Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelkenli tekne yelken ile gider !

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#75: 25 Mayıs 2018, 19:52:36
Sevgili Âli, özür dilenecek ne var ki?

Yaşadığımız günler tarihte sayısına az rastlanır nitelikte ve hepimiz farkında olmadan bu "iklimden" etkileniyoruz. Sinirler keman teli gibi. Genel olarak "naturamıza" uymasa da laf yetiştiriyoruz.

Bir yandan Seferihisar'da yeni eve göç, bir yandan aksak topal İyonia'nın işleri, bir yandan ....
diğer yandan....

Onun için çok da takılmamak gerek diye düşünüyorum.

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#76: 25 Mayıs 2018, 20:00:11
Kanonun kolayında bir de fırtına demiri olacak. Yani yedek demire bir de fırtına demiri eklendi. Toplam etti üç. Fırtına paraşütünü de eklersek etti dört. Kano ağırlık nedeniyle batmasa bari. ;D

  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#77: 25 Mayıs 2018, 22:30:13
    Konuya katkıda bulunacak bilgi ve tecrübeye sahip değilim ama ilgiyle takip ediyorum ve öğreniyorum. Bu arada bir MOB vakası oldu galiba. Konu çok hararetli olduğu için mi yoksa düşen önemsiz görüldüğünden mi fark edilmedi? Ya da ben serap mı gördüm :(?

Hiç tanışmadık Erdal Bey. Çok isterim.

Evet bir MOB yaşadık. Serap da görmediniz.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

S

Servet

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#78: 25 Mayıs 2018, 22:38:38
İyi tartışmaydı aslında..
En ufak fikir ayrılıgında illa kavga çıkacak diye irite olmamak lazım..
Bir sürü şey öğrendik çapa/çıpalar hakkında..
Ben  gidip danford'a yazılmıştım mesela :)..
Ersin Böke'nin tavrı bu (kendi dogrularını alabildiğine savunuyor)
Polemik,tartışma,yankılanmayı seviyor (dogal bu da).
Adamın hakkını yemeyin,kişisel sürtüsmelere çok girmiyor,adabını bozmuyor..
Yalnız bugün ilk yaptı ''dede''ye verdiği cevap biraz subjektifti,umarım gönlünü alır..
Tartışma ve fikir ayrılıkları olmasa insanlık çok yol alamazdı,yeterki edep,erkan bilinsin.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#79: 25 Mayıs 2018, 22:49:16
Ne oldu? Denize kim düştü? Ne düştü?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1631
Yelkenli tekne yelken ile gider !
#80: 25 Mayıs 2018, 23:01:36


Madem derdimiz arkadaşlık dostluk filan falan.. açarız bir heyamola whatsup gurubu biter gider. Bakın dün Oğuzhan teknesinin fotoğraflarını whatsup Kıbrıs gurubuna koymuş.

Foruma koymamış ama. Oğuzhan çok yetenekli bir adam. Kendisini çok geliştirdi. Teken alım sırasında ve sonrasında
forumdan çıkmaz , hem tekne transferi hem de daha bir çok konu ile ilgili kendinden daha bilgili insanların resmen beynini emerdi.

Şimdi işleri öğrendi. aya roket atmıyoruz sonuçta. Ben kendi teknemin motor bakımını hala yapamazken o yapabiliyor mesela.

Teknesini aldığı günden bu güne manyak bir duruma getirdi. Tekne olumlu yönde tanınmaz hale geldi.

Oğuzhan'ı eleştirdiğim nokta şudur. Oğuzhan bu anlamda bu foruma borçludur. O yüzden teknesinin fotoğraflarını da ilk burada paylaşmalıydı bana göre.

Yaptığı tercümeler ile borcunu ödemiş sayılmaz üstelik. Neden ?  Çünkü dağılmış bir tekneyi üç otuz paraya alıp, adam etti. Bu çok önemli bir örnek aslında. Müthiş bir hikaye. Üstelik bunu başta Burak , hepimizin tekneyi ilk gördüğümüzde sat hemen dediğimiz halde yaptı.

