Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tekne tasarımcıları ne kadar " denizci " ?

  • *
  • İleti: 101
Sen HR'ye eh işte dedin ha, vaaay, kavgada söylenmez  :D :D
En azından içine girilince ayakta durulabiliyor, yatak boyları da benden uzun :)
Vurma şu hayallerime bu kadar, fıstık gibi tekne işte, sadece fazla pahalı, başka kusuru yoktur..:)
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Değerleri mükemmel. Muhtemel son derece seri oturaklı iyi tasarlanmış bir tekne.

Ancak bu değerler daha çok fiber tekneler için düşünülmüş değerler. Daha çok 30 feet ve üstü teknelerde daha doğru sonuçlar veriyor. Çünkü formüllerin çoğu ampirik. Bir kabule dayanıyor yani.

Bu açıdan mesela Tayo Mar çok ama çok ağır bir tekne olarak düşünülüyor. Oysa yine Cem Gür den öğrendiğim üzere Amerikan tekneleri daha " şişko " imal ediliyor.  Ya da üçgen vücutlu diyelim. Böyle olunca daha çok deplasmana sahip oluyor. Deplasman çok olunca ağırlıkta boya göre çok çıkıyor.

Oysa bu şarap kadehi formunun en büyük özelliği salmanın suyu bıçak gibi keserken , gövdenin de su üstünde yüzmesi. O yüzden böyle ağır olduğu halde hızlı gidiyor. 7 m teknede 6,5 knot önemli bir değer.

Zaten CT 35 ile ilgilenmemin temel nedeni de bu . Omurga neredeyse Tayo Mar ile aynı. 

Muhtemel kimse ilgilenmeyecek ancak yine de yazayım burada bir yerde bulunsun. Malum ilk başlarda Tahiti Ketch üzerinde ciddi çalışmıştım. Cem Gür projelerini getirdi. Antonio Dias ile yazıştık v.s.

Tablo şu . Tahiti Ketch kabuğuna ne arma koyarsan koy , ancak belli bir derece etkili olabiliyor. Yine bu konuda ciddi bir yazı okumuştum .

Şİmdi bu CT 35 in arması zayıf. Yelken alanı küçük. arma , Markoni. Oysa ana yelkeni markoniden randaya çevirebilirsen ortaya uskuna kadar hızlı bir tekne çıkabilir.

Çok daha manyak fikirlerim var ama tekne müsaitmi bilmiyorum. Çılgın proje şu. Mizana ile ön direğin yerlerini değiştirmek. Böylece CT 35 oluyor sana uskuna.  Hesap kitap etmek lazım tabi. Öyle atıp tutmakla olmaz.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 101
O değerler galiba HR 31 tipine ait, artık üretilmiyor, 310 için hesaplamak lazım...
Hiç kıyaslamadım, bilmiyorum ama Tayo-Mar ile aynı boy ve aynı ağırlıktaki bir yoğurt kabının yelken alanı herhalde daha azdır diye düşünüyorum, doğru mu ?
Eğer öyleyse Tayo-Mar'a o yelken alanını koysan herhalde performansı düşecektir, yoğurt kabına Tayo-Mar'dakine eşit yelken alanı koysan ne olur şimdi bilemedim :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Bu tartışma doğru argümanlarla gitmiyor bence.
Çünkü kıyaslanan teknelerin kullanım alanları ve üretim amaçları arasında ciddi farklar var.
Mesela masaya bir Vandée Globe yoğurt kabı koysak kıyaslama için.
Buyrun bir örnek: tek başına kullanılabilen bir yoğurt kabı

https://m.youtube.com/watch?v=GLobesQDSAU
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

e

ersinboke@icrs.com.tr

Thomas Gilmer Blue Moon 'u standart bir yelkenli olarak tasarlar . bu durumda yelken alanı sadece 26 m2 dir. ancak randa arma bir yol olarak ikinci bir arma daha tasarlar. Bu arma 36 m2 idi diyor kızı bir yazısında. sailboatdata da 38 m2 olarak verilmiş. Cem Gür'ün dökümanlarında , pik, valena ve kontra flok hariç diyor. Bunlardan ben pik yelkeni kullanıyorum. BU yelken de 3 m2 civarında. Bu durumda Kullandığım yelken alanı 43 m2 oluyor ki bu arma için Gilmer şöyle yorum yapıyor.

