Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: Eyüp Oğan - 22 Ocak 2018, 23:38:11

Başlık: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 22 Ocak 2018, 23:38:11
Sevgili Reisler,

Epeydir, içinde uzun süre yaşamayı düşündüğüm, uzun seyirler planladığım bir tekne arayışında olduğumu biliyorsunuz. (Eşimle birlikte DADD'ın Atlantik projesi ve devamı Dünya turu şeklinde bir düşüncemiz var, umarım gerçekleşir..)

En son olarak X-Yacht'ın Cruise 45 modelini inceliyorum. Tüm dokümanlarını inceledim, standard donanım ve opsiyonları liste halinde temin ettim.

Bu Perşembe Düsseldorf fuarına Xc 45 ve başka tekneleri de görmeye gidiyorum.

Benim siz değerli reislerden isteğim; Bu bahsi geçen tekneyle ilgili olumlu ve olumsuz yönleriyle ilgili değerlendirmelerinizi paylaşmanız.

https://www.x-yachts.com/tr/yachts/xc/xc-45/
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 22 Ocak 2018, 23:43:07
gitmişken ahşap teknelerin olduğu alandan bir iki fotoğraf ta eklersen.. :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 22 Ocak 2018, 23:44:24
gitmişken ahşap teknelerin olduğu alandan bir iki fotoğraf ta eklersen.. :)

Elbette, memnuniyetle.. :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2018, 00:56:08
Bir hayli sabırla uzun süredir arıyorsunuz abi, umarım gönlünüzdeki gibi bir tekneye kavuşursunuz. Dünya seyahatine de.


Mutlaka XC-45 ile ilgili ciddi araştırma yapmışsınızdır. Öne çıkmasının nedenleri nedir ?

Bir de Wauquiez Pilot Saloon 42 inceleme şansınız oldumu ? Benim görme şansım olmadı ama ilginç gelen bir tekne.
Fuarda bakmak üzere aklınızda bulunabilecek bir alternatif olabilir bence.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 23 Ocak 2018, 01:07:54
Eyüp reis Katalog değerlerinde Tam dolu seyir ağırlığında stabilitesini ve polar diagramını paylaşmışlar tekne 120 dereceye kadar pozitif doğrulma açısını koruyor olarak veriyor.Burada sanırım önemli olan bu tam dolu hali kaç tonluk bir yükleme.Çoğu  tekne üreticisi veya tasarımcısı bu veriyi sadece gövde ağırlığıyla hesaplıyor ve paylaşıyor .Yada üstüne 3250 kg ile hesaplıyor.Fuardayken ben olsam bu tam dolu ağırlık nedir veya üstüne ne kadarlık bir marjım var diye sorardım .

Hızlı tekneleri bende çok seviyorum sizlere çok güzel keyifli bir yolculuk diliyorum.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 23 Ocak 2018, 01:44:28
https://www.x-yachts.com/wp-content/uploads/2016/10/Xc-45-Brochure-Web.pdf

Broşürü incelediğimde yapımında çelik bir kafes ve bu kafese salma ve ana direk bağlantısının yapılmış olması beni çok cezbetti..

Baktığım farklı marka yeni teknelerin çoğunun eğer center cockpit ise havuzluğu küçük, değilse de havuzluğun arkası düz veya düze yakın açık, bu da pupa seyrin çoğunlukla yapıldığı rota da (okuduklarımdan çıkarımım) havuzluğun çok ıslak olabileceği ve seyir konforunun azalacağını düşünmemden dolayı elemek zorunda kaldım..

Ayrıca çoğu markada su ve mazot tank hacimleri de düşündüğümden küçük.
Xc45 de bu hacimler oldukça tatminkar ayrıca opsiyonel olarak %30 dan fazla artırmak mümkün..

Benim sizlerden yorum olarak istediğim bir noktada salma olarak 2 farklı opsiyon mevcut. Standard olan 2.20 metre, kısa salma versiyonu ise 1.80 m.
Kısa salma yelken performansı açısından sıkıntı yaratır mı? Güvenlik açısından dezavantajları neler olabilir?

Burak reisim senin sorunu mutlaka soracağım..

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 23 Ocak 2018, 01:46:44
Teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 23 Ocak 2018, 01:49:24
Boş ağırlığa eklenen 3250 değil 2270 kg mış düzeltmek isterim yanlış yazmışım .
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 23 Ocak 2018, 01:53:39
Eyüp reisim şimdiden yeni tekneniz hayırlı olsun. Sağlıkla mutlulukla uzun turunuzu tamamlamanızı diliyorum. Güzel seyir yazılarınızın devamının geleceği için ayrıca kendi adıma da mutlu oldum  :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 23 Ocak 2018, 01:58:39
Eyüp reisim şimdiden yeni tekneniz hayırlı olsun. Sağlıkla mutlulukla uzun turunuzu tamamlamanızı diliyorum. Güzel seyir yazılarınızın devamının geleceği için ayrıca kendi adıma da mutlu oldum  :)

Oğuzhan reisim, Henüz karar aşamasındayım..
Aklımda başka tekneler de var. Örn; Najad 450 CC, Malö 46 vb..
Senin yorumlarını da merak ediyorum..
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Servet - 23 Ocak 2018, 02:13:25
Yorum yapacak bilgi ve tecrübem yok..
Ama söyle ''yayla'' gibi bir catamaranla daha rahat ve zevklimi olurdu dünya turu?
https://www.alubat.com/ovnicat-48
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 23 Ocak 2018, 07:03:11
X yachts daha çok hızlı, yani yarış teknesi üretimi ile bilinir. Hızlı bir gezi teknesi ise son zamanların seçimi oldu. Yarış teknesi tasarımına yakın tasarımlar yapıp gezi teknesi üretilmeye başlandı. Okyanus yolculuğu düşünsem benim seçimim daha çok gezi teknesi üreten bir firmaya yönelmek olurdu. 

Sığ salma sığ sulara girmekte avantaj sağlar ama özellikle orsa seyri daha zayıf olur. Dünya seyahati düşünülünce çok önemli olmayabilir ama örneğin Ege'de yelkenle gezmek için derin salmayı tercih ederdim.

Seçiminiz için:

http://heyamolahey.com/tekne-yapimi/tekne-secimi/msg16847

konusunu okumanızı, biraz daha derinlere inmenizi ve kendi ihtiyaçlarınıza göre nasıl bir tekneyi seçeceğinize karar vermenizi öneririm.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Serkan Güvenen - 23 Ocak 2018, 08:58:13
Eyüp reisim ,

Açıkcası yorum yapabilecek tecrübem ve bilgi birkimim yok . Yalnız herşeyin gönlüzce olmasını dilerim , umarım en kısa sürede projeleriniz gerçekleşir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 23 Ocak 2018, 10:22:22
Ben zaten tarafım.. :) Benim yorum yapmam doğru olmaz.  ;)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Erdal Okur - 23 Ocak 2018, 21:20:28
Eyüp Reis
Okyanus geçme planlarınızdan dolayı öncelikle sizi tebrik etmek isterim.
Beğendiğiniz tekne yi inceledim,, gerçekten güzel ve sınıfına göre de sağlamlığı arttırılmış, kaliteli  bir tekne. Tekne seçiminde herkesin görüşü farklı olabilir ama tabii ki  ekonomi, beğeni ve beklentilerinize göre sizin için en iyi seçimi ancak kendiniz yapabilirsiniz.   Yolunuz açık olsun.
.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 23 Ocak 2018, 22:36:50
Eyüp Reis,

Planlarınızı okuyunca gerçekten çok sevindim sizin adınıza.

X Yacht 45 ile seyir yapma şansım olmadı ancak X Yacht modellerinin kalitesi, performansı ve ikinci el değeri herkesin malumu.

Ben eğer benzer bir plan yapıyor olsaydım ve bu tekne seçenekler arasında olsaydı muhtemelen benim de seçimim X Yacht olurdu. Çünkü performanslı, çünkü her ayrıntısı düşünülmüş, her havada seyir yapabilen ve çok kaliteli bir tekne.

