Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#45: 18 Şubat 2017, 08:05:56
1 m. bumba ile yelken ne güzel açılıyor ;D

Bu günden tezi yok bumbayı fazlasını keserek 1 m ye düşürüyoruz  ;)

Bu arada anlamadığım şu; neden benim teknem seninkinden daha uzağa .şer diye israr ediyorsunuz çocuklar  >:(

Arkadaşlarınızla inatlaşmayın bakayım  ?0-?

Ben den başka olumsuz donanımı olan tekne yok galiba  :P

Gelişme denen olay sürekli benimki en iyi diyerek olmaz  8-)

Şöyle problemleri var neresini nasıl yaparak daha iyi olur? sorusu sizi ve sistemleri daha iyiye götürür  :)

Benimki sadece uyarı,çocuklar siz yine bildiğiniz gibi eylenin.Yabancıların videolarını koymaya devem edin  ;D
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#46: 18 Şubat 2017, 18:32:20
Bizimkiler video çekmeyip ortamda yayılmayı sevdiği için,
el mecbur yabancı adamların videosuna  sığınıyoruz.  ;D
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#47: 19 Şubat 2017, 00:23:03
5 kere okudum 6 kere düşündüm ama anlayamadım belki de  !O__
  • IP logged
DeDe

e

erdal duran

Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#48: 19 Şubat 2017, 00:41:41
Bunlar ders için değil ,birilerinin yüklediği videolar. Yani yaptıkları doğru kabul edilecektir diye birşey yok. 25 knot havada ikiside ana yelkeni kapamış, camadanlı cenova ile seyrediyorlar. Sizce doğru mu?
https://youtu.be/bslQvt0TKGE
Bu arada, ahşap olana bayıldım (baş parmak yukarı ikonu).
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Şubat 2017, 00:45:19 Gönderen: Erdal Duran »

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#49: 19 Şubat 2017, 00:48:59
Bir istatistik yapsak bizlerin kullandiğı dümeni az çok dengeli ( veya dengesiz ) teknelerin herhalde %90ınından fazlası sertleşen havada orsacı olur.
Bu durumda madem kafamı açan yelken o ; ilk önce cenovayı ellemek ve seyri daha zorlaştırmak bence yanlış olur.
Bu güne kadar hep gelişigüzel, plansız biçimde camadan vurdum. Ama sanırim her seferinde ana yelkenden başlamışımdır. Bunun başlıca nedeni ana yelkenim sarma sistemli olmadığindan , işlemin çok daha fazla vakit alması ve daha zor olması...
Tüm denizciler gibi zaten camadan vurmakta gecikirim. Artık kaçınılmaz olduğunu anladığımda havanın daha da kötüye gideceği açıkca belli olmuştur, 5 dakika sonra 35 knot eseceğini biliyor veya tahmin ediyorsam önce ana yelkene saldırırım, çünkü cenovayı küçültmek saniyelik iş.Ama ana yelkenle üstune koyan bir havada cebelleşmek çok daha zor.

Ayrıca bence en önemlisi Kaan Erdemin yazdığı. Hava sertlemiş ve arma üzerinde büyük bir yük varsa, ( direğin bu nedenle kırılacağına beni kimse inandıramaz ama...) ve tedbir almak istiyorsak diregi korumak için  öncelikle yelkenlerin mandar uçlarının aynı mesafede olması gereğidir. Dolayısiyla direk başı armalılar değil ama, kesirli arma kullananların bence ( ilmen, fennen, fizik kuralları gereği  ;D ) camadan işlemine ana yelkenden başlamaları gerekir...Yani ille bunun da bir denizcilik adabı olması gerekiyorsa, ne bileyim ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#50: 19 Şubat 2017, 08:12:51

Bir istatistik yapsak bizlerin kullandiğı dümeni az çok dengeli ( veya dengesiz ) teknelerin herhalde %90ınından fazlası sertleşen havada orsacı olur.
Bu durumda madem kafamı açan yelken o ; ilk önce cenovayı ellemek ve seyri daha zorlaştırmak bence yanlış olur.

