Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: Hakan Tiryaki - 27 Aralık 2016, 18:49:22

Başlık: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 27 Aralık 2016, 18:49:22
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14724523_10154645929987855_5373261501248797061_n.jpg?oh=e976c0089855009411faea29ef01b716&oe=5922AB45)

“Homeros'un koca karınlı gemilerine kadar götürülebilir tırhandillerin soyu. Formu Mısırlıların papirüs teknelerine de bağlanabilir kolaylıkla; baş-kıç oluşları itibarı ile.
İlk bakışta ilkeldir görüntüsü; günümüz tekneleri kadar görkemli tasarımları ya da lüks detayları yoktur. Çünkü teknolojiden nasibini almamış günlerin denizcilerinin deneyimlerine göre şekillenmiştir. Konfor kavramı sırıtır. Sürat kavramı göz yaşları içinde kalır. Ama diğer taraftan dayak yedikçe ağlayan, burununu çeken ama dayak yemekten vazgeçmeyen çingene çocukları gibi vazgeçmeden ilerler, sizi varmak istediğiniz yere götürür.
"Nasıl bir kavunun içinden çekirdeğini çıkarıp parmaklarınız arasında sıkarsanız kayıverir, işte tirhandilde deniz sıkıştırdı mı kaçıverir öyle." demiş usta Nami Uyav... Ele avuca gelmeyen bir formu vardır. Hem mucizesi, hem lanetidir formu.
Bin yıllarla ölçülen bir dönem boyunca zeytinyağından şaraba, aklınıza gelen ne varsa onlarla taşınmıştır Ege havzasında. Altın postun peşi sıra yola çıkan Argos'a kadar uzatmak mümkün olabilir kökenlerini. Gerçi o kürekliydi ama zaman değişiyor, şimdikiler de motorlu.
Ben henüz yenisiyim ama bir yandan da ilk gördüğüm Yunan tirandilinden bu yana delisiyim. Neden? Bazı şeyler anlatılmaz yaşanır diyeceğim, çok açık bir ifade olacak, ama öyle.”

Yavaş yavaş, keyifle yazmak istiyorum tırhandili. Yaşadıkça, öğrendikçe paylaşmak; kendi perspektifimden not düşmek istiyorum tarihe. Adım gibi biliyorum ki bir ahşap tekne ustasına yavan gelebilecektir yazdıklarım ya da çok sığ. Sonuçta yüzyıllar süren evrimin sonucu var elimde ama tam olarak kestiremiyorum bir çok detayın nasıl şekillendiğini. Ya da neden bir o kadar detayın değişmeden kaldığını. Sadece yaşıyor ve yaşayarak öğreniyorum.

(http://i.hizliresim.com/a5p264.jpg)

Bir tırhandilin doğuşuyla başlayalım, arkası gelir...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ersin Böke - 27 Aralık 2016, 20:09:16
Daha geçen akşam Zello da Mustafa abi postaların sıklığı ile ilgili yorum yapıyordu. 20 cm de bir olur dediydi. Şimdi senin fotoğraflarda benzer posta aralıklarını görünce ilgimi çekti..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 27 Aralık 2016, 20:15:52

Yavaş yavaş, keyifle yazmak istiyorum tırhandili. Yaşadıkça, öğrendikçe paylaşmak; kendi perspektifimden not düşmek istiyorum tarihe. Adım gibi biliyorum ki bir ahşap tekne ustasına yavan gelebilecektir yazdıklarım ya da çok sığ. Sonuçta yüzyıllar süren evrimin sonucu var elimde ama tam olarak kestiremiyorum bir çok detayın nasıl şekillendiğini. Ya da neden bir o kadar detayın değişmeden kaldığını. Sadece yaşıyor ve yaşayarak öğreniyorum.



Bilmediğim bir kayık türü tirhandil, hep çok merak etmişimdir. Bu teknenin tanıtımını Hakan Tiryaki Reis'ten okumak çok keyifli olacak.Selametle...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 27 Aralık 2016, 21:34:29
Daha geçen akşam Zello da Mustafa abi postaların sıklığı ile ilgili yorum yapıyordu. 20 cm de bir olur dediydi. Şimdi senin fotoğraflarda benzer posta aralıklarını görünce ilgimi çekti..

O denli sık postadan oluşan bir omurganın ne derece dayanıklı olabileceğine dair şöyle bir hatırlatma yapayım, motorun koptuğu akşam Yengeç o koca cüssesi ve 22 ton ağırlığıyla sadece sancak camları üzerine dört kez devrildi. Beşbuçuk saat boyunca Büyükçekmece önlerinden Ambarlı'ya kadar 36-38 knot esen Lodosta kontrolsüz bir şekilde her türlü yalpaya defalarca girdi. Römorkör peşinde o hava koşullarında ikibuçuk saat boyunca çekildi ve dalgalar üzerinde inanılmaz bir mücadele verdi. Sonuç, ne armuslarda en ufak bir açma, ne en ufak bir fiziksel hasar. Ve Yengeç neredeyse 30 yaşında...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 27 Aralık 2016, 21:38:45
Aslında, küçük bir not ilave edeyim çünkü anlam değişiyor. Eski Tırhandil yapımcılarına sorarsanız şöyle derler ; "Posta aralığı en fazla 20 cm"  ;)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 27 Aralık 2016, 22:25:03
Tiryaki, senin kaleminden senin gözlerinle tırandili okumak benim için de zevk olacak.
Tadını çıkara çıkara, yavaş yavaş, hazmettire hazmettire yaz, anlat.

Belki sonra sıra IYONIA'ya gelir.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 28 Aralık 2016, 14:46:32
Tiryaki, senin kaleminden senin gözlerinle tırandili okumak benim için de zevk olacak.
Tadını çıkara çıkara, yavaş yavaş, hazmettire hazmettire yaz, anlat.

Belki sonra sıra IYONIA'ya gelir.

Belki ben de tecrübe edinirsem eski adıyla Bebhinn, yeni adıyla Kri-Kri'yi anlatabilirim. ( bu konuyu favorilerime / takibime alıyorum)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 28 Aralık 2016, 14:59:46

Belki ben de tecrübe edinirsem eski adıyla Bebhinn, yeni adıyla Kri-Kri'yi anlatabilirim. ( bu konuyu favorilerime / takibime alıyorum)

Hepimiz tekne hikayelerine bayılırız. Hele konu Tırhandil olunca, özellikle bir kaçımızın gözbebekleri büyür. Anlatınız lütfen.

Kri-Kri, bu sefine midir ?

(http://i.hizliresim.com/r6OVGz.jpg) (http://hizliresim.com/r6OVGz)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 28 Aralık 2016, 15:06:51

Belki ben de tecrübe edinirsem eski adıyla Bebhinn, yeni adıyla Kri-Kri'yi anlatabilirim. ( bu konuyu favorilerime / takibime alıyorum)

Hepimiz tekne hikayelerine bayılırız. Hele konu Tırhandil olunca, özellikle bir kaçımızın gözbebekleri büyür. Anlatınız lütfen.

Kri-Kri, bu sefine midir ?

(http://i.hizliresim.com/r6OVGz.jpg) (http://hizliresim.com/r6OVGz)

Evet, Ta kendisi... ;D İlk günlerimiz... Sığacık - Mersin Rotasında  1 gecelik mola için Fethiye körfezine girerken ...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 28 Aralık 2016, 15:09:03
Hep huzurla, keyifle gezdirsin.
Tırhandil candır.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Suat Zeybek - 05 Ocak 2017, 17:01:02
Keyifle takip edeceğim bir konu, bayılıyorum Tirhandillere...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 05 Ocak 2017, 17:02:31
Keyifle akip edeceğim bir konu, bayılıyorum Tirhandillere...

