Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Arvel Gentry slot effect..

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#45: 07 Ekim 2017, 11:51:01
Murat reis , 3 ve 4 . Tercümeyi de gönderdi. Ben de gelirgelmez kıdemsiz olan çarkçıbaşına ilettim:)

Bugün sanırım yayınlanır.

Ancak , madem çok bilmediğimiz bir konuda iyi bir kaynağı dilimize kazandırdık, başlığı da Türkçeleştirelim derim.

Slot effect yerine ne desek.. Hem anlaşılabilir olsun , bir dilbilimci reis vardı.?  :)
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#46: 07 Ekim 2017, 12:21:31
Yeni bir başlık açmak istemedim.
Madem yelken gücü ile ayrıntı istiyoruz, bir de şöyle bir kitap var.
Araya sıkıştırayım dedim, kusura bakmazsanız.

Aslında ne çok kitap var, Türkçe'ye çevrilebilse çok faydası olabilecek.

http://www.brianhancock.org/assets/maximum_sail_power.pdf
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#47: 08 Ekim 2017, 12:11:34
Öncelikle Yengeç'te garibana her şey zaten ücretsiz, istesin yeter.

Kaan'la aynı fikirdeyim, deneyim satılabilir ama bilgi herkesin erişimine açık olmalı.

SM-N9000Q cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#48: 08 Ekim 2017, 19:18:22
3- Yelkenlerde İtme Kuvveti Nasıl Oluşur?

http://heyamolahey.com/uploads/itmekuvveti.pdf
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#49: 08 Ekim 2017, 19:19:40
4_ Aralık Etkisine Başka Bir Bakış

http://heyamolahey.com/uploads/aralik_etkisi.pdf
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#50: 08 Ekim 2017, 21:00:30
Murat reise tekrar teşekkürler.

Şimdi efendim , her ne kadar , yazar başında temel mühendislik dilini basitleştirerek yazdığını idda etse de aslında baitleştirmeyi Murat reis , alttaki çevirenin notu ile yapmış.

İngilizcesi emin olun dha karışık. Bir ilginç detay da bu tür yazılarda , aslında orjinal metin daha anlaşılır olur . Ancak bu çeviride tam tersi oldu. Murat reis, konuya da çok vakıf ve yelkenci olduğundan çok iyi iş çıkarttı.

Aralık etkisinin anlamını vercek daha iyi bir Türkçe sözcük bulabilirmiyiz bilmiyorum.

Ancak , o kadar makalenin anlattığından anlaşılan şudur.

ne yap, et rüzgarın yelkenin üzerinden akmasını sağla. Eğer doğru açı yakalayamaz isen güngörmez yakasına doğru turbülans oluşuyor ve hava artık yelkenin üzerinden akmıyor.

Ön yelken, cenova ya da flok , ise kendisi bir itme kuvveti yarattıktan başka, bu aralık etkisi sayesinde , havayı hızlandırmak yerine tam tersine yavaşlatıyor. Çünkü gelen rüzgarın büyük bir bölümü , cenova ya da flok üzerinden rüzgar altına kaçıyor. Aralıkta daha az hava kaldığından hava akışı yavaşlıyor ve böylece ana yelken üZerinden kopmadan güngörmez yakasına kadar akıp gidiyor.

Burada aslında belkide sonraki makalelerde anlatılacak en önemli detay ise flok ya da cenova üzerine gelen fazla havanın cenova üzerinden kopmamasını ve akmasını sağlayabilmek. Yani floğunuz öyle bir açıda olacak ki, bu aralık etkisi yüzünden floğun üzerine gelen fazla hava , yelkenden kopmayacak. Aynı sular seller gibi akacak.

Bu aralık etkisini ilk öğrendiğimde, ana yelken , flok ve trinketin hücüm açısını iyice açıp, güngörmez yakalarını iyice kasarak, bu yolla , ana yelken üzerinde daha hızlı bir hava akımı yaratıp, daha hızlı gideceğimi sanmıştım. Oysa tam tersi olmuştu. Ana yelken üzerinde rüzgarhızı arttığı halde, tekne yavaşlamıştı. Nedeni ise , havanın artık ana yelken üZerind akmaması idi.

