sevgili Ali , HR muhteşem bir tekne..
Ancak teknelerin denizciliğini belirleyen kimi kriterler var. Oğuzhan bununla ilgili çok iyi bir exel tablosu da yapmıştı ancak,
Kısaca özetlemek gerekir ise
displacement (taşırdığı su ağırlığı) / length (uzunluk)
Bu oran ne kadar yüksek ise tekneler ağır ve uzun yola uygun tekneler olarak tanımlanıyor. Bunlar ağır tekneler ve hafif havalarda öyle uçup gitmiyorlar. 200 300 gibi oranlar optimum değerler. Örnek Ahmetin Hunter 233
Baba Tunca 379 ! 380 sonrası ultra heavy yeni çok ağır sınıfına giriyor. Benim ilgilendiğim CT 35 ise 390 !
Şimdi sıkı dur. Tayo Mar 'ın oranı 449 !!
Şimdi bu değerlere göre Tayo Mar , hiç bir yere kıpırdayamıyor olmalı. Ama öyle değil işte.Neden değil ?
Çünkü bir de yelken alanı / taşan su ağırlığı oranı var. BU oran da teknenin performansını ortaya koyuyor kabaca.
Hunter de bu yaklaşık 17 . Baba Tunca da 15 (Gerçi mustafa abinin kimiyelkenler daha büyük ) CT 35 te 11 .78
Tayo MAr da ise 16 .38 üstelik top sail hariç . 10 ve altı ise Motor sailor oluyor. BU durumda CT 35 performansı en düşük yelkenli kıyasladıklarım arasında.
Bir de ballast /displacement oranı var ki bu da doğrulma momentini simgeliyor. Hunter 38 , Baba Tunca 40 , CT 35 32, Tayo MAr 29 .
İşte bu üç oran tekneler ile ilgili yorum yapmanda faydalı oluyor. Gördüğün üzere CT 35 bu anlamda performansı en düşük tekne. Tayo Mar ise 7 m olduğu halde nasıl okyanus teknesi özellikleri taşıyor çok rahat görülüyor.
ancak bu oranlar bana göre bir tkekne ile ilgili sadece bir ön fikir verebilir bana göre. Teknenin performansı için bakılacak çok başka özel kriterler de var bence. Formu en önemli kriterlerden biri.
Bir ara ciddi ilgilendiğim Tahiti Ketch 408. 30 feet tekne 8 tonun üzerinde, Aynı boyda doğrulma momenti %40 olan Baba Tunca 5670 kg. CT 35 , 5 feet daha uzun olduğu halde 7666 kg.
HR yi de sen bul
sailboat data da vardır muhtemelen.