Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Alüminyum Tekneler

T
  • *
  • İleti: 2171
Alüminyum Tekneler
OP: 23 Eylül 2017, 14:39:38
Hep tartışmalarımız, muhtemelen en çok kullanılan ve bilgi sahibi olduğumuz, ahşap-fiber üzerine devam ediyor. Oysa sac ve alüminyum teknelerin sayısı hiçte az değil ve yine muhtemelen, alüminyum teknelerin ulaşılabilirliği daha kolay olsaydı, çok daha fazla tercih edilebilirdi.

Geçen gün konusu şöyle bir geçti ama aklımıza gelmişken devam ettirmezsek, unutulup gidecek ve yine konuşmamış olacağız.

Bu konu başlığı altında Alüminyum tekneler hakkında aklımıza gelenleri paylaşsak ve az bildimiz bir konu hakkında biraz bilgilensek iyi olur diye düşündüm.


Hep ahşap-fiber diyecek değiliz ya... Muhtemelen kabaca bilgimizin olduğu yada duyduklarımızı, temel noktalar olarak şöyle sayabiliriz.

Alüminyumun, fiberler ile karşılaştırıldığında daha dayanıklı ve uzun ömürlü olabileceği söyleniyor. Tamiratının çok daha kolay olması ise büyük bir avantaj.

Hafifliğinden dolayı 6 metreden başlayıp, 20-25 metrelere kadar tercih edilmesinin iyi bir seçim olduğunu söylüyorlar. Bazı balıkcı ve iş botları için olduğu gibi RIB'ler için de en uygun malzeme imiş.
Bu tekneler 1mm ve daha kalın plakalar MIG kaynağı denen bir sistemle kaynatılıyormuş. Diğer malzemelerele karşılaştırıldığında "ağırlığına" göre çok daha mukavim bir yapıya sahipmiş.
Fiberglass'a göre %30-40, sac teknelerde göre %45-55 arası daha hafifmiş. Düşük ağırlığından kaynaklı performans en iyi noktalara çıkabiliyormuş. Buda aynı boyutlu diğer malzemeden yapılmış teknelerde daha fazla hız ve daha az yakıt maliyeti demekmiş. Diğer avantajıda kendi ağırlığı düşük olduğundan dolayı daha fazla malzeme yüklenebiliyor olmasıymış.

Alümünyum yüksek tokluğa sahip ve fiberglass ve çeliğe göre çarpışmaları çok daha iyi sönümlermiş. Fiber'de saçta yada ahşapda, kırılma yırtılma olabilirken, şiddetine göre değişsede sadee göçme meydana gelme ihtimali daha yüksekmiş. Çelik gibi alüminyum yüksek sünekliğe sahip olmasıyla birlikte, kopma veya yırtılma olmadan kalıcı deformasyonlara karşı dayanıklı imiş. Alüminyum çeliğin üçte biri elastite modülüne sahiptir ve çarpışmalara karşı çeliğe göre daha uzun mesafede enerjiyi abzorbe ediyormuş. Bu nedenle stres seviyeleri çeliğe göre daha düşük olurmuş.
Bunun yanında fiberglas tekneler darbelere karşı çatlamaya kırılmaya meyilli iken, alüminyum  tekneler  fiberglas teknelere göre çok daha kolay ve hızlı tamir edilebilirlikleri ve  çöküntülerin çekiç ile düzeltilebilir veya gerekliyse çökük olan sac yerinden kesilerek yenisi ile değiştirilebilir olması büyük avantajmış.

Alüminyum yanmaz özeliğide öne çıkıyor elbet. Fiber tekneler göre petrol bazlı reçineler olmaması nedeni ile daha fazla avantaja sahip.

Kullanıcı dostu avantajlarından biri ise kalıpla üretilmediğinden istenilen değişikliklerin yapılabilir olması imiş. Kabin boyutları, perdeleme sistemlerini değiştirme imkanı verirmiş.

Yapılan 30 yıllık testlerin sonucun da tuzlu su ile oluşabilecek korozyon'a karşı testler yapılmış ve uygun alaşımlı malzeme ile korozyonu engellebildiği görülmüş.

Peki zorlukları hiç mi yok ? Bildiğimiz, belki de önyargılarımızdır, tamiratı kolay olsada kaynak yapabilecek kişi sayısını az olması ve her noktada yaygın olmaması, elektriksel korozyon, yalıtım, görece pahalı olması, çok yaygın üretiminin ülkemizde olmaması gibi şeyler alüminyum tekneler hakkında ki bilgimize de kullanımını da kısıtlıyor. 
 
