Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Temel Navigasyon ''Adım Adım Sextant'a Doğru

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Suat kaptanım 2 sene önce Göcek seyrinden tüm arkdaşlarımız benim gibi çok özledi. Kısıtlama kalkınca önceliğin benim teknem olsun. Diğerleri zaten adalarda bulur
Büyük bir keyifle Zafer abim...

SM-N975F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Tam karantina günleri konusu.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Hatırlayacağınız gibi;

1-   Navigasyonun Anlamı ve Bölümleri,
2-   Yer Küre,
3-   Yer Üzerinde Navigasyonla ilgili Tanımlar,
4-   Mıknatisiyet,

‘’Ana Başlıkları’’ altında dedik. Ve bir sonraki Ana Başlığımız ‘’ROTA’’ konusuna geldik…

5-   Rota;

Konuya anlamı ve çizilmesi ile bir giriş yapalım isterseniz.

Rota, geminin istenilen mevkiye varması için Yer üzerinde takip etmesi istenilen iz’in, o mevkideki meridyen ile yaptığı açıdır. Diğer bir deyişle, kısa seyirlerde, kerte hattının meridyenle yaptığı açıdır. Büyük daire seyrinde ise, büyük daire izinin meridyen ile yaptığı açı olur.

O halde geminin gitmesi istenilen herhangi bir mevki ile bulunduğu mevkiyi birleştiren hat, geminin rota hattı (Course Line) ve bunun meridyen ile yaptığı açı da, o mevkiye varmak için takip edeceği rota (Course) olacaktır.

Açık denizlerde teknemizin bulunduğu mevki ile varacağı mevki arasındaki rota hattı bir düz hat olursa da, sahile yakın seyirlerde ada, burun, fener, sığlık, tehlikeli batık vb sebeplerle kırık bir hat olur ve varılacak mevkiye ulaşıncaya kadar teknemiz değişik rotalar üzerinde seyretmek zorunda kalır. Bu sebeple teknemizin üzerinde seyredeceği rota hatlarının haritaya çizilerek tespiti ve teknemizi bu iz üzerinde seyrettirerek sevketmek gerekir.

Gidilecek mevkiye en emniyetle ve en kısa yoldan seyredecek şekilde harita üzerine, rota hatları paralel veya gönye ve kurşunkalem ile çizilir.

Çizilecek izde veya yakınlarında bir tehlike olup olmadığı yani seyre engel bir alamet olmadığına bakılır. Ve bu iki nokta bir çizgi ile birlieştirilir. Bu çizgi geminin üzerinde seyredeceği iz yani rota hattıdır. Rotanın yönü ise paralel yardımıyla harita üzerindeki pusla gülüne taşınarak bulunur. Bu yönün meridyenle yaptığı açı teknemizin rotası olur.

Pusla şekillerinden yön okunurken, karşı yönle de kontrol yapılmalıdır. Örneğin, paralel 110 dereceyi gösteriyorsa, karşı yönü de 290 dereceyi göstermelidir.

Rota vermede ve değiştirmede hatırda tutulacak noktalar:

1-   Limandayken çıkış rotası ve ilk rota (rota bacağı) mutlak çizilmeli
2-   Gerekiyorsa çıkış rotasında, biraz erken veya biraz geç dönerek ilk rotayı (rota bacağını) muhafaza edip, ilk fırsatta mevki koyarak teknenizi kontrol ediniz
3-   Görünen sahil, fener gibi alametleri çıkış rotasından ilk rotaya geçince nasıl göreceğinizi haritadan tespit ederek rota geçişinde mutlak surette kontrol ediniz
4-   Haritaya yalnız üzerinde gidilen ve ondan sonra gidilecek rotayı çizip, bütün seferin rota bacaklarını çizmeyiniz. (Günümüz elektronik haritalarda tam tersi yapılmakta olup kağıt harita uygulamasında çeşitli sakıncalara olabilmektedir)
5-   Zorunlu olmadıkça teknenin sürat ve draftına göre sahile fazla yakın olmaktan kaçınınız. Gece is gündüze nazaran koymuş olduğunuz emniyet mesafesini daha da arttırınız
6-   Harita üzerinde iskandilleri seyrek veya kulaç hatları gösterilmemiş sahillere, nehir ağızlarına ve alçak arazili sahillere fazla yakın seyretmeyiniz
7-   Güvenmediğiniz sahillere veya koylara dik ininiz ve iskandil noktalarından ayrılmamaya gayret ediniz
8-   Bilhassa, E veya W seyirlerinde Var ‘ın değişeceğini ve N ile S seyirlerinde ise Dev ‘in değişeceğine dikkat ediniz
9-   Akıntılı veya sert rüzgarlı bir alanda seyrediyorsanız, belli bir maddeniz pruvanızda olmasına sağlayarak, seyrinizi kontrol altında tutabilirsiniz
10-   Sert rüzgar ve kalın denizlerde zigzag rotaların daha faydalı olabileceğini ve akıntı ile anaforlardan tehlikeli olmamak şartıyla maximum fayda sağlanmaya çalışılmalıdır
11-   Dar sularda belli noktalara doğru rota vererek, okyanuslarda ise büyük daire rotalarından ziyade mevsimlere göre değişen hava şartları ve akıntıları dikkate alarak, denenmiş rotaları dikkate alarak seyrediniz
12-   Pruva ve pruvanız istikametinde bulunan gök cisimlerinin yükseklikleri ile bulacağınız mevki hattı, teknenizin parakete mevki (DRP) den ileride veya geride olduğunu, sancak ve iskele bordada bulunan gök cisimlerinden bulunan mevki hattı, rotadan sancak veya iskeleye düşmüş olup olmadığınızı gösterdiğini de unutmamak lazım.

diyelim ve bir sonraki konumuz ‘’Rota ve Kerteriz Çeşitleri’’ olsun.

Selametle.

(Youtube) SailingSVGezgn
(Instagram) cpt.zeybek
(Facebook) Cpt.SuatZeybek
(Facebook) sv.Gezgn

  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Dün akşam bizim Mustafa göksel navigasyon finaline hazırlanıyordu. Bende Suat Abi yazardı bu konuyu bir zamanlar diyordum. Bu akşam görünce sanki duymuşsun gibi hissettim. eline sağlık abi , takipteyiz.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Dün akşam bizim Mustafa göksel navigasyon finaline hazırlanıyordu. Bende Suat Abi yazardı bu konuyu bir zamanlar diyordum. Bu akşam görünce sanki duymuşsun gibi hissettim. eline sağlık abi , takipteyiz.
Ne güzel eğer bir ışık, bir kaynak olabiliyor ise yazdıklarım ve paylaştıklarım.

SM-N975F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Eline sağlık Suat abi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1240
  • Selamlar
Elinize sağlık.
Bir sorum olacak, yanlış bilmiyorsam Kemer’de yakın tarihlerde bu konuda bir sunumunuz oldu. Onu youtube kanalına yükleyecekmisiniz


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged


  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Elinize sağlık.
Bir sorum olacak, yanlış bilmiyorsam Kemer’de yakın tarihlerde bu konuda bir sunumunuz oldu. Onu youtube kanalına yükleyecekmisiniz


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Maalesef kayda almadık uzun sürmesi nedeni ile.

SM-N975F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

 
Yukarı git