Galvanik korozyon nedir, ne değildir

Başlatan Ahmet Çelenoğlu, 18 Kasım 2017, 22:44:56

« önceki - sonraki »

Erol Şar


Devam edelim,

Görüldüğü gibi konu biraz karmaşık,galvanik korozyon ve can güvenliği içiçe geçmiş durumda.

Benim anlatmaya çalıştığım,bu konudaki değişik standartlar ve uygulamaları.

Standartlar,regülasyonlar,direktifler,yönetmelikler,alınması gereken tedbirler,bunların gerekçeleri ve yöntemleri.

Biri ben tahta sandalyede oturdum yıllarca çarpılmadım,derse eh ben ne diyeyim ! derin kalınmış demekki.(deri direnci)
xxx

Erol Şar


Ben konuyu daha önceden bir hazırlık yapmadan simultane yazıyorum.

Dolayısı ile  parça parça oluyor,şimdilik böyle devem edeceğim,sonradan biraraya toplayabiliriz.

Çok dağılmamasına dikkat edeceğim.
xxx

Hüseyin Tayfun Durmaz

oturduğun ahşap sandelyenin elektriksel yalıtımı tam mış demeliydin.

Erol Şar


Burada uzaya füze atmıyoruz,bilinmiyen birşeyden bahsetmiyoruz,kolaylıkla erişilebilecek bilgiler sözkonusu.

Bu bilgileri amatör denizcileri ilgilendiren bir süzgeçten geçirip,pratiğe yönelik bir fayda sağlamaya çalışıyoruz.

Bütün çabamız bundan ibarettir.faydalı olabilirsek ne mutlu.
xxx

Erol Şar

#94
Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 11 Şubat 2018, 20:34:16
Ersin sorun Şöyle olması lazımdı:iki bağımsız teknede kendi başlarına katodik koruma sağlandığı halde, bu iki tekne  sahil elektriği ile bir birlerine bağlandığında birinde bronz pervane diğerinde alüminyum  dan üretilmiş bir parça su içinde ise bu iki tekne arasında KATODİK KOROZYON başlar.
Biz sahil elektriğinden ayrılıp bu bağlantıyı kestiğimiz zaman iskelede yan yana duran bu iki teknede Bir birlerine göre katodik korozyon devam edermi?
Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 11 Şubat 2018, 20:37:15
kendi bilgime göre cevap yazayım:DEVAM ETMEZ. Çünkü katodik korozyon olabilmesi için suyun içinde pil oluşturan bu metal çiftinin bir birine temas etmesi gerekir.(toprak hattı kablosu bu işi de yapıyor)

Katodik korozyon olmaz,galvanik korozyon olur,katodik koruma olur.
xxx

Hüseyin Tayfun Durmaz

#95
Kurduğum cümlede istemeden teknik anlamda değil sadece  olayların isimlendirilmesinde hata yapmışım .İkazınız için teşekkür ederim.Yazının doğru yazılışı sizin düzelttiğiniz gibidir.

Erol Şar

Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 11 Şubat 2018, 23:47:36
Kurduğum cümlede istemeden teknik anlamda değil sadece  olayların isimlendirilmesinde hata yapmışım .İkazınız için teşekkür ederim.Yazının doğru anlamlısı sizin düzelttiğiniz gibidir.

ok
xxx

O.Utku Uçkan

Alıntı yapılan: Ahmet Çelenoğlu - 11 Şubat 2018, 10:13:22
Salmalar genellikle pik dökümden yapılır ve yüzey çok büyük olduğundan, ayrıca su altında piki etkileyecek başka metal aksam bulunmadığından galvanik korozyondan hemen hiç etkilenmezler. Galvanik korozyondan etkilenmemeleri diğer korzyon  türlerinden muaf oldukları anlamona gelmez, oksijen ile temasta paslanma, deniz suyu içindeki klor nedeni ile korozyon ve aklıma gelmeyen değişik nedenlerle korozyona uğrarlar ve tutya bu tür korozyona karşı salmayı korumaz.

Salmayı korumanın en iyi yolu metali beyaz görünene kadar zımparalayıp boyamaktır. Bir çok değişik alternatif olsa da benim seçimim epoksi boyadır.

Hocam dedim ya pek anlamam bu elenktrinkli işlerden. ;)

Salmasında tutya olmayan tekne bir benim tekne gibi geliyordu bana. ?0-?

