Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Arvel Gentry slot effect..

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#90: 19 Ekim 2017, 11:43:03
Bu tercümelerin bir diğer önemdi de şurada;

Halihazırda yelken eğitimi veren bir çok kuruluş, hala eski ve yanlış olduğu daha 1971 de ortaya çıkmış olan bilgiler ile yelekne eğitimi veriyorlar.
Bu hemen her eğitim isteyen spor dalındaki bir mesele. Kayak öğretirken de hocalar benzer bir şey yapıyorlar. İşin esasını yanlış biliyorlar diyemem, ama öğrencinin 10-15 saatte konuya vakıf olamayacağından herhalde, bilgi-seti halinde öğretiyorlar. Bunları yap, detaya takılma, sebat edip işi ilerletirsen zaten teorisine girip doğrusunu öğrenirsin şeklinde. Belki de doğrusu bu. Ama işte doğru bilinen yanlışlara sebep oluyor bu konu.


BALIM SY

Bir de algı meselesi var. Benim için örneğin; Bu tür matematiksel konuları anlamakta o kadar çok zorlanıyorum ki anlatamam. O nedenle, bir defa baştan sona okuduğum halde, bu metni sahici olarak anlamam için yapmam gereken iş,  basbayağı ders çalışır gibi elde sözlük okumak, not almak. Tabii diyelim tanrısal bir mucize oldu anladım, bunu nasıl pratiğe dökeceğim , o apayrı mesele.

Ama anladığım şu ki; bize yelken işi doğru öğretilmemiş/eksik öğretilmiş arkadaş. Murat'ın dediği şekilde, Sen hele bir sür, sonra teorisini okur, anlarsın, denmiş. Öyle olmuyor. Son matematik problemini 30 yıl önce çözen biri olarak, işte böyle bir metinle karşılaşınca bön bön bakakalıyorum. 

En baştan  teknik detaylara daha çok girilse, öğrencinin de bunu anlaması sağlandıktan sonra pratik yapılsa, sanıyorum daha iyi sonuçlar alınır kanısındayım.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#91: 19 Ekim 2017, 12:13:52
Murat Reis eğitim aldığım dönemde yelken alt yakası ve ıskota köşesinin tekne gövdesine mümkün olduğu kadar yakın olmasının yelken gücünü artırdığı söylenmişti.Cutter armada alt yaka ve ıskota köşesi epey yukarda fakat trinketinki güverteye yakın.
 şöyle bir soru sormak istiyorum.Verimli yelken şekli nasıl olmalıdır.Değişkenlik gösterebilir ama Concorde nin kanatını cessna ya takmak şüphesiz saçma olur .Cutter arma ile sloop arma arasındaki güç, etkileşim farklı olarak düşünüyorum.Bu konu uçak kanat formları gibi Bu tip armada bu çeşit yelken verimlidir konulu bir açıklama olabilir mi? 
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#92: 19 Ekim 2017, 12:57:24
En baştan  teknik detaylara daha çok girilse, öğrencinin de bunu anlaması sağlandıktan sonra pratik yapılsa, sanıyorum daha iyi sonuçlar alınır kanısındayım.
Bu işin doğru yöntemi, eğitim alan kişinin yaklaşımına bağlı Bülent. Beni suya çıkart, teknikle boğma kardeşim diyene yapılacak şey şimdi yapılan bir dereceye kadar doğru. Tekne de iyi kötü gidiyor işte. Yok, işin arka planını bileyim diyen ve mühendis olmayana da işi zevkle anlatacak yollar var şüphesiz. Arvel Gentry'nin yaptığı da bu. Adam Bernoulli denklemini yazmadı bile.

Bu yazı dizisinin sonuna bir ek yapalım dememin sebebi bu. Mesela yelkenin ürettiği itme kuvvetinin yelkenle birebir, rüzgâr hızı ile karesi ile orantılı olduğunu bilmeden bu iş yapılamaz bence. Ya da basit kuvvet vektörleri ile azıcık oynamadan denge konusunu anlayamayız. Ama bunu zevkli, basit, cazip şekilde ortaya koymalı. Belki son redaksiyonu sen yaparsın, anlaşılabilirlik açısından?