 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 23 Eylül 2017, 14:46:11 Gönderen: Tan Kaan Özkan »

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Alüminyum Tekneler
#1: 23 Eylül 2017, 15:54:23
Benim Türkiye'de yapılan alüminyum gövde tekneler hakkında iki referansım var bildiğim. Biri Rahmi Koç'un Nazenin 5, diğeri ise Atilla Bey'in Çağla teknesi. Rahmi Bey işin kolayına kaçtı. Alüminyum kaynakta ciddi problemler ( kaynak sonrası yüzeyde burulmalardan dolayı çarpılmalar ki, bu durumu bizim fabrikada benzer bir işte yaşadık. Hakikaten çok can sıkıcı) nedeniyle kaynak işini yapacak ekibin tamamını Hollanda'dan - ki bu işin erbabı ülke - getirerek çözdü. Halbuki Atilla Bey fevkalade güzel araştırarak, hiçte kolayına kaçmadan burada işi mükemmel halletti. Diğer forumda da çok detaylı anlattı. Acaba izni alınarak burada bir tekrarı yapılabilirmi. Kaldı ki seçtiği Van de Stadt plan çok ta güzel bir plan idi. Ben o zaman bilgisayarıma kaydetmeyi unuttuğum için bu bence akademik ödül alması gereken bu projeyi ıskaladım maalesef.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Alüminyum Tekneler
#2: 23 Eylül 2017, 15:58:24
Burada bildiğim bir firma var, kuzey denizi şartlarında romörk teknesi yapan ve ihraç eden. Onlarda alüminyum çalışıyorlar ama daha çok çelik gövde üzerinde alüminyum üst yapı şeklinde
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Alüminyum Tekneler
#3: 23 Eylül 2017, 18:36:29
Erkan Gürsoy kendi tekneni alüminyumdan üretmişti misal. Fiberglassın güzelliği acil tamiratı her türlü kendin yaparsın. Alüminyumda böyle bir şey mümkün mü? Öte yandan diyelim ki denizde bir kütüğe çarptın, gövde de bir yarık oluşur mu?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Alüminyum Tekneler
#4: 23 Eylül 2017, 19:19:32
Tamamen fikir yürütmek gerekirse, alüminyumun bazı tamiratlarının çok kolay olabileceğini duymuştum. Zayıflayan noktaları, ezilmiş yerlerin tamiratları kolaylıkla yapılabiliyor.
Söylenen, ilk mesajda yazdığım gibi diğer malzemelerin yanında mukavemetinin daha iyi olduğu ama kütüğe çarpınca, yeterli bir şiddetse oluşabilir ama örneğin, fiberi yırtacak bir çarpışma, alüminyumda göçükle geçiştirilebilir eğer çok güçlü değilse gibi anlıyorum.
  • IP logged

n

nuri_kongur

Alüminyum Tekneler
#5: 23 Eylül 2017, 19:36:11
Bizim burada belediye meslek kursu veriyor. Geçen sene kendi işlerimde kullandığım ark kaynağını daha iyi öğrenmek için kursa katıldım. Hatta kursu bitirince Tig kursuna katılmamı tavsiye etti arkadaşlar ve hoca. Vakit sorunu ve ihtiyacım olmadığı için gerek duymadım. Gazaltı ve Tig kaynağının ark kaynağından daha kolay olduğunu söyledi ustalar.  Onun makinası ark kaynak makinasına nazaran çok pahalı. Ama alınamayacak bir şey değil. Maliyetini hesaplamadım ama aklımın bir köşesinde durur alüminyum katamaran fikri.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 23 Eylül 2017, 19:39:51 Gönderen: Nuri Kongur »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Alüminyum Tekneler
#6: 23 Eylül 2017, 20:56:00
Alüminyum mükemmel bir malzeme.. Tekne için de çok uygun. Tek sorun., evet tek sorun. Çok çirkin., soğuk.. Denzize yakışmıyor bana göre.. Sanırım tersini yazsam olmazdı her halde..

O kadar soğuk bir malzeme ki hatırlarsınız pvc kapı pencere çıkamdan önce alüminyumları çıkmıştı. Pvc ye göre çok daha dayanıklı olmasına rağman hemen vaz geçti insanlar.. Tsbi pvc daha ucuzdu ve satışı daha karlıydı.. Bunu da unutmayalım tabi..
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Alüminyum Tekneler
#7: 23 Eylül 2017, 21:13:50
Yok bee o kadar da çirkin değil. Bak mesela benim Özellikle çelik ve alüminyum tekne bakmak istediğimde ilk aklıma gelen ve sırf seyretmek için açtığım bir site.

Alüminyumlara bir bak, sonra da çeliklere...İçim gidiyor bu kuzey teknelerini görünce...

https://www.devalk.nl/en/Yachts-for-sale.html

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Ynt: Alüminyum Tekneler
#8: 23 Eylül 2017, 22:30:16
Ersin Reis hakkı verilirse hakikaten çok güzel oluyor. Bakınız S/Y Çağla. Bence esasen alternatif plan fiberglass wood core idi. Oda çok güzel olurdu ama Serdar Bey zoru seçti


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Alüminyum Tekneler
#9: 23 Eylül 2017, 23:42:55
Ersincim : adına "boya" denilen örtücü bir malzemenin varlığını sana hatırlatmak isterim...

Ovni, Alubat, Garcia vs gibi piyasayı ele geçirmiş tuzu kuru tersaneler tekneleri boyamıyorlar diye aluminyum tekneler kararmış okside olmuş gövdeler ve kaynak izleri görünür olarak ortada dolaşmak zorunda değiller. Bunu ( zaten mallarını gayet rahat sattıklarından ) bir kaç on bin Avrodan kaçmak için yapıyorlar.