Devamı gelmedi, ben de heyecana bekliyorum Hakan Reis'i
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 05 Ocak 2017, 18:36:26
8 gün geçmiş, tık yok. Yarın bir gün de Tayland neyin... yaz artık :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 05 Ocak 2017, 20:36:08
Tarihçesini yazabilmeyi isterdim ama çok daha geniş araştırma ister. Ama gönül rahatlığıyla formundan yola çıkarak neredeyse Homeros'un koca karınlı gemilerine kadar sürebiliriz izini. Uluburun bile aynı soyun izlerini yansıtır. Kesin olarak söyleyebileceğimiz yüzyıllardır aynı mütevazı, sade ama etkileyici formu koruyagelmiş bir iş teknesidir tırhandil.

Tabi ki varoluşun kaçınılmaz devinimi bugün gördüğümüz gibi kendi içinde evrilmiş. Ambar yaşam alanı olurken, havuzluk denen konformizm icadı başbelası tırhandilin de kıçını ele geçirmiş. Latin, randa derken tembel işi Marconi armaya hükmetmiş ama belki de en önemlisi o hantal gövdesini ittirebilmek için motor kullanılmaya başlamış. Bunların herbiri konforla birlikte geri dönüşü olmayan ya da bertaraf edilemeyen yeni sorunları da beraberinde getirmişse de, insanız işte, konfor ağır basmış.

Öncelikle küçük bir hatırlatma; ben ne tekne imalatçısıyım, ne de tarih araştırmacısı. Çok da derinlemesine diyemeyeceğim araştırma ve üç yıldır süregelen bireysel deneyimlerimle yazıyorum. Yani, ne otoriteyim ne de bilirkişi.

Daha önce de bahsettiğim gibi, beni tırhandil manyağı yapan beyaz bordası, rengarenk kuşakları ile bir Yunan tırhandiliydi. Yakın zamana kadar Yunan tırhandili ile Bodrum tırhandilini kolay kolay ayırt edemezdim sanırım. Oysa o kadar da kolaymış ki...

(http://www.denizcikahvesi.org/sites/default/files/galerie-75/0079-ba9fb592a3bef8462e971266d1d4a192.jpeg)

(https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1175105_10151852012137855_1005180568_n.jpg?oh=85e77437fb7a57c7b873bdcedd0cc95d&oe=58DC2503)

Bodrumlu ustalar zaten tarih boyunca alabora olmadığı söylenen bir tekneyi alıp daha da denizci hale getirmeyi başarmışlar. Daha ilk bakışta form farkı kendini belli eder; Bodrum tırhandilinde baş ve kıç daha yüksek, tekne yanal formu hilale yaklaşan bir formda ve vasatta daha alçak.

(http://www.denizcikahvesi.org/sites/default/files/galerie-75/0078-687a9948fec680a0e58d88e2499f1f31.jpeg)

(https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11168953_10153483178582855_2632631059180026748_n.jpg?oh=758a61d9fcb24647eb35e31e73b058f2&oe=58E29A65)

Pruvalar bile hemen farkı göz önüne koyar. Bodrumlu ustaların en önemli katkısı, lale formu da diyorlardı sanırım, teknenin dışa doğru açılan yapısı.

Tabi daha kestirme yolları da var ayırt etmenin. Yunan tırhandillerinin bir türlü gözüme hoş gelmeyen bodoslamaları:

(http://www.denizcikahvesi.org/sites/default/files/galerie-75/0081-424a68806321d9f75a9c65626496ea40.jpeg)

Devam edecek...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 05 Ocak 2017, 22:47:00
Yengeç, ustalarının tabiriyle "düşürülmüş" bir tırhandil. Yani, orantıları düzgün, olması gerektiği gibi. Ne de olsa ustadan çırağa, babadan oğula aktarılmış bir miras ve deneyimden öte planı yok. Fotoğraflara baktıkça daha iyi anlaşılacaktır böyle bir tekneyi düşürmenin pek de kolay olmadığı.

(https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11207337_10153362758737855_3863203565028832783_n.jpg?oh=cfed47f24aac7dcee94cab08ab52f3bf&oe=58DC10AF)

(https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/l/t1.0-9/11227916_10153362024372855_2987484941517973287_n.jpg?oh=5f8658b19c6ec2b73b6de1ab60cf98cc&oe=591E7C1C)

(https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11209564_10153362758532855_8381205000862752672_n.jpg?oh=cf2ac59a6d46b2618e8352d49295eb92&oe=58E91A78)

Bastondan palaya ölçüsü 16,5 metre, eni 5, su kesimi 1,6 metre. Oysa yaygın tırhandil ölçüleri 7,5 - 12 metre aralığındaymış. Daha büyük olanları da var ama tabi ki 12 metreyi geçmemeleri tesadüf değil. Bir bölgenin yaygın tekne ölçüsünü belirleyen ihtiyaçtan önce o bölgenin deniz koşulları ve özellikle dalga rejimi. Özellikle kafadan havalarda dalgalar arasında boğuşurken insan daha iyi anlıyor...

Yakın geçmişe kadar iş teknesi olarak kullanıldıklarından çektirmeler gibi, tırhandiller de aslında yaşam alanları olmayan, geniş ambarlı, kıç tarafına kurulan tente ya da çadırla yaşamın idame ettirildiği tekneler. Oysa iş değil de keyif için kullanılmaya başlamaları ile görüntülerinde ve ister istemez karakterlerinde de köklü değişimler olmuş.

Özellikle tekne boyu küçüldükçe yaşam alanı ihtiyacı ne yazık ki güzelim teknelerin en başta oranlarını bozmaya başlamış. Kapalı alanlarda ayakta durabilmek için yükseltilen üstyapı estetik açıdan facia bir görüntüye neden oluyor. Mesela çok sevdiğim bir dostumun 12 metrelik tırhandili ne yazık ki hep gözümü tırmalamıştır.

(http://www.teknedergisi.com/wp-content/uploads/814388.jpg)

Bir diğer lanetimiz de davlumbazlar. Hala yıkıp indirmek istememe karşın özellikle uzun süreli seyirler, yağışlı ya da çok sıcak havalar yüzünden bir türlü vazgeçemediğim davlumbaz... Tamam, on kişi yayıla yayıla alem yapabilmek cidden keyifli ama yüzlerce yıldır yelkenle seyretmiş, doğuştan yelkenci bir tekneye yapılacak şey değil şu davlumbaz.

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Canberk Eken - 06 Ocak 2017, 13:33:38
http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-yelkenli-2009-tirhandil-sy-1045-219495535/detay

Şu benim yılbaşı bileti hayalimdi mesela. Tirhandile ekimdeki bodrumcupa katılmamla sarmaya başladığım için sizin kadar anlamamakla birlikte geleneksel tırhandil boyundan çokça uzun olsa da, salonu aşağıda konumlandırıp üstte yüksek binası olmamasıyla daha bir klasik forma uygun gibi. İçerde beyaz renklerin verdiği feraklık ve yerleşim düzeni bence harika
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 14:07:06
Dragonfly değil mi bu ?

Albenisi olan bir sefine...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Canberk Eken - 06 Ocak 2017, 15:05:34
Dragonfly değil mi bu ?

Albenisi olan bir sefine...

Aynen ta kendisi 2016'da rastlamadım emin değilim ama 2015'de  yarıştaydı, sanırım derecesi de vardı.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 06 Ocak 2017, 15:07:29
http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-yelkenli-2009-tirhandil-sy-1045-219495535/detay

Şu benim yılbaşı bileti hayalimdi mesela. Tirhandile ekimdeki bodrumcupa katılmamla sarmaya başladığım için sizin kadar anlamamakla birlikte geleneksel tırhandil boyundan çokça uzun olsa da, salonu aşağıda konumlandırıp üstte yüksek binası olmamasıyla daha bir klasik forma uygun gibi. İçerde beyaz renklerin verdiği feraklık ve yerleşim düzeni bence harika

Bu güzelin formu Yengeç'ten ve Kri-Kri'den ayrılıyor gibi. bu konuda şu cahil kulu aydınlatacak birisi var mıdır acaba?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 15:15:43
İlandaki güzel bir tekne ama bir tırhandil demeye dilim varmıyor. Önyargılı davranmak istemesem de en başta formunu göxüm yadırgıyor. Tabi sadece fotoğrafta görmek yanıltabilir de. Ama konforuna söxüm yok :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 15:46:19
Konformizim mi dersiniz, kapitalizmin cilvesi mi artık neyse.
Her geçen gün standartın dışına çıkılan formları görüyoruz. Bazıları çirkin, bazıları güzel, bazıları göz tırmalamıyor ama geleneksel değil.
Her ne kadar gelenekseli sevsem de konu tirhandil olunca aşırı şekilde formun dışına çıkılmadığı sürece, insanlara sevdirmesi ve enazından sürdürülebilir olacağı umudu ile itiraz etmiyorum.