Dezavantajları ise normal bir gezi teknesine kıyasla daha çok donanım, daha büyük yelken alanı, daha uzun direk, daha büyük vinçler vb. Ayrıca bir de doğrultma momenti var. Haliyle devasa bir yelken alanını karşılayacak oranda bir doğrultma momenti olmalı. Bu da teknenin yanal salınımlarını daha sert ve keskin yapar. Her performans teknesinde olduğu gibi. Teknede yaşamak söz konusu olduğunda veya okyanus geçişi gibi uzun seyirlerde konfor performanstan daha ön planda tutuluyor. Özellikle dünya seyahati gibi genelde pupa seyrin ağırlıklı olduğu durumlarda seyir konforu için boyuna salma ve güverte boyunca yayılmış güç merkezi aşağıda, kolay idare edilebilen tekneler tercih ediliyor.

Malmö çok daha gezi ağırlıklı ve konforlu bir seçenek gibi duruyor. Teknelerle deneme seyrine çıkabilseniz kararınızı çok daha kolay verebileceğinizi düşünüyorum.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Öcal Turan - 23 Ocak 2018, 22:59:30
Eyüp reisim şimdiden yeni tekneniz hayırlı olsun. Sağlıkla mutlulukla uzun turunuzu tamamlamanızı diliyorum. Güzel seyir yazılarınızın devamının geleceği için ayrıca kendi adıma da mutlu oldum  :)

Oğuzhan reisim, Henüz karar aşamasındayım..
Aklımda başka tekneler de var. Örn; Najad 450 CC, Malö 46 vb..
Senin yorumlarını da merak ediyorum..



Alabiliyorsam ikinci elde olsa dümen palası skegli bir Malö veya Najad alırım hiç düşünmeden Eyüp hocam.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 23 Ocak 2018, 23:06:22
Birkaç benzeri başlık aynı anda yürüyor forumda..." Tekne seçimi " ve " Tekne yaptırmak gerçekten o kadar zor mu ? " başlıkları altında da benzer konuları konuşuyoruz.

Yol gitmek için " doğru" tekneyi seçmenin en elzem şartlardan biri olduğuna inanmama rağmen ; birincil önemde olduğuna emin değilim.

Gerek denizcilikte, gerek başka ekstrem aktivitelerle ilgili okuduğum yazı veya kitaplarda bu maceraları yaşamış ve başarmış olanlar dönüp dolaşıp aynı şeye getiriyorlar sözü :
" - Ilk pes eden beyin oluyor, vücut ve fiziksel kapasite ve yetenekler değil ; kullanilan araç ise en sonra geliyor ".
Yakın zamanda bir kez oyma ağaç tekneyle, bir kez de spor mağazasından alınma katlanır kano ile okyanus geçmiş ( 1950lerde...) Doktor Hannes Lindemann'ın anı kitabını okudum. Bu işler malzemede değil, beyin ve iradede bitiyor.
XC 45 hızlı, hatta biraz kaprisli bir tekne olabilir ; ancak isminin içindeki Cruiser kısaltmasi zaten X Yacht'in teknenin kimlere ve hangi amaca hizmet edeceğini proje safasında düşündüğünü gösteriyor.

Son düşüncem de ( aşırı hafif, aşırı ekstrem, abranması zor aşırı donanımlı olanlar hariç ) hızlı bir tekneyle istersem daha yavaş, dolayısıyla ekip için konforlu, rahat seyir yapabileceğim ; ama ağır ve hantal bir tekneyi hiç bir türlü hızlandıramayacağım.


Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 01:39:22
https://www.boat-specs.com/x-yachts/xc-45-standard

https://www.boat-specs.com/x-yachts/xc-45-shoal-draft

Kısa ve uzun salmada fark olarak çok az performans kaybı olabilir .Balast oranı her ikisindede %45 gözüküyor yukarıdaki linkten inceleyebilirsiniz .Kısa salma 1.80 gözüküyor  belki orsada sürat ve açı değişir oda çok önemsizki değerler aynı kalmış.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 02:06:27
(https://i.hizliresim.com/5DkBgq.jpg) (https://hizliresim.com/5DkBgq)

Salma yapısı değişmemiş.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 09:41:08
Derin salma ağırlık merkezini daha aşağı çeker. Sığ salmada ise ağırlık merkezi daha yukarıdadır. Bu durumda teknenin yatmaya direnci ve alaboradan kurtulma açısı da değişecektir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 10:03:34
Olumlumu olumsuzmu etkiler sizce . Uzun yol teknelerinin hangisi derin salmalı  Bu tekne fin salma ucunda torpil var ağırlık merkezi zaten en aşağıda Salma kısalınca torpil kısmında daha fazla ağırlık konulmuş oluyor. Her iki versiyondada Salmalar eşit ağırlıkta.

Benim fikrim bu yönde yanlış biliyorsam öğrenmek adına tezinizi açıklayabilirmisiniz Ahmet reis Ne değişir ne kadar değişir rakamlarla veri ile paylaşırmısınız  lütfen.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 10:13:39
Salma ağırlığı aynı kalsa da kol boyu değişir, bu da sığ salmada tekne ağırlık merkezinin daha yukarı çıkmasına neden olur. Daha basit anlatım ile bir tahtarevallinin en ucuna koyulan bir ağırlığı dengelemek için diğer ucuna aynı ağırlığı koymalısınız, eğer bir tarafın ağırlığını uca değilde daha içeri koyarsanız o uç yukarı kalkacaktır.  Salmada da ağırlık aynı olsa bile yukarıda olduğundan kol boyu kısalacaktır. Yukarıda ise yelken aynı  olduğu varsayımı ile  kol boyu değişmeyecek ve yatırma gücü artmış olacaktır.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 24 Ocak 2018, 14:28:33
Salma ağırlığı aynı kalsa da kol boyu değişir, bu da sığ salmada tekne ağırlık merkezinin daha yukarı çıkmasına neden olur. Daha basit anlatım ile bir tahtarevallinin en ucuna koyulan bir ağırlığı dengelemek için diğer ucuna aynı ağırlığı koymalısınız, eğer bir tarafın ağırlığını uca değilde daha içeri koyarsanız o uç yukarı kalkacaktır.  Salmada da ağırlık aynı olsa bile yukarıda olduğundan kol boyu kısalacaktır. Yukarıda ise yelken aynı  olduğu varsayımı ile  kol boyu değişmeyecek ve yatırma gücü artmış olacaktır.

Yani  2 metre salmada 500 kg torpil ile elde ettiğimiz doğrultma kuvvetini,
1 metrelik cruise tipi salmada elde etmek için 1.000 kg gerekiyor.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 24 Ocak 2018, 14:40:04
Zaten var olan seçimi daha da zorlaştırmak istemem ama hazır fuara gitmişken dedim,

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ziya Gunes - 24 Ocak 2018, 15:08:11

" - Ilk pes eden beyin oluyor, vücut ve fiziksel kapasite ve yetenekler değil ; kullanilan araç ise en sonra geliyor ".


Bana göre denizcilik ya da tekne kullanmak, tümüyle irade işi. Fırtınada seyir yaparken, ipin ucunu bıraktırmayan ve dümen tutmaya devam ettiren güç: irade.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Serkan Güvenen - 24 Ocak 2018, 15:13:50
Zaten var olan seçimi daha da zorlaştırmak istemem ama hazır fuara gitmişken dedim,


Konuyu bölmeyim , yalnız Deniz reis bu yapımaz zaten Amel'e karşı zafım var bu çok fenaymış  :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 24 Ocak 2018, 16:04:40
Ben de dün internette Waiquiez 45'i gördüm, lansmanı yeni yapılmış. Fena çarptı beni.
Beceriksiz olduğum için fotoğrafını ekliyemiyorum maalesef  :-\
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Zafer Dedeoğlu - 24 Ocak 2018, 16:59:25
Zaten var olan seçimi daha da zorlaştırmak istemem ama hazır fuara gitmişken dedim,


Deniz kaptanım,

Amel 55 çift direk daha iyi olmaz mı?