 önce ana yelkene saldırırım, çünkü cenovayı küçültmek saniyelik iş.Ama ana yelkenle üstune koyan bir havada cebelleşmek çok daha zor.



Ali hocam,kusura bakma benim yaşlı kafa yine karıştı  :-\

Rüzgarın hızı arttı tekne yatmaya başladı ve üzerindeki gücü azaltmaya çalışıyor dolayisi ile orsaya gitmeye çalışıyor yani

cenoa rüzgar üzerine gideceğim diye çalışıyor.Kafamız rüzgar altına mı, yoksa rüzgar üzerine mi gitmeye çalışıyor  :-\

Bir çelişkili durum mu oluştu burada?

Yanlışlık benim anlamam da değil ise tekne rotada gitsin bizim yapmamız gereken  cenoa üzerindeki yükü almamız,yani yani cenoa

alanını küçültmek olmamalı mı ?  Bu durumda niye önce cenoayı ellemek yanlış  ?0-?

Ya da henüz tam uyanamadım mı :)

Bu arada ana yelken ile bir kötü bir geçmişiniz mi var. Neden garibim ana yelkeninize saldırıyorsunuz  ;D
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#51: 19 Şubat 2017, 23:22:42


Genova kendi aklına göre rüzgar üstüne orsalayan tekneyi düz hat üzerindeki rotasına döndürebilecek gücü oluşturan yelken olduğu için önce kurcalanmamalı diyorum. Eger iyi kötü planlanmış eski rotamızda devam etmek istiyorsak.

Ilk teknem düz gidilecegini bilmiyordu suya indiginde. Bana verdikleri " yelken " denilen torbalar ve yanlış direk ayarlarıyla.  Bir sağnak üflediginde başıni alıp at gibi rüzgar üstüne koşmaya başlar, ne laf anlar , ne dümen dinlerdi.

Yolumda efendi efendi giderken poyrazin ani üflemesiyle orsalayip Fenerbahçe sahilde kendi halinde olta sallayan epey balikçi kayıgınin üzerine üzerine gidip, çok amatör balıkçıyi ürkütmüşlüğüm vardir...
Sonra direk iskacasini one arkaya kaydirip, diregin egimiyle oynayip, eski yelkenleri de pazarciya verip, yeni yelkenler yaptirarak kayığa düz gitmeyi öğretmiştik.

Bu nedenle önce cenovayı ellemem, ana yelkenle camadana başlarım.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#52: 20 Şubat 2017, 01:37:23
10-11 metre boyundaki (blue water cruiser)gezi sınıfı  bir tekne 18-20 knot ruzgara kadar (force 5 )yelken küçültmeden güvenle yelken yapar. 18-35 knot arasi rüzgarda camadan vurmaniz gerekir  (force 6 ) Sarma sistemi olmayan light genua (örnek 34m2)taşıyorsanız ana yelkene birinci camadan vurmak light genua`yı Working jib (Örnek 27m2) ile değiştirmekten daha kolaydır.Eğer formu bozulmadan sararak küçültülebilen bir genua taşıyorsanız genua`yı küçültüp %20 kadar camadansız veya 1. camadanlı ana yelken ile 18-35 knot arası rüzgara kadar (force 6 )yelken yapabilirsiniz.30 knot üstü rüzgarlarda Working jib Hard wind jib ile değiştirilmelidir (örnek 19m2)  yada sarılınca  formu bozulmayan light genua sarılarak  Hard wind jib küçüklüğüne getirilir ana yelkene 2. camadan vurulur.  Genua arabası en öne taşınır (Teknenin önüne doğru).Camadan vurulurken rüzgar 45 dereceden alınmalıdır vinçlerde yelken küçültme işlemi sırasında vinç kolu takılı olmamalıdır kolunuzu kırabilirsiniz.
Ana yelken 1. camadan halkası iskeledeki kancaya 2. camadan halkası sancaktaki kancaya takılmalıdır.Örnek yelken metrekarelerini kendi tekneminkine  göre verdim. kısaca anlatmak gerekirse
18-20knot arası rüzgar  varsa camadansız
18-35knot sarılabilen camadan uyumlu genua varsa ve küçültmek kolaysa  camadanlı genua veya working jib camadansız anayelken eğer fazla geliyorsa anayelkenede camadan.Genua sarılmayan tipse anayelkene 1. camadan vurmak genua`yı working jib ile değiştirmekten daha kolay olduğu için ana yelken 1.camadanda tam açık genua ile devam edebilirsiniz.Fazla geliyorsa working jib ile değiştirin ana yelkene 2. camadan bu durumda işe yaramaz.
30knot ve üzeri önce genua camadan veya hard wind jib ile değişim sonrasında hemen anayelken 2. camadan yetmiyorsa ana yelken 3. 4. camadan  sonrası anayelken kapalı oda yetmiyorsa genua kapalı kuru direk . Türkçe bilmediğim terimleri ingilizce yazdım değiştirmek isterseniz hiç gocunmam.Selametle.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#53: 20 Şubat 2017, 03:28:52
Alıntı
Camadan vurulurken rüzgar 45 dereceden alınmalıdır vinçlerde yelken küçültme işlemi sırasında vinç kolu takılı olmamalıdır kolunuzu kırabilirsiniz.



