Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Herkesin kullanım ihtiyaç ve tarzına göre değişir ama ben akıllı röle denilen aletleri tercih ediyorum. Tak unut..

SM-A510F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 103
izolatörler gelen voltajı aynen yönlendirir. Mikro işlemcili izolatörler akü voltajını takip eder direnç yükseldiği zaman aküye zarar vermemek için devreyi kapatıp o aküye enerji yollamazlar. Ama akünün istediği float voltajı gibi gerekli düzenlemeyi yapmazlar. Şarj kaynağı bu nedenle önemli. Alternatörden şarj edilecekse Alternator to Battery charger solardan şarj edilecekse Battery to Battery charger bu iş için en doğru şarj kaynakları. Akülerin zarar görmeden olması gerektiği gibi dolmasını bu iki ünite sağlar.  Redresörün yaptığını yapar. Alternator to Battery charger alternatörü daha verimli hale getirir. Atıyorum 100A altörnatörden 120A alamazsınız tabii ki ama belli bir devirde 20A üretim varsa alternatörde bunu daha yüksek değerlere çıkarır ve aküleri akü tipine göre düzgün ve doğru şarj eder.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 1049
Ben bu konuyu çok iyi anladığımı söylemeyeceğim.
Teknede 3 adet şarj cihazı var:
1. Motora bağlı alternatörden gelen
2. Güneş paneline bağlı şarj kontrol ünitesinden
3. 220v’a bağlı iken redresörden

Şimdi akıllı röle dediğimiz cihazı nereye takacağız.
Bu ürün bir akıllı röle midir?

https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ben bu konuyu çok iyi anladığımı söylemeyeceğim.
Teknede 3 adet şarj cihazı var:
1. Motora bağlı alternatörden gelen
2. Güneş paneline bağlı şarj kontrol ünitesinden
3. 220v’a bağlı iken redresörden

Şimdi akıllı röle dediğimiz cihazı nereye takacağız.
Bu ürün bir akıllı röle midir?

https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi
Evet, linkteki bahsettiğimiz akıllı röle.. Victron'un da "Cyrix" isimli ürünleri var.

Akıllı şarj rölesi akü gruplarının arasına, akü gruplarını birbiri ile birleştirmek amaçlı takılır.

Hangi grup herhangi bir kaynaktan şarj oluyorsa, bir miktar kendini doldurduktan (belirli seviyeye çıktıktan) sonra aküleri kayıpsız olarak birbirine bağlar ve aynı kaynaktan tüm akülerin dolmasını sağlar.. Kaynak yetersiz ise veya kesilirse aküleri ayırır. Bunu otomatik ve akıllıca yapar.

(Bu şemadaki battery charger yerine güneş paneli regülatörü de olabilir.. veya ikisi birden..)

(Üstelik bazı modellerin üzerine bağlanan "bypass" düğmesi sayesinde motor aküsü bittiğinde hiçbir takviye kablosu vb. kullanmadan servis aküleri ile motor aküsü birleştirilebiliyor..)

Örneğin, bir motor aküsü ve bir de servis akü grubu var. Bu ikisinin artı uçları arasına bu röleyi takıyorsun.
Alternatör (şarj dinamosu) sadece motor aküsüne bağlı ve güneş paneli regülatörü de sadece servis grubuna bağlı.
Hangi kaynaktan enerji üretimi gelirse her iki grup da otomatik olarak şarj ediliyor.

Sonu: Kafa rahat.. Cüzdan boş! :D
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 69
Ben bu konuyu çok iyi anladığımı söylemeyeceğim.
Teknede 3 adet şarj cihazı var:
1. Motora bağlı alternatörden gelen
2. Güneş paneline bağlı şarj kontrol ünitesinden
3. 220v’a bağlı iken redresörden

Şimdi akıllı röle dediğimiz cihazı nereye takacağız.
Bu ürün bir akıllı röle midir?

https://www.eastmarine.com.tr/blue-sea-systems-otomatik-sarj-rolesi
Evet, linkteki bahsettiğimiz akıllı röle.. Victron'un da "Cyrix" isimli ürünleri var.

Akıllı şarj rölesi akü gruplarının arasına, akü gruplarını birbiri ile birleştirmek amaçlı takılır.

Hangi grup herhangi bir kaynaktan şarj oluyorsa, bir miktar kendini doldurduktan (belirli seviyeye çıktıktan) sonra aküleri kayıpsız olarak birbirine bağlar ve aynı kaynaktan tüm akülerin dolmasını sağlar.. Kaynak yetersiz ise veya kesilirse aküleri ayırır. Bunu otomatik ve akıllıca yapar.

(Bu şemadaki battery charger yerine güneş paneli regülatörü de olabilir.. veya ikisi birden..)