Mesela ;

(http://i.hizliresim.com/GPGQ6v.jpg) (http://hizliresim.com/GPGQ6v)

Üzerine konuşmuştuk..ilk bakışta ne kadar güzel görünüyor değil mi ?

(http://i.hizliresim.com/r6yLmN.jpg) (http://hizliresim.com/r6yLmN)

Geleneksel ise  ;D ;

(http://i.hizliresim.com/77QmVW.jpg) (http://hizliresim.com/77QmVW)

Form da farklılık mevcut
(http://i.hizliresim.com/PnG3YN.jpg) (http://hizliresim.com/PnG3YN)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Canberk Eken - 06 Ocak 2017, 15:55:43
Ben de tam Hayal 62'yi de paylaşmayı düşünüyordum, benden önce davrandınız. Geleneksel değil ama günümüzde kimse sünger avcılığı için ya da yük taşımacılığı vs asıl kullanım alanı için tırhandil almıyor. Yaşam alanı, rahatlık, kullanışlılık ön planda. Mümkün mertebe esas çizgisini bozmadan evrilmeleri makul karşılanmalı ki bence Dragonfly da Hayal 62 de başarılı o konuda.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 15:58:02
Hayal 62 benim de gözüme hoş gelen bir tekne. Ama lacivert bordalı olan, ı ıhh. Şu mizanaya gözüm alışamıyor tırhandilde. Üçüncü fotoğraf tırhandilden ziyade pereme gibi duruyor. Bir Cem Gür notu fena olmaz gibi bu aralara bir yere...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 16:09:18

Bir ara bu tartışmada vardı.. Eski modellere bakıldığında bizim şimdi pereme ile tırhandilin formları karışıyordu.

Mesela o 3. tekne klasik ve geleneksel Ege tirhandili diye geçiyor ama modellere bakınca pereme formunda
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 06 Ocak 2017, 16:12:14
Hakan bu arada Yengecin eski sahipleriyle benim alt katımda oturan şimdi rahmetli olan komşumun evinde tanışıp,
Yengecin sohbetini yapmış idik.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 16:16:33
Mesela o 3. tekne klasik ve geleneksel Ege tirhandili diye geçiyor ama modellere bakınca pereme formunda

Kaynağını da paylaşabilir misin?

Hakan bu arada Yengecin eski sahipleriyle benim alt katımda oturan şimdi rahmetli olan komşumun evinde tanışıp,
Yengecin sohbetini yapmış idik.

Ali abiyi de Kaş'a taşıdık, ikinci senesi :) Arada bir gidiyor sizin oralara hala.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 06 Ocak 2017, 16:19:36
Küheylan Var.. Sığacık'ta... Ata Demirer Olanlar Oldu Filmini onda çekti...Büyük tirhandiller içerisinde formu en çok hoşuma gidendir...Foto bulursam paylaşayım
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 16:22:05
O tekne bir aralar satılıktı, halen satılık mı bilmiyorum o zamanlar geleneksel olarak yapıldığı konuları konuşulmuştu, oradan biliyorum.

Burada da malum site var... Yunanistanın geleneksel teknecileri. Orada da resimleri var bu koyduğum teknelerin.

http://www.traditionalboats.gr/en/component/content/category/22-to-somateio
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ersin Böke - 06 Ocak 2017, 16:29:18
Kaan , o kadar araştırma yapıyorsun, hiç şöyle Tayo Mar da kullanılabilecek, bimini , tente ya da benzer bir şeye denk geldin mi?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 16:34:31
Senin tip tekneler genelde hep kuzey de olduğu için kışlık işler yapılmış. Zaten 3 gün güneş görüyorlar ondan da kaçmıyorlar  ;D
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 16:36:28
Bir yandan devam edelim. Önce tırhandil ve motor ikilisinden bahsetmek isterim biraz. Baş-kıç bir tekne tırhandil ve formu itibarı ile aslında motorla ilişkisi de biraz sıkıntılı. Ne yaparsanız yapın uskurunuz her daim yüzeye çok yakın kalacak, bu bir. Halat sardığında bana sadece bir maske yetiyor temizlemek için. Dalmam bile gerekmiyor. En azından Yengeç'te ilk günden beri mekanik bir türlü oturmamış. 30 yaşında tekne, hala "line" sorunu var. Şaftın ideal açıya ulaşması için ön tarafından ciddi kaldırılması gerekiyor. Kaş yolculuğumun başında motorumun yerinden çıkmasına neden olan işte bu "line" operasyonunun saçma sapan ahşap takozlarla yapılmasıydı. AquaDrive gibi tekne parasına malolacak sistemler kullanamıyorsanız ya uygun açıyı yakalayacaksınız ya da mafsal -esnek kaplin- kullanacaksınız. Motor kalktığında bir diğer sorun da neredeyse güverteye açılan kapağa dayanıyor olması. Kaş'a gelince dikkatimi çeken bir diğer önemli nokta da motorun bağlantı yöntemi oldu. Biz dört takoz üzerinde motoru tutmaya çalışırken burada tüm tekneler motoru direkt olarak yatağa bağlayıp bir kez line'a alıyor, öylece devam ediyorlar. Hala emin olamadığım konulardan biri bu mesela.

Yengeç'te 135 HP Ford motoru var. Nam-ı diğer eşek. Hemen her koşulda çalışır. İlk başlarda bir kaç kez değiştirmeyi düşündüysem de kullandıkça korumaya karar verdim. Her şeyden önce son derece sorunsuz. Halizhazırda mevcut sorunlarımı çözebilirsem 1750 devirde normal koşullarda benim koca karınlı hatunu 8,5-9 knot ile ittirebiliyor. Daha üst devirleri denemedim bile. Genelde seyir hızım 1100 devir, 6 knot. Bir tırhandil sahibi olarak daha ne isteyeyim.

Aynı emektar Ford manevralar söz konusu olduğunda pek parlak değil. En azından Yengeç kıç atmıyor. Kafayı düzelterek manevra yapmak zorundasınız. Bu durumda biraz da dümen palasını kontrol eden hidrolik kolun kısa oluşunun payı var. Daha bu yaz farkettim :) Dümen palam maksimum iskele 38, sancak 39 derece hareket ediyor. Kol kısa ve daha da neşelisi, kol kısa diye dinlenceyi de dar yapmışlar. Alabanda basmak mümkün değil. (Şimdilik. Bu yaz o da hallolacak)

Özellikle bu yaz yelkenle daha fazla haşır neşir olmaya başlayınca pek de önemsememeye başladım motoru. Tırhandil bir çoğunun sandığının aksine, motorsailor değil, safkan bir yelkenli.

Bugün sıfırdan yapıyor olsam muhtemelen motordan çok mekaniğe kafa yorardım. Motorla ilgili tek kriterim var artık, kafadan havalarda dalgaya tırmanabilmesi. Gerisini pek dert etmiyorum.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 06 Ocak 2017, 17:23:48
Kri-Kri 1982 yapımı, kim yapmış bilmiyorum. 10,1 boy 3,60 en ve 1,2 su kesimine ve 63 beygir BMC motora sahip. Eski adı Bebhinn, Sığacık'ta bağlıydı. Bildiğim kadarıyla ben 4. sahibiyim. Daha fazla bilgim yok. Mavi tur kaptanlığı yapan dostumla atladık gittik, öyle uzun listeler yapıp, testlerden geçirmedim, beğendik, 10 yıllık emeğimin karşılığı olan tazminatımla geçtiğimiz Ekim ayında gittim aldım geldim. Tekneyi almaya karar verince haliyle isim konusu gündeme geldi, çocuğum olsa adını ne koyacağımızı eşim de ben de yıllar önce karar verdik; "Deniz", bir an düşünmeyiz ama konu tekne olunca günlerce tereddüt yaşadım. Biz Girit göçmeniyiz, bu tekne de oraların, Ege'nin teknesi; inatçı mı inatçı; denizi yara yara gider; vazgeçmez. Tornistanda öyle aksi inadı tutar hemen dümen tutmaz. Eee dedik ki o zaman adı Girit'e özgü keçi ırkına verilen Kri-Kri olsun.

