Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

  • *
  • İleti: 69
Servis akü banklarında ki aküleri akü birleştirici üzerinden DC panele gönderiyorum.
8 Nisan pazar günü Teos marinada bulunan Göztepe yat kulübünde verdiğim seminerde
ayrıntıları ile açıklamıştım.

Marş basma anında ki yetersiz marş aküsüne destek için, 
marş ve servis akü gruplarını akü birleştirici yardımıyla birleştirmeye gerek yok. ( Fiyatı nedeniyle )
İki akülü, akü birleştirici 100 euro civarı.

Bunun yerine devamlı 250 amper kapasiteli bir devre kesici,
çok daha basit, ucuz ve sağlam bir çözüm.

Genel olarak akü izolatörü Türk yelkenciler arasında bilinse de akü birleştiriciler çok bilinmemekte.
Akü birleştirici kullanımı servis akü bankına dahil akülerin birbirlerinin ömürlerinden çalmaya karşı
en etkili yöntemlerden biridir.

Ancak dediğim gibi marş ve servis akü banklarının akü birleştirici ile birleştirilmesi uygun değildir.

Sorun çıkarmaması için, çok özel bağlantılar gerekir. 



Can Hocam
Paralelleme şalteri yerine diyot akü birleştirici kullansak daha iyi olmaz mı ?




Sizin atıfta bulunduğunu şemaya dikkatli bakarsak,
iki akünün DC yükü birlikte besledikleri görülmekte

Birinci aküyü motor aküsü ikinci aküyü de servis akü bankı olarak kabul edelim.
İki akü grubu Tüm DC yükü birlikte karşılamakta.

Yani hem genel kullanım için hemde marş motoru için iki akü grubu birlikte deşarj olmakta.
Uzun kalınan bir koyda kullandığımız alıcılar nedeniyle iki akü grubu da zayıflayacağından,
Marş basma anı geldiğinde gıv, gıv, gıv, ciyuvvvvv sesi kaçınılmaz olacaktır.
Can Hocam,
Uygulamaya yönelik çizim göndermediğim için tam anlatamamış olabilirim. Kusuruma bakmayın lütfen.
Uygulamda iki akü grubu ( start ve servis aküleri ) akü birleştirici üzerinden sadece mars motorunu besleyecek şekilde bağlanmaktadır. Servis yükleri eskiden olduğu gibi servis aküsü üzerinden beslenmeye devam edecek ve hiçbir şekilde start aküsünden herhangi bir akım çekmeyecektir.
Fiyat konusuna ise size bütünüyle katılıyorum ancak piyasa da oldukça uygun fiyata bulunabilecek izole bir diyot köprünün yarısı izolator diğer yarısı da birleştirici olarak kullanılarak uygun fiyatlı bir çözüm de üretilebilir gibi geliyor.
Ne dersiniz?     
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
Akü birleştiricileri gerçekten çok önemli bir soruna çözüm olmaktalar.
Ancak iki akülü servis bankına sahip servis grubu için ikili akü birleştirici kullanılırken,
3 akülü akü izolatörü kullanılmalıdır.

Servis grubu 3 akülü ise 3 lü akü birleştirici 4 lü akü izolatörü gereklidir.
servis gurubu 4 akülü ise 4 lü birleştirici 5 li akü izolatörü gerekir.

Tabi gerek akü izolatörün de gerekse akü birleştiricilerinde genel olarak schottky diyot kullanılır.
Bu diyotlarda 0,15 - 0,5 volt civarı bir kayıp sözkonusudur. ( Silikon diyotlarda 0,6 -1,7 volt )
Hızlı anahtarlama süreleri bu diyodu öne çıkartırken,
normal diyotlardan daha fazla ters yönde akım geçirmesi gibi  handikapları vardır.
Can Hocam,
Katılır mısınız bilmiyorum ama günümüzde gerek silikon gerekse de schottky diyot izolatörlerin problemlerine çözüm olarak  argofet'ler çözüm olabilir diye düşünüyorum. Tabi fiyat konusunu bir tarafa bırakırsak.   
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
victronun argo fet izolatörleri ve akü birleştiricileri,
Alan etkili transistör yani FET ( Field Effect Transistor ) sistemiyle donatılmış elemanlar.
Bir sonraki adımı GTO tristör ve IGBT transistör anahtarlama elemanlarıdır.


Pazar sıradan diyotlu izolatörlere doyunca argo fetler devreye girdi,
ardından bahsettiğim GTO ve IGBT  kontrollü akü sistemleri  gelecek
ve sırasıyla kullanıma sunulacaktır.


  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 69
Mümkünse aküleri parallel bağlama ana prensibinden hareketle önerebileceğim universal ( örneğin rüzgar jeneratörünüz veya baş pervaneniz yoksa ilgili bağlantıyı yok sayabilirsiniz ) bir bağlantı şeması.