"inefficient, clumsy, complicated, confusing, requires tending many sheets and is, on the whole all fuss and bother".

Yani güvensiz , hantal, karmaşık , kafa karıştırıcı birçok parça yelkeni olan , rahatsız edici derecede kalabalık  olarak yorumlamış.

BU armayı kullananları da ;She will, for the foolish one who rigs her thus, provide a thrilling sail.

Bu heyecan verici armayı kullananları da ahmak olarak tanımlamış. :)

43 m2 gerçekten de 7 m bir yelkenli için büyük bir alan. Tam arma seyir yaptığımda tam da tasarımcısının yazdığı gibi heyecanlanmamak mümkün değil.

Tam arma giderken hava yükselince " nasıl kapatıcam ben bu kadar yelkeni? mok mu var hepsini açıyorsun, ikisini de açsan gidiyor zaten salak " dediğim çok olmuştur.  Gilmer de bunu kastediyor olmalı :)







  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
 ;D ;D ;D
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1049
Tüm bu anlattıkların, esasen niye yelken kültürü olan ülkelerde, eski klasik teknelerin yelken eğitim teknesi olarak kullanıldığın en somut örneği.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 101
Bu tartışma doğru argümanlarla gitmiyor bence.
Çünkü kıyaslanan teknelerin kullanım alanları ve üretim amaçları arasında ciddi farklar var.
Mesela masaya bir Vandée Globe yoğurt kabı koysak kıyaslama için.
Buyrun bir örnek: tek başına kullanılabilen bir yoğurt kabı

https://m.youtube.com/watch?v=GLobesQDSAU

Haklısınız, Ersin hızdan bahsedince ben de yelken alanının büyük olduğunu hatırladığım için - kendisi daha önce de yazmıştı galiba - değinmek istedim...
Gece ile gündüz kadar farklı tekneler...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Ali sevmez öyle hesap kitap işlerini, gönlünü kaptırdıysa tamamdır! :D
Onun için ben buldum HR310'un datalarını, fena değilmiş, vurma o kadar! ;)


Özgür şuan için kısa vade sadece hayal :) uzun vade hedef diyelim :)

ikinci hayalim  :) Sirius 310DS


Ersin buna da kusur bul göreyim :) Sirius 310DS

Büyük tekne sevmiyorum minimal tekneleri daha çok seviyorum..

  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Eylül 2018, 17:28:22 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

e

ersinboke@icrs.com.tr

Yok valla buna bulunacak kusur:))
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Yok valla buna bulunacak kusur:))
Hah şöyle  :)
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Bayıldım... özellikle For2 modeli harika bence

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

e

ersinboke@icrs.com.tr

Bu konuyu açtıktan sonra tanıdığım tasarımcıların eski ya da yeni, denizde yelken yaparken çekilmiş fotoğrafları var mı diye baktım. Hiç göremedim :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 101
https://www.sailingscuttlebutt.com/2014/06/26/photos-inaugural-frers-cup/

German Frers - başka teknelerin yanında Hallberg Rassy modellerini de dizayn ediyor  ;)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Bu konuyu açtıktan sonra tanıdığım tasarımcıların eski ya da yeni, denizde yelken yaparken çekilmiş fotoğrafları var mı diye baktım. Hiç göremedim :)

Tanju Kalaycıoğlu'nu ilk tanıdığım yıllarda kendi dizayn ve inşa ettiği Yamaraz teknesi ile yarışıyordu. Sonrasında da denizde bir çok kez karşılaştık.

Diğer tasarımcıları bilemem.
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

 
Yukarı git