(Üstelik bazı modellerin üzerine bağlanan "bypass" düğmesi sayesinde motor aküsü bittiğinde hiçbir takviye kablosu vb. kullanmadan servis aküleri ile motor aküsü birleştirilebiliyor..)

Örneğin, bir motor aküsü ve bir de servis akü grubu var. Bu ikisinin artı uçları arasına bu röleyi takıyorsun.
Alternatör (şarj dinamosu) sadece motor aküsüne bağlı ve güneş paneli regülatörü de sadece servis grubuna bağlı.
Hangi kaynaktan enerji üretimi gelirse her iki grup da otomatik olarak şarj ediliyor.

Sonu: Kafa rahat.. Cüzdan boş! :D
Kafa rahat... Cüzdan boş ama bu sözde akıllı röleler farklı kapasite ( Ah ) , farklı yaş ve cinsteki aküleri bir süreliğine de olsa birbirine paralel bağlıyorlar. Akülerin özellikle de farklı kapasite ve yaşta olanların paralel bağlanıp şarj edilmesinden mümkün olduğunca uzak durulması gerektiğine inanıyorum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Şarj olurken birlikte bağlanmalarının bir zararı yok.

SM-A510F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 103
Şarj olurken Özgürün de dediği gibi paralellemede sorun yok. Gelen voltaj akülerin voltajından yüksek olduğu için aküler birbirlerini göremezler. Aralarında bir elektron alışverişi olmaz.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 1049
O zaman ne gerek var bu alete?
Ben yine anlamadım.
Allah’tan liseyi bitirdik fizikten kalacaktık herhalde.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
O zaman ne gerek var bu alete?
Ben yine anlamadım.
Allah’tan liseyi bitirdik fizikten kalacaktık herhalde.
Bu akıllı röle farklı akü gruplarını tek kaynaktan şarj etmenin yöntemlerinden biri..
Bence en pahalı ama insan hatasına ve çeşitli verim kayıplarına en az açık yöntem.

İstersen hiçbir sistem kurma, motor çalıştığında bir takviye kablosu ile akü gruplarının artı uçlarını birleştir, motoru stop ettiğinde kabloyu sök.. bedava.. ama kısa devre edip tekneyi yakma riski de var içinde.. :)

O zaman şimdi sizi bu konunun en başında Can hocanın ilk yazdığı bölüme alıyoruz.
"...İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi  değişik yöntemlerle yapılmaktadır.:
1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme
1-Boath şalter ( çok kutuplu anahatar )  ile paralelleme
3-Akü izalatörü ile paralelleme
4-Herhangi bir yüksek amperajlı ( ırgat rölesi gibi ) röle ile paralelleme
5-ACR otomatik şarj rölesi  - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralelleme
..."

Devamı burada: http://heyamolahey.com/elektrik/mars-ve-servis-akulerinin-sarj-sistemleri/msg860/#msg860
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1049
Anladım. İkmale kaldım.
Tekrar bu dersi alacağım.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 69
Şarj olurken Özgürün de dediği gibi paralellemede sorun yok. Gelen voltaj akülerin voltajından yüksek olduğu için aküler birbirlerini göremezler. Aralarında bir elektron alışverişi olmaz.
Şöyle bir senaryo düşünsek:
Start akümüz 12.9VDC. Gece kullanımından sonra servis akülerimiz biraz deşarj oldu ve 12,1VDC. Sabah güneş yükselirken servis akülerimize bağlı güneş panellerimiz üretime başladı ve panel regülatör çıkışımız 12.4VDC. Bu durumda akıllı röle bağlı sistemimiz nasıl davranır?


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 103
akıllı röle sistemler belli bir voltajdan sonra devreye girer. Bu da genelde 13V ve üzeri voltajlarda devreye girer. Marka ve modele göre değişir. Bizim battery maintainer adlı cihazımızım mesela benzer bir röle takip ettiği akünün voltajı 13.3 e geldiği zaman devreye girip 3Ah yolluyor diğer aküye 12V da. Takip ettiği akünün voltajı 12.9 a düştüğü zamanda devreden çıkıyor. Battery to Battery charger ise 13.6V da devreye giriyor ama redresör gibi sıcaklık sensörü ile akü tipine göre 4 aşamalı şarj yapıp takip ettiği akünün voltajı 13.3V a düştüğünde devreden çıkıyor.
Victron da ve diğer marka rölelerde bu değerler farklı. 0 kayıplı izolatör ise ne geliyorsa onu geçiriyor. İlk çıkışa bağlı akünün voltajı 13.3 olduğu zaman diğer akü gruplarınıda 13.3V çıkarır ve beraber şarj eder.  Yüksek voltaj gelmesi durumunda devreyi kapatır akülerin zarar görmesini engeller.
Piyasada farklı farklı izolatörler ve röleler var. Bütçeye göre talebe göre değişiyor.
Genelde ucuz yolu seçerek both şalter konuluyor araya onda da sorun şu genelde demiim hep both olarak unutuluyor ve makina çalışsada çalışmasada öyle duruyor bu sefer start ve servis aküleri paralelleniyor ve aküler bozuluyor.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Kasım 2018, 11:09:42 Gönderen: Alper Dora »
IN BOOST WE TRUST