Motor seyrinde 1300 devirde 5,5 - 6 knot sürat görüyorum. Yelkende ise 4 havada maximum 4,5 knot gördüm diyebilirim. ama yelken tecrübem henüz çok az. flok-ana yelken kombinasyonlarını geliştirirsem sürati biraz daha arttırabilirim diye düşünüyorum.

Davlumbaz Kri-Kri'de büyük bir tartışma konusu, evde, marinada insanlar ikiye bölünmüş durumda. Ben kaldıralım istiyorum, eşim kaldırma, içi "korunaklı oluyur" diyor. Kimisi orjinali böyle diyor kimisi orjinalinde davlumbaz olmaz diyor. Davlumbazı kaldırırsam oturma alanını kıçtan ortaya doğru genişletebileceğim, yelken performansını geliştirebileceğim. diğer taraftan davlumbazın üzeri güneş panelleri için çok uygun.  Sanırım bu yaz şöyle tadıyla kullandıktan sonra karar vereceğim bu duruma.

En çok istediğim şey en kısa sürede hidrolik dümenin yanısıra, yeke dümeni de devreye almak. Özellikle yelken seyrinde yekeyi çok istiyorum. Kıç ıstıralya tam kıçtan ortalı geldiği için yeke kullanmamışlar, ben bu teli yanlara almayı düşünüyorum.

Kri-Kri'nin floğu var, ana yelkenin yenilenmesi lazım. İleride bastonu uzatarak ön tarafa geniş bir genova arkasına bir trinket düşünüyorum. Yapılacak çok şeyi var... Bakalım, umarım uzun yıllar birlikte oluruz da yavaş yavaş güzelleştiririz 

(http://i.hizliresim.com/qjy9mV.png) (http://hizliresim.com/qjy9mV)

(http://i.hizliresim.com/MoR9P7.png) (http://hizliresim.com/MoR9P7)

(http://i.hizliresim.com/Qvy14r.png) (http://hizliresim.com/Qvy14r)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 06 Ocak 2017, 17:31:24
Hakan bak şu resdimde ki 124 ön şaftı ve esnek kaplini senin layn işini çok çaba sarfetmene gerek kalmadan çözer.

(http://baslaroto.com/image/cache/data/serce/serce-on-saft%20(7)-600x800.jpg)

Ki çıkış şaftına bağlantıyı ıstavroz ara elemanıyla yaparsan 15 dereceye kadar esneme ve oynama imkanı elde edersin
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 17:46:51
Hepsi bir tarafa, isme bayıldım, Kri Kri... nefis ve bir tırhandile kesinlikle çok yakışmış...

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 17:48:13
Can korsanım, benim şaft 60'lık ve mevcut kaplin 45'lik. Onu bile gözüm tutmuyor. Bu pek bir zayıf göründü gözüme. :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 06 Ocak 2017, 17:52:37
Erman reis,
Teknen çok güzel, hep iyi günlerin olsun.
Bence Kri Kri ile ilgili bir başlık aç, hem orada tekneyi tanıtır, hemde yaptığın tüm iyileştirme, bakım, seyir deneyimleri vs bir başlık altında paylaşırsın. Çok keyifli olur, Kri kri nin tüm bilgileri aynı yerde toplanmış olur.

Ne dersin ?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 06 Ocak 2017, 17:55:21
Can korsanım, benim şaft 60'lık ve mevcut kaplin 45'lik. Onu bile gözüm tutmuyor. Bu pek bir zayıf göründü gözüme. :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Hakan bu ön şaft, çelik boru.
Esnek kaplin lastikli diye gözün yılmasın 6 adet bağlantı noktası lastikle birleştirilmiş.

İçleri çelik merak etmeyesin.

Marin esnek kaplin fiyatlarının 3-5 bin Euro olduğu düşünülecek olursa şaft çıkmacıdan, kaplin orijinal parça olarak hepi topu 100 lira. >Ben diyeyim de, aklınızın bir kenarında bulunsun.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 06 Ocak 2017, 18:01:50
Hepsi bir tarafa, isme bayıldım, Kri Kri... nefis ve bir tırhandile kesinlikle çok yakışmış...

Hakan Reis'im çok teşekkür ederim, Yengeç gibi o da sempatik :)


[/quote]
Erman reis,
Teknen çok güzel, hep iyi günlerin olsun.
Bence Kri Kri ile ilgili bir başlık aç, hem orada tekneyi tanıtır, hemde yaptığın tüm iyileştirme, bakım, seyir deneyimleri vs bir başlık altında paylaşırsın. Çok keyifli olur, Kri kri nin tüm bilgileri aynı yerde toplanmış olur.

Ne dersin ?

Kaan Reis'im çok teşekkür ederim. Kesinlikle yapmak isterim. Bu baharda karaya alacağız kısmetse, tüm bakımları adım adım paylaşmayı düşünüyorum. Bu arada her aşamada sizlerin de bilgilerinize bol bol başvurmayı düşünüyorum :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 06 Ocak 2017, 20:28:22

Hakan bu ön şaft, çelik boru.
Esnek kaplin lastikli diye gözün yılmasın 6 adet bağlantı noktası lastikle birleştirilmiş.

İçleri çelik merak etmeyesin.

Marin esnek kaplin fiyatlarının 3-5 bin Euro olduğu düşünülecek olursa şaft çıkmacıdan, kaplin orijinal parça olarak hepi topu 100 lira. >Ben diyeyim de, aklınızın bir kenarında bulunsun.

Hele bir dönelim şu Tayland'tan, bakacağız o zaman. Yazdım aklımın bir köşesine ama görmem, ellemem lazım.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 07 Ocak 2017, 11:40:56
Erman reis,
Teknen çok güzel, hep iyi günlerin olsun.
Bence Kri Kri ile ilgili bir başlık aç, hem orada tekneyi tanıtır, hemde yaptığın tüm iyileştirme, bakım, seyir deneyimleri vs bir başlık altında paylaşırsın. Çok keyifli olur, Kri kri nin tüm bilgileri aynı yerde toplanmış olur.

Ne dersin ?

Şahane olur. Bir de Karabiber gelse.

Ermancım, Kri- Kri başlığı aç, köşe yazılarında. Alınış ve seyri yaz istersen, bakıma gelir sıra sonra...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 07 Ocak 2017, 12:20:18
Erman reis,
Teknen çok güzel, hep iyi günlerin olsun.
Bence Kri Kri ile ilgili bir başlık aç, hem orada tekneyi tanıtır, hemde yaptığın tüm iyileştirme, bakım, seyir deneyimleri vs bir başlık altında paylaşırsın. Çok keyifli olur, Kri kri nin tüm bilgileri aynı yerde toplanmış olur.

Ne dersin ?

Şahane olur. Bir de Karabiber gelse.

Ermancım, Kri- Kri başlığı aç, köşe yazılarında. Alınış ve seyri yaz istersen, bakıma gelir sıra sonra...

Ok... Bu hafta işler izin verirse toparlayıp, yazayım...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ersin Böke - 07 Ocak 2017, 12:37:13
Bence de .. mutlaka yazmalısın..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Serkan Güvenen - 09 Ocak 2017, 11:41:32
Çok keyifli bir konu oluyor ,hayranı olup hayalini kurduğum tirhandiller hakkında çok şey öğreniyorum.