Ana yelken mandarını camadan halkasını taktıktan sonra vinç kolu ile germelisiniz kol gücünüz yeterli gerginliği sağlayamaz. Genua içinde küçültme işleminden sonra  iskotayı vinç kolu ile en gergin duruma getirmelisiniz.Genua mandarıda küçültme işlemi yapılmadan en gergin seviyeye kadar kasılmalıdır. Ana yelken düz olmalıdır bunun için bumbanın açısını  boom vang ve lift line ile yelkenin torsuz düz olmasını sağlamalısınız.Bu yazdıklarım rüzgara karşı gitmek için Pupa yada geniş apazda (half wind) inanılmaz süratlere cıkabilirsiniz bu seferde hızınızı azaltmak için deniz demiri kullamanız gerekebilir her iki yelkeninizde camadanlı bile olsa cok dikkatli dümen tutmak gerekir otopilota bu tarz bir seyirde güvenmeyin mutlaka kaçıracaktır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#54: 20 Şubat 2017, 07:53:36
Biraz  daha ders çalıştım geldim.

Bu sefer de kafayı, bu " modern " tekne tasarımcıları cenovaları neden bu kadar büyük tasarlıyorlar  diye kafaya taktım.

Geçtiğimiz hafta , Bülent ile buluştuğumuzda bu konuyu konuşurken, neden Masal 'ın ana yelkeni ilk önce küçültünce daha dengeli gittiğinden hareketle , yabancı kaynaklardan biraz da ders çalıştım. Okuduklarımdan anladığım kadarı ile şöyle bir fikir oluştu. Eleştirilere açığım.

Şimdi efendim , yelpaze kıç bir "modern " yelkeninin havuzluğunda , direk , bumba istenmediğinden ana yelken bumbası kısaltılmakta. Yani ana yelken alanı küçülmekte. Dolayısı ile Ana yelkenin teknenin ağırlık merkezine olan döndürme momenti düşmekte. Yani , önceki flok ve/veya trinket kombinasyonu böyle küçük bir ana yelken tarafından dengelenemiyor.

Hal böyle olunca, Büyük cenova  sayesinde cenovanın etki merkezi (ağırlık merkezi ) teknenin ağırlık merkezine çok yaklaşıyor. aynı Cat armada olduğu gibi yani. Cenova kendi kendisini dengeler hale geliyor. Bence bu yüzden Bülent'in nispeten kısa direkli , ama uzun bumbalı ve büyük cenovalı Masal da ilk önce ana yelkene camadan vurunca daha dengeli hale geliyor demek ki.

ama bu durumda , her iki yelkeni de sarma sistem olan Masal'da  daha farklı bir camadan da uygulanabilir gibi geldi ve belki de aynı ya da daha iyi sonuç alınabilir.  Ana yelkeni hiç ellemeden, cenovayı %40 kadar küçültürsek, cenovanın rüzgar etki merkezi pruva yönünde değişeceğinden , yine son derece stabil ve daha kolay bir yelken seyri yapılabilir.  Denemek lazım tabi. 

