Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları

s

serdar çırak

Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#30: 25 Mayıs 2019, 13:55:39
İşte bu..konu çözülmüş bence..Pervane ne kadar öne uzaksa,çekme etkiside iyice fazlalaşıyor demekki..
  • IP logged

s

serdar çırak

Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#31: 25 Mayıs 2019, 14:10:43
Marinada tekne bağlıyken gaz verdiğimde,belirli zamanlarda rahatsız eden az vibrasyon ve ses bozukluğu (sudan gelen fokurtu)hissettim,çok az hissedilen bu durumu kafaya taktım..denize çıktım,defalarca gaz verdim o durum oluşmadı..Palamutbükü limanında da oldu..Aynı şey tekrar marinadayken olunca yanmar servisi çağırdım,pervane bozukluğu yada line ayarı problemi diye düşünüyordum..Benim istememle iyice kontrol ettiler ve problem bulamadılar..nedeninin mekanik değil ÇÜRÜMÜŞ SU ya denk geldiği için dediler..
Böyle çürümüş su diye birşey mi var..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#32: 25 Mayıs 2019, 16:00:24
ÇÜRÜMÜŞ SU ya denk geldiği için dediler..
Böyle çürümüş su diye birşey mi var..

Ben ilk defa duyuyorum  :)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

e

erdal duran

Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#33: 25 Mayıs 2019, 16:10:37
   Çürük su, pervanenin dönmesinin sebep olduğu içinde hava kabarcıkları olan, dolayısıyla da yoğunluğu düşmüş olan sudur, diye biliyorum.
  • IP logged

s

serdar çırak

Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#34: 25 Mayıs 2019, 16:13:59
Heralde tuzlu su farkı..Tuzlusu tatlı suya göre daha fazla kaldırma gücü var..daha yoğun diyeyim..Mesela Netsel marinanın suyu direk gelen dere suyu ile karışıyor..benim fikrim bu..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#35: 27 Mayıs 2019, 23:24:13
Donatan temsilcilerinin aşağıdaki mesajı doğrultusunda konu tekrar paylaşıma açılmıştır.

"

Konu bütünlüğünün kaybolmaması ve reislerin itidal içerisinde tekrar konu içeriğine döneceği inancıyla başlığımız tekrar paylaşıma açılmıştır.
 

Sevgiler, selamlar,"
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#36: 27 Mayıs 2019, 23:37:33
   Çürük su, pervanenin dönmesinin sebep olduğu içinde hava kabarcıkları olan, dolayısıyla da yoğunluğu düşmüş olan sudur, diye biliyorum.

Çürük su için doğru tanımlama Erdal Abinin yukarıdaki iletide tarif ettiği şekilde. Bazen yük teknelerinin, yüksüz oldukları durumlarda, kıçının boşa çıkması sonucu pervanenin pallerinden birinin uç kısmının su yüzeyine çıktığı durumlarda da oluyor. Örneğin gemiler geminin kıçının basması için balans tanklarını suyla doldurup gemiyi kıça trimlerler. Dolayısı ile pervane  boşta dönmez çürük su yapmaz.

Bizde balıkçı teknelerinde kıç altına kovanın üstüne beton yada zift dökerdik. Bu kovanı sabitleyip korumanın yanısıra kıçın basması için ağırlık yapardı.

Eskiden kayık ustaları kayığı yaptıktan sonra , dengesine bakarlar, özellikle pervane suyunun kayık boşken ne kadar uzaktan çıktığına bakarlar ve bu kayık tam düşmüş derlerdi. Dışarıdan bakanlarda kayığın gidişini ve endazesini görünce falanca usta bilmem kimin kayığını ne güzel düşürmüş arkadaş derlerdi. Bunun anlamı plansız yapılan kayıkların tam denk gelmiş, çok güzel olmuş  demekti.

Zaten makine bağlarken kayıkların genelinde makineyi olabildiğince dik bağlayıp pervane üzerinden  çok su geçmesini sağlamaya çalışırlar. Pervanenin olabildiğince dolu suda dönmesini ve kayığın kıçını istenilenden fazla gömmesini engellemek için yaparlar. Başka nedenleri de vardır elbette.

Pervanenin dümenle yakınlığı da  çekme etkisi üzerinde etkili diye biliyorum. Bununla ilgili bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.

Aklımda bir kaç şey daha var, konu ilerledikçe onları da soracağım.

