Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Türk gezi yelkenciliği üzerine bir denenme..

T
  • *
  • İleti: 2171
Bu tekneyi özellikle seçtim. Tahiti keç, alengirli değil, ucuz, basit, baş kıç, geleneksel yapı, gaff, saç......
 Tahiti Tahitiana tipi.










  • IP logged

R

Recep Ertürk


Tekne bakarken ilk aklıma gelen "1 kişi başedebilir mi?"

Diğer her şey bu ölçüden sonra. "İki kişi olsanız daha iyi olur" da olmuyor.
İlk kural ben tek başıma hakkından geleceğim. Sonra diğer kurallar. (Bu kafayla da sandal ebadından yukarı zor çıkarım gibi duruyor)

:)

Ama üstte fotolarını gördüğüm tekne çok güzel. Sanırım ben yapım malzemesi konusunda ortodox değilim. Suda olsun, bir kişi abrayabilsin. Sonrasına sonra bakarım :)

  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
BU tahiti kech yelkenli benim fovorim. Ahşap versiyonu elbette. Ancak bu tekneyi saçtan da imal ettiler. Dünya dönüşlerinde çığır açmış bir tekne. Bordası biraz yüksek , bu yüzden kaba bir görünümü var biraz. Ancak başı kıçı bir ve simetrik. Tirhandillerden esinlenmiş bir yelkenli. Daha bu gün Cem Gür ile bu tekneyi konuştuk. Yaklaşık maliyetleri üzerine kafa yorduk biraz. bunun üzerinde kamara olmayan flush deck modeli ile küçük havuzluk problemleri tamamen ortadan kalkıyor. Kendini kanıtlamış bir yelkenli..

Tek başına tekne kullanmak diyince şu videoyu koymadan edemedim.. :) Belki tanıdık gelir..

  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ersin görünüş itibarıyle ben de hep flushdeck tekneleri sevmişimdir...
Çook yıllar evvel van de Stadt'ın tip adını unuttuğum 11m civarı sac yapimina uygun bir flushdeck teknesi vardı çok aklımı çelerdi, sonra bunlardan yabancı bayraklı bir tanesini Egede bir marinada görüp bayılmıştım.80'lerin sonlarına doğru van de Stadt bu tekneyi model kataloğundan kaldırmıştı.

Ama ; bir kamara veya üst yapı yoksa, soğukta ve serpintide kendini havuzlukta neyin arkasına saklayacaksın ?
Bizim sularımızda yaz günleri için ideal ama, bu işin kışı var, gitmek istersen sert ve soğuk sular var.

Ayrıca tumba olma durumunda flushdeck bir teknenin başaşağı durumda da neredeyse kararlı bir denge kurup : düzelmeme olasılığı da var. Halbuki üst yapı teknenin kendini döndürebilmesine yardım eden bir nesne.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Internette buldum, bahsettiğim tekne van de Stadt 36 Seal.
  • IP logged

R

Recep Ertürk

Flushdeck dememiz şart mı?

Şuna "düz güverte" diyemez miyiz? Ya da başka bir şey?

Yeniden "Öpülesi Gemiler"i hatırladım..

https://www.nadirkitap.com/opulesi-gemiler-mumtaz-soysal-kitap3114531.html

Ersin Reis o videoyu görmüştüm. Gayet güzel. Ama neredeyse her yerde tek kişilik seyir için markoni yelken öneriliyor. Elbette cutter arma ya da randa arma çok daha güzel görünüyor..

  • IP logged
« Son Düzenleme: 07 Aralık 2017, 09:32:43 Gönderen: Recep Ertürk »

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ayrıca tumba olma durumunda flushdeck bir teknenin başaşağı durumda da neredeyse kararlı bir denge kurup : düzelmeme olasılığı da var. Halbuki üst yapı teknenin kendini döndürebilmesine yardım eden bir nesne.

Bunu hiç düşünmemiştim, evet sıkıntılı bir durum.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1049
Ege'de tumba olunabilir mi?
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 3573
Düz güverte güzel  tarifledi bence kullanalım. Benim hoşuma gitti. Teşekkürler efendim..