BU arada Burak reisin yazdıklarını da dikkatle okudum. Bence farklı tecrübeler , farklı hava koşulları altında farklı tekne tipleri ile ilgili yazılanlar ufkumuzu açmakta.







  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#55: 20 Şubat 2017, 09:06:48
Burak kaptanıma açıklamaları için teşekkürler  :)xx

Bu arada affınıza sığınarak bir eleştiride bulunacağım :-[

Maalesef hem hafıza hem de sosyal yetersizliğim nedeni ile hemen açıklama yapan dostların profillerine bakarım .

Yaş kısmı ve nerede ne yapar gibi bilgilere ulaşamazsam üzülüyorum  :(

Sizleri daha iyi tanımanın hakkım olduğunu düşünüyorum  ;)

Fazla üzerinize alınmayın isteğim tüm kaptanlar için geçerli  ;D
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#56: 20 Şubat 2017, 09:09:32
16-20 Knot rüzgarda camadan vurmadan güvenli seyir yapmak için dikkat etmemiz gerekenler.

1- Genua mandarı genua  açıldıktan sonra üzerinde yük azken max seviyede kasılacak.
2-Ana yelken mandarı üzerinde yük azken max seviyede kasılacak.Mandar esneyen yani dyneema degil ise cunningham ip duzenegi ile gerdirilebilir
3- Ana yelken güngörmez yakası (out haul) max gergin olacak.
4-Ana yelken kapali iken bumbanIn dusmemesi icin diregin tepesine giden bumbayi tutan ip (Lift line) boslanıp pupa palangası max gerilerek bumba aşagı çekilecek( el ile vinç kullanılmaz)
5-kıç ıstıralya gerginiz var ise gerilecek max gerginlik oranını arma üreticinizden yada manualinden öğrenebilirsiniz  ortalama 2-3 cm yeterli olur kesirli armanız varsa bu oran artar.
Tüm bu yapılanlar yelkenlerin daha az güç üretmesini sağlar .

Hafif havalarda ise tam tersi yapılır hafif havada dikkat edilmesi gerekenlerin içinde en önemlileri Genua mandarı 1-2 cm boşlanır,Ana yelken mandari 1-2cm boslanir cok gevsek degil gün görmez yakası tor olusturacak kadar 5-6 cm öne alınır. Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir pupa seyirde ise pupa palangası ana yelkenin en üstündeki balen direğe parelel olacak kadar  boşlanır ve kitlenir ıskotalar çok kasılmaz yelkenlerde kırışıklık olmayacak kadar rüzgar altı ve rüzgar üstü tüylerin paralel uçuşmasına azami dikkat gösterilir. Ana yelkendeki balenlerin ucundaki tüylerin en üstteki hariç digerlerinin parelel uçuşmasına bakılır en üstteki dikkate alınmaz.

Hafif havada en önemli şey dümenle minumum oynamaktır ani yön değişiklikleri yapmayın tramolalarda tam tersi çok sert dönüşler yapılmalı ve tekneyi hemen yeni rotaya oturtmalı. Sabırlı olursanız hafif havada keyifle yelken yaparsınız.

Genua mandarını sert havadan sonra kapatmadan önce 2 cm boşlayıp öyle sarıp kapatmayı unutmayın gergin bırakılan genua dacron kumaşa bir süre sonra formunu kaybettirir.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#57: 20 Şubat 2017, 09:35:25


Bumba palangası bumba direğe parelel olana kadar boşlanır ve kilitlenir



Nasıl yapacağım? Benim bumba direğe 90 derece.Anlatılmak isteneni anlayamadım  :-[
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#58: 20 Şubat 2017, 09:44:10
Bumba palanganız yokmu ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: Camadan Vurulurken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
#59: 20 Şubat 2017, 09:51:50
Var da direk ve bumba bir birine 90 derece ve paralel olması  bumbanın direk ile bir birine yapışması anlamına geliyor.

Ben burada bir şeyleri yanlış anlıyorum  ???
  • IP logged
DeDe

 
Yukarı git