MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

Başlatan Can Deniz, 31 Aralık 2016, 07:39:49

« önceki - sonraki »

Can Deniz <Ercan H>

 Marş ve servis akü gruplarının  şarj sistemlerine Teknelerde Elektrik Donanımı başlığında değinilecek olsa da,
Akülerin birlikte şarjı teknelerde bence en önemli sorun kaynağı olduğu için ayrı bir konu başlığı açmanın uygun olacağını düşünüyorum.

Teknelerimizin önemli bir bölümü tek alternatör servis ve motor aküsü olarak iki akü grubuna sahiptir.

Motor aküsü 90 - 200 amper aralığında genelde tek bir akü iken, servis aküsü grubunda tek olarak 90 100 amperden
1200 hatta 2000 ampere kadar birden çok akü bulunabilir.

İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi  değişik yöntemlerle yapılmaktadır.

Kısaca bu yöntemleri inceleyecek olursak;

1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme






1-Boath şalter ( çok kutuplu anahatar )  ile paralelleme








3-Akü izalatörü ile paralelleme











4-Herhangi bir yüksek amperajlı ( ırgat rölesi gibi ) röle ile paralelleme








5-ACR otomatik şarj rölesi  - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralelleme


Blue Sea  ACR  röle







victron  energy  voltaj duyarlı röle




ВЛАДА / TEOS

Can Deniz <Ercan H>

İki alternatör ile besleme sistemlerine geçmeden önce, tek alternatörlü paralelleme sistem şemalarını da göz atmak gerekir.
İzninizle şema çizimlerini de bir başka güne bırakayım.

ВЛАДА / TEOS

Bulent Berksan

I need your clothes your boots and your motocycle

Servet

Can, BLUE SEA  ACR almıştım amazondan..Ama sistemim 24 wolt..2 akuden fazlasını koyacak yerim de yok..Yine de baglıyayımmı bu röleyi?

Can Deniz <Ercan H>

Yok Servet 2x12 volt motor akü grubundan ayrı servis akü grubu koymayacak isen blusea nın ACR aygıtını koyma.
Merak etme senin 24 volt motor 12 volt servis kullanımın için uygun bir sistem hazırladım o kerteye geldiğinde,
denize inme hedayan olarak takdim edilecektir.

Yüz görümlüğü olarak altın takçez yani. ;D
ВЛАДА / TEOS

Servet

Alıntı yapılan: Can Deniz - 01 Ocak 2017, 20:21:44
Yok Servet 2x12 volt motor akü grubundan ayrı servis akü grubu koymayacak isen blusea nın ACR aygıtını koyma.
Merak etme senin 24 volt motor 12 volt servis kullanımın için uygun bir sistem hazırladım o kerteye geldiğinde,
denize inme hedayan olarak takdim edilecektir.

Yüz görümlüğü olarak altın takçez yani. ;D
Sagol Can...Yazlıkta komşular bahiş yapıyor,2020-2025 mi biter diye :)

Ersin Böke

abi bence sen amper nedir volt nedir ordan başlasan.. Çok mu şey istemiş oluruz..  :)

Can Deniz <Ercan H>

Bahsettiğin kısımları Teknelerde Elektrik donanımı kısmında anlatacam.
Ancak kısaca
Akım = Damarlarımızda dolaşan kanın debisi
Enerji kaynağı = kalbimiz
Direnç = Damar çapı
Volt = Damarlarımızda dolaşan kanın rejimi
Güç =  üç chetten sonra kalkıp harman dağlı oynama dürtüsü
Kayıp kaçak = Bir gönül yarasının ardından akan göz yaşları. ;D ;D
ВЛАДА / TEOS

Ersin Böke


Can Deniz <Ercan H>

1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme şeması



Şemada görüldüğü gibi iki akü grubunun artıları bir anahtar ile istendiğinde birleştirilir.

Oldukça basit olmasına karşı bazı sakıncaları mevcuttur.
-Paralleleme anahtarının kapatılması unutulursa
((bu arada anahtarın kapalı olması sistemden akım geçiyor yani paralleleme var demektir.
Bir çoğumuz 
-Oğlum anahtarı açta  lambalar yansın.
-Elektriği açıve yavrım hava karadı getti
yaklaşımıyla büyüdüğümüzden anahtarı açmanın enerji geçireceğini düşünürüz.

Ki amatör denizci bir çok dost teknik destek amacıyla beni arar ve şöyle bir konuşma geçer telefonla tamirat esnasında;
ben- xyz kardeş şimdi anantarı/şalteri ve marşa bas sorun çözüldü sanırım.
xyz kişisi - abi anahtarı kapadım ama marş basmıyor

ben - allah allah çalışması lazım
zyz kişisi - yok abi bak marş anahtarının sesini, duyuyormusun ( bu arada telefon marş anahtarına yaklaştırılır) çalışmıyor valla.

ben - Sen anahtarı kapattığından eminsin değilmi
xyz kişisi - tabi abi bak birdaha açayım kapatayım, kapattım şimdi marşa basıyorum yine çalışmıyor.