MArkoni arma neredeyse bir zamanların aspirini gibi her durumda öneriliyor.  Tek başına seyir yapmak durumunda iseniz önce John Vigor amcayı hatırlamak lazım.

Yani tek başına seyir için önce uygun tekne boyu nedir? sorusunu sormalı. John Vigor amca bunu çapaya endekslemiş. Kendi gücünüz ile çekebildiğiniz çapanın taşıyabildiği tekne boyu uygun tekne boyudur diyor. Dünya literatüründe bunun en fazla 28 feet olduğu yönünde bir görüş birliği var.

Doğru boyu bulduk diyelim, 28 feet. Tek başına ne amaçla gezeceksiniz? Örnek İstanbul da günübirlik yelken seyri yapmak istiyorsanız markoni arma bir folkboat size inanılmaz bir yelken keyfi yaşatır.

Marina kiraları, bakım masrafları hep boy ile ilgili unutmayalım. Ben aynı zamanda uzun bacaklı kıyı seyri de yapmak istiyorum, hatta tecrübelendim ben bu yelkenli ile günlük 75 mil menzile çıkmak istiyorum derseniz , o zaman omurga salma ya da omurga salma türevi kabuğa sahip tekneler tercih ediliyor.

Neden bu tür kabuk? bu tür kabuğun üzerinde kısa direk ve yayılı ve parçalı yelken kullanabiliyorsunuz. Yani markoni arma dahi olsa  cenova yerine flok ve trinket her durumda şart. Küçük yelkenleri abarmak her durumda daha kolay çünkü. Üstelik küçük bir trinket ve tramola arabası sayesinde kendisi kontra değiştirebiliyor ve bu çok önemli bir özellik.

Hangi havalarda yelken açacaksınız?   Yazın Ege de gezecekseniz saat öğleden sonra üçten sonra 20 knot ile 40 knot arasında rüzgar görmek mümkün. BU durumda dalga boyu da rahatsız edici olabiliyor. O yüzden tirhandiller gibi double ender ya da ördek kıçlı ayna kıç tabir edilen tekneler çok iyi iş görüyor. Arkadan gelen denizlerde bu tür kıça sahip teknelere kuru havuzluklu tekneler deniyor.

Böyle sert havalarda çok küçük yelken alanları ile çok iyi  hızlar yakalamak mümkün oluyor. Gördüğünüz videoda açık olan yelken alanı 15 m2 yi geçmez. BU kadar küçük yelkenler 5 tonluk bir yelkenliyi rahatlıkla 5 knot hız ile götürebiliyor çünkü.

Randa arma ise tek başına seyir için biçilmiş kaftan. Şu nedenle.. Seren sayesinde markoni armaya göre daha büyük bir yelken alanı kullanılabiliyor. BU büyük yelken alanına fazla rüzgar gücü bindiğinde üst bumba yani seren açıldığından fazla rüzgar güngörmez yakasından tahliye oluyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553

Tekne bakarken ilk aklıma gelen "1 kişi başedebilir mi?"

Diğer her şey bu ölçüden sonra. "İki kişi olsanız daha iyi olur" da olmuyor.
İlk kural ben tek başıma hakkından geleceğim. Sonra diğer kurallar. (Bu kafayla da sandal ebadından yukarı zor çıkarım gibi duruyor)

:)

Ama üstte fotolarını gördüğüm tekne çok güzel. Sanırım ben yapım malzemesi konusunda ortodox değilim. Suda olsun, bir kişi abrayabilsin. Sonrasına sonra bakarım :)

35 Feet e kadar idare edebiliyorum Recep reisim.
Sonrasında başpervane , Self Tailing Vinç, direk içi sarma ana yelken , marina palamar yardımı vb. İsterim herhalde.  ::)
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254

Tekne bakarken ilk aklıma gelen "1 kişi başedebilir mi?"