Haldun hoca ana direği kırınca 3-4 bin mil yolu arka direkle gitti Atlantiğin ortasından Golf stream akıntısıyla
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 24 Ocak 2018, 17:04:58
Ben de dün internette Waiquiez 45'i gördüm, lansmanı yeni yapılmış. Fena çarptı beni.
Beceriksiz olduğum için fotoğrafını ekliyemiyorum maalesef  :-\

45 değil de Wauguiez PS 42 olabilir abi,

WPS 42 nin dünya premieri bu fuarda yapılıyor, ki Eyüp abiye bir göz atmasını bende rica ettim.

http://www.pilot-saloon42.com/en



Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 24 Ocak 2018, 17:05:19
[
Ben de dün internette Waiquiez 45'i gördüm, lansmanı yeni yapılmış. Fena çarptı beni.
Beceriksiz olduğum için fotoğrafını ekliyemiyorum maalesef  :-\

Bu mu Aali Abim


(http://www.wauquiez.com/sites/wauquiez.local/files/wps48_1722_100.jpg)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 24 Ocak 2018, 17:10:58
Uydurmuşum be Denizcim...
Wauquiez PS 42 imiş benim dediğim.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 24 Ocak 2018, 17:12:00
Zaten var olan seçimi daha da zorlaştırmak istemem ama hazır fuara gitmişken dedim,


Deniz kaptanım,

Amel 55 çift direk daha iyi olmaz mı?

Haldun hoca ana direği kırınca 3-4 bin mil yolu arka direkle gitti Atlantiğin ortasından Golf stream akıntısıyla

Zafer Reis,

Zaten Henry Amel ölene kadar bu ve benzeri yenilikçi tasarımları bir türlü hayata geçiremediler. Henry Amel'in çok katı kuralları ve muhafazakar bir düşünce sistemi vardır. Zaten bir çok özelliği ile diğer rakiplerinden ayrılan, garip bir markaydı Amel. Ya hayranları, yada nefret edenleri vardı.

Büyük patron Amel'den inip papzın kayığına biner binmez önce 64'ün lansmanını yaptılar. Tam bir Akdeniz ve parti teknesiydi. Tek kişi ile, dümenin başından ayrılmadan idare edilebilen Super Maramu'dan, personel kabini dahi olan 64'e dağlar kadar fark vardı.

Sonra Super Maramu yerini Amel 55'e bıraktı ki ketch olması dışında eski model ile hemen hemen hiçbir benzerliği kalmamıştı.

Amel 50 ise firmanın yaptığı ilk sloop tekne değil ama pazardaki payını arttırmak isteyen Amel için satış rakamlarını arttırabilecek, diğer modellere göre nispeten daha ucuz bir model.

Bakalım neler olacak?

Ketch arma konusunda sizinle aynı fikirdeyim. Eğer maliyet, bütçe vs gibi kısıtlamalar yoksa, ketch arma daha güven veren ve kullanımı kolay bir tercih. Ama tercih işte.

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 24 Ocak 2018, 17:19:09
(http://0_42eb25b4e9.jpeg)

Wauquiez PS 42 şordan görülebilir :

http://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/premiere-iv-wauquiez-ps-42--luxus-im-kompakten-format/a115458/fotostrecke/11109166/11105507.html
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 19:58:54
Salma ağırlığı aynı kalsa da kol boyu değişir, bu da sığ salmada tekne ağırlık merkezinin daha yukarı çıkmasına neden olur. Daha basit anlatım ile bir tahtarevallinin en ucuna koyulan bir ağırlığı dengelemek için diğer ucuna aynı ağırlığı koymalısınız, eğer bir tarafın ağırlığını uca değilde daha içeri koyarsanız o uç yukarı kalkacaktır.  Salmada da ağırlık aynı olsa bile yukarıda olduğundan kol boyu kısalacaktır. Yukarıda ise yelken aynı  olduğu varsayımı ile  kol boyu değişmeyecek ve yatırma gücü artmış olacaktır.

Yani  2 metre salmada 500 kg torpil ile elde ettiğimiz doğrultma kuvvetini,
1 metrelik cruise tipi salmada elde etmek için 1.000 kg gerekiyor.

Ben hala kısa salmanın derin salmaya göre daha fazla pozitif doğrulma momenti sağlayacağını düşünüyorum  Kısa COG  daha çok doğrulma momenti sağlar.

XC 45 Kısa salma ile daha az yatacaktır açık denizde daha az agresif davranacak dümen kontrolu daha kolay olacaktır.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 20:24:26
Fizik kuralları aksini söylüyor ama ben inanca saygılıyımdır.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 20:42:53
İspat lütfen.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 20:46:27
Salma ağırlığı aynı kalsa da kol boyu değişir, bu da sığ salmada tekne ağırlık merkezinin daha yukarı çıkmasına neden olur. Daha basit anlatım ile bir tahtarevallinin en ucuna koyulan bir ağırlığı dengelemek için diğer ucuna aynı ağırlığı koymalısınız, eğer bir tarafın ağırlığını uca değilde daha içeri koyarsanız o uç yukarı kalkacaktır.  Salmada da ağırlık aynı olsa bile yukarıda olduğundan kol boyu kısalacaktır. Yukarıda ise yelken aynı  olduğu varsayımı ile  kol boyu değişmeyecek ve yatırma gücü artmış olacaktır.

Yani  2 metre salmada 500 kg torpil ile elde ettiğimiz doğrultma kuvvetini,
1 metrelik cruise tipi salmada elde etmek için 1.000 kg gerekiyor.

Ben hala kısa salmanın derin salmaya göre daha fazla pozitif doğrulma momenti sağlayacağını düşünüyorum  Kısa COG  daha çok doğrulma momenti sağlar.

XC 45 Kısa salma ile daha az yatacaktır açık denizde daha az agresif davranacak dümen kontrolu daha kolay olacaktır.

Yazdığım şeyin XC 45 İçin hatalı olduğunu verilerle açıklayabirmisiniz Bende öğrenmiş olurum
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 20:55:48
"İlk defa denge prensiplerini ortaya koyan bilim adamı da Archimedes’dir. Bu prensiplerden bazıları şunlardır:

1. Eşit kollara asılmış eşit ağırlıklar dengede kalır.

2. Eşit olmayan ağırlıklar eşit olmayan kollarda aşağıdaki koşul sağlandığında dengede kalırlar: f . a = f1. b

Bu çalışmalarına dayanarak söylediği “Bana bir dayanak noktası verin Dünya’yı yerinden oynatayım” sözü yüzyıllardan beri dillerden düşmemiştir."


kaynak: http://epochtimestr.com/index.php/bana-bir-dayanak-noktasi-verin-dunyayi-yerinden-oynatayim-arsimet
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 21:09:31
Sizde fizik kurallarıyla XC 45 İçin kısa salma ile derin salmanın artı ve eksilerini yazın Benim inançla yazdığımı söylediğiniz şeyin tersinimi düşünüyorsunuz bunu ortaya koyalımki öğretici olsun değilmi.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 21:55:29
Teknelerin hesaplanan bir ağırlık merkezi vardır, yine hesaplanan bir yüzdürme merkesi vardır. Ağırlık merkezi genellikle yüzdürme merkezine göre daha aşağıdadır. Bu sayede tekne karinası aşağıda, direği yukarıda yüzer. Teknenin diğer tarafları aynı kaldığı varsayımıyla, salmanın deriniliğini arttırırsanız (aslında salma değil safradan bahsediyoruz)  salmanın ağırlık merkezi daha aşağı kayar, bu da teknenin ağırlık merkezinin aşağı kaymasına yol açar. Ağırlık merkezi aşağı kaydığı için yelken üzerindeki yatırıcı güç aynı olmasına rağmen sığ salmada ağırlık merkezi yukarı kaydığı için kol boyu kısalır ve yatma etkisi artar. Yani tahtarevalliyi dik olarak hayal ediyoruz. Bir başka güzel örnek de hacıyatmazdır. Bir küreye çok yakın şekli olsa da altındaki ağırlık zeminine çok yakın olduğundan acıyatmaz dik olarak durur.

