Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Hoş geldiniz genç emekli hemşehrim. :)xx :)xx :)xx
Ben de eski karavancı , epeydir yelkenciyim.
Teknem Sığacık marinada A-1 de beklerim efendim.
İzmir'li üyeler biraz A sosyal görüntü sergilerler bendeniz o imajı kaldırmak için konu dışı yazmış bulundum affola. ;)
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 6
Hoş gördük Utku bey  :) Gönül ister elbet denizcilik de beraberinde devam etsin ama şimdilik karavan ile gezmeyi tercih ettik. Sanırım yanlış bilgi aktarmışım. İzmir doğum yeri olarak algıladım. Ama istanbulda ikamet ediyorum. Düzeltmeyi yaptım şimdi  8) Yolumuz düşer ise, muhakkak ziyaret ederim. teşekkür ederim  ;) :D :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ben de İzmir'de oturanlar sadece yazışmayı sever birlikte takılmak biraz kasıyor diyesim var ama. :-X

Her zaman beklerim, Far Out herkese açık,memnun olurum. ;)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Aralık 2018, 19:52:06 Gönderen: O.Utku Uçkan »
DeDe

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
85-86 uçları rölenin bobin uçları, buraya enerji verildiğinde 30-87 uçları birbirine bağlanır. (Kısa devre olur) Bobin uçlarındaki enerji kesildiğinde 30-87 uçları yine eski haline (açık devre) döner.

Yani siz 30'u akü grubunun artı ucuna, 87'yi de tek olan akünün artı ucuna bağlayacaksınız. Bobin uçlarına enerji verdiğinizde iki akü grubu birleşecek, tek bir grup olacaklar. Bu sırada şarj akımı varsa hepsi birlikte şarj olacaklar.

Ama bu manual sistemi işletmek zor olabilir, unutulur vb. bunun yerine biraz pahalı olsa da akıllı röle kullanmak daha güvenli/sorunsuz olurdu.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 6
85-86 uçları rölenin bobin uçları, buraya enerji verildiğinde 30-87 uçları birbirine bağlanır. (Kısa devre olur) Bobin uçlarındaki enerji kesildiğinde 30-87 uçları yine eski haline (açık devre) döner.

Yani siz 30'u akü grubunun artı ucuna, 87'yi de tek olan akünün artı ucuna bağlayacaksınız. Bobin uçlarına enerji verdiğinizde iki akü grubu birleşecek, tek bir grup olacaklar. Bu sırada şarj akımı varsa hepsi birlikte şarj olacaklar.

Ama bu manual sistemi işletmek zor olabilir, unutulur vb. bunun yerine biraz pahalı olsa da akıllı röle kullanmak daha güvenli/sorunsuz olurdu.
Merhaba Özgür bey, bunu zaten basit bir anahtar ile yaptım. benim anlamadığım şey aslında şu: şemada gösterilen sistemde 85e redresör/güneş paneli bağlanmış. yani şu demek oluyor: şarj başladığında röle aktif oluyor ve 30-87 uçları birleştiriyor. Peki şarj nasıl oluyor? ben burada yanıldım sanırım  ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 974
MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ
#95: 19 Aralık 2018, 20:17:53
85 ve 87 yi birleştirirsek (redresör ve panelden geleni her ikisine de bağlarsak), şarj voltajı geldiğinde iki akü grubuda şarj olur.  Şarj voltajı yoksa devre açılır ve aküler ayrılır, diye düşünüyorum.

30’u da yedek akünün + ucuna tabii. 


(Yanlış yazdıysam Can Hoca whatsapp’tan uyarır nasılsa.)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Aralık 2018, 08:32:32 Gönderen: Hasan Toparlak »

  • *
  • İleti: 6
85 ve 87 yi birleştirirsek (redresör ve panelden geleni her ikisine de bağlarsak), şarj voltajı geldiğinde iki akü grubuda şarj olur.  Şarj voltajı yoksa devre açılır ve aküler ayrılır, diye düşünüyorum.