Ama bir tane bile yazısı yok.

Oğuzhan, teknenin macerasını adam gibi yazmazsan havuzluğun tik kaplamalarını kendi başına yaparsın.

Bu forumun amacı bu olmalı.

Bu işe yeni girenlere ufuk açabilmek, denize çıkmaya cesaretlendirmek. Yoksa ne gereği var ki buralarda yazmanın?

Erzinnn yoğunluktan bugün marinaya gidemedim. Teknenin denize indirilmesi gerekiyordu yarına kaldı. Yoksa hiç yazmaktan çekinmedim. Yazdıklarım da ortada. Fotoğraflara gelince , içi de tamamlanıp pırıl pırıl olunca hepsini birden yayınlayacaktım. Lafı yiyince yayınladım

Motor bakımına da geleceğiz merakın olmasın. Basit bir youtube videosu izleyerek yaptım . Denemesi de yapıldı sorunsuz çalıştı . Daha geçen gün teknenin metasentrik yüksekliğinin nasıl hesaplandığını daha doğrusu tespit edildiğini anlatan deney makalesini yayınladım. Vaktim olmadığından çeviremedim ama resimlerden anlaşılıyor zaten öderiz borcumuzu

Benim tekne sahibi olmaktan anladığım ilk marşa basarken zorlanıyorsun (motordan bahsetmiyorum). Bu zorlanmayı da Ahmet , sen, Burak , can hoca , cem reis ve Öcal reisin başını şişirerek atlattım. Sonrası gelmeye başladı zaten.
Motor - yelken konusunda kendi fikrim zaten şehir içinde yeterince ses tacizine maruz yaşıyorken denizde denizi yaşamak adına yelkeni seviyorum . Romantik kısmından öte sivriada dönüşü hararet yapınca motor tuzlaya 7 saatte gelebildim yelkenle. Ama geldim sonuçta bir dost demişti ki “yelkenlerimiz bizim 2. Motorumuzdur. Onlara iyi bakmak lazım” . Güzel söz. Ben de ilave yapayım o zaman. Sadece iyi bakmak değil iyi anlamak ve öğrenmek de lazım sanırım .

İrokolar hazır ... Bezdiririm




Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2018, 23:11:28 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#81: 25 Mayıs 2018, 23:05:11
İyi tartışmaydı aslında..
En ufak fikir ayrılıgında illa kavga çıkacak diye irite olmamak lazım..
Bir sürü şey öğrendik çapa/çıpalar hakkında..
Ben  gidip danford'a yazılmıştım mesela :)..
Ersin Böke'nin tavrı bu (kendi dogrularını alabildiğine savunuyor)
Polemik,tartışma,yankılanmayı seviyor (dogal bu da).
Adamın hakkını yemeyin,kişisel sürtüsmelere çok girmiyor,adabını bozmuyor..
......
Tartışma ve fikir ayrılıkları olmasa insanlık çok yol alamazdı,yeterki edep,erkan bilinsin.

Katılıyorum ... :)xx :)xx
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#82: 25 Mayıs 2018, 23:13:03


Madem derdimiz arkadaşlık dostluk filan falan.. açarız bir heyamola whatsup gurubu biter gider. Bakın dün Oğuzhan teknesinin fotoğraflarını whatsup Kıbrıs gurubuna koymuş.

Foruma koymamış ama. Oğuzhan çok yetenekli bir adam. Kendisini çok geliştirdi. Teken alım sırasında ve sonrasında
forumdan çıkmaz , hem tekne transferi hem de daha bir çok konu ile ilgili kendinden daha bilgili insanların resmen beynini emerdi.

Şimdi işleri öğrendi. aya roket atmıyoruz sonuçta. Ben kendi teknemin motor bakımını hala yapamazken o yapabiliyor mesela.

Teknesini aldığı günden bu güne manyak bir duruma getirdi. Tekne olumlu yönde tanınmaz hale geldi.