Bu kadar anlatımdan sonra safra salma ayırımını yapmakta da yarar var.  Teknenin yelkenleri rüzgarı aldığında iki etkiye sebep olurlar. Bunlardan birincisi teknenin ağırlık merkezinin üstünden etki ettiğinden tekneyi yatırmaya (bayıltmaya) çalışmalarıdır. Bu etkiye karşı etki salma değil safra tarafından karşılanır. Yarış teknelerinde safra görevinin bir kısmını tekne personeli rüzgar üstüne oturarak üstlenir. Hatta küçük teknelerde sadece bir kontraplak veya ince bir saçtan oluşmuş salmanın neredeyse yatmaya karşı hiç bir direnci yoktur. Tekneyi kullananlar tek safra kaynağıdır. Rüzgar üstüne çıkarak hatta kendilerini direğe bağlı bir halatla bağlayıp trapeze çıkarak tekneyi düz tutmaya çalışırlar.   

Rüzgarın ikinci etkisi ise tekneyi rüzgaraltına doğru sürüklemeye çalışmasıdır. Bu sürüklenmeyi engellemek için salma kullanılır. rüzgar tekneyi rğzgaraltına doğru iterken, salma üzerinde su tersine etki yapar  ve sürüklenmeyi azaltır. Sürüklenmenin az olamsı için ise salma yanal alanın büyüklüğü önemlidir. Sığ salmalı ve derin salmalı tekneler aynı rüzgar açısına orsaya girerler. Sığ salmalı teknenin yanal salma alanı derin salmalıya göre daha az olduğundan tekne yana doğru daha fazla sürüklenir ve derin salmalı tekneye göre daha fazla rüzgar altına gider.

Safranın daha etkili olabilmesi için salmalar kurşun gibi ağırlıklarla veya uçlarına torpil koyularak ağırlık merkezi aşağı çekilir. Modern teknelerde bu nedenle salma safra aynı anlamda kullanılır.

Uzun salma terimi tekne boyunca uzunluğu ifade eder.  Omurga salma uzun salmadır. Fin salma ise kısa salmadır. Salma derinliği ise sığ ve derin terimleri ile ifade edilir ama bu terimler bazı tekne üreticileri tarafından  bile yanlış kullanılmaktadır.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 22:26:03
Bende sizin inancınıza saygı duyuyorum. Center of Gravity CoG Konuşalım isterseniz.Hacı yatmaz örneğiniz  cuk oturmuş.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 24 Ocak 2018, 22:37:35
Tekneyi iki parça olarak varsayalım. Biri salma diğeri ise teknenin tüm diğer unsurları olsun. Bu iki parçanın da ağırlık merkezi vardır. Bunların ortak ağırlık merkezlerini bulmak için ağırlık merkezlerini birleştiren bir çizgi çizer ve bu çizgiyi ağırlıkları oranında böleriz. Bölüm noktası salma + teknenin ortak ağırlık merkezidir. Sığ salmada ağırlık merkezi derin salmaya oranla biraz daha yukarıdadır. Teknenin ağırlık merkezi ise değişmemiştir. Yine aynı şekilde çizgiyi çizip, ağırlıklar oranında bölersek salma + teknenin ağırlık merkezi yukarı kalkar. Ağırlık merkezi yüzme merkezinin ne kadar altında olursa tekne okadar dengeli olur. Bu inanç değil bilimdir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 23:03:28
Tekne üzerinden konuşalım derken bunu kastediyorum kısa salma  1.80 m Uzun salma 2.20 m Ağırlık merkezi zaten aşağıda bunu tartışmıyoruz 40 cm kısalırsa ve salma ağırlığıda aynı kalırsa azalmazsa teknenin doğrulma momenti artar tekne daha az yatar diyorum ben siz ne diyorsunuz?
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: O.Utku Uçkan - 24 Ocak 2018, 23:17:28
Bu tekneler bence gerçek değil.Milleti fuara çekebilmek için numara  ;D
Çok küçükken filmlerdeki artistlerin gerçek olmadıklarını düşünürdüm. ?0-?
Köy enstitüsünden dönüşme köy öğretmen okulu lojmanında bir çocuktum.
Bir gün annem ile Eskişehir'de kuaföre gittiğimde ''anne anne kadın filmlerdeki kadınlar kadar güzel''dediğimde rahmetli çok gülmüştü. :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 23:40:58
Tekneyi iki parça olarak varsayalım. Biri salma diğeri ise teknenin tüm diğer unsurları olsun. Bu iki parçanın da ağırlık merkezi vardır. Bunların ortak ağırlık merkezlerini bulmak için ağırlık merkezlerini birleştiren bir çizgi çizer ve bu çizgiyi ağırlıkları oranında böleriz. Bölüm noktası salma + teknenin ortak ağırlık merkezidir. Sığ salmada ağırlık merkezi derin salmaya oranla biraz daha yukarıdadır. Teknenin ağırlık merkezi ise değişmemiştir. Yine aynı şekilde çizgiyi çizip, ağırlıklar oranında bölersek salma + teknenin ağırlık merkezi yukarı kalkar. Ağırlık merkezi yüzme merkezinin ne kadar altında olursa tekne okadar dengeli olur. Bu inanç değil bilimdir.

Söylemeye çalıştığım şey Low CoG means good righting moment istiyorsanız google da aratın belki fikriniz değişir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 23:47:24
Bu tekneler bence gerçek değil.Milleti fuara çekebilmek için numara  ;D
Çok küçükken filmlerdeki artistlerin gerçek olmadıklarını düşünürdüm. ?0-?
Köy enstitüsünden dönüşme köy öğretmen okulu lojmanında bir çocuktum.
Bir gün annem ile Eskişehir'de kuaföre gittiğimde ''anne anne kadın filmlerdeki kadınlar kadar güzel''dediğimde rahmetli çok gülmüştü. :)


Utku reisim bu tekneler valla gerçek 😄 Diğeri 1 dirhem boya bin ayıbı örter durumu.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 24 Ocak 2018, 23:52:42
Ana yelken ana direğe değilde bumbaya sarma versiyonu var.

Çok ilgimi çekti.. Yeni jenerasyon çoğu tekne şimdi bu opsiyonla piyasaya sürülüyor..

Özellikle balenli kullanabilme açısından ve yelken formunu muhafaza edip, neredeyse çocuk oyuncağı sayılabilir kolaylıkta camadan vurulabilmesi açısından tercih sebebi olabilir..
Fiyat açısından ise tersi tabii...
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 24 Ocak 2018, 23:58:06
Eyüp reis salma hakkındaki sorunu biraz araştırdık Ahmet reis ile fikirlerimizi çarpıştırdık umarım bir fikir verir çok güzel bir soruymuş baya bir şey öğrenmeme araştırmama vesile oldu.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 25 Ocak 2018, 00:06:04
Ana yelken ana direğe değilde bumbaya sarma versiyonu var.

Çok ilgimi çekti.. Yeni jenerasyon çoğu tekne şimdi bu opsiyonla piyasaya sürülüyor..

Özellikle balenli kullanabilme açısından ve yelken formunu muhafaza edip, neredeyse çocuk oyuncağı sayılabilir kolaylıkta camadan vurulabilmesi açısından tercih sebebi olabilir..
Fiyat açısından ise tersi tabii...

Günün birinde kayığıma bir hediye yapabilirsem o da bumba sarma sistemi ve uygun yelkeni olacak...
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Recep Ertürk - 25 Ocak 2018, 00:25:37

Ana yelkeni bumbaya sarma sistemi için Türkiye'de başvurulabilecek firma, usta, tersane var mı?

Bu arada Eyüp Reis'in konusunun amacı dışına çıkmasına yol açıyorum hissine kapıldım..
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 25 Ocak 2018, 00:31:41


Ana yelkeni bumbaya sarma sistemi için Türkiye'de başvurulabilecek firma, usta, tersane var mı?

Baran Denizcilik ( Turgut Baran bey )  mümessilliğini yapıyordu, ben bir ara görüşmüş ve fiyat almıştım ; ama çok seneler evvel...
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 25 Ocak 2018, 06:28:55
bumba sarma ana yelken bu işin bence son noktası.. sadece balen nedeni ile değil. Ana yelken etki merkezi tekne aksı boyunca değişmiyor.  (x y grafiği gibi düşünürsek x yönünde değişmiyor ) BU markoni armanın en önemli dezavantajlarından birini ortadan kaldırmış oluyor . 

