilmişimdir.

Not: PAN PAN ile MAYDAY çağrılarını birbirinden ayıran konu aciliyet ve durumun vahametidir. Yangın, çatışma, su alma, alabora vb gibi can ve mal kaybının kesinliği söz konusu olduğundan MAYDAY çağrısı yapılır.
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

B

Burak Doneray

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#98: 16 Ocak 2018, 19:40:43
o delik tekneyi batırmaz.. :)

Batırabilir 😊 Puro kibritle elde yakılır 😬 Buzdolabı konusunda İkna olabilirim devam 🤪 Her zaman pan pan . May day teknemden vazgeçmişsem  ancak.Yanlış bilmiyorsam mayday çağrısında yardıma gelen teknenin bir takım isteklerde bulunması için yasal hakları var . Eğer bir gemiyle çatışma söz konusu olsaydı KriKri yedeklenirken o zaman security çağrısı yapardık olmadığı için çevrede trafikte olmadığı için yapmadık diye biliyorum ben . Kumarhaneye neden gidilmedi az sonra 😎
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#99: 16 Ocak 2018, 19:52:03
o delik tekneyi batırmaz.. :)

Batırabilir 😊 Puro kibritle elde yakılır 😬 Buzdolabı konusunda İkna olabilirim devam 🤪 Her zaman pan pan . May day teknemden vazgeçmişsem  ancak.Yanlış bilmiyorsam mayday çağrısında yardıma gelen teknenin bir takım isteklerde bulunması için yasal hakları var . Eğer bir gemiyle çatışma söz konusu olsaydı KriKri yedeklenirken o zaman security çağrısı yapardık olmadığı için çevrede trafikte olmadığı için yapmadık diye biliyorum ben . Kumarhaneye neden gidilmedi az sonra 😎

 :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#100: 11 Mart 2018, 01:22:38
Bu konu güzel bir konuymuş. İlk defa okudum, yazanlara, olayı yaşayanlara, paylaşanlara teşekkür ederim. Gerçekten önemli dersler çıkartılacak bir hadise yaşamış ve sonuç olarak iyi olarak bitmiş.. Ufak tefek çizikler haricinde kimseye birşey olmamış, tekneler tamam olarak geri dönmüş ve daha önemlisi yolda yardımlaşmış. Bundan iyiisi...

"A smooth sea never made a skilled mariner" demiş, sanırım F D Roosevelt...
aslında siyasi bir laf ama işimize bu aşamada yarar ))

Hakan Tiryaki çok güzel bir topik açmış
Katılan ve tarafı olan herkes de kelimelerini dikkatle seçmiş, hepimize ders olacak bir katılım oluşmuş.
Ama tek bir örnekten yola çıkarak standart bir algoritm oluşturabilir miyiz emin değilim.

Eğer yanlış anlaşılmazsa ve ben de en az orada olup, en çok (fiziksel ya da psikolojik) zarar görmesine rağmen tüm dikkatini karşısındakini kırmamaya veren katılımcılar gibi davranmaya çalışacağım.
Umarım kimse alınmaz... Alınırsa da nasılsa telafi ederim ))

1-Bir kere bahsi geçen tekne bu seyahate hazır değilmiş. Burak haklı olarak onun hazır olduğunu düşünebilir ancak bu bence kafayı kuma gömmek olur Dümen, delik, körük, telsiz anteni ve baston gibi çoğaltılır ama diğer yandan hangimizin teknesi zaten her denize dayanıklı mı diye sorulursa, cevap belii "hiç"

2-Eğer tekneler arasında fark varsa bu tarz filotillalarda dizaynı en zayıf halkaya göre yapmak daha uygun oluyor. En kuvvetli ekibi en zayıf tekneye vermek gibi...