Teşekkürler.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 11 Eylül 2017, 20:17:24
Şu fotoğrafı görünce, bu başlığın altına bırakayım dedim.

(https://i.hizliresim.com/Dyok8o.jpg) (https://hizliresim.com/Dyok8o)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 11 Eylül 2017, 21:17:13
Hiç bir arma bu kadar yakışmıyor, nefis!
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 11 Eylül 2017, 21:21:54
Şu fotoğrafı görünce, bu başlığın altına bırakayım dedim.

(https://i.hizliresim.com/Dyok8o.jpg) (https://hizliresim.com/Dyok8o)
Vay bee... içim gitti

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 12 Eylül 2017, 16:27:07
Bu arada bu tekne İtalyanların Leudo dedikleri bir tekne. Fotoğraf küçük olunca pek anlaşılmıyor yada karışıyor ama belki Cem Gür'ün bilgisi vardır bu konuda.

Tirhandil mi yoksa Leudo mu ?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 12 Eylül 2017, 20:12:11
Bu arada bu tekne İtalyanların Leudo dedikleri bir tekne. Fotoğraf küçük olunca pek anlaşılmıyor yada karışıyor ama belki Cem Gür'ün bilgisi vardır bu konuda.

Tirhandil mi yoksa Leudo mu ?

Burayı tekrar okuyunca sorum farklı anlaşılacak şekilde olmuş.
Bu tekne Leudo'da hangisi tercih edilesidir ?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 12 Eylül 2017, 20:20:53
Leodo tabii ki !
Tırandile benzeyen veya yakın akrabası sayılabilecek  Orta ve Batı Akdeniz teknesi sadece Venedik ve Hırvat Bracera ve Trabalcolarıdır.

http://egeiou.blogspot.com.tr/2014/01/adriya-denizi-trabalcolari.html (http://egeiou.blogspot.com.tr/2014/01/adriya-denizi-trabalcolari.html)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 13 Eylül 2017, 23:47:43
Bu arada bu tekne İtalyanların Leudo dedikleri bir tekne. Fotoğraf küçük olunca pek anlaşılmıyor yada karışıyor ama belki Cem Gür'ün bilgisi vardır bu konuda.

Tirhandil mi yoksa Leudo mu ?

Burayı tekrar okuyunca sorum farklı anlaşılacak şekilde olmuş.
Bu tekne Leudo'da hangisi tercih edilesidir ?

5 metreye kadar olan teknelerde latin yelken tek kişi tarafından idare edilebilir.
Daha büyük teknelerde ille bir ikinci kişiye ihtiyaç oluyor.
Açıklamak gerekir: Latin yelken sereninin alt ucunda  ve teknenin bodoslamasına veya yakınına bir palanga sistemi donatılıyor. Buna orsa/pupa palangası deniyor. Orsa seyirlerde palangadaki halat çekilip seren dik hale getiriliyor. Apaz ve pupa seyirlerde de bu palanda halatı boşlandığında seren alt ucu yukarı kalkıyor.

Dümencinin hem ıskotayı hem de eş zamanlı orsa/pupa palangasını kontrol etmesi pratikte zor. Hele bir de ayrıca flok donatılmış ise... O nedenle bir ikinciye ihtiyaç doğuyor.  Daha fazla ayrıntı için ... http://www.classicboatsturkiye.com/820/pdf/latinyelken (http://www.classicboatsturkiye.com/820/pdf/latinyelken).

Bodrum'da binbir emekle inşa edilen ve bir yarış sırasında alabora olan " Aganta" tırandili öncelikle  latin arma donanımının yanlışlığından sonra da ekibin latin arma konusunda hiç bilgisi olmamasından heba oldu...

Oysa gerek praçera / üçtebir, gerek randa ve markoni armada tek kişinin tüm armayı kontrolü daha kolay.

Tırandil mi Leudo 'mu sorusunun cevabı arma tercihi konusunda ise bence tırandil.

Tekne formu olarak soruluyorsa yerel / yöreseli tercih ederdim.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 14 Eylül 2017, 00:28:59
Teşekkürler
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 02 Şubat 2018, 16:35:38
Bir diğer başlıkta Kri Kri'nin yekesi konuşuluyor ya, orayı sulandırmadan, buraya not düşeyim dedim.

Ermancım, nasılsa okursun burayı da, madem tam da adı gibi bir kayığa bulaştın, ki insan kazayla tırhandil sahibi olmaz, naçızane bir iki not paylaşmak istedim, tırhandilin karakteri üzerine...

Gösterişli değil görkemlidir, her daim mütevazıdır, güzel değil sempatiktir. Bir guletle yanyana geldiğinde önce gulete bakar insan evladı. Ama iradesi dışında, yavaş yavaş tırhandile kayar ilgisi. Çünkü gulet bahçenin bir köşesindeki bakımlı bir gül ise tırhandil uçsuz yeşilliklerin rastgele bir yerinde bitmiş pervasız bir papatya gibidir. En azından benim için. Sıradan gibi görünür ama insanın içine işler.

Üzerine fason üretim koyduğun ne varsa sırıtır. Çingene güzeli gibidir o, ya yalın hali ya da ona özel, karakterine uygun alsesuarları kabul eder. Mesela bir IKEA çerçevesiyle asacağın fotoğraf ben buraya ait değilim diye bağırır. Ama kendi elinle kıyıda köşede kalmış ahşaplardan yapacağın hiç de mükemmel olmayan bir çerçeveyi onun bir parçası olarak göreceğinin garantisini veririm.

Sayfalarca uzatabilirim ama toparlamak adına, tırhandil lanet olası romantizm kavramının vücut bulmuş hali gibidir. Kusurlarını seversin. Zaten kusursuzluk bir Helen uydurması değil midir? Çevremize bakınca her birimizi biz yapan aslında mükemmel denen kavrama mesafemizi belirleyen kusurlar değil de nedir? Yani bırak arkadaşım verniğe bakıp saçını tarama tırhandilinde, bordanda armuzların sırıtsın, yer yer ahşabın kararsın hatta çürüsün. Tırhandil böyle bir şey; emeğin somut, dokunulası bir kavrama dönüştüğü baş belası bir 'iş teknesi'.

Oyabiliyorsan oy bodoslama yıldızlarını, yap bir iskalarya, elinle ver şeklini yekenin... başka da bir aksesuar istemez bizim hatunlar :)

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 02 Şubat 2018, 18:05:05
Yüreğim bi mutlu oldu ki yazıya dökemem.
"Sayfalarca uzatabilirim ama toparlamak adına, tırhandil lanet olası romantizm kavramının vücut bulmuş hali gibidir.
./...
 Yani bırak arkadaşım verniğe bakıp saçını tarama tırhandilinde, bordanda armuzların sırıtsın, yer yer ahşabın kararsın hatta çürüsün. Tırhandil böyle bir şey; emeğin somut, dokunulası bir kavrama dönüştüğü baş belası bir 'iş teknesi'
"
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 02 Şubat 2018, 18:16:34
Kayığımı özledim Cem. Bu kadar uzun karada kalmak iş değilmiş :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 02 Şubat 2018, 22:28:18
Kayığımı özledim Cem.

Çok belli, aşırı dozda romantizm var ortalıkta.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ersin Böke - 03 Şubat 2018, 00:20:03
Of Tiryaki ya.. gidip tirhandil alasım geldi .. o derece yani..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Mustafa Ertör - 03 Şubat 2018, 00:49:13
Tahiti ketch yaptırıcan ya?
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 03 Şubat 2018, 01:07:21
Tahiti ketch yaptırıcan ya?

Ağzımdan aldın derler ya... :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 03 Şubat 2018, 01:15:30
Tahiti ketch yaptırıcan ya?

Ağzımdan aldın derler ya... :)

Çok ağır bir tekne olduğunu farkettik. Yelken alanı / deplasman oranı 10 çıktı. Vazgeçmiş olabilir :) . Ya da kullananların yaşanmışlıklarına bakıp kendi karar verir artık.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 03 Şubat 2018, 01:24:48

Çok ağır bir tekne olduğunu farkettik. Yelken alanı / deplasman oranı 10 çıktı. Vazgeçmiş olabilir :) . Ya da kullananların yaşanmışlıklarına bakıp kendi karar verir artık.