BU arada bumba sarma sistemleri çok eskiden beri kullanılıyor.. Modern tekneler bu eski işe yaramaz yelken teknolojisini neden kullanmaya başlamışlar acep?  ?0-?
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 25 Ocak 2018, 07:34:12
Doğrulma momenti ağırlık x kol boyudur. sığ salmada kol boyu kısaldığına göre doğrulma momenti azalır.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Kemal Gündüz - 25 Ocak 2018, 08:23:20
bumba sarma ana yelken bu işin bence son noktası.. sadece balen nedeni ile değil. Ana yelken etki merkezi tekne aksı boyunca değişmiyor.  (x y grafiği gibi düşünürsek x yönünde değişmiyor ) BU markoni armanın en önemli dezavantajlarından birini ortadan kaldırmış oluyor . 

BU arada bumba sarma sistemleri çok eskiden beri kullanılıyor.. Modern tekneler bu eski işe yaramaz yelken teknolojisini neden kullanmaya başlamışlar acep?  ?0-?



Günaydın Reisler
Bumba sarma gerçekten yelken performansı açısından çok başarılı. Yalnız bumbada ciddi bir ağırlık oluşuyor. Ayrıca fiyatı çok yukarlarda. Bir örnek vermek gerekirse; çok beğendiğim Hanse 548 model teknede, manuel ana yelken direk içi sarma 3000, elektrikli versiyonu 10000, bumba sargı ise yanlış hatırlamıyorsam 70000 € liste fiyatlarında. Ben merak için Hanse’ye sargılı bumba üreten Danimarka firmasına sordum, fiyat fabrika teslim 23000 € oldu, tabi yelken hariç


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Kemal Gündüz - 25 Ocak 2018, 08:28:07
Birde ekleme yapayım az önceki mesaja
Direk içi sarma sistemi için talep edilen rakamlar standart versiyona ilave edilecek fark. Bumba şse komple bir sistem. Ağırlık etkisini azaltmak ya karbon yada kompozit yapıyorlar. Verdiğim 23 K € kompozit bumba için istenilen fark


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 25 Ocak 2018, 11:16:40
ne diyelim.. :) ahşabın gözünü seveyim..
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Öcal Turan - 25 Ocak 2018, 14:56:32
Hayali bile güzel.  8)

http://www.tayanaworld.com/upload/Files/20120413034619--1.pdf
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 25 Ocak 2018, 15:01:46
bumba sarma ana yelken bu işin bence son noktası.. sadece balen nedeni ile değil. Ana yelken etki merkezi tekne aksı boyunca değişmiyor.  (x y grafiği gibi düşünürsek x yönünde değişmiyor ) BU markoni armanın en önemli dezavantajlarından birini ortadan kaldırmış oluyor . 

BU arada bumba sarma sistemleri çok eskiden beri kullanılıyor.. Modern tekneler bu eski işe yaramaz yelken teknolojisini neden kullanmaya başlamışlar acep?  ?0-?

Sistem tamamen farklı olduğu için !
Eski sistemlerde yelken bumbanın içine değil, çevresine sarıldığından durumu içler acısı, camadana vurulduğunda şekli berbat. Döner bumbayı bir rod kicker ile donatamadığından yelkeni indirdiğinde bumba ya kafana düşer ya da havuzluğu işgal eder.

Simdiki sistemde yelkeni bumba etrafına değil, bumba ıçindeki bir ince mile sardığın için ne yelkenle ne kullanımla ilgili hiç bir sorun yok.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 25 Ocak 2018, 15:10:25
Bumba içi yelken sarma sistemleri direk üzerinde arabada da değişiklik gerektiriyor. Ray üzerine ikinci bir ray giydiriliyor ve yelken orsa yakası bu yeni rayın içinde çalışıyor. Denediğim bir kaç tanesinde çalışması hiç de kolay olmamıştı.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Murat Ayduk - 25 Ocak 2018, 15:49:18
Eyüp abi,
Seni en mutlu edecek tekneyi alman dileğiyle, naçizane fikrimi söyleyeceğim.

Benim de bir gün senin gibi dünya denizlerine açılma fikrim var. Bu sebeple özellikle ARC'ı yakinen her sene takip ederim, youtube paylaşımlarını defalarca izlerim, özel bloglarını okurum vs. Özel bir aplikasyon sayesinde katılan her tekneyi incelemeye çalışır kendimce hesaplar yaparım. (Tekne yaşı ve donanımları, mürettebat sayısı, ülkeleri, aldıkları kumanya miktarı, 15-18 gün içinde neler yaptıkları vs vs.)
 
Bir kısım tekneler ve sahipleri sadece ARC için oradalar, bazıları seyahatlerine denk getirmiş, bazıları wish-listlerinde bir maddeyi silmek için katılmış.

Gördüğüm çarpıcı bir nokta var. Çok güzel tekneler de var, ama boyları 31feet olan, 20-25 yaşlarında, daha az konforlu görünen tekneler de var. Sayıları da az değildi hani.

Yani gelmek istediğim sonuç; tabi ki mümkün mertebe bu iş için üretilmiş en güvenlisini ve en iyisini almak ister insan. Ama bence bu engel veya zaman alan bir husus olmamalı. Asgari güvenlik özelliklerini taşıyan her tekne ile çıkılabiliyor bu seyahate.

O yüzden bu kardeşin naçizane fikrini böyle paylaşmak ister. Vakit kaybetmeden al birini, kafana göre donatmaya hemen  başla bence. Çünkü kafanda çizdiğin en mükemmelini bir türlü bulamayacaksın...

İyi seyahatler dilerim. Seyahatinden önce bir yerde denk gelmek ve tecrübelerinden faydalanmak dileğiyle...
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Kemal Gündüz - 25 Ocak 2018, 16:00:41
Hayali bile güzel.  8)

http://www.tayanaworld.com/upload/Files/20120413034619--1.pdf


İnşallah hayaliniz gerçek olur Öcal Reis, çok sıkı bir tekne.
Enteresandır Taiwan tersaneleri çok mükemmel işler çıkarıyorlar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Öcal Turan - 25 Ocak 2018, 18:01:05
Hayali bile güzel.  8)

http://www.tayanaworld.com/upload/Files/20120413034619--1.pdf


İnşallah hayaliniz gerçek olur Öcal Reis, çok sıkı bir tekne.
Enteresandır Taiwan tersaneleri çok mükemmel işler çıkarıyorlar


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Teşekkürler Kemal reisim. Siz de inşallah hayallerinize kavuşursunuz.
48 Feet i zaten tekneleri bize göre büyük olan ve biraz daha büyük tekne isteyen Eyüp ve Zafer Türkmen hocalarım için beğenmiştim.
Gerçekçi olmak gerekirse , benim teknemden büyük olan  şu aşağıdaki modeli bir gün ikinci el bile olsa alabilirsem fazlası ile bana yeter.. :)

http://www.tayanaworld.com/Yachts_OverView.aspx?id=6d245b62-ff07-463b-95b3-277f0e5aac25

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Erdal Okur - 25 Ocak 2018, 18:54:39
Doğrulma momenti ağırlık x kol boyudur. sığ salmada kol boyu kısaldığına göre doğrulma momenti azalır.

Yanılmıyorsam Ahmet reis o nedenle aynı tekne için sığ salmalının salma ağrlığı genelde  derin salmalının salma ağırlığından fazla olabiliyor ( dediğiniz gibi doğrulma momentindeki zaafiyetini düzeltmek için)..  Kısa boyu telafi etmek için salmanın ağırlığı arttırılıyor bazen de formu değiştiriliyor ( torpil salma yada kanatlı salma gibi ).. Yabancı forumlarda okuduklarım böyle söylüyor.
 