30’u da yedek akünün + ucuna tabii. 


(Yanlış yazdıysam Can Hoca whatsapp’tan uyarır nasılsa.)
Hasan bey merhaba, 85e 87 birleştirildiği anda 30/87 zaten devresi kapanır çünkü 87+ucundan akım alır almaz devreyi kapar, 85e bağlanan şarj olsun olmasın devre kapanır diye düşünüyorum. Yanlış mıyım? ?0-? ?0-? ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 974
Evet şemaya göre doğru, ancak ben 85 ve 87'ye sadece şarjdan gelen kabloyu bağlamayı düşünmüştüm. Yani 1. grup aküye bu hattan bağımsız şarji kablosu çekileceğini varsaymıştım.

Aslında Can Hocanın şemasına göre 85'e panel ya da redresörü bağladığımızda (tabii ki aynı hattan 1. aküye de bağlantı yapıyoruz.), bu akünün de çıkışını 87'ye bağladığımızda şarj sırasında akü grupları kesin birleşecek ve her iki grupta şarj olacaktır. (Benim ki biraz kulağı tersten tutmak olmuş.)




  • IP logged

  • *
  • İleti: 139
Bu iş öyle basit bir röleyle otomatik olmaz.

Otomatik olması için Özgür ün dediği gibi akıllı bir röle lazım.

Yani pamuk eller cebe.
  • IP logged
xxx

  • *
  • İleti: 6
Bu iş öyle basit bir röleyle otomatik olmaz.

Otomatik olması için Özgür ün dediği gibi akıllı bir röle lazım.

Yani pamuk eller cebe.
Bence de öyle sanki. Şemada 85e bağlı olan redresör ve/veya güneş paneli sadece aküleri birleştirir ama şarj başlatmaz. Bunun için akıllı röle lazım. Doğru mu anladım Erol bey? Yani akıllı röle, hem aküleri şarjda birleştirir, hem şarj olmadığı zamanda ise ayrı grup halinde tutar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Marş ve servis akü gruplarının  şarj sistemlerine Teknelerde Elektrik Donanımı başlığında değinilecek olsa da,
Akülerin birlikte şarjı teknelerde bence en önemli sorun kaynağı olduğu için ayrı bir konu başlığı açmanın uygun olacağını düşünüyorum.

Teknelerimizin önemli bir bölümü tek alternatör servis ve motor aküsü olarak iki akü grubuna sahiptir.

Motor aküsü 90 - 200 amper aralığında genelde tek bir akü iken, servis aküsü grubunda tek olarak 90 100 amperden
1200 hatta 2000 ampere kadar birden çok akü bulunabilir.

İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi  değişik yöntemlerle yapılmaktadır.

Kısaca bu yöntemleri inceleyecek olursak;

1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme






1-Boath şalter ( çok kutuplu anahatar )  ile paralelleme








3-Akü izalatörü ile paralelleme











4-Herhangi bir yüksek amperajlı ( ırgat rölesi gibi ) röle ile paralelleme








5-ACR otomatik şarj rölesi  - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralelleme


Blue Sea  ACR  röle







victron  energy  voltaj duyarlı röle


  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
.
Merhaba, cümleten hayırlı sabahlar. Ben eski amatör denizci (1987-1996 Bodrum Pupa Yat), şimdilerde ise denizcilik bilgisini karaya yöneltip hasbelkader kendi karavanını yapma yetisini bulabilen, karavan sevdalısı naçizane emekli bir arkadaşınız, kardeşiniz Alpaslan. Hocam, benim karavanda yapmak istediğim, 4adet 90ah servis aküsünden birini yedek olarak ayırmak. Şöyle ki; 4akü de şarj olabilsin, ama yedek akü kullanıma kapalı olsun (kapalıyken de şarj olabilsin), ara şalter ile ben gerektiği zaman takviye atayım diğer 3 servis aküsüne. Sizin bu şemadaki sistemi yapmaya çalıştım WM686 röle ile. Ancak 85nolu bacağa güneş enerji ve 220v redresörden şarj uçlarını bağlayınca haliyle aküler birleşiyor ama şarj olmuyorlar. Neyi atladım anlamadım. Daha doğrusu bu sistem benim aradığım sistem değil mi? Vereceğiniz yanıtlara ve tutacağınız ışığa şimdiden teşekkür eder, sevgi ve saygılarımı sunarım.