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#93: 19 Ekim 2017, 13:14:21
Murat Reis eğitim aldığım dönemde yelken alt yakası ve ıskota köşesinin tekne gövdesine mümkün olduğu kadar yakın olmasının yelken gücünü artırdığı söylenmişti.Cutter armada alt yaka ve ıskota köşesi epey yukarda fakat trinketinki güverteye yakın.
 şöyle bir soru sormak istiyorum.Verimli yelken şekli nasıl olmalıdır.Değişkenlik gösterebilir ama Concorde nin kanatını cessna ya takmak şüphesiz saçma olur .Cutter arma ile sloop arma arasındaki güç, etkileşim farklı olarak düşünüyorum.Bu konu uçak kanat formları gibi Bu tip armada bu çeşit yelken verimlidir konulu bir açıklama olabilir mi?
Arvel Beyin bir makalesinde yazdığı gibi bu iş neticede bir "optimizasyon" konusu. Tek ve en mükemmel çözüm yok bu işte ve belki bizi cezbeden de bu. Ön yelkenin alt yakasının güverteye yakın olması, havanın alt yakadan vortex yaparak kaçmasını engeller. Ama bu durumda da ana yelkenin bumbadan mandar köşesine doğru ortalarında bir yerde azami tor yaptığı noktada ön yelkenin bindirmesi az olabilir. Oysa flokun iskota köşesi yukarıda olduğu için bu durum sağlanabiliyor ve flokun rüzgâr altı tarafında şahane emme basınçları oluşuyor. Bu arada trinket de ana yelkenin bumbaya yakın tarafını destekliyor. Şimdi bunlardan hangisi daha verimli? Bilmiyorum. Her ikisinin de avantajı var. Diyeceğim o ki nereden bulalım ağırlığı, boyu, yan direç noktası, ağırlık merkezi ve yelken alanları aynı olan bir sloop ve bir kotra arma tekne ve karşılaştıralım? Ya da kotra arma teknenin direğini değiştirip eski yelken alanı kadar sloop arma yapıp karşılaştıramayız ki. Teknenin arması nasılsa, o kapsamda optimumu bulmaya çalışmak en doğrusu. Tak tüyleri başla oynamaya :)


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#94: 19 Ekim 2017, 15:34:46
Belki son redaksiyonu sen yaparsın, anlaşılabilirlik açısından?


BALIM SY

Bir sürü günahım vardır ama işte sevdiğim ve işe yarar bir  yanım varsa , o da ustası varken, bir bilginin hangi sözcüklerle anlatılması gerektiği konusunda ahkam kesmemektir. Yine de, en azından şu işe yarayabilirim, sizin yaptığınızı okurum, anlarsam, bilin ki en aptal adam bile anlar.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#95: 19 Ekim 2017, 16:52:54
Tüyleri, kurdeleleri takıp oynamaktan kastım şu: bulabilirseniz teknenizin polar diyagramını elde edin. İşe kolayından, gerçek rüzgâra 90 derece rota ile başlayın. Karadan bir kerteriz alarak ya da otopilotu normal modda çalıştırarak bu rotayı tutturabilirsiniz. Çoğu sloop arma tekne, örneğin 5 knots gerçek rüzgâr hızında, gerçek rüzgâra 80-110 derece rotalarda yine 5 knots civarı tekne hızı verir (akıntı vs olmadan). Yani bu hıza ulaştığınızda zahiri rüzgâr hızı 45 dereceden yaklaşık 7 knots okunur. Bu iyi bir başlangıç. Arvel Abinin trim prosedürü veya bir başkası, farketmez. Tüylere, kurdelelere baka baka oynarız trimlerle. 5 knots gerçek rüzgârda 5 knots tekne hızı şahane soğuk bir bira açtırır. Bu zevkli bir iş.


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#96: 19 Ekim 2017, 18:28:07
Çoğunlukla tek başıma seyir yaptığımdan, flok iskotaları da sokak başlangıcında olduğundan, sert havada dümen tutarken, flok ayarları gerçekten zor ve riskili oluyordu.

Makaraları tamir edince , flok iskotalarını sancak ve iskele tarafında ikişer makara ile mizana direk dibine kadar taşıdıım. Böylece oturduğum yerden floğun trim ayarlarını yapma şansım oldu. Ancak neredeyse bir aydır böyle bir havaya denk gelmemiştim.

Dün de yine İstanbul da dal kıpırdamıyordu. Ancak her nasıl olduysa, saat beşte sağnaklar ile 20 bahri mil rüzgar esmeye başladı. Apar topar alet çantasını toplayıp, yelekne çıktım. (Kusura bakma Köstekçi.. Valla birden çoktı. Yoksa seni arardım.. Bu hafta hiç rüzgar görünmüyor maalesef)

Önce ana yelkeni açacaktım ancak , flok trimi için ana yelkeni açmadım, bocurum, trinket ve flok üçlüsü ile kalamışa doğru seyir yaptım.