3-Ama kaptanlık demek tekneyi tanımak demek değil. Teknesini tanımayan birçok kaptan olduğu gibi, kendimden örnek vereyim, teknesini çok iyi tanıyıp ama en iyi mekanisyenini tekneden kovan basiretsizlere de rastlayabiliyoruz )))

3b-Dolayısyla en iyi kaptan teknesini en iyi tanıyan mıdır? Ekibine mi çok iyi hakimdir sorusunu ben hala bilmiyorum

4-Açık denizde hele de bir başka kişinin teknesindeyseniz nasıl davranılması gerektiği bence 2 meydan larousse cildi doldurur. Zordur yanii. Hele de işler sarpa sarınca

4a-Bu konuda dümenini en tecrübeli (en yaşlı olmak zorunda değil) kişiye teslim edenler de var-ki yeteri kadar tecrübeliyse zaten dümen tutmasına de gerek yoktur, zor durumda otoriteyi sağlaması yeterlidir- ya da "benim dediğim olacak" diyen kaptanlar da... Gördüğüm örneklerden tek bir çıkarırım var "en iyi kaptan en az emir veren kaptandır". Güvertede durmadan bağıran birisi varsa, ne kadar çok apoleti olursa olsun onun iyi bir kaptan olduğuna ben ikna olmam.

5-Ancak filo seyrinin en güzel tarafı zaten bu. İşlerin iyice gerginleşmesine müsade etmeden "bizim başımız dertte, dümen dinlemiyor" diye filo komodoruna haber verilseydi çok daha kolay işler çözülürdü belki de. Teknik olarak bilinmese bile otorite sorunu ortadan kalkardı. Komodor aransa zaten de otorite sorunu olmazdı ))

6- Bu tür örneklerde ben kendi yaşadıklarımdan, tekneyi yedeklemektense teknenin yedeklenmesine sebep sorunu çözecek mekanisyenin bahsi geçen tekneye transferinden çok yarar gördüm hep.

7-Ancak yukarıda bahsi geçen durumda anladığım kadarıyla konu bir karşılıklı cepheleşmeye dönüşmüş. 4 tekne kaptanı 10 m2'ye sıkıştırılırsa bu gayet normal bir sonuç. Bence az bile sorun olmuş )))

8-Pan Pan-Sec konusuna girmeyeceğim. Deniz Akaltan çok iyi özetlemiş.

9-Suat Zeybek kaptan'ın yorumuna bir küçük katkı, mallesef her tekne her deniz durumu ve her boy deniz demiri için geçerli tek bir basit formül yok. Keşke halatı 4 ile çarpıp rahatlıkla seyretme imkanı olsa denizde, biliyorum bir başlangıç standardı oluşturmak için bu deniyor ama hayat maalesef sadece matematik değil.
 Bazı teknede 4 katı ile çok rahat dümen dinler, bazısında çok daha uzun veya çok daha kısa tutmak gerekebilir.
Eğer başınıza gelirse, tüm kuralları unutun. Gözleyin, anlayın ve çözüm üretin...

Herkese selametler.
Bu arada seyirde olmayıp uzaktan ahkam kesmenin keyfi de bir başka )))
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#101: 11 Mart 2018, 11:09:37
3. Göz bakışı olmuş. Iyi olmuş
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

B

Burak Doneray

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#102: 11 Mart 2018, 22:59:25
1-Bir kere bahsi geçen tekne bu seyahate hazır değilmiş. Burak haklı olarak onun hazır olduğunu düşünebilir ancak bu bence kafayı kuma gömmek olur Dümen, delik, körük, telsiz anteni ve baston gibi çoğaltılır ama diğer yandan hangimizin teknesi zaten her denize dayanıklı mı diye sorulursa, cevap belii "hiç"


Mehmet Erem reis Ben teknenin hazır olduğunu söylemedim sanırım bir isim karışıklığı oldu .Erman reisle gezinin öncesinde ve sonrasında tekne için neler yapması gerektiği üzerine konuşmuştuk.Ortada Tiryaki reis faktörü olduğundan hepimiz teknelerde çıkabilecek sorunların farkındaydık, Yoksa kim teknesinde 15 litre yağ ,30 günlük erzak yüzlerce metre çekme halatı  taşır (Masal teknesi )😊
  • IP logged

  • *
  • İleti: 291
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#103: 12 Mart 2018, 13:45:46
Burak çok haklısın. Ben karıştırmışım. Özür dilerim...
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#104: 12 Mart 2018, 14:23:42
Özür dilenecek bir şey yok Mehmet reisim teşekkür ederim.
  • IP logged

 
Yukarı git