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 25 Ocak 2018, 21:01:12
Murat'la aynı kanıdayım. Hiç zaman yitirmeden girişmelisiniz bu işe. NAsılsa deniz, hesabı yapılamayandır. Hiç bir mühendislik istediğinizi veremeyecek.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 25 Ocak 2018, 22:27:15
Doğrulma momenti ağırlık x kol boyudur. sığ salmada kol boyu kısaldığına göre doğrulma momenti azalır.

Yanılmıyorsam Ahmet reis o nedenle aynı tekne için sığ salmalının salma ağrlığı genelde  derin salmalının salma ağırlığından fazla olabiliyor ( dediğiniz gibi doğrulma momentindeki zaafiyetini düzeltmek için)..  Kısa boyu telafi etmek için salmanın ağırlığı arttırılıyor bazen de formu değiştiriliyor ( torpil salma yada kanatlı salma gibi ).. Yabancı forumlarda okuduklarım böyle söylüyor.

Doğrudur. Ama bildiğim kadarı ile XC 45  her iki modelde de aynı ağırlıkta salmaya sahip. Diğer taraftan sığ salma en çok yelken alanı ve rüzgar etkisinin yatırıcı olduğu durumlarda daha fazla rüzgaraltına sürüklendiği için orsaya daha yüksek açıda girebilir, bu nedenle orsadan çok dar apaza yskın olduğundan yelkenn yatırma gücü azalır ve tekne de daha az yatar.  Kısa salma nedeni ile teknenin düzelebileceği azami yatma açısı biraz azalsa da benim görüşüm bu değerin çok öneml olmadığı yönündedir. Bir teknenin devrilmesi için rüzgar yetmez. Devrilmeye neden olacak tekne eni yüksekliğinde tekneye bordadan çarpacak kırılan bir dalgadır.  Bu tür bir dalgayla ise karşılaşmak gerçekten çok düşük ihtimaldir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 25 Ocak 2018, 22:43:02

 teknenin devrilmesi için rüzgar yetmez. Devrilmeye neden olacak tekne eni yüksekliğinde tekneye bordadan çarpacak kırılan bir dalgadır.  Bu tür bir dalgayla ise karşılaşmak gerçekten çok düşük ihtimaldir.


Tekne boyunun yarısı yüksekliğindeki bir dalganın Alabora etmesinin söz konusu olduğunu okumuştum .


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Zafer Türkmen - 27 Ocak 2018, 14:39:03

 teknenin devrilmesi için rüzgar yetmez. Devrilmeye neden olacak tekne eni yüksekliğinde tekneye bordadan çarpacak kırılan bir dalgadır.  Bu tür bir dalgayla ise karşılaşmak gerçekten çok düşük ihtimaldir.

Tekne boyunun yarısı yüksekliğindeki bir dalganın Alabora etmesinin söz konusu olduğunu okumuştum .


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi


Pratik Teknecilik Ansiklopedisi-John Vigor da yazıyor, başka yerlerde de yazıyor olabilir.

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 29 Ocak 2018, 08:54:26
Eyüp reis mutlaka detaylı incelemiş bakmıştır. Beğendiği de muhakkak. sonuçta bildiğim eşi ile uzun seyirler yapacağı da dikkate alındığında son derece uygun bir seçim gibi duruyor..BU ayrı..

Ancak bu bir charter tekne.. BU tekne ile uzun yol yapılmaz.. Yapılır da çok zorlanılır.. Ciddi bir kıçtan gelen dalgada bu teknenin kıçı suya vurduğunda bu teknede olmak istemezdim..
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 29 Ocak 2018, 10:27:59
Eyüp reis mutlaka detaylı incelemiş bakmıştır. Beğendiği de muhakkak. sonuçta bildiğim eşi ile uzun seyirler yapacağı da dikkate alındığında son derece uygun bir seçim gibi duruyor..BU ayrı..

Ancak bu bir charter tekne.. BU tekne ile uzun yol yapılmaz.. Yapılır da çok zorlanılır.. Ciddi bir kıçtan gelen dalgada bu teknenin kıçı suya vurduğunda bu teknede olmak istemezdim..

Ersin reis XC 45 ‘e  Charter dedin ya taş olursun  Demedi deme. 😀

Bu XC50 belki Eyüp reisin ilgisini çeker Bizim marinadaydı çok güzel bir tekne.

https://www.inautia.com/used-boat-31509040170798100995548534898454.html
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 30 Ocak 2018, 11:37:42
Şimdi böyle konular gelince aslında çok önemli bir fırsat yakalamış oluyoruz şu bahsettiğim yeni forum kültürü ile ilgili.

xc 45 Önemli bir marka.. Eyüp abi beğendiğine göre diğerlerine göre birçok önemli farkı da vardır eminim.

İşin ince tarafı şurada.. Ki Eyüp abi de o yüzden konu başlığı açmış burada.. Ben böyle bir bedel ile tekne alıyor olsam , en absürd yorumu bile duymak isterim.

Ben de fütursuzca sallıyorum işte.. Öyle düşün..


Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: O.Utku Uçkan - 30 Ocak 2018, 12:22:58
Ben yine bir hikaye ile başlayayım. ;)

Yıllar önce eşim özel bir tohum firmasında çalışıyor ve patronu Çeşme'de yazlıktan her gün İzmir'e geliyor diye karavan o zamanki adı V kamp olan Çeşme'deki kampinge  konuşlandırmışım.
O zamanki yatım da önümde salınıp durur.
Motoryatçı olan patron ve ben yelken dersi alalım istiyoruz.Nereden buldum hatırlamıyorum ama İstanbul'lu bir abimiz teknesini Ilıca'da balıkçı barınağına bağlamış ve ders verecek meraklı arıyor.
Hemen aradık abimizi. Adı Fikret Elbirlik imiş ve teknesi de bir X yacht.
Bizim bildiğimiz X o zamana kadar X ,Y ,Z ekseninden öte değil.  ;D
Ben ,eşim,patron ve bir arkadaşı daha 4 kişi tekneye vardığımızda gözümüz tekne görüyor :o
Sonradan öğreniyoruz ki Fikret abimiz yelken camiasında ciddi  yeri olan bir İstanbul beyefendisi.
Tekne hakkında biraz bilgi veriyor ve hemen açılıyoruz.
Ana yelken açılıyor ama Cenoa ortada yok.Arka kamaranın biri çuvallar ile dolu.Ayrılmadan önce abimiz oradan bir çuvalı çıkarıyor, eşimin de yardımım ile başa görürüyoruz. Cenoa çuvalda ve rooler yok.Allah allah çok mu pahalı ki bir roller diyorum.
Zaten barınaktan ayrılırken çapayı da halatı elle çekerek yerine aldık.
Abimizin durumu biraz zayıf galiba diye düşünüyorum.
Ben ekibin en tecrübelisiyim diye beni muhatap alıyor ve bir şey istenecekse benden istiyor abimiz.Ve cenoyı da basıyoruz.O hafif rüzgarda bizim X, 3 boyutlu eksenden çıkıyor ve 4. boyuta geçiyoruz.Uçuyoruz mu ne? Daha önceden farklı teknelere binmiş ve yelken yapmıştım.Ama bu tamamen farklı bir boyutta idi.
Fazla uzatmayayım çok güzel günlerdi ve çok faydalı oldu bize.
Abimiz teknenin boğazda broşa girdiğinde çekilmiş fotoğrafını verdi ve hala karavanımızı süsler.
Kendisi yarışlar için özel bir tekne yaptırdı ve tekne satılığa çıktı.Çok istedim ama durumumuz yoktu.
Birileri İtalya'dan gelip aldılar diye biliyorum.

Uzun hikayenin kısası yakışır Eyüp kaptanıma. :)xx :)xx :)xx

Not:Cenoa her sefer dönüşü güzelce katlanıp torbasına ben ve eşim tarafından konuluyordu.Hocamız şimdiye kadar böyle uyumlu ve güzel yelken katlayan olmadı diye de bizi şımartmıştı.
 Hani diyorum ki zaten ufak tefek olan bendeniz Girit falan gibi uzun yolda yelken torbalarının olduğu baş kamarada da çok rahat uyurum.Hatta onları okşar hikayeler bile anlatırım ;D
Anlayan anlamıştır herhalde ;)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 30 Ocak 2018, 12:38:30
Mesaj alınmıştır bekliyorum ozaman Utku reisim.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 30 Ocak 2018, 14:16:54
Atmak serbest ya...