"Geç gider, ama illaki gider" sınıfı :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 03 Şubat 2018, 01:26:42

Çok ağır bir tekne olduğunu farkettik. Yelken alanı / deplasman oranı 10 çıktı. Vazgeçmiş olabilir :) . Ya da kullananların yaşanmışlıklarına bakıp kendi karar verir artık.

"Geç gider, ama illaki gider" sınıfı :)

Valla bu hiç gitmem sınıfı desek daha doğru olur :) 14 motor sailor diye geçiyor düşün.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 03 Şubat 2018, 01:41:18
Kanarya Adalarından bırakılan kütükle hemen hemen aynı performans yani  :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Oğuzhan Oğuz - 03 Şubat 2018, 01:43:34
Kanarya Adalarından bırakılan kütükle hemen hemen aynı performans yani  :)
Buzdolabı koymazsa geçebilir kütüğü 🤓
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 03 Şubat 2018, 04:22:16
Abi bu nasıl bir anlatımdır ya, kalemine, yüreğine sağlık.. Henüz bir tirhandil sahibi değilken bundan 10 sene önce ve daha sonra koylarda bir tirhandil gördüğüm anları hatırlıyorum.  Gerçekten de dönüp dönüp onlara bakardım. Bazen soruyorum kendime neden 8 - 8,5 metre üçte biri ağırlığında, yatağı, kamarası daha konforlu, yelken performansı daha iyi bir fiber almak dururken bir tirhandil aldım diye.. Genetik mi, denize, kayığa bakışım mı? Bilemedim.. Hala arada başka tekne bakıyorum, hala dönüp ulan iyi ki aldın diyorum, beni bekleyen bir sürü derde rağmen.

Alıntı
tırhandil uçsuz yeşilliklerin rastgele bir yerinde bitmiş pervasız bir papatya gibidir.

Akıl mantık işi değil ya, doğru; gönül işi.. Benim de gönlüm hep papatyaya kayıyor... ;)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Mustafa Ertör - 03 Şubat 2018, 16:46:48
 Erman Reisim Hidrolik dümen kolunun çıkışına körük yapmayı ihmal etme.çirkin gözükür dersen içerden yapılanını da görmüştüm. Ama senin  için çalışmak zor olabilir.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 03 Şubat 2018, 18:58:19
Erman Reisim Hidrolik dümen kolunun çıkışına körük yapmayı ihmal etme.çirkin gözükür dersen içerden yapılanını da görmüştüm. Ama senin  için çalışmak zor olabilir.
Mustafa Reisim bakımda ilk sıraya yazdım onu. Kafamda da çözdüm gibi o işi,  bir krom çerçeve yaptırıp dıştan körük veya kalın kauçuk bir malzemeyle boşluğu kapatacağım. Hatırlatmanız için tekrar sağolun..


SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Kemal Tesbihci - 03 Şubat 2018, 19:10:33
Erman Reisim Hidrolik dümen kolunun çıkışına körük yapmayı ihmal etme.çirkin gözükür dersen içerden yapılanını da görmüştüm. Ama senin  için çalışmak zor olabilir.
Mustafa Reisim bakımda ilk sıraya yazdım onu. Kafamda da çözdüm gibi o işi,  bir krom çerçeve yaptırıp dıştan körük veya kalın kauçuk bir malzemeyle boşluğu kapatacağım. Hatırlatmanız için tekrar sağolun..


SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Erman benim düşündüğüm böyle birşeydi ama ölçüleri uyarmı bakmak lazım. http://otsotomotiv.com/content/images/thumbs/newThumbsDir/p_0000088_magirus-em-vites-koruk.jpeg
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 03 Şubat 2018, 19:17:32
Erman Reisim Hidrolik dümen kolunun çıkışına körük yapmayı ihmal etme.çirkin gözükür dersen içerden yapılanını da görmüştüm. Ama senin  için çalışmak zor olabilir.
Mustafa Reisim bakımda ilk sıraya yazdım onu. Kafamda da çözdüm gibi o işi,  bir krom çerçeve yaptırıp dıştan körük veya kalın kauçuk bir malzemeyle boşluğu kapatacağım. Hatırlatmanız için tekrar sağolun..


SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Erman benim düşündüğüm böyle birşeydi ama ölçüleri uyarmı bakmak lazım. http://otsotomotiv.com/content/images/thumbs/newThumbsDir/p_0000088_magirus-em-vites-koruk.jpeg
Magirus ise olur bence Kemal abi.. :)
Tam da benim düşündüğümüz gibi. Bu körüğü de krom bir plaka ile dıştan bodoslamaya sabitlemeyi planlıyorum.1 hafta 10 güne kadar karaya alacam tekneyi sanırım tüm ölçüler çıkacaktır.. o zaman değerli yardımlarınızı rica edeceğim..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Kemal Tesbihci - 03 Şubat 2018, 19:25:40
Erman Reisim Hidrolik dümen kolunun çıkışına körük yapmayı ihmal etme.çirkin gözükür dersen içerden yapılanını da görmüştüm. Ama senin  için çalışmak zor olabilir.
Mustafa Reisim bakımda ilk sıraya yazdım onu. Kafamda da çözdüm gibi o işi,  bir krom çerçeve yaptırıp dıştan körük veya kalın kauçuk bir malzemeyle boşluğu kapatacağım. Hatırlatmanız için tekrar sağolun..


SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Erman benim düşündüğüm böyle birşeydi ama ölçüleri uyarmı bakmak lazım. http://otsotomotiv.com/content/images/thumbs/newThumbsDir/p_0000088_magirus-em-vites-koruk.jpeg
Magirus ise olur bence Kemal abi.. :)
Tam da benim düşündüğümüz gibi. Bu körüğü de krom bir plaka ile dıştan bodoslamaya sabitlemeyi planlıyorum.1 hafta 10 güne kadar karaya alacam tekneyi sanırım tüm ölçüler çıkacaktır.. o zaman değerli yardımlarınızı rica edeceğim..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Ne demek Erman her zaman büyük mutlulukla.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Deniz Akaltan - 05 Şubat 2018, 16:31:28

...

Gösterişli değil görkemlidir, her daim mütevazıdır, güzel değil sempatiktir. Bir guletle yanyana geldiğinde önce gulete bakar insan evladı. Ama iradesi dışında, yavaş yavaş tırhandile kayar ilgisi. Çünkü gulet bahçenin bir köşesindeki bakımlı bir gül ise tırhandil uçsuz yeşilliklerin rastgele bir yerinde bitmiş pervasız bir papatya gibidir. En azından benim için. Sıradan gibi görünür ama insanın içine işler.

...


Papatya demiş...

Seviyor!
Sevmiyor!
Seviyor!
Sevmiyor!
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 28 Şubat 2018, 20:12:30
Cem (Gür), muhtemelen aşağıdaki dökümanı görmüşsündür. Bazı terimleri anlamadım. Terminolojiye hakim olabilmek adına yardımın lazım. Bir sözlük çıkartabilir misin buradan?

(http://i.hizliresim.com/4a9grA.jpg) (http://hizliresim.com/4a9grA)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 28 Şubat 2018, 22:40:40
yarın ilk fırsatta...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 28 Şubat 2018, 22:53:33
yarın ilk fırsatta...

Teşekkürler efenim.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 01 Mart 2018, 00:18:31
Tırandil cup’ta yarışacak teknelerde olması zorunlu özellikler

LEXICON

POSTA ARALIĞI : iki posta merkezleri arası tekne boyunun %4ünden daha açık olamaz. 15 metre teknede 60cm den daha açık olamaz.