Sen hiç gelcoat'sız ( daha doğrusu şeffaf gelcoat ile yapılmış ) fiber tekne gördün mü ? Ben gördüm. Dünyanın en çirkin ördek yavrusuydu. Bunu yapan tersane daha sonra gövdeyi boyuyordu, bunun maliyetine rağmen renkli gelcoatla tekne üretmekten çok daha güvenilir bir yöntem olduğunu iddia ediyorlardı.

Yani tekneyi aluminyumdan ( hatta betondan) yapabilir, üzerinde güzel bir kaynak taşlama, macun ve boya işlemi yaparsın, en güzel tekne kadar güzel görünür.

Aluminyum hafifliğinin ve sağlamlığının yanı sıra kimilerine göre ( çok daha ağır olan ) çelik teknelerden de daha güvenilirdir. Nedeni ise çok sert bir darbede çeliğin yırtılma veya kaynaklarından patlama yaparak tekneyi tehlikeye atması olası iken, aluminyum bu durumda şıddetle ezilir ( sağlam kaza yapmış bir araba gibi ) ama tek parça kalır.

Bu elastisite önemli bir konu ; dünya havacılığı ( Boeing ve Airbus'un yeni dev uçakları) daha hafif olduğu için aluminyumdan kevlara geçerken bu konuda çok tereddüt var, zira aluminyum ( ya da metal ) bir gövde üzerinde herhangi bir hasar kolayca görülüp tespit edilebilecekken, kevlar malzemede içsel çatlaklar vs olacağı ve bunların tespit edilemeyerek sonradan bir felakete neden olabileceği iddia ediliyor.

Paran varsa yap bir aluminyum tekne, üzerine 20.000 dolarlık hain bir laci boya yaptir, güvertesini de teak döşe bakalım ; dönüp bakınca bu kayik soğuk görünüyor ama...diyecek misin ?

  • IP logged

  • *
  • İleti: 101
Ynt: Alüminyum Tekneler
#10: 24 Eylül 2017, 08:57:37
Burada çirkine daha yakın olanlar var ama ben çok beğeniyorum, parası olsa hemen tanışmaya giderim herhalde :)
http://www.boreal-yachts.com/?lang=en

  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Alüminyum Tekneler
#11: 24 Eylül 2017, 09:05:22
Ben boyanmadan bırakılanları kastetmiştim.

Boyansa da sonuçta hatları daha keskin ve metal olduğu belli oluyor. Şahsi beğenme dışında bence kullanılacak en iyi en sorunsuz malzeme.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Alüminyum Tekneler
#12: 24 Eylül 2017, 09:16:56
Biri Ersin'e Çağla'yı göstersin.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Alüminyum Tekneler
#13: 24 Eylül 2017, 10:24:05
Aluminyum tekneler performans ve sağlamlık ise kriter uzak ara favorimdir.
Tek düşüncem maliyeti ve itinalı yapılıp ve önlem alınmadı ise korozyon riski.

Sac tekne en sağlam yapıdır. Ancak onunda ağırlık ve deniz şartlarında pas problemi var. Yine galvanik korozyona karşı dikkatli olunmalı.
Belli bir büyüklükte olması lazım rahat yelken yapacak kiloyu sağlayabilmesi için ve boya fırçası elinden eksik olmayacak derler.

Polyester reçine ile yapılan tekneler (GRP)  de periyodik bakım ister biliyorsunuz Ozmosis riskine karşı.

Ne kaldı geriye ?

a) Üç kat diyagonal çıta kaplama epoksi lamine bir tekne yapar-yaptırır dışına da ince bir kat örgü elyaf epoksi atarak ömür boyu kullanırdım. Hafiflik ,sağlamlık ,ucuzluk ve bakım kolaylığı olarak  burada anlatılan tüm tekneler içerisinde en favori teknem bu.

b) Bütçem kısıtlı ise ; Epoksi ucuzladı artık , ucuza aldığım ikinci el GRP tekneye Serenity ' e  yaptığım işlemleri yapar , ozmosis problemini yok eder yine ömür boyu kullanırdım.

c) Eğer param ve vaktim çok ise şöyle klasik  ahşap (kompozit değil) 60-70 yaşından fazla gövdesi bakır perçinle  teak kaplanmış ,mobilyaları masif maun ,donanımı bronz yawl bir tekne alır ,restorasyon gerekiyorsa yapar ve Ferrari arabaya biiniyor gibi özel günlerde ve regattalarda binerdim.

Gücümüzün yeteceği tekneye yoğunlaşmak lazım , bildiğim budur. :)




  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Eylül 2017, 10:27:54 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Alüminyum Tekneler
#14: 24 Eylül 2017, 10:31:41
Kevlar ve Karbon elyaf - Epoksi teknelerin konumuz dışı olduğunu varsayıyorum.  ::)
  • IP logged

 
Yukarı git