Ben olsam yarış teknesi imalatçısından gezi teknesi almazdım. Hele okyanusa çıkacaksam hiç almazdım. Her ne kadar adı gezi de olsa ABD'lilere sorarsanız bu tekne yarış teknesidir, ed  iyisinden gezi yarış sınıfına girer. Açık denizde ikisi birden olmuyor, ya gezi olacak ya da yarış. Hızlı gezi teknesi olmaz, Gezi teknesinde otopilota bağlar, aşasğıda çay yaparsınız, Yarış teknesinde dümenden ayrılamazsınız, ayrılsanız bile rüzgar üstüne çıkar ayaklarınızı sarkıtır safralık yaparsınız. 
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 30 Ocak 2018, 19:17:07
Atmak serbestmiş buda benden gelsin: Swan falanda almayın sakın oda yarış teknesi yapıyor ya çay içemezsiniz sonra. Güzel espri yapmış Ahmet reis.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 31 Ocak 2018, 14:44:00
Bizim için rahmetli Sadun Boro kim ise Almanlar için aynı değerde olan Bobby Schenk'in bir internet sayfası var. Burada senelerdir dünya turu yapmış kişileri tanıtır.
Listesine son ilave ettikleri arasında bir Bavaria 38, bir Benetaeau 42 ve 1989 yapımı 11 küsur metrelik van de Stadt tasarımı ahşap tekne var.
Bu üç tekne de dünya turunu tamamlamış ; üçünün reisleri de tekrar gitsek yine bu tekneyle giderdik...diyor.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ersin Böke - 31 Ocak 2018, 15:28:08
John Vigor 'un  Keşke tekne almadan önce bunları bilebilseydim kitabından bir özet yapmak istiyorum..

'Ne kadar büyük bir tekneye ihtiyacınız olduğu değil, ne kadar  küçük bir tekne ile ne kadar uzağa gidebildiğinize bakmalısınız. '

İhtiyaçlarınıza uygun en büyük tekne değil, ihtiyaçlarınıza uygun en küçük tekneye bakmalısınız diyor..

Bir diğeride ' enayiler tekne yapar, akıllılar alır ' özdeyişi varmış onu hatırlatıyor..

Ve elbette maliyetler.. Bence tekne seçiminden , her şeyden önemli.. Gezi yelkenciliği cebinde ne varsa tüketir.. diyor..
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Eyüp Oğan - 31 Ocak 2018, 16:25:46
Baştan kişisel olarak illa X- Yachts en iyisidir diye bu konuyu açmadığımı samimiyetle söylemek isterim.

Tartışmaları ilgiyle okuyorum. Bazı yorumlarda X Yachtsın çok bilinmediği için önyargılı olunduğunu düşündüm. :)

Fiyat konusu çok tartışma götürür, ama bir o kadar da göreceli bir konu olduğu için daha çok teknik olarak değerli düşüncelerinizi öğrenmek isterim.

X Yachts ın 3 ayrı modeli var.

Xc ile belirtilenler Cruising modeli.. Aslında bunlar klasik X Yachtlar.. Tam bir Cruise modeli.. Mazot ve su depolama alanları diğerlerinden çok geniş.. Uzun seyirlere, kolay abranabilir olması, az sayıda kişi ile kullanılabilmesi, dengeli ve güvenli olması..

Xp ler Performans modelleri. Yarış modelleri.. Derin salmaları, yüksek direkleri ve büyük yelken alanları, gövde dizaynları ile çok farklı..

Yeni çıkan modeli ise X ler.. Bunlar da X43, X49, önümüzdeki yaz aylarında ise X46 çıkacak..

Bu Cruise, performans ve X lerin gövde, şekil, arma vb açısından birbirinden farklı olduğunu söyleyebilirim.

....................................

Benim yorumlarınızı istediğim bir konu da;

Opsiyonel olarak forestay alınabiliyor (fırtına bloğu, trinket vb için sıcak baktığım bir opsiyon) ama bu tercihte Runner yok, bu sorun yaratabilir mi?

Ve diğer bir konu da forestay olursa spinnaker için üst baskı alınamıyor.

Cenova ve trinket beraber açılırsa özellikle uzun seyirlerde anlamlı bir avantaj yaratır mı?

Self Tacking sistemi kullanan arkadaşlardan da bununla ilgili fikirlerini belirtmelerini isterim..
 
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 31 Ocak 2018, 17:04:58
Pupa seyrinde başta iki yelkenin değişik kontralara açılması hıza kesinlikle fayda sağlar ancak genova ve trinket kombinasyonu yelken alanını arttırıyor gibi görünse de aynı kontrada açılmaları fayda yerine zarar getirir. Trinket daha büyük olan genovanın rüzgarını engelleyecektir. 
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Deniz Akaltan - 01 Şubat 2018, 19:13:35
Self tacking sistemini bir Hanse 40'ta tecrübe etmiştim. Kesinlikle muhteşem bir detay ve çok kullanışlı.

Hatta Karabiber'in trinketini de self tacking yaptım.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 06 Şubat 2018, 08:11:38
Amaç okyanusta uzun seyirler yapmak olunca yelken, tekne detayları önem kazanıyor. daha kalınca kumaştan yapılmış ve camadanları arttırılımış ve derinleştirilmiş yelkenler, sağlam bir arma, kolay kullanılabilirlik gibi konulara bakıyoruz. Bir de insan yönünden bakalım:

Güvertede kolay dolaşabilmeniz için yeterli tutunma yerleri var mı?
Çarmıh ayakları güverteye mi yoksa bordaya mı bağlı?
Kamara içinde yeterli tutunma yeri var mı?
Mutfak U mu?
Yataklar geniş mi yoksa düşmemek ve yuvarlanmamak için brandalı mı?
Havuzluk geniş mi dar mı?
Depolama alanı nasıl?
Tuvalette otururken yanlardan destek alıyor musunuz? En azından adam gibi tutunabileceğiniz bir yer var mı?

Her tekne okyanus geçebilir, 80 cm boyunda banyo küveti benzeri şeylerle bile deneyenler var. Amaç, açık denize her açıdan hazır bir tekne olmalı. Rahatlıkla dolaşmalı, oturmalı, uyumalı ve yemek yapabilmelisiniz.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Hakan Tiryaki - 12 Şubat 2018, 15:28:45
Eyüp reisim, bugün 2007 model bir X46 Sport'u karaya aldık. Tekne Atlantik geçmiş, sonrasında gemiyle İtalya'ya dönüp oradan da son seyrini Fethiye'ye yapmıştı. Bugün Göcek'te yelkenleri söküp karaya aldık.

Asıl yazma nedenim, tekne ozmos tamiratı için geldi. Bir iki gün kuruduktan sonra sonuçları sizinle paylaşırım.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Öcal Turan - 12 Şubat 2018, 20:23:32
Eyüp reisim, bugün 2007 model bir X46 Sport'u karaya aldık. Tekne Atlantik geçmiş, sonrasında gemiyle İtalya'ya dönüp oradan da son seyrini Fethiye'ye yapmıştı. Bugün Göcek'te yelkenleri söküp karaya aldık.

Asıl yazma nedenim, tekne ozmos tamiratı için geldi. Bir iki gün kuruduktan sonra sonuçları sizinle paylaşırım.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Tekne genç ve malzemeler iyi artık ama 5-6 sene karaya çekilmemesi hariç , Vakum İnfüzyon sistemi ile yapılan modern teknelerde , elyafın reçineye şans eseri  iyi  nüfuz edemediği yerlerden böyle sıkıntılar çıkabiliyor maalesef.  ?0-?

Neden olduğunu merak ettim.

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 12 Şubat 2018, 20:33:19
Ozmoz onarımı için geldiyse bir kaç gün içinde ne belli olacak anlamadım.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Hakan Tiryaki - 12 Şubat 2018, 20:46:28
Ozmoz onarımı için geldiyse bir kaç gün içinde ne belli olacak anlamadım.