Alp bey sizin karavanizda yapmak istediginiz. mars ve servis aku gruplarinin paralellemesinden ayri bir sey.
Tabir icin bastan affola diyerek, isteginiz; Dort okuzum var , okuzlerim ahirda yemleri esit yesinler ama tarlada uçu cift surerken biri kavak golgesinde yellensin diger uc okuz yoruldugunda ben istersem o da devreye girsin durumu. Bu sistem icin ayri bir devre gerekir.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 6
.
Merhaba, cümleten hayırlı sabahlar. Ben eski amatör denizci (1987-1996 Bodrum Pupa Yat), şimdilerde ise denizcilik bilgisini karaya yöneltip hasbelkader kendi karavanını yapma yetisini bulabilen, karavan sevdalısı naçizane emekli bir arkadaşınız, kardeşiniz Alpaslan. Hocam, benim karavanda yapmak istediğim, 4adet 90ah servis aküsünden birini yedek olarak ayırmak. Şöyle ki; 4akü de şarj olabilsin, ama yedek akü kullanıma kapalı olsun (kapalıyken de şarj olabilsin), ara şalter ile ben gerektiği zaman takviye atayım diğer 3 servis aküsüne. Sizin bu şemadaki sistemi yapmaya çalıştım WM686 röle ile. Ancak 85nolu bacağa güneş enerji ve 220v redresörden şarj uçlarını bağlayınca haliyle aküler birleşiyor ama şarj olmuyorlar. Neyi atladım anlamadım. Daha doğrusu bu sistem benim aradığım sistem değil mi? Vereceğiniz yanıtlara ve tutacağınız ışığa şimdiden teşekkür eder, sevgi ve saygılarımı sunarım.


Alp bey sizin karavanizda yapmak istediginiz. mars ve servis aku gruplarinin paralellemesinden ayri bir sey.
Tabir icin bastan affola diyerek, isteginiz; Dort okuzum var , okuzlerim ahirda yemleri esit yesinler ama tarlada uçu cift surerken biri kavak golgesinde yellensin diger uc okuz yoruldugunda ben istersem o da devreye girsin durumu. Bu sistem icin ayri bir devre gerekir.
Can bey, peki anlamadığım, sizin şemadaki 85bacağına bağladığınız redresör ve güneş paneli uçları. ne işe yarıyorlar? Yani sadece aküler paralellenmiyor mu orada? Şarj nasıl olacak?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Henüz şımarıkça sınırsız tüketimi öğrenmediğimiz, yoksul, çalışkan, çözüm üretici günlerimizin anısına Pakistan'dan bir akü restorasyon videosu.
2 yılda bir "ay bu aküyü değiştirsem mi" "şunun da yenisi çıkmış diyorlar" diyenlere gelsin..

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 139
Henüz şımarıkça sınırsız tüketimi öğrenmediğimiz, yoksul, çalışkan, çözüm üretici günlerimizin anısına Pakistan'dan bir akü restorasyon videosu.
2 yılda bir "ay bu aküyü değiştirsem mi" "şunun da yenisi çıkmış diyorlar" diyenlere gelsin..


Olağanüstü,süper emek,çaba.

Yokluk,fakirlik insanlara neler yaptırıyor.
  • IP logged
xxx

 
Yukarı git