LİROZ : Istralyaların (Tülanilerin)  liroz ile omurga arasına konulmasından bahsediyorlar. Istralya güverte altında olduğuna göre, liroz küpeşte olmalı.
Liroz genişliği= Küpeşte genişliği
Liroz kalınlığı = küpeşte kalınlığı

ISTRALYA = Tülani. Eğrilerin üzerine çakılan teknenin boyuna ağaç

Postaları karşılıklı birbirine bağlayacak döşek konulması zorunludur. Bazı uygulamalarda postalar omurga üzerinde merkezde üçgen muska ağaçlarla karşılıklı vidalanır. Burada ise eğrilerin önüne veya arkasına masif DÖŞEK istiyor.

MADER : Mader kaplama, postaların üzerine tahtaları, yani maderleri çakarak tekneyi sarmak. Yani geleneksel yöntem.

AKREP: Baş ve kış bodoslamayı omurgaya bağlayan üçgen parça

TÜFEK : Tüfek, özellikle baş bodoslamayı güçlendirmek için iki bordayı içten birleştiren parça. = Güvercinlik

PRAÇOL: Üçgen hypotenüs’ü iç bükey kesimiş masif destek bağlantı.

BANGAÇA: Kıç güverte / kıç kasara

GURCATA: Aynı zamanda kroşeta aynı zamanda tülani aynı zamanda istralya

KEMERE ATKISI: Basitçe kemere

Tırandil balotaj Kurulu :
Balotaj kurulu : Kurum ve kuruluşlarda yeni üyelerin alınmasına karar veren kurul  Kendilerini önemsetecek bir isim uydurmuşlar.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 01 Mart 2018, 00:30:46
Çok teşekkür ederim Cem.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 01 Mart 2018, 09:53:02
Tırandil cup’ta yarışacak teknelerde olması zorunlu özellikler

LEXICON

POSTA ARALIĞI : iki posta merkezleri arası tekne boyunun %4ünden daha açık olamaz. 15 metre teknede 60cm den daha açık olamaz.

LİROZ : Istralyaların (Tülanilerin)  liroz ile omurga arasına konulmasından bahsediyorlar. Istralya güverte altında olduğuna göre, liroz küpeşte olmalı.
Liroz genişliği= Küpeşte genişliği
Liroz kalınlığı = küpeşte kalınlığı

ISTRALYA = Tülani. Eğrilerin üzerine çakılan teknenin boyuna ağaç

Postaları karşılıklı birbirine bağlayacak döşek konulması zorunludur. Bazı uygulamalarda postalar omurga üzerinde merkezde üçgen muska ağaçlarla karşılıklı vidalanır. Burada ise eğrilerin önüne veya arkasına masif DÖŞEK istiyor.

MADER : Mader kaplama, postaların üzerine tahtaları, yani maderleri çakarak tekneyi sarmak. Yani geleneksel yöntem.

AKREP: Baş ve kış bodoslamayı omurgaya bağlayan üçgen parça

TÜFEK : Tüfek, özellikle baş bodoslamayı güçlendirmek için iki bordayı içten birleştiren parça. = Güvercinlik

PRAÇOL: Üçgen hypotenüs’ü iç bükey kesimiş masif destek bağlantı.

BANGAÇA: Kıç güverte / kıç kasara

GURCATA: Aynı zamanda kroşeta aynı zamanda tülani aynı zamanda istralya

KEMERE ATKISI: Basitçe kemere

Tırandil balotaj Kurulu :
Balotaj kurulu : Kurum ve kuruluşlarda yeni üyelerin alınmasına karar veren kurul  Kendilerini önemsetecek bir isim uydurmuşlar.

Çok teşekkürler. Özellikle ,liroz,tülani,bangaça terimlerini ilk defa duymuştum.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 01 Mart 2018, 10:03:43
Tam anlamadım ama sanırım Kri-Kri bir tirhandil : ) Gerçi Balotaj Kurulu'na bir danışmak lazım..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 01 Mart 2018, 10:05:13
Tam anlamadım ama sanırım Kri-Kri bir tirhandil : ) Gerçi Balotaj Kurulu'na bir danışmak lazım..
Valla bildirinin altındaki imzalardan biri Yengeç'i yapan ustanın. Yok değil diyemez herhalde :)))

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 01 Mart 2018, 12:04:31
Liroz'un bırakın anlamını, adını bile ilk kez duydum  :-[
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 01 Mart 2018, 12:25:47
Liroz'un bırakın anlamını, adını bile ilk kez duydum  :-[

Gelen bilgide Bodrum ve çevresinde kimsenin küpeşte demediği yönündeydi.
Ben de ilk defa duyunca sorup öğrendim :)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 01 Mart 2018, 13:46:52
Tiryaki ; hiç bir yerde bulunmayan bilgiler, direk Wiki ye nokta atışı.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 01 Mart 2018, 19:20:47
Tiryaki ; hiç bir yerde bulunmayan bilgiler, direk Wiki ye nokta atışı.

Bildiriyi de alacağım tırhandil başlığının altına.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Kaan Erdem - 01 Mart 2018, 23:07:44
Soru için Tiryakiye, yanıt için ise Cem reislere teşekkür ederim.Açıkçası Çolak Erolun da, Ziya Ustanın da bacaklarının arasında pek çok dolaşmışlığım vardıysa da ben de bunların bir kısmını ilk kez duydum.
Valla şöyle bir derin iç çekip bilgiyi ciğerlerime çektim.
Yaşasın taze bilgi ile zenginleşebilmek...
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 22 Nisan 2018, 12:45:22
Dibimin düştüğü doğrudur  :P

(https://i.hizliresim.com/1Jq7Bj.jpg) (https://hizliresim.com/1Jq7Bj)
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 22 Nisan 2018, 13:32:52
Dibimin düştüğü doğrudur 

(https://i.hizliresim.com/1Jq7Bj.jpg) (https://hizliresim.com/1Jq7Bj)
Hasetlikle bunun tam bir tirhandil olamayacağı yönünde uzman yorumlara ihtiyacım var.. 🤣🤣
Ne güzel birşeymiş bu böyle...

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Servet - 22 Nisan 2018, 13:38:48
Dibimin düştüğü doğrudur  :P

(https://i.hizliresim.com/1Jq7Bj.jpg) (https://hizliresim.com/1Jq7Bj)

Cem Gür'ün ve Kaan Özkan'ın tekne paylaşımlarını gören acemi yelkenci,anında motor yat'a çevirir rotayı..
Bu ne arkadaş ya? elli tane halat gidiyor,geliyor :)..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 22 Nisan 2018, 13:46:12
 ;D ;D ;D

Sağlamcıyız abi biz, sıkı sıkı bağlıyoruz, kaçar filan.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 22 Nisan 2018, 14:39:39
Heee, sımsıkı baalıyoz hebişeyi.
E kınnap olmayacaana göre halat olcek tabe.

Şimdi bu fotoğrafide kendini gösteren bu sefine eğer tam profil bir poz verse idi  çok daha tırandil'e benzeyecek hatta tırandil olacaktı. Çünkü kıç formu seçilebiliyorsa da baş bodoslama  boynuzu olmakla birlikte, belki göz yanılması, bodoslama kavisli değil de sanki düz iniyormuş gibi görünüyor.

Sonra bu tırandil markoni ketch arma donatılmış ve fekat  katır (cutter) değil. Çünkü cıvadra başında flok denemeyecek kadar cesametli bir yelken ile  yine karulası cuvadra üzerinde olup  baş bodoslamada olmayan dolayısı ile de trenketa denemeyecek bir ikinci ön yelken taşıyor.

Her iki ön yelken karulasına ulaşım sadece baston üzerinden her yelken açışı ve toplamasında zor olacağı düşünülerek sarma sistemi ile donatılmış.

Grandi ve mizena çarmıhlarının tekne dışına alınması her ne kadar estetik bir güzellik verse de, özellikle aborda işlemlerinde baş belası olduklarını çok iyi biliyorum.

Öte yandan bu kadar para döküp de tekneyi markoni donatmak abesle iştigal . Tabbi bence

Vallaha da billaha da dibim felan da düşmüş değil. Yine de kabul edilmesi gerekir ki teknenin ve kamaranın uyumunu yakalamışlar.