Tabi , şimdi işin içine kotra arma da bu işler nasıl oluyor ? Diye sorası geliyor insanın.  :)

Kotra armanın en büyük avantajı ise bu detayda gizli işte.

Aralık etkisi nedeni ile flok ve ana yelken arasında ve floğun gerisinde ve ana yelkenin önünde olan trinket sayesinde floğun üzerne gelen fazla havanın flok üerinden kopmamasını sağlıyorsunuz. Aralıkta kalan hava akımını ise teinket ile yeniden ayarlıyor , ana yelken üzerinde hava akımının kopmamasını sağlıyorsunuz. Ayrica teinket ve flok arasında da ayrı bir aralık etkisi oluşuyor.

Yani , kotraarma , size floğu daha rahat ve özgürce trim etmenize olanak veriyor.

Daha küçük yelkenler ile daha kolay ve performanslı bir yelken seyri yapabiliyorsunuz.

Malumunuz daha önceden , cenovanın bir yarış yelkeni olduğunu, gezi yelkencileri için kullanışsız olduğunu okuduklarımızdan anlatmıştık.

Bu yelken trimlerini tartışırken, hatırlayanlar olacak, hangi yelkene önce camadan vurulması gerektiğini tartışmıştık.

Büyük cenovası olan markoni arma bir yelkenlide , ana yelken rüzgar altına , cenova ise tekneyi rüzgarüstüne döndürüyordu. Cenovaya göre küçük olan ana yelken, nasıl oluyor da tekneyi genel olarak rüzgaraltına döndürme eğliminde oluyor?

Aha bu aralık etkisi yüzünden! o yüzden bence bu tür bir yelkenlide konfor ve hız kaybetmeden ana yelken ve cenovayı beraberce küçültmek daha anlamlı gibi duruyor..


  • IP logged

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#51: 08 Ekim 2017, 21:32:20
Ersin Reis, doğru bir iş yapıyorsun, yazılardan çıkarsama yapıp gerçek hayatta bu durumda ne yapacağımızı sorguluyorsun. Sanırım biraz da tartışma açmak için yapıyorsun bunu.

Yazılar devam ediyor, şimdi de ön yelkende ne olduğuna bakacağız.

Yalnız yazının sonundaki bir yere takıldım. Ön yelken rüzgâr altına, ana yelken de rüzgâr üstüne döndürür diyorsun. Herhalde orsa seyrini kastederek böyle dedin. Çünkü böyle ezberler yanlış. Apaz seyirde her iki yelken de tekneyi rüzgâr üstüne çeker. Belki ilerleyen makalelerde bu konuya girer yazar, olmazsa dizinin sonunda bir kaç not ekleriz.

Bu iş, yazarın da vurguladığı gibi ve ispatlarını su tüneli akış çizgilerine dayandırdığı için olağanüstü ampirik. Ben de bu konuda merak sahibi reis kardeşlere şunu öneririm: geçici de olsa yelkenlerine kesitler boyunca bolca tüy yapıştırsınlar ve seyir sırasında tüylerine bakıp trimleri ile oynasınlar. Doğru bildiklerinin çok farklı olduklarını görecekler


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#52: 08 Ekim 2017, 21:57:39
Çok tartışma çıkarmak istediğimden değil aslında. Bu bizde hala yanlış öğretiliyor yelken kurslarında. Yazının yayınlanış tarihini 1971 olarak düşünürsek..

Yelken etki merkezleri, ve bunların , teknenin ağırlık merkezine uyguladığı momentler teknenin çekeceği yeri belirliyor.

Ancak yelkenlerin toplam etki alanı ve ağırlık merkezine olan mesafesi dikkate alındığında bileşke moment her durumda rüzgarüstüne dönme eyilminde olmalı diye yazılır hep..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#53: 08 Ekim 2017, 23:40:05
Sanırım iki yıl önceydi, Geko da yelkenli tekneler ile ilgili meşhur , 1970 li yıllarda yazılmış olan yelkenlerin nasıl çalıştığını anlatan Slot effect adlı makale yayınlanmıştı.
2 değil tam 7 yıl olmuş! :O

Ben de başka bişey gugıllarken bu gün rastladım;
http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=5892.0
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#54: 10 Ekim 2017, 00:04:38
taşınma işleriyle cebelleş olduğumdan ancak girip okuyabildim. Murat reis, elinize sağlık. İngilizcesine göz gezdirdiğim makalelerdeki karmaşık mühendislik açıklamalarına ufak dokunuşlar yapıp genelin daha iyi anlayacağı şekilde çevirmişsiniz. Zor işe soyunuyorsunuz derken ingilizce makaleleri gördüğüm için işin zorluğunu az çok kestirdiğimi kastetmiştim. Gerçekten zor işin altından başarıyla kalkmışsınız. Yazarın önerdiği kesit boyunca bir çok tüy kullanma fikri yerine rüzgar tüneli testi videosu ve deney föyünü paylaşmak seyire çıkmadan da bize anlatılmak isteneni ispatlayacaktır diye düşünüyorum. Üniversitede rüzgar tüneli testi yapmıştık. Uçak kanadına onlarca prop yerleştirip karşıdan 700 km/h hızında hava üfleyerek sanki kanat uçan bir uçak üzerinde çalışırken hangi mekanik davranışları sergiliyorsa bunları sayısal olarak ekrandan okumuştuk. Bu basit ek kısmı üzerime alıp, bu başlığın altında paylaşmak isterim; tabi sizce de uygunsa.

Stall konusunda da edindiğim bir bilgi: Uçaklarda (yelken mekaniği tamamen uçuş mekaniği türevidir) stall durumu çok yüksek hızda gitmek için jet motorunun yeterli havayı bulamaması,haliyle yakıtını yakamaması olayıdır. Hava neden olmaz sorusunun cevabı ise bulutlardadır. Buluta giren uçaklarda veya türbülanslı hava alanlarında motor hava olmadığı için kısa süreli durur ve yakıt yanma odasına dolmaya devam eder. Havayı yakaladığında da yüksek hacimli yakıt bir anda yanarak emniyetli bir patlamaya yol açar. Ya da uçak yeterli hıza varmadan motora yüklenip kalkış yapmak istediğinde stall a maruz kalıp kaza yapabilir. 1-2 örnek :




  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#55: 10 Ekim 2017, 00:41:08
Viskozite konusunu günlük hayattan örnekle açıklamak için: zeytin yağının yoğunluğu sudan düşüktür. bu sayede suyun üstünde yüzer. ancak bir şişeden boşalırken sanki sudan daha yoğun gibi görünür göze. Aslında viskozitesi sudan yüksektir.
Suyun Yoğunluğı :
Yağ viskozitesi : 81 Su viskozitesi : 0.89
  • IP logged

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#56: 10 Ekim 2017, 01:41:10
taşınma işleriyle cebelleş olduğumdan ancak girip okuyabildim. Murat reis, elinize sağlık. İngilizcesine göz gezdirdiğim makalelerdeki karmaşık mühendislik açıklamalarına ufak dokunuşlar yapıp genelin daha iyi anlayacağı şekilde çevirmişsiniz. Zor işe soyunuyorsunuz derken ingilizce makaleleri gördüğüm için işin zorluğunu az çok kestirdiğimi kastetmiştim. Gerçekten zor işin altından başarıyla kalkmışsınız. Yazarın önerdiği kesit boyunca bir çok tüy kullanma fikri yerine rüzgar tüneli testi videosu ve deney föyünü paylaşmak seyire çıkmadan da bize anlatılmak isteneni ispatlayacaktır diye düşünüyorum. Üniversitede rüzgar tüneli testi yapmıştık. Uçak kanadına onlarca prop yerleştirip karşıdan 700 km/h hızında hava üfleyerek sanki kanat uçan bir uçak üzerinde çalışırken hangi mekanik davranışları sergiliyorsa bunları sayısal olarak ekrandan okumuştuk. Bu basit ek kısmı üzerime alıp, bu başlığın altında paylaşmak isterim; tabi sizce de uygunsa.

Stall konusunda da edindiğim bir bilgi: Uçaklarda (yelken mekaniği tamamen uçuş mekaniği türevidir) stall durumu çok yüksek hızda gitmek için jet motorunun yeterli havayı bulamaması,haliyle yakıtını yakamaması olayıdır. Hava neden olmaz sorusunun cevabı ise bulutlardadır. Buluta giren uçaklarda veya türbülanslı hava alanlarında motor hava olmadığı için kısa süreli durur ve yakıt yanma odasına dolmaya devam eder. Havayı yakaladığında da yüksek hacimli yakıt bir anda yanarak emniyetli bir patlamaya yol açar. Ya da uçak yeterli hıza varmadan motora yüklenip kalkış yapmak istediğinde stall a maruz kalıp kaza yapabilir. 1-2 örnek :

Konunun ilgi çekmesi çok güzel, buradan hep birlikte az ya da çok bir kazanımımız olacak. Zaten çetrefilli bir konu olduğu için her türlü katkı işe yarar, ama konu başlığı Ersin Reis'in. Nasıl isterse öyle ilerleyebiliriz.

Stall konusuna girmememin sebebi, aslında kesitlerin zahiri rüzgar açısı ile ilgili olarak itme ve sürtünme karakteristiklerine bağlı olmasından. Bu konu bu aşamada gereksiz bir detay olabilir, emin değilim?

Dilerseniz yazı dizisi bitince bizler, hep beraber ortak bir ek-makale ile destekleyici bilgilerimizi birleştirebiliriz?

Bu arada taş gibi bir 5.bölüm geliyor, çok güzel :)


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#57: 10 Ekim 2017, 04:22:48
Evet.. Murat reis önce bana yolladığından , herksten önce okuma şansım oluyor. Beşinci bölüm gerçekten bomba. Madde madde yelkenlerin birbirlerini nasıl etkilediğini ve nasıl yelken trimi yapılacağı konusunda ciddi fikir veriyor.

Özellikle , benim kotra arma için sorduğum soruya da değinilmiş ki önemli.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#58: 10 Ekim 2017, 09:46:21

Konunun ilgi çekmesi çok güzel, buradan hep birlikte az ya da çok bir kazanımımız olacak. Zaten çetrefilli bir konu olduğu için her türlü katkı işe yarar, ama konu başlığı Ersin Reis'in. Nasıl isterse öyle ilerleyebiliriz.

Başlık artık sizin diye düşünüyorum :) kimse itiraz etmez sanırım  8-)

Stall konusuna girmememin sebebi, aslında kesitlerin zahiri rüzgar açısı ile ilgili olarak itme ve sürtünme karakteristiklerine bağlı olmasından. Bu konu bu aşamada gereksiz bir detay olabilir, emin değilim?
Haklısınız.

Dilerseniz yazı dizisi bitince bizler, hep beraber ortak bir ek-makale ile destekleyici bilgilerimizi birleştirebiliriz?
Size katılıyorum. Yazı dizisi bitince bütünlük kazanınca enine boyuna çekiştiririz :)

Bu arada taş gibi bir 5.bölüm geliyor, çok güzel :)

1. bölümü 2 saatte anlayarak okudum :) Yavaş yavaş yetişirim çevirilerinize. 
BALIM SY
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#59: 10 Ekim 2017, 15:32:48
5- Aralık Etkisi Hakkında Daha Fazlası

http://heyamolahey.com/uploads/araliketkisi.pdf
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git