Ben - xyz kardeş anahtarı kapatmak ne demek biliyorsun değilmi
xyz kişisi - abi amma yaptım tamam elektrikten anlamıyorsa o kadarda değil yani.

ben - e o zaman salon şalterini kapa bakalım tavanda ki ledler yanacak mı.
xyz kişisi - Abi salon şalterini kapayınca ledler yanmaz ki yanıyorsa söner dediğinde,
tamirat işlerini ara verip şalterin açık kapalı olması ne demeğe geçilir.
Lanet olsun içime işlemiş hocalık.))

Kaldığımız yerden devam ne demiştik;
-Paralelleme anahtarının kapatılması unutulursa  motor çalışır vaziyette 7-8 saat seyir yapmış ama
servis akülerine bir gıdımlık enerji vermemiş oluruz.

-Paralelleme anahtarının kapalı  kalması durumunda ki sorunlar
Tekneyle güzel bir koya gittik ma aile haydi şimdi eller havaya modunda bir hafta sonu boyunca
müzik sistemlerimiz çalıştı  zırt pırt açılan buzdolabı nedeniyle buzdolabı neredeyse devamlı çalıştı.
Pazar akşamı oldu hemren hemen etrafımızda ki tüm tekneler koyu terketti.
-Baba yaaa biraz daha kalalım bak hava ne güzel biraz daha denize gireyim
-Aşkım baksana hava ne hoş ay da var üstelik hadi biraz daha kalalım tuzaklarına da düştüyseniz.

Bir süre sonra;
-hatun, çocuklar hadi toparlanın havayı koklayan adam >Ahmet Kabaalioğlu aradı hava geliyormuş
ben motoru çalıştırıyorum.
Desenizde > civ cuv civ   >  cuv civ cuv  durumu geliveri başınıza.

Sebebi hafta sonu süresince kapalı kalan anahtar nedeniyle motor aküsü,
servis biladerinin yaptığı/yaptırıldığı hovardalığa dibine kadar destek atarken göçüp gitmiştir.






ВЛАДА / TEOS

Tan Kaan Özkan

 ;D ;D ;D

Biz sonuç odaklıyız. Açınca lamba ışık veriyor mu ? ona bakarız.  ;D

Eline sağlık abi, böyle gayet anlaşılır oluyor.

Can Deniz <Ercan H>

Şemayı yeterli büyüklükte çizdim ama buraya yüklediğimde küçülüyor.
Goca Reis bu fotograf yükleme işine bir el atsa nasıl olur acaba.

Büyük boyutlarda barındırma hizmeti kotası durumları varsa onu bilemiyorum.
>Mümkünse eğer bi gıdım daha büyütsek  :-[ :-[
ВЛАДА / TEOS

O.Utku Uçkan

Çok güzel bilader ben bile okuyabiliyorum  :) .
DeDe

Can Deniz <Ercan H>

ВЛАДА / TEOS

Ersin Böke

Hocam şimdi bu both şalter işine geldik iyi oldu..

Bir iki sorum olacak.. Şimdi ,

Tekneyi terk ettiğimizde , both şalteri sıfır konumuna mı getirmeliyiz. ? Bir usta 0 konumuna getir. Motorun üzerinde elektrik olmasın dediydi. Ne kadar doğrudur. ?

Both şalter 0 konumunda iken , güneş paneli aküleri şarj etmeye devam eder mi. ? Ya da diyelim 1 konumu servis aküsü olsun. 1 konumunda güneş paneli sadece servis aküsünü mü şarj eder.?

Both konumunda güneş paneli iki aküyü de mi şarj eder. ? Diyelim aküler farkli amperlerde. Biri doldu diğeri dolmadı heniz. Güneş paneli regülatörü ne yapar.. ?

Bu arada tarafınızın hediyesi olan, elektrikli şarj ölçer müthiş bir şey.. Çok faydasını görüyorum. Biraz yüzsüzlük edip, kendime zorla hediye ettirdim ama felaket işe yarıyor.

Örnek, teknede iş yapıyorum, müzik açık. Both şalter servis aküsünde. Bu zımbırtıyı akünün üstüne bağladım. Ucu yani göstergesi dışarıda. Güneş paneli de devrede. Akü de 13,5 te sabit kalıyor hep. Düşmüyor hiç..

BU arada bir soru daha .. Hangi cihazlar ne kadar elektrik tüketir.. ?

Ya baktımda biz bu elektrikten hiç anlamıyoruz cidden..