Toplam, anahtar teslimi maliyeti mi kastediyorsun ?
Hesap kitap aluminyum teknenin başka malzemeden mamul bir tekneden çok da pahalı olmayacağını gösteriyor...
Malum bitmiş tekne kabuğu maliyeti teknenin toplam maliyetinin % 20'sidir.
Diğer malzemeleri bir kenara bırakalım, çelikle aluminyumu karşılaştıralım ; şu an piyasa fiyatlarını bilemiyorum, çok geçmişte aluminyum çelikten 7-8 kat pahalı idi, özgül ağırlığı ise üçte biri...
Yani 100.000 dolarlık bir çelik teknenin kabuğu 20.000 dolara mal olacaksa ayni projeyi aluminyum yaptığımızda kabuk maliyeti bunun yaklaşık 2.3 katı, 46.000 dolar olacak. Kaldı ki bu çok kaba ve aslen yanıltıcı , yanliş bir hesap , sanki tüm maliyet malzemeden oluşacakmış gibi düşünüyoruz. Halbuki kabuğun tabii ki maliyetinin esas kısmı malzeme değil, el işçiliği ; adam/saat maliyeti. Bu da kullanilan malzemeye göre asla 2 misli fark etmez.
Dolayısıyla Falan tasarımcinin projesini çelik yaparsam 100.000 dolara mal edeceksem, aluminyumdan yaptiğımda azami 146.000'e mal edeceğim ( kaldı ki bu kabul hala eksik, çelik yerine aluminyum kullandığımda kabuk hafifleyeceğinden misal safrasında çok daha az döküm veya pahalı malzeme olan kurşun kullanacağim, buradan da bir maliyet kazancim olacak ). Bence gerçek maliyet olsa olsa 20-25.000 dolar fark edecektir, 45-46.000 dolar değil.
Peki o zaman piyasadaki aluminyum tekneler niye çok pahalı ?
Bu bence alıcının tercih ve taleplerinden kaynaklanıyor...Ucuz ve harcialem malzeme çelik yerine aluminyumu tercih eden müşteri teknenin kalan % 80'ini oluşturan iç işçiliğinde de, donanımında da en iyi ve pahalı malzemelere yöneliyor bu da fiyati yükseltiyor.
Hazir satılan projelere bakarsan sac tekne için su borularından direk imalini öneren tasarımcıya bile rastlarsın. Maksat ucuza sağlam bir tekne imal edip, kendini denizlere salmaksa, niye olmasın ? Ama emsal bir tekneyi aluminyumdan yaptırmış bir yatçı muhtemelen paranın alabileceği en hafif ve pahalı direği alıp takacaktır. Birincisi yelkenlerinin Çinde imal edilmiş olmasına aldirmazken, diğeri performans yelkenleri imal ettirecektir, biri sanayide sabit kanatli pervane döktürürken diğeri 3.000 Avroluk katlanır pervane takacaktır vs vs vs.
Fiyat da böyle böyle şişecektir.
Ama geçmişte Jongert'in yaptığı gibi, çeliği ucuzluğundan değil, üretim alışkanlıklari ve firma felsefesi gereği kullanan blr lüks tekne üreticisi çelik yerine aluminyum kullandığında fiyatın ağaca çikacağını sanmıyorum...