Bu "Caretta Caretta " satın alınıp Yunan bandırasına çevrilmiş. Yunanlılar mecbur kalmadıkça latin alfabesi kullanmıyor. Ola ki tekne bizim yapımız da olabilir. Markoni yelken- baston üzerinde furlingler- ön tarafdakiler düzgün durup da kıç tarafdaki çarmıh destek ahşaplarının durumu - ön yelken ıskotalarının sicimsi kalınlıkları, hatta seçebildiğim kadarı ile kıç bodoslama sancak tarafına eklenen sabir uzantıya pasarellanın bağlanmış olması vs çok fazla bizim işlerimizi andırıyor.

Biraz araştıralım bakalım tekneyi.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ersin Böke - 22 Nisan 2018, 15:03:51
yine de güzel be..
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 22 Nisan 2018, 15:12:22
Hadi, hadi, bu görüntülerde de düşmesin  ;D ;D ;D

http://spetsesclassicregatta.gr/videos/

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 22 Nisan 2018, 17:30:33
Heee, sımsıkı baalıyoz hebişeyi.
E kınnap olmayacaana göre halat olcek tabe.

Şimdi bu fotoğrafide kendini gösteren bu sefine eğer tam profil bir poz verse idi  çok daha tırandil'e benzeyecek hatta tırandil olacaktı. Çünkü kıç formu seçilebiliyorsa da baş bodoslama  boynuzu olmakla birlikte, belki göz yanılması, bodoslama kavisli değil de sanki düz iniyormuş gibi görünüyor.

Sonra bu tırandil markoni ketch arma donatılmış ve fekat  katır (cutter) değil. Çünkü cıvadra başında flok denemeyecek kadar cesametli bir yelken ile  yine karulası cuvadra üzerinde olup  baş bodoslamada olmayan dolayısı ile de trenketa denemeyecek bir ikinci ön yelken taşıyor.

Her iki ön yelken karulasına ulaşım sadece baston üzerinden her yelken açışı ve toplamasında zor olacağı düşünülerek sarma sistemi ile donatılmış.

Grandi ve mizena çarmıhlarının tekne dışına alınması her ne kadar estetik bir güzellik verse de, özellikle aborda işlemlerinde baş belası olduklarını çok iyi biliyorum.

Öte yandan bu kadar para döküp de tekneyi markoni donatmak abesle iştigal . Tabbi bence

Vallaha da billaha da dibim felan da düşmüş değil. Yine de kabul edilmesi gerekir ki teknenin ve kamaranın uyumunu yakalamışlar.

Bu "Caretta Caretta " satın alınıp Yunan bandırasına çevrilmiş. Yunanlılar mecbur kalmadıkça latin alfabesi kullanmıyor. Ola ki tekne bizim yapımız da olabilir. Markoni yelken- baston üzerinde furlingler- ön tarafdakiler düzgün durup da kıç tarafdaki çarmıh destek ahşaplarının durumu - ön yelken ıskotalarının sicimsi kalınlıkları, hatta seçebildiğim kadarı ile kıç bodoslama sancak tarafına eklenen sabir uzantıya pasarellanın bağlanmış olması vs çok fazla bizim işlerimizi andırıyor.

Biraz araştıralım bakalım tekneyi.
Ohhh birden içim ferahladı...

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 22 Nisan 2018, 17:46:23
Kotra armanın da kuralları vardır. Normal koşullarda iç istralyaya büyük yelken basılır, başa da o yelkenin izin verdiği ölçüde rüzgar alabilecek bir yelkencik basılır.  Eğer  baş istralya daha uzun, direğe de mesafe çok derseniz, bu istralyaya büyük bir yelken basarsınız ve içteki istralyayı boş bırakırsınız. Aksi taktirde içerideki yelken dıştakini gölgeler, neredeyse sadece içteki küçük yelkenin ürettiği kadar güç elde edersiniz. Bunu tek istisnası pupada iki yelkenin  ters tarafa açılmasıdır. Bunun da çok faydası olmayabilir çünkü bu sefer de yelkenlerden biri ana yelken tarafından gölgelenir.

Unutulmaması gerekn bir kural da yelken alanından çok bu alanın nasıl dağıldığıdır. Dar ve uzun yelkenler geniş yelkenlere göre daha verimsizdir. Yolcu uçaklarında delta kanat yerine düz ve uzun kanat kullanılmasının  bir sebebi vardır.

Bir tirhandile de bu kadar yüklenilmez ki ben yine de beğendim.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 13 Mayıs 2018, 22:41:56
Sakiiinnn...

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: erdal duran - 13 Mayıs 2018, 22:56:19
Sağol Kaan hocam, çok iyi geldi.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 13 Mayıs 2018, 23:57:23
Modern yelkenliler gibi ne güzel gidiyor.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 14 Mayıs 2018, 00:37:55
Şaheser
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Erman Yerman - 14 Mayıs 2018, 08:33:40
Bunları gördükçe, izledikçe bir daha seviyorum kayığımı.. Daha bir anlamlı oluyor benim içim, bir başka görüyorum.
Teşekkürler Kaan reisim

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 14 Ocak 2020, 03:08:45
Tirhandilciler size Bodrum'dan güzel esintiler var.

Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 14 Ocak 2020, 16:52:50
"Neden?"  - "Nasıl?" - "Ne için?" soruları hem tırandil sahiplerinin hem de yapımcılarının "beyn"leri ni yakmadıkça bu devekuşları ortalığı kasıp kavurmaya devam edecekler.

Hele bir de "antik çağlardan beri ....." diye başlamıyorlar mı ezber cümlelerine.....Antik dönemde ayna kıçlı tekneler mi vardı? Daha o çağlardan beri her türlü teknenin kaba ölçüleri zaten 1/3tü ve geleneksel tasarımda hâlâ da öyledir.  Bütün bu vodvilin yerine  dürüstçe " Evet  tırandil denen bir tekne var(dı). Yetmişli yıllarda Namilerin Memet Kalimnos'ta nasıl yapıldığını öğrenip buraya da getirmişti. Biz de zamanında çok güzel tırandiller yaptık. Ama artık tırandil falan yapmıyoruz. Sadece, o eski formalardan esinlenip, modern yelkenlere ve donama uygun gayıklar yapıyoruz" deseler hem çabaları hem de ortaya koydukları çok daha değerli olacak.

Komprime haplara bayılıyoruz. O hapları sorgulamadan kullanalım ama hiç bir dirhem katkı yapmak için çaba harcamayalım. Ve ne yazık ki ayrıntılarda gizlenmiş yanlışları da yuvarlanarak büyüyen çığa katkıda bulunalım.

Örnek mi? Osman Kademoğlu, Tırandili tarif ederken diğer özellikleri yanı sıra
•   İki Başı Bir
•   Bodoslamaları hilal şekilli
•   Geniş, yuvarlak gövdeli......vs . vs. olarak tanımlıyor.  Kim kıç bodoslaması da, başta olduğu gibi hilal şekilli tırandil gördü aranızda? Kıç bodoslama omurgaya doğru içe eğimli ama düz bir çizgi ile aşağı iner.

En kaba hali ile Yunan Deniz tarihçisi Damianidis'in tırandil formu budur.
(https://i.hizliresim.com/EOvQ6n.jpg) (https://hizliresim.com/EOvQ6n)
Ki bu çizimde de örneğin omurga olması gerekenden uzun

Yine de modernize edilmiş tırandilleri bir arada görmek, izlemek insanı heyecanlandırıyor.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Cem Gür - 14 Ocak 2020, 23:26:29
Tırandil mi demiştiniz ?

(https://i.hizliresim.com/lQnL3g.jpg) (https://hizliresim.com/lQnL3g)

Yunanlıların "sokoleva" dedikleri bizim ise "tulum arma" dediğimiz donanım. 8 metreye kadar boyda tırhandil ve piyadenin otantik "ortadünya/ messogios" veya Egeiou yelken donanımı.
Başlık: Ynt: Tırhandil
Gönderen: Hakan Tiryaki - 15 Ocak 2020, 00:13:37
İşte bunun hastasıyım. Görsel açıdan muazzam...