Flok iskotasının , elimin altında olması sayesinde , dar apaz , apaz ve orsa seyirlerinde bu maklelerde yazılanları da dikkate alarak seyir yaptım. Tayo Mar, bu üç küçücük yelken ile 4,5-5 bahri mil hız yaptı ki ben şimdiye kadar sadece bu üç yelken ile hiç bu kadar hızlı gitmemiştim.

İlgimi çeken bir detay ise flok rüzgar üstü tüylerinin hafif yukarı doğru kaydığı idi. Hava hareketini üç boyutlu incelemek lazım bence.

Bu nasıl olur diye düşünürken, aklıma kar yağarken yelken yapmak geldi. Bir kere yapma şansım olmuştu. Tipi halde kar yağarken yelken yapsak, sanırım havanın nasıl hareket ettiğini gözlerimizle görmüş olurduk..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 181
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#97: 19 Ekim 2017, 19:16:02
:) Canın sağolsun. Hevesimi bir dahaki gelişe saklayacağım artık. Cumartesi yolcudur abbas...  :-\ herşey için teşekkürler. En güzel yanı da sizlerle tanışmak oldu...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Ekim 2017, 19:19:03 Gönderen: Mehmet Köstekçi »
Köstekçi ---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#98: 21 Ekim 2017, 13:22:56
Konu başlığını düzenlesek mi arkadaşlar; dışarıdan aramalarda daha rahat bulunsun, herkes ulaşabilsin?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#99: 21 Ekim 2017, 13:24:18
İlgimi çeken bir detay ise flok rüzgar üstü tüylerinin hafif yukarı doğru kaydığı idi. Hava hareketini üç boyutlu incelemek lazım bence.
Ersin Reisin torbasında peşinde koşacağımız tavşanlardan hiç eksik olmuyor anlaşılan :) Yaa, daha iki boyutta Arvel Abiyi anlamaya çalışıyoruz, şimdi bir de üç boyutu inceleyelim dedi.

Gerçi doğru dedi, aerodinamikte 3D etkisi çeşitli modellemelerle ele alınsa da, yine doğru sonuçlara test verileri ile ulaşılıyor.  Teknenin yatması neticesinde yelkenlere rüzgârın aynı yatıklık açısı ile gelmesi + rüzgârın mandar köşesine yakın yerlerde uca doğru kaçması bu etkiyi doğruyor.  Kurdeleler hafif yukarı kayıyor derken, yatmış teknede ufka paralel hale mi geliyor, yoksa daha da mı yukarı çıkıyor şeklinde bakmak gerekebilir.
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#100: 21 Ekim 2017, 14:06:51
Konu başlığını düzenlesek mi arkadaşlar; dışarıdan aramalarda daha rahat bulunsun, herkes ulaşabilsin?
Nasıl bir isim olmalı?
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#101: 21 Ekim 2017, 14:14:35
Yelkenli Tekneler Nasıl Çalışır gibi.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#102: 22 Ekim 2017, 06:51:11
Evet ya.. Yukarı doğru uçuşmuyor tüyler, tekne yattığından , ufuk çizgisi ile paralel oluyor sanki. Ben tekne yattığı için yukarı doğru uçuyormuş gibi hissediyorum.

İsim ile ilgili , Bu slot effec tin tam Türkçe karşılığını bulmalı. Zafer abi bunun adı koridor etkisi dedi ama Koridor da Türkçe değil. Daha anlaşılır birşey olsa..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#103: 22 Ekim 2017, 07:20:37
İsim ile ilgili , Bu slot effec tin tam Türkçe karşılığını bulmalı. Zafer abi bunun adı koridor etkisi dedi ama Koridor da Türkçe değil. Daha anlaşılır birşey olsa..
Valla kanal demeyin de ne isterseniz onu deyin. Kanal (ing. groove) bambaşka bir şey. 10uncu makalede de o geliyor.


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#104: 22 Ekim 2017, 20:36:09
Evet 9. makale ektedir, teşekkürler Murat Reis


9 – Doğru Dengeyi Elde Etmek

http://heyamolahey.com/uploads/dogrudenge.pdf
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git