Bir kaç gün foruma girmedim , epey konu birikmiş , aklımın erdiğini hızlı hızlı yazayım.
Can hocam haklı Nuri reisim.
Epoksi kullanırken o markanın teknik spectlerine uyulması gerektiğini biliyorum. Malzemenin karışımında , mesela 3 birim reçineye 1 birim sertleştirici diyorsa (kimi marka da hacmen ölçü veriir 600 gram reçineye 400 gram sertleştirici gibi) o orandan şaşıldığında maddenin moleküler yapısında değişiklik oluyormuş ve özelliği zarar görüyormuş.
Hangi ısı derecesinde ne kadar beklemek lazım geldiği teknik verilerinde yazıyor , onu beklemek lazım.
18 derecenin altındaki ve 32 derecenin üzerindeki sıcaklıklar da da kullanılması tavsiye edilmiyor. İdeali 24-28 derece arası .
Bu anlattığım özellik bozulmasını önlemek için Avrupadaki tekne üreticileri (Özellikle kuzey ülkelerinde ) sertleştiriciyi çoğaltmak yerine ısı kontrollü ortamlarda döküm yaparllar.
Elyafa gelince , çok çeşitli kalite ve özellikte olanları var. Örgü elyaf dediğimiz kumaş gibi olanlar cam elyafı , kevlar , karbon elyaf gibi yapılarını bir kenara bırakırsak düz dokuma ve biaksiyal (triaksiyal vb.) olmak üzere iki tiptedir.
Örgü elyaf inşaat işinde binanın betonundaki demirler gibi gerilme ve esnemelerde görev yapar.
Keçe elyaf ise binada kullanılan harçtaki kum ve çakıl vazifesi yapar , tabiiki reçineler de işin çimentosu.
Yani bu üç malzeme bir araya gelmeden tekne olmaz.
Düz dokuma örgü elyaf kullanıyorsak örgüler birbirine çapraz gelip her yöne mukavemeti sağlayacak şekilde , alt ve üstündeki keçe elyafın arasına 2 kat atılır , biaksiyal zaten çapraz dokumayı ihtiva ettiği için tek kat atılır. (Son zamanlarda örgü-keçe karışık çok aksiyalli özellikle karbon elyaf kumaşlarda çıktı artık ama konumuzun dışında tutuyorum.)
İşte bazen uyanık imalatçılar bu keçe katları arasına , pahalı olan örgü elyafı, olması gereken m2 gramajı ve katlarını az kullandıkları zaman binanın demirinden çalmış olurlar ve kalitesiz dayanıksız bir iş çıkar ortaya.
Bir de Naylon tekne aleyhine kullanmak için Ersin reisin ufak dükkanda keşfettiği cinsten
; Reçineyi güzel ememeyen ve ıslanamayan , içinde hava kabarcıkları kalan saman gibi yapıda bir elyaf kullanıp imalat sırasında da örgü elyafın dokuma yapısını bozarak katlar arasına yayarlarsa yandı gülüm keten helva.
Tekne boyundan bağımsız her tekne de örgü elyaf az veya çok kullanılır arkadaşlar ve naylon tekne imalatı da çok ciddi bir iştir ,demek istediğim o.