Oğuzhan'ı eleştirdiğim nokta şudur. Oğuzhan bu anlamda bu foruma borçludur. O yüzden teknesinin fotoğraflarını da ilk burada paylaşmalıydı bana göre.

Yaptığı tercümeler ile borcunu ödemiş sayılmaz üstelik. Neden ?  Çünkü dağılmış bir tekneyi üç otuz paraya alıp, adam etti. Bu çok önemli bir örnek aslında. Müthiş bir hikaye. Üstelik bunu başta Burak , hepimizin tekneyi ilk gördüğümüzde sat hemen dediğimiz halde yaptı.

Ama bir tane bile yazısı yok.

Oğuzhan, teknenin macerasını adam gibi yazmazsan havuzluğun tik kaplamalarını kendi başına yaparsın.

Bu forumun amacı bu olmalı.

Bu işe yeni girenlere ufuk açabilmek, denize çıkmaya cesaretlendirmek. Yoksa ne gereği var ki buralarda yazmanın?

Erzinnn yoğunluktan bugün marinaya gidemedim. Teknenin denize indirilmesi gerekiyordu yarına kaldı. Yoksa hiç yazmaktan çekinmedim. Yazdıklarım da ortada. Fotoğraflara gelince , içi de tamamlanıp pırıl pırıl olunca hepsini birden yayınlayacaktım. Lafı yiyince yayınladım

Motor bakımına da geleceğiz merakın olmasın. Basit bir youtube videosu izleyerek yaptım . Denemesi de yapıldı sorunsuz çalıştı . Daha geçen gün teknenin metasentrik yüksekliğinin nasıl hesaplandığını daha doğrusu tespit edildiğini anlatan deney makalesini yayınladım. Vaktim olmadığından çeviremedim ama resimlerden anlaşılıyor zaten öderiz borcumuzu

Benim tekne sahibi olmaktan anladığım ilk marşa basarken zorlanıyorsun (motordan bahsetmiyorum). Bu zorlanmayı da Ahmet , sen, Burak , can hoca , cem reis ve Öcal reisin başını şişirerek atlattım. Sonrası gelmeye başladı zaten.
Motor - yelken konusunda kendi fikrim zaten şehir içinde yeterince ses tacizine maruz yaşıyorken denizde denizi yaşamak adına yelkeni seviyorum . Romantik kısmından öte sivriada dönüşü hararet yapınca motor tuzlaya 7 saatte gelebildim yelkenle. Ama geldim sonuçta bir dost demişti ki “yelkenlerimiz bizim 2. Motorumuzdur. Onlara iyi bakmak lazım” . Güzel söz. Ben de ilave yapayım o zaman. Sadece iyi bakmak değil iyi anlamak ve öğrenmek de lazım sanırım .

İrokolar hazır ... Bezdiririm




Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Bana borcun yok Oğuzhan ben boyacılardan komisyonumu aldım 😜
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#83: 25 Mayıs 2018, 23:40:10


Ama bir tane bile yazısı yok.

Oğuzhan, teknenin macerasını adam gibi yazmazsan havuzluğun tik kaplamalarını kendi başına yaparsın. :)

Bu forumun amacı bu olmalı.

Bu işe yeni girenlere ufuk açabilmek, denize çıkmaya cesaretlendirmek. Yoksa ne gereği var ki buralarda yazmanın?
Taş olur tonoz olursun

Foruma bakış açılarımız farklı biraz. Ben teknik hatta yeri gelirse akademik bilginin paylaşılmasını amaçladığına inanıyorum forumların. Elbette dar sayılabilecek bir topluluk olunca farklı bir kümeye Evriliyor ve bundan rahatsız değilim. Senin amacından farklı değil benimkisi. Balon yelkeni ilk defa ve tek başıma basmadan önce Burak’la telefonda 2-3 saat kafa şişirdim yazdım da sonra. Ancak burada vurguladığın amaç ile yazdığın çelişebiliyor. Ben işin doğrusu kadar eldeki ile ne yapabilirim sorusunu da kendime çokça soruyorum . Bakınız el gps ini otopilota ve