Daha bugün karaya alındı. Eldeki iş yoğunluğu nedeniyle iki gün sonra anca ilgilenebilecek ekip. Ölçüm ve tespit yapılacak.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Kemal Gündüz - 12 Şubat 2018, 22:55:43
Koskoca Oyster markasında delaminasyon nedeni ile salma kaybı oluyorsa, ki teknik olarak kanıtlandı, bu bana çok anlamsız gelmiyor. Bu yaşta bir teknede ozmoz olasılığı inanılmaz


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Burak Doneray - 12 Şubat 2018, 23:43:13
Teknelerin karaya çekilmesi veya çekilmemesi ile ilgili olmadığını düşünüyorum osmoz olayının .Benim bildiğim ve öğrendiğim tekne bakım için karaya çıkar ve en kısa sürede iner.Teknelerin kışın karada tutulması tamamen  eskiden kış şartlarında barınılacak liman ve hava şartlarının sertliğinden dolayı karada kışlama mecburiyetmiş .Eğer tekneniz güvenli bir limanda yaa marinadaysa denizde durması karada durmasından daha sağlıklıdır.

Karada aylarca bırakılan teknelerde ciddi esnemeler ve çatlaklar oluşabiir bu durum büyük katamaranlarda dahada vahim gövde hasarları yaratabilir .Denizde kışlamanın eğer teknenizin altını salmasını bir yere vurduysanız salma yada gövdede jelcoat hasarı varsa karaya çıkılması ve tamir görmesi o şekilde suda bırakılmaması gerekir.

2000 yılından sonraki fiber teknelerde osmoz olmaz söylemi eğer tekne imalatında kullanılan malzemenin hatasız olması durumunda ve hasarsız olması durumunda doğrudur.

Burdaki X yada herhangi bir marka buna HR de dahil eğer üretiminde bir hata varsa yada sonradan aklı evvel bir usta tarafından daha sağlam olsun yada ilk zehirli vurulmasında astar uygulaması öncesi jelcoat astarın daha iyi yapışması için zımparayla  veya farklı  nesnelerle çizilirse bu tip osmoz başlangıçları her teknede görülür. Sıfır teknenin altını zımparalayıp gelshield uygulayan o kadar çok insan  varki inanılmaz  yanlış bir uygulamadır.

Hasarsız bir teknenin gelcoat üstüne direk zehirli boyayı vurup denize inebilirsiniz astar olmazsa boya tutunmaz diyen olursa zaten zehirlinin tutunmasını istemediğimizden bu tip söylemleri yok sayabilirsiniz.

Teknenizi gönül rahatlığıyla denizde uzun süre bırakabilirsiniz .Farklı düşünen veya diğer yöntemleri savunanlar bildikleri gibi yapabilirler kimseye böyle yapın daha iyidir diyecek halim yok.

Okuduğunuz için teşekkürler.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 13 Şubat 2018, 00:21:28
Koskoca Oyster markasında delaminasyon nedeni ile salma kaybı oluyorsa, ki teknik olarak kanıtlandı, bu bana çok anlamsız gelmiyor. Bu yaşta bir teknede ozmoz olasılığı inanılmaz


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Kemal reisim, Oyster yatlarıyla ilgili Ahmet Çelenoğlu reis Rusça bir açıklama bulmuştu (Tekneyi alan kişi de kaptanı da rus). Pek İngilizce yayınlarda açıklanmadı ancak ben biraz baktım. Tekneyi aldıklarında önce bow truster problemi yaşıyorlar. sonra karaya alıyorlar tersanede. bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip direği ve motoru söküp civataları sıkıyorlar. Garanti süresini uzatıyorlar haliyle. Tekne daha sonra tekrar sorun yaşayınca yine tork değerlerinin düşük olduğunu gözlemliyorlar farklı bir tersanede (marina da olabilir). Seyir halindeyken 20 metrekarelik bir parça salmayla birlikte tekneden kopuyor. Uluslararası bilirkişiliği olan bir sörveyör (diğer sörveyörler fotoğraf bile çektirmemiş) sorunun salmayı saran gövdeyle yekpare fiberin karinaya yakın yerdeki kalınlığının 50 mm iken salmanın yanal alanında 15 mm ye düşmesi olarak belirtmiş. Sörvey raporları 1-2 aya yayınlanacakmış. Ben Google translate de Rusçadan İngilizceye çevirebildim. Paylaşabilirim mail adresi verirseniz.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Âli San - 13 Şubat 2018, 00:43:23
Alman Yacht dergisinde Oyster'in CEO'sunun da görüşleri  alınarak yapılmış bir haber vardı. Fazla detay hatırlayamıyorum şimdi, ama sorun karina ıcınde yer alan salmanın ağırlığını taşıyarak, gövdeye de dağıtmak amacıyla tasarlanan kafes şeklindeki fiberglas köşebent yapının ( bir taşaron firmaca yapılmış ), yapım ve montaj kolaylığı nedeniyle iki parça olarak imal edilmesi ve gövdeye monte edilirken bu iki parçanın birbirlerine bağlantısının kötü, zayıf yapilmiş olmasıydı.
Şirketin CEO'su aynı parçanın yeni serilerde artık kendi tersanelerinde ve tek parça olarak imal edildiğini söylüyordu. 
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 13 Şubat 2018, 00:51:21
Böyle bir ropörtaj yapılmış sahibiyle.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Kemal Gündüz - 13 Şubat 2018, 06:29:14
Böyle bir ropörtaj yapılmış sahibiyle.


Oğuzhan Reis
Çok teşekkürler.
Bu arada bu markanın 100 ve 125 ft tekneleri burada RMK tersanesinde yapılıyor ve bu iş için epey bir yatırım yapıldı. Avrupa’nın en büyük’ yanılmıyorsam 46 metre boyunda kapalı kabini yapıldı. Ben Rahmi Bey’in yerinde olsam markayı satın almayı düşünürdüm


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Özgür Ökten - 13 Şubat 2018, 10:48:49
...bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip...
Arada bir salma civatalarının torkunu ölçüp tasarım değerleri ile karşılaştıran var mı aramızda?


öZgür (tapatalk)

Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 13 Şubat 2018, 11:09:21
Bu iki ucu pis bir değnek. Yeni bir teknede bir tork anahtarı ile salma saplamalarının somunlarını sıkmak iyi bir fikir olabilir ama eski bir teknede büyük olasılıkla özellikle su yapmaya başlamışsa saplamalar çatlak korozyonu nedeni ile aşınmış olacaktır. Torkunda sıkmak saplamaları koparabilir.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Öcal Turan - 13 Şubat 2018, 14:41:59
...bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip...
Arada bir salma civatalarının torkunu ölçüp tasarım değerleri ile karşılaştıran var mı aramızda?


öZgür (tapatalk)

Salma saplamalarım yok şükür. :)
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 13 Şubat 2018, 17:50:40
...bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip...
Arada bir salma civatalarının torkunu ölçüp tasarım değerleri ile karşılaştıran var mı aramızda?


öZgür (tapatalk)
O kadar kurcalamadım Özgür suyunu çıkartmayayım dedim


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Mehmet Atay - 13 Şubat 2018, 18:08:21
...bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip...
Arada bir salma civatalarının torkunu ölçüp tasarım değerleri ile karşılaştıran var mı aramızda?


öZgür (tapatalk)
O kadar kurcalamadım Özgür suyunu çıkartmayayım dedim


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Kurcalayınca, oradan hakikaten su çıkıyor.
Başlık: Ynt: XC 45
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 13 Şubat 2018, 18:21:27
...bu sırada salma civatalarının dizayndaki tork değerlerinde sıkılmadığını farkedip...
Arada bir salma civatalarının torkunu ölçüp tasarım değerleri ile karşılaştıran var mı aramızda?


öZgür (tapatalk)
O kadar kurcalamadım Özgür suyunu çıkartmayayım dedim


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Kurcalayınca, oradan hakikaten su çıkıyor.
ben lafın gelişi söylemiştim


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi