Murat reise tekrar teşekkürler.
Şimdi efendim , her ne kadar , yazar başında temel mühendislik dilini basitleştirerek yazdığını idda etse de aslında baitleştirmeyi Murat reis , alttaki çevirenin notu ile yapmış.
İngilizcesi emin olun dha karışık. Bir ilginç detay da bu tür yazılarda , aslında orjinal metin daha anlaşılır olur . Ancak bu çeviride tam tersi oldu. Murat reis, konuya da çok vakıf ve yelkenci olduğundan çok iyi iş çıkarttı.
Aralık etkisinin anlamını vercek daha iyi bir Türkçe sözcük bulabilirmiyiz bilmiyorum.
Ancak , o kadar makalenin anlattığından anlaşılan şudur.
ne yap, et rüzgarın yelkenin üzerinden akmasını sağla. Eğer doğru açı yakalayamaz isen güngörmez yakasına doğru turbülans oluşuyor ve hava artık yelkenin üzerinden akmıyor.
Ön yelken, cenova ya da flok , ise kendisi bir itme kuvveti yarattıktan başka, bu aralık etkisi sayesinde , havayı hızlandırmak yerine tam tersine yavaşlatıyor. Çünkü gelen rüzgarın büyük bir bölümü , cenova ya da flok üzerinden rüzgar altına kaçıyor. Aralıkta daha az hava kaldığından hava akışı yavaşlıyor ve böylece ana yelken üZerinden kopmadan güngörmez yakasına kadar akıp gidiyor.
Burada aslında belkide sonraki makalelerde anlatılacak en önemli detay ise flok ya da cenova üzerine gelen fazla havanın cenova üzerinden kopmamasını ve akmasını sağlayabilmek. Yani floğunuz öyle bir açıda olacak ki, bu aralık etkisi yüzünden floğun üzerine gelen fazla hava , yelkenden kopmayacak. Aynı sular seller gibi akacak.
Bu aralık etkisini ilk öğrendiğimde, ana yelken , flok ve trinketin hücüm açısını iyice açıp, güngörmez yakalarını iyice kasarak, bu yolla , ana yelken üzerinde daha hızlı bir hava akımı yaratıp, daha hızlı gideceğimi sanmıştım. Oysa tam tersi olmuştu. Ana yelken üzerinde rüzgarhızı arttığı halde, tekne yavaşlamıştı. Nedeni ise , havanın artık ana yelken üZerind akmaması idi.
Tabi , şimdi işin içine kotra arma da bu işler nasıl oluyor ? Diye sorası geliyor insanın.
Kotra armanın en büyük avantajı ise bu detayda gizli işte.
Aralık etkisi nedeni ile flok ve ana yelken arasında ve floğun gerisinde ve ana yelkenin önünde olan trinket sayesinde floğun üzerne gelen fazla havanın flok üerinden kopmamasını sağlıyorsunuz. Aralıkta kalan hava akımını ise teinket ile yeniden ayarlıyor , ana yelken üzerinde hava akımının kopmamasını sağlıyorsunuz. Ayrica teinket ve flok arasında da ayrı bir aralık etkisi oluşuyor.
Yani , kotraarma , size floğu daha rahat ve özgürce trim etmenize olanak veriyor.
Daha küçük yelkenler ile daha kolay ve performanslı bir yelken seyri yapabiliyorsunuz.
Malumunuz daha önceden , cenovanın bir yarış yelkeni olduğunu, gezi yelkencileri için kullanışsız olduğunu okuduklarımızdan anlatmıştık.
Bu yelken trimlerini tartışırken, hatırlayanlar olacak, hangi yelkene önce camadan vurulması gerektiğini tartışmıştık.
Büyük cenovası olan markoni arma bir yelkenlide , ana yelken rüzgar altına , cenova ise tekneyi rüzgarüstüne döndürüyordu. Cenovaya göre küçük olan ana yelken, nasıl oluyor da tekneyi genel olarak rüzgaraltına döndürme eğliminde oluyor?
Aha bu aralık etkisi yüzünden! o yüzden bence bu tür bir yelkenlide konfor ve hız kaybetmeden ana yelken ve cenovayı beraberce küçültmek daha anlamlı gibi duruyor..