Her arabada aynada sallanan zımbırtılar gibi. ;D

Taktım bir kere,'' maşallah ''niyetine olmuş anlaşılan. :-[
DeDe

Öcal Turan

Alıntı yapılan: O.Utku Uçkan - 12 Şubat 2018, 10:35:19
Alıntı yapılan: Ahmet Çelenoğlu - 11 Şubat 2018, 10:13:22
Salmalar genellikle pik dökümden yapılır ve yüzey çok büyük olduğundan, ayrıca su altında piki etkileyecek başka metal aksam bulunmadığından galvanik korozyondan hemen hiç etkilenmezler. Galvanik korozyondan etkilenmemeleri diğer korzyon  türlerinden muaf oldukları anlamona gelmez, oksijen ile temasta paslanma, deniz suyu içindeki klor nedeni ile korozyon ve aklıma gelmeyen değişik nedenlerle korozyona uğrarlar ve tutya bu tür korozyona karşı salmayı korumaz.

Salmayı korumanın en iyi yolu metali beyaz görünene kadar zımparalayıp boyamaktır. Bir çok değişik alternatif olsa da benim seçimim epoksi boyadır.

Hocam dedim ya pek anlamam bu elenktrinkli işlerden. ;)

Salmasında tutya olmayan tekne bir benim tekne gibi geliyordu bana. ?0-?

Her arabada aynada sallanan zımbırtılar gibi. ;D

Taktım bir kere,'' maşallah ''niyetine olmuş anlaşılan. :-[

Salma saplamalarına topraklama için bağlı bir takım kablolar varmı ve varsa nereden geliyorlar Utku Dede?

O.Utku Uçkan

Tekneye gittiğimde bir derin inceleme yapayım hocam. ;)
DeDe

Erol Şar

Devam ediyoruz

Şimdi izolasyon trafosu şu korozyon meselesine kesin çözüm ama daha önce gördüğümüz üzere pahalı,ağır,montaj

problemi olan bir çözüm.

Amarikan kuralları diyor ki;bunun yerine belli şartları yerine getiren galvanik izolatör kullanabilrsin.

Peki galvanik izolatör nedir ?,gerçi çoğunuz bilirsiniz ama gene de özetleyeyim.

Galvanik izolator nisbeten ucuz,hafif,montajı kolay bir cihaz.

Fakat iki önemli kusuru var.

xxx

Erol Şar



Teknik detayına girmeyeceğim,şu şekilde çalışıyor;

Teknenin sahil bağlantısının toprak hattına seri olarak bağlanıyor.

Galvanik korozyona neden olan D.C. gerilimi max 1.5,1.6 V.olan galvanik akımı geçirmiyor.

Dolayısı ile sahil toprak hattına bağlı tekneler arası galvanik korozyon akımlarını engelliyor.

Buna karşılık emniyet topraklamasında oluşabilecek A.C. kaçakları geçirerek topraklamanın etkinliğini koruyor.
xxx

Erol Şar



Özetle DC akımları bloke ediyor,topraklama işlevini de yitirmiyor.

Kusurlarından biri arıza yapma durumu,arıza yaptığında bunu kullanıcı farketmiyor fakat cihaz işlevini tamamen kaybediyor.

İkincisi ise,bağlı olduğumuz sahil tesisatında az da olsa bir topraklama kusuru varsa hiçbir belirti vermeden arıza olmasa da

gene işlevini kaybediyor.

Teknik olarak şöyle oluyor,1.6 volt civarındaki DC akımı bloke eden diyodlar AC toprak kaçağı nedeniyle iletime geçiyor ve

galvanik korozyon akımlarını artık bloke edemiyor.
xxx

Erol Şar

#103
Bu yüzden Amerikan kuralları bu cihazı,işlevini arıza veya topraklama hatası nedeniyle kaybederse bunu bildirecek bir alarm

sistemi varsa kabul ediyor.

Fakat ben şimdiye kadar bu özelliğe sahip bir galvanik izolatör görmedim.

Bunun alternatifi Avrupada kabul edilen Kaçak Akım Rölesi.(K.A.R).Ahmet Çelenoğlu bahsetmişti.

Bu röle bizde kara tesislerinda artık zorunlu.Basit bir cihaz ve çok etkili,diğer sistemlerin dezavantajları da yok.

Ucuz Montajı kolay güvenilir.Teknik detaylarını anlatacağım.

Tek kusuru Amerikan otoritesi güvenli bulmuyor.Fakat bu bizim problemimiz değil.
xxx

Özgür Ökten

Erol abimin yazdıklarının görselleri;

İZOLASYON TRAFOSU



GALVANİK İZOLATÖR



KAÇAK AKIM RÖLESİ



öZgür (tapatalk)

><(((º>