Avantajları :

-Hiçbir akü veya şarj kaynağı parallel bağlanmamaktadır
-Hareketli mekanik salter vs. herhangi bir ekipman içermediği için arıza ve yanlış manevralara karşı daha güvenlidir 
-Acil ve ihtiyaç duyulması durumunda marş motoru otomatik olarak servis aküsünden de beslenebilmektedir   
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
JPEG formatında da gönderiyorum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
Devrede kullanılabilecek farklı marka akü izolator ve birleştiricilerden örnekler
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Mehmet bey diyotlu akü birlestiricilerini
Yıllardır kendim yaparak islem yaptığım teknelerde kullaniyorum. Örnek Atilla Serdar Erdoğan'ın 44 feet alüminyum Maderia sı.
Aküler toplamda sekiz yıldır kullanılmakta.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Sizin şemada toplam 16 diyot tan oluşan 4 adet akü İzolatörü toplam 4 diyottan oluşan
2 adet akü bitlestirici var.
Redresör / güneş / rüzgar / alternator beslemeleri icin ayrı ayrı izolatörlere gerek yok.
Ayrıca marş ve servis aküleri için aku birlestiriciye gerek olmadigi gibi sakıncaları da mevcut. Acil durumlarda servis akü bankının marşa destek atabilmesi için devamlı 100  amperlik bir devre kesici anahtar daha basit bir çözüm sunar.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 69
Sizin şemada toplam 16 diyot tan oluşan 4 adet akü İzolatörü toplam 4 diyottan oluşan
2 adet akü bitlestirici var.
Redresör / güneş / rüzgar / alternator beslemeleri icin ayrı ayrı izolatörlere gerek yok.
Ayrıca marş ve servis aküleri için aku birlestiriciye gerek olmadigi gibi sakıncaları da mevcut. Acil durumlarda servis akü bankının marşa destek atabilmesi için devamlı 100  amperlik bir devre kesici anahtar daha basit bir çözüm sunar.
Can Hocam,

Paylaştığım şemanın ' Universal ' bir bağlantı şeması olduğunu özellikle belirttim. Şemayı hemen hemen bir teknede olabilecek tüm şarj kaynaklarını ve akü gruplarını kapsayacak şekilde düzenledim.
Örneğin eğer bir teknede baş pervane yoksa veya aküsü ayrı bir akü değilse bağlantı şeması bu duruma gore tekrar kolayca düzenlenebilir.

Acil durumlarda servis aküsünün marşa destek atabilmesi için devamlı bir devre kesici anahtar basit bir çözüm gibi gözükse de bildiğiniz gibi mekanik devre kesiciler ark yapmaya ( özellikle de yük altında açma kapama yapılacağı için ) oldukça müsait devre elemanlarıdır.

Redresör/güneş/rüzgar/alternator beslemeleri için ayrı izolatörlere gerek olmadığını belirtmişsiniz. Tam anlayamadım. Eğer bir şema üzerinde izah etme imkanınız olursa sanırım herkes için faydalı olur.

Önerdiğim bağlantı şemasının temel kaygıları/önerileri :   

-Fiziksel boyut olarak bir sorun teşkil etmiyorsa paralel aküler yerine toplam eşdeğer kapasitede tek bir akü kullanın
-Mümkünse hiçbir aküyü ve şarj kaynağını paralel bağlamayın
-Mümkünse mekanik ve hareketli elemanlar yerine statik elektronik elemanlar kullanın.
-Mümkünse hiçbir manuel müdahaleye gerek duymadan bütün sistem tam güvenilir ve her zaman emre amade çalışır durumda olsun. 
   

     
  • IP logged

  • *
  • İleti: 103
izolatör kullanmak her zaman mantıklı çözüm olarak görülebilir ancak Diot izolatörlerde gözden kaçırmamanız gereken durum sıcaklığa bağlı olarak oluşacak voltaj kaybıdır. 14V gelen akım 13V olarak çıkıyorsa kaybınızın yüzde oranı uzayacak şarj zamanı ortaya çıkıyor. Birde aküleri alternatörün sürekli aynı akım ile şarj etmesi akülerin ömrü açısından sakıncalı. Bunları regüle edecek cihazlarını kullanmak her zaman doğru olan. Normalde akülerin minimum ömrü 5 senedir ancak bazı teknelerde bu 2 seneye kadar düşebiliyor. Bunun nedeni havuzu yanlış kullanmak ve de düzgün olarak şarj etmemek. Float durumuna geçmiş ya da akü sıcaklığı yükselmiş bir aküye hala 14.4V akım yollamak akülere zarar vereceğini kabul etmektir. Hele ki jel akülerin fiziksel yapısını bozmak demektir.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

O
  • *
  • İleti: 2
Selamlar
Bir konuda bilgi almak istiyordum.
Servis aküsü ile marş motor aküsünü aynı anda  şarj edebilmek için en iyi çözüm hangisidir
1- Otomatik Şarj rölesi
2- Akü izolatörü
3- Devre kesici anahtar
4- Mikro işlemci kontrollü Akü birleştirici.
Şimdiden teşekkürler.
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

öffff... soru yine zor yerden geldi.. Özgüüüür.. :)
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Yalnız bu konuda doktrinde tartışma var.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

S

Servet

Selamlar
Bir konuda bilgi almak istiyordum.
Servis aküsü ile marş motor aküsünü aynı anda  şarj edebilmek için en iyi çözüm hangisidir
1- Otomatik Şarj rölesi
2- Akü izolatörü
3- Devre kesici anahtar
4- Mikro işlemci kontrollü Akü birleştirici.
Şimdiden teşekkürler.


https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi

Yukardaki sayfada ki açıklamaya bakıldıgın da,otomatik sarj rölesi,akü izalatörüne göre daha kullanışlı gibi(acemi çıkarımı :))

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Bu daha komplike bir alet, Akü çeşitlerine göre sarj ediyor (sulu,jel vb)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 69
Selamlar
Bir konuda bilgi almak istiyordum.
Servis aküsü ile marş motor aküsünü aynı anda  şarj edebilmek için en iyi çözüm hangisidir
1- Otomatik Şarj rölesi
2- Akü izolatörü
3- Devre kesici anahtar
4- Mikro işlemci kontrollü Akü birleştirici.
Şimdiden teşekkürler.
Akü izolatörü ama Diyod'lu değil FET izolatör.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

 
Yukarı git