Çürük su, pervanenin dönmesinin sebep olduğu içinde hava kabarcıkları olan, dolayısıyla da yoğunluğu düşmüş olan sudur, diye biliyorum.
Çürük su için doğru tanımlama Erdal Abinin yukarıdaki iletide tarif ettiği şekilde. Bazen yük teknelerinin, yüksüz oldukları durumlarda, kıçının boşa çıkması sonucu pervanenin pallerinden birinin uç kısmının su yüzeyine çıktığı durumlarda da oluyor. Örneğin gemiler geminin kıçının basması için balans tanklarını suyla doldurup gemiyi kıça trimlerler. Dolayısı ile pervane boşta dönmez çürük su yapmaz.
Bizde balıkçı teknelerinde kıç altına kovanın üstüne beton yada zift dökerdik. Bu kovanı sabitleyip korumanın yanısıra kıçın basması için ağırlık yapardı.
Eskiden kayık ustaları kayığı yaptıktan sonra , dengesine bakarlar, özellikle pervane suyunun kayık boşken ne kadar uzaktan çıktığına bakarlar ve bu kayık tam düşmüş derlerdi. Dışarıdan bakanlarda kayığın gidişini ve endazesini görünce falanca usta bilmem kimin kayığını ne güzel düşürmüş arkadaş derlerdi. Bunun anlamı plansız yapılan kayıkların tam denk gelmiş, çok güzel olmuş demekti.
Zaten makine bağlarken kayıkların genelinde makineyi olabildiğince dik bağlayıp pervane üzerinden çok su geçmesini sağlamaya çalışırlar. Pervanenin olabildiğince dolu suda dönmesini ve kayığın kıçını istenilenden fazla gömmesini engellemek için yaparlar. Başka nedenleri de vardır elbette.
Pervanenin dümenle yakınlığı da çekme etkisi üzerinde etkili diye biliyorum. Bununla ilgili bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.
Aklımda bir kaç şey daha var, konu ilerledikçe onları da soracağım.