  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 19
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#37: 28 Mayıs 2019, 00:49:31
Elinize bilginize sağlık Doğan Korsan, bu bilgiler gerçekten meraklıları için enteresan olabilir ama pratikte pervane nizin dönüş yönüne ve çekme yönüne vakıf olanlar için, bu bilgilerin pek de bir katkısı yok gibi geliyor bana.  Ama her defasında merakla okuyorum tabi. Yakın bir arkadaşım var prof. İtü de akışkanlarla uğraşıp duruğ, bir gün onu (onun için ilk olacak) yelkene davet edeyim diyorum, çok akademik bir seyir olacağa benzer...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#38: 28 Mayıs 2019, 08:00:25

Pervanenin dümenle yakınlığı da  çekme etkisi üzerinde etkili diye biliyorum. Bununla ilgili bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.


Ahmet Reisim, dümeni alabanda basıp ileri yol verdiğinize kıçını olduğu yerde attırması üzerine etkili olabilir (Ben sail driveda bile yapabiliyorum bunu) ama tornistanda teknenin üzerinde henüz yol yokken dümeni ne tarafa basarsanız basın kıçını aynı şekilde yürütüyor çünkü pervaneden çıkan suyun ilk muhattabı dümen değil gövde oluyor.

Elinize bilginize sağlık Doğan Korsan, bu bilgiler gerçekten meraklıları için enteresan olabilir ama pratikte pervane nizin dönüş yönüne ve çekme yönüne vakıf olanlar için, bu bilgilerin pek de bir katkısı yok gibi geliyor bana. 

Bizzat ben meraklısı olarak meraklıları için karalıyorum zaten Birol kaptanım, konu başlığı da buna vurgu yapıyor. Denizcilik bilgilerinin külli ekseriyeti "ampirik bilgiye" dayanıyor. Bu bakış açısının ikmale ihtiyacı olduğunu düşünmem de işin başka cephesi...

Yelken meselesinde bahsedeceğim, Arvel Gentry yelken teorisini tam ve eksiksiz olarak açıklayınca ilk itirazlar "daha mı iyi yelken yapacağız şimdi bu bilgilerle" nevinden itirazlar olmuştu... 20 yıl sonra yazılan yelken kitaplarında onun bulduğu sonuçlar atıf vermeden ve ampirik bilgiler olarak sunuluyor ...

Buraya birkaç ay önce geliştirilmiş meridyen geçiş metodu isimli bir yazı yazdım. Çok fazla bir dönüş olmadi ama ben kafamda iyice pişirince bunu bir akademik makale olarak hazırlayıp bir Ingiliz navigasyon dergisine yolladım. Hakemlerden çok yerinde dönüşler aldım ve düzeltmeler üzerinde uğraşıyorum. 2-3 ay içinde tekrar bir dergiye sunacağım. Bu tip bir fonksiyonelliği de oluyor benim için bu yazdıklarımın. Yukarıda Murat Reisin yazdıkları gibi mükemmel dönüşler alabiliyorsunuz çünkü...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#39: 28 Mayıs 2019, 12:03:03
VOLTALAMANIN FİZİĞİ

Daha önce bu konu hakkında birşeyler yazmıştım. Bir babanın veya vincin veya koç boynuzunun etrafına halat voltaladığınızda en önemli şey TUR SAYISIDIR ve ağırlığı taşıma etkisi yarıçaptan bağımızdır. Sadece ne kadar döndüğünüz önemli...

Bugün eski üniversiteme uğradım, labda arkadaşlar yardım etti sağolsunlar küçük bir video çekerek deneyini yaptım. Şuradan erişilebilir:

https://youtu.be/aRTSZU1j1yo

Videonun linkinde de bu işin teorisi anlatılıyor, ipin üzerindeki gerilim sarma açısının ve sürtünme katsayısının çarpımı ile değişiyor... çok sezgisel birşey değil...

Önemli bir nüans videoda da bahsettim: ipin yüzeye iyi tutunabilecek kadar oturduğunu varsayıyoruz bunun için. Kalın bir halatı orantısız derecede ince bir vince sarıp bunun olmasını beklemek olmaz...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

