Biraz daha ders çalıştım geldim.
Bu sefer de kafayı, bu " modern " tekne tasarımcıları cenovaları neden bu kadar büyük tasarlıyorlar diye kafaya taktım.
Geçtiğimiz hafta , Bülent ile buluştuğumuzda bu konuyu konuşurken, neden Masal 'ın ana yelkeni ilk önce küçültünce daha dengeli gittiğinden hareketle , yabancı kaynaklardan biraz da ders çalıştım. Okuduklarımdan anladığım kadarı ile şöyle bir fikir oluştu. Eleştirilere açığım.
Şimdi efendim , yelpaze kıç bir "modern " yelkeninin havuzluğunda , direk , bumba istenmediğinden ana yelken bumbası kısaltılmakta. Yani ana yelken alanı küçülmekte. Dolayısı ile Ana yelkenin teknenin ağırlık merkezine olan döndürme momenti düşmekte. Yani , önceki flok ve/veya trinket kombinasyonu böyle küçük bir ana yelken tarafından dengelenemiyor.
Hal böyle olunca, Büyük cenova sayesinde cenovanın etki merkezi (ağırlık merkezi ) teknenin ağırlık merkezine çok yaklaşıyor. aynı Cat armada olduğu gibi yani. Cenova kendi kendisini dengeler hale geliyor. Bence bu yüzden Bülent'in nispeten kısa direkli , ama uzun bumbalı ve büyük cenovalı Masal da ilk önce ana yelkene camadan vurunca daha dengeli hale geliyor demek ki.
ama bu durumda , her iki yelkeni de sarma sistem olan Masal'da daha farklı bir camadan da uygulanabilir gibi geldi ve belki de aynı ya da daha iyi sonuç alınabilir. Ana yelkeni hiç ellemeden, cenovayı %40 kadar küçültürsek, cenovanın rüzgar etki merkezi pruva yönünde değişeceğinden , yine son derece stabil ve daha kolay bir yelken seyri yapılabilir. Denemek lazım tabi.
BU arada Burak reisin yazdıklarını da dikkatle okudum. Bence farklı tecrübeler , farklı hava koşulları altında farklı tekne tipleri ile ilgili yazılanlar ufkumuzu açmakta.