O
  • *
  • İleti: 2
Hocam ekteki VSR hakkındaki düşünceleriniz nedir bir de servis aküsü bittiğinde nasıl birlestiririm.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 103
İki akü arasına konulan Voltaj duyarlı röle. Belli bir voltajdan sonra devreye giriyor belli bir voltaja düşünce devreden çıkıyor. Ama akü tipi vs gözetmiyor. İki farklı tipte akünün kullanımı için tavsiye etmem. Jeller ile AGMlerin Absobtion ve float değerleri birbirinden farklı olduğu için şarj ederken aküyü bozabilirsiniz. Bir de bu tip rölelerde ne giriyorsa o çıkar ama Start akünüz boş servis aküleriniz dolu ya da tam tersi olduğu durumlarda röle devreye girdiği anda boş olan akünün voltajını float durumundaki aküye vermeye devam eder. Şarj kaynağı durumu anlamadığı için voltajı düşürmez çünkü o aküyü göremez. Bu da akünün tahrip olmasına neden olur. Bu tip uygulamalar için Battery to battery charger ya da akım limitleyicili röle kullanmakta fayda vardır. Battery to Battey charger montajıda aynıdır iki akü arasına konur ama ikinci aküyü şarj ederken aküyü aynı redresör gibi 4 aşamalı şarj eder. Akım limitleyici röleler ise saatte 1 ya da 3A vererek aküleri ayakta tutarlar. Yani fazla bir zararları yoktur.
  • IP logged
IN BOOST WE TRUST

  • *
  • İleti: 6
4- Yüksek Amperli Herhangi Bir   DC Röle ile Paralelleme


Şöyle bir röle


Ya da herhangi bir ırgat rölesi de olur.  (sadece bir devresi kullanılacak )
Önemli olan kontakları yüksek akıma dayanıklı olsun.




Genelde ırgat rölelerinin yukarı konum kontakları bozulur.
( Zincir ve demir ağırlığı nedeniyle röle kontaklarının kapasitesinin üstünde akım çekilirse )
( Bunun sebeplerini ayrıca tartışmak gerekir )

Yanınızdan yörenizden bir devresi arızalı bir ırgat rölesi bulabilirseniz,
işlem oldukça ucuza çözümlenir.



Bu sistemde enerji üretilirken paralelleme gerçekleşir.
Yani ,
1-Redresör sahil beslemeden şarjı başlatmıştır.
2-Sabah güneş çıkınca güneş panelleriniz şarjı başlatmıştır
3-Motor çalışmış ve alternatör şarj akımı üretmeye başlamıştır.

Şemada görülen rölenin 85 nolu bacağına marş motoru ikaz ucundan alınan
bir kablo ilave edilirse marş basma anında da iki grup otomatik olarak paralellenir.
Ya da yine  servis grubunun artı ucundan bir kablo alıp,   
( Rölenin akü artılarının bağlandığı ana terminallerden üstteki.   Yani akülere kadar gitmeye gerek yok )
minik bir anahtarla bu artı ucu  85 nolu terminale götürürsek,
acil durumlarda marş bastırmak için kablo arayıp servis grubunun marş aküsüne destek atmasını
basitçe halletmiş oluruz.

Merhaba, cümleten hayırlı sabahlar. Ben eski amatör denizci (1987-1996 Bodrum Pupa Yat), şimdilerde ise denizcilik bilgisini karaya yöneltip hasbelkader kendi karavanını yapma yetisini bulabilen, karavan sevdalısı naçizane emekli bir arkadaşınız, kardeşiniz Alpaslan. Hocam, benim karavanda yapmak istediğim, 4adet 90ah servis aküsünden birini yedek olarak ayırmak. Şöyle ki; 4akü de şarj olabilsin, ama yedek akü kullanıma kapalı olsun (kapalıyken de şarj olabilsin), ara şalter ile ben gerektiği zaman takviye atayım diğer 3 servis aküsüne. Sizin bu şemadaki sistemi yapmaya çalıştım WM686 röle ile. Ancak 85nolu bacağa güneş enerji ve 220v redresörden şarj uçlarını bağlayınca haliyle aküler birleşiyor ama şarj olmuyorlar. Neyi atladım anlamadım. Daha doğrusu bu sistem benim aradığım sistem değil mi? Vereceğiniz yanıtlara ve tutacağınız ışığa şimdiden teşekkür eder, sevgi ve saygılarımı sunarım.
  • IP logged

 
Yukarı git