n

nuri_kongur

Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#40: 28 Mayıs 2019, 12:11:28
Doğan hocam, video çok açıklayıcı olmuş. Çok teşekkür ederim
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#41: 28 Mayıs 2019, 12:53:57
 :)xx :)xx :)xx  video ve bilgilendirme için teşekkürler.
Bu tekniği  küçüklüğümde  yeterince voltalayamadığım için denize düşerek deneyimleme şansı yakalamıştım. Nasıl diyeceksiniz? Şöyle ki ;
baştan kara çapada duran bir tekne düşünün ve bu tenkeye binmek için , tekneyi baş ipinden çekerek iskeleye yaklaştırıp öyle biniyorsunuz. İskele dediğimiz derme çatma bir beton üzerinde baba falan yok demir kazıklar var ve teknenin başı bu iskeleden yaklaşık bir metre yüksekte. Sorun inip binerken değil aslında , tekneye bir malzeme koyacağınız sırada yalnızsanız ortaya çıkıyor. Çünkü kayığı çekip bırakınca yine yerine gidiyor. Bu yüzden bende kayığa mazot ,su kumanya götürdüğümde kayığı çekip üstüste voltalayıp bu işleri öyle yapardım. en üste kilit voltası atmazdım çünkü kayığa binice kayıktan boşlayabilmem gerekirdi. Bu yüzden boştan voltalamam gerekirdi. Bu arada aynı tarz kayıklarda yine aynı yöntem kullanılıyor.
İşte efendim bende kayığı çektim , baş ipini kazığa voltaladım, bir bir bidonları koyuyorum baş üstüne. Son bidonu koyduğum sırada bidon devrilir gibi olunca , bende boyumun yettiğince uzanıp bidonu düzeltmeye çalışıyordum. Tam bu esnada kayık geri gitmeye başladı ve ben bir müddet köprü vaziyetinde boyum yettiğince kaldım ayak uçlarım iskelede, ellerim teknenin başında. o sırada başımı çevirip kazıktaki voltalanmış halata son bir baktım, sonra gücüm bitti ve kendimi bıraktım , kayıkta çapanın üstüne yerine gitti. Yeterli tur voltalamadığımın pratiğini yaşamıştım, şimdi bilimsel izahını da görmüş olduk
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#42: 28 Mayıs 2019, 20:42:53
VOLTALAMANIN FİZİĞİ

Daha önce bu konu hakkında birşeyler yazmıştım. Bir babanın veya vincin veya koç boynuzunun etrafına halat voltaladığınızda en önemli şey TUR SAYISIDIR ve ağırlığı taşıma etkisi yarıçaptan bağımızdır. Sadece ne kadar döndüğünüz önemli...

Bugün eski üniversiteme uğradım, labda arkadaşlar yardım etti sağolsunlar küçük bir video çekerek deneyini yaptım. Şuradan erişilebilir:

https://youtu.be/aRTSZU1j1yo

Videonun linkinde de bu işin teorisi anlatılıyor, ipin üzerindeki gerilim sarma açısının ve sürtünme katsayısının çarpımı ile değişiyor... çok sezgisel birşey değil...

Önemli bir nüans videoda da bahsettim: ipin yüzeye iyi tutunabilecek kadar oturduğunu varsayıyoruz bunun için. Kalın bir halatı orantısız derecede ince bir vince sarıp bunun olmasını beklemek olmaz...
Doğan reisim , eğer bu çapa göre değişken olsaydı o zaman sürtünme kuvvetinde de sürtmeme yüzeyini hesaba katmamız gerekmez miydi zaten ? F sürtünme = kuvvet x sürtünme katsayısı formülünden yola çıkarak sordum. Teşekkürler paylaşım için.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#43: 28 Mayıs 2019, 21:06:27
Erkan Reis çekme etkisi konusuna çok önemli bir katkı yaptı. Buraya da eklemek istedim. Max prop pervane taktıktan sonra çekme etkisinin önemli ölçüde azaldığını gözlemlemiş.

Firmanın kendi sitesinde şu adreste 14 numaralı maddede bunun tornistanda hücum kenarı ileride de geride de aynı kalması neticesinde olduğunu söylüyor.
http://www.maxprop.it/2014EN/Supporto.html

Buradan şu sonucu çıkarmak mümkün: normal pervaneler tornistanda "yanlış" hücum kenarı ile suyu kestiklerinden ideal olan baş kıç hattı harici yönlere de hatırı sayılır miktarda su fırlatıyorlar... önemli bir faktör bence, bunu bilsem (veya kestirebilsem) ilk yazıya eklerdim...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Fizikçi Gözüyle Denizcilik Kavramları
#44: 28 Mayıs 2019, 21:15:15


Doğan reisim , eğer bu çapa göre değişken olsaydı o zaman sürtünme kuvvetinde de sürtmeme yüzeyini hesaba katmamız gerekmez miydi zaten ? F sürtünme = kuvvet x sürtünme katsayısı formülünden yola çıkarak sordum. Teşekkürler paylaşım için.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Anladım demek istediğinizi Oğuzhan kaptanım, ancak bu sarılma probleminde yük düzgün bir şekilde dağılmıyor çubuk etrafına gittikçe zayıflıyor, dolayısıyla dediğiniz prensipten yola çıkarak bu etkiyi kestirebilmek (en azından benim açımdan) çok kolay değil.

Videonun altında verdiğim linkte walter lewin adım adım çıkarılışını gösteriyor 22. dakikada. Ben ilk gördüğümde şaşırmıştım açıkçası yarıçapın sadeleşmesine
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

 
Yukarı git