Beşinci bölüm çok daha pratiğe yönelik gördüğünüz üzere. Bundan sonraki makaleler daha çok daha ilerki yıllarda başkaca dergilere yazılan benzer yazılardan oluşmakta.
Slot effect ile ilgili iki ilginç detay var makalelerde. Birincisi direk kesiti, ikincisi ise iki tekne arasındaki slot effect..
Özellikle yarışçılar dikkat etsin.. Hani dip dibe gidiyorlar ya.. Orada da slot effect oluşuyormuş. Yani rüzgarüstünde olan tekne , rüzgaraltında kalan tekneye hız kazandıryormuş..
Siz siz olun , rüzgarüstünde kalmayınız yarışçı reisler. Ya da çok yaklaşmayın diğer teknelere..
Bir diğer makale ise cotra arma ile ilgili. Kotra armada trinketin çok büyük bir itici güç oluşturmadığını ancak , ana yelken üzerindeki ayrılmayı minimize ettiğini ve bu yüzden ciddi faydası olduğu yazıyor. Markonicileri pek ilgilendirmiyor yani..
Direk kesiti konusu ise çok ilginç.. Raylı sistemde rüzgar açısı arttıkça , direk yüzünden yelkenin ön tarafında havanın ayrıştığını yazıyor ve ideal direk kesiti ile ilgili yorumlar yapılıyor.
Hey gidi bir TL lik gargari halkası.. Sen nelere kadirmişsin..
Bir de eleştiri getirelim rahmetliye.. Murat reisim katılırmı ? Bilemem. Şimdi rehmetli uçak mühendisi olduğundan doğal ve normal olarak yelkeni hep uçak kanadına benzetmiş. Tüm yorumlarda yelkenin tor ayarlarını neredeyse ihmal etmiş. Snırım uçak kanatlarının sabit ve rijid bir kesiti olduğundan ..
Oysa yelkende durum farklı. Gelen rüzgar açısına ve hızına göre yelkeni hem torunu arttırıp , azaltabiliyorsunuz hem de torun oluşturduğu tepe noktasını.
Yelken aslında tam bir mucize.. Rüzgar size önce gidebilmeniz için yelkeninizi şişirip, O na bir form veriyor. Sonra o form sayesinde bir itme gücü oluşuyor.
Uçak kanadından farklı olarak , siz yelkeninizin kesitini ve tor yüksekliğini de ayarlayabiliyorsunuz.
Slot effect kavramı açısından bakıldığında rüzgar hızı arttığında neden toru düşürüp, yüksekliği de güngörmez yakasına kaydırdığımızı şimdi daha rahat anlaşılır diye düşünüyorum. Tor , orsa yakasına yakın ve fazla olduğunda , ana yelken üzerinde hava ayrışıyor.. Budur..
Bu arada markoni armada , yükseldikçe yelken alanının küçülmesi de yine bu slot effect ile ilgili. Yükseldikçe rüzgar hızı arttığından , tekne seviyesinde yapılan trim, üst tarafta , havanın ayrışmasına neden oluyor. O yüzden üçgen form, hava yelkenden ayrışmadan önce yelkenin sonlanmasına imkan veriyor.
Aslında makalelerde bir eksiklik te hep yelkenleein kesit olarak incelenmesi.. Hiç boyuna basıncın nasıl değiştiğine de değinilmemiş mesela..