Diğer her şey bu ölçüden sonra. "İki kişi olsanız daha iyi olur" da olmuyor.
İlk kural ben tek başıma hakkından geleceğim. Sonra diğer kurallar. (Bu kafayla da sandal ebadından yukarı zor çıkarım gibi duruyor)

:)

Ama üstte fotolarını gördüğüm tekne çok güzel. Sanırım ben yapım malzemesi konusunda ortodox değilim. Suda olsun, bir kişi abrayabilsin. Sonrasına sonra bakarım :)

Soru doğru. Ersin de üstünde duruyor zaten.
Ama vinçler-piyano-ıskotalar doğru yerde ise, 40-42 ayağa kadar her tekne tek başına abranabilir.
Hele CC ise, daha büyüğü bile bal gibi olur, o kadar yorulmazsınız.
Tabii , "çapayı tek başına çekebilme" doğru bir kıstas. 39 feet teknede bir defa başıma gelmişti. Benim gibi zayıf adaleli biri için hele, kabus. Ama oluyor.
Gereklilik, işte asıl mesele o.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 629
Ege'de tumba olunabilir mi?

Memo bunu bilmiyorum. Ama madem tekne boyunun yarısı kadar yükseklikte bir dalganın bir tekneyi devirebileceğı kabul ediliyor ; Ege'de 5 metro dalga olur mu onu tartışmak lazım.
Akdenizde olabileceğini biliyoruz. Boby Schenk'in Fırtınalar Diyarında kitabında birlikte Horn burnunu döndükleri, Cousteau'nun eski kaptanı Fransızın Akdenizde aslan gibi bir koca çelik Colin Archer'la  kiçtan başa doğru takla attiğı anlatılır. 
  • IP logged

R

Recep Ertürk

:)

Tek başına baş edebilmek ölçüsü için işe çapayla başlamak güzel fikir. Yalnız doğru çapa seçmek lazım. (5.75'lik kayığa 8'lik (tekne boyunun 1.5 katını yuvarlayıp) 10 metre zincir ve 9 kg çapa almamak lazım. Yani böyle olmaması gerektiğini öğrenmiş bulunuyorum :) )

Arma konusu özellikle de ikinci el alınca değiştirme maliyeti nedeniyle verili olan kalıyor ve randa arma da çok yaygın değil. Satılık teknelerin yüzde beşinden azı randa armalı. Bir de konu hakkındaki neredeyse tüm yazılarda markoni arma makbul görülüyorsa...

Tabii günümüzde başetme imkanı elektrik ve elektronik desteği ile gelişmiş olsa da en temel belirleyici konu, ayrılabilecek bütçe. Bu sadece alırken değil, sonraki zamanlarda daha fazla önem arzediyor. Bağlanma, bakım maliyetleri ve bütçe arasında denge abrayabilmekle eşdeğer önemde. O bakımdan başedebilmekle birlikte ve onunla aynı anda bütçeye uygunluk geliyor.

Temel, basit ve asıl olanı (basic) yitirmeden uzun seyir imkanı olan tekne de şekilleniyor. Okyanusa çıkmayacağımıza göre, 1-2 haftalık beslenme (sıvı-katı) stok alanı ve elbette asgari 300 watt kadar da enerji üretimi donanımı...

Karaya alıp-atma işleminin en ilkel barınakta bile kolaylıkla yapılabilmesi için de omurga salma.

Tabii her ne kadar tek başına başedebilme ana ölçüt olsa da Türk olduğumuzdan misafirimiz için de bir kamara :)

Bir de bu CC (Center Cockpit) için Türkçe karşılık yok mu?

Ali San üstadın katkısı da 10 metreden az olmamasını gerektiriyor sanki..

  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Bir çok kriteri bir araya getirince, en ideal tekne boyu 11,99m dir.  ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Bir çok kriteri bir araya getirince, en ideal tekne boyu 11,99m dir.  ;D

Fark etmez, alındığının ertesi günü hepsi 1 metre kısadır !
Hele ponton komşunuz teknesini büyütünce...   :(
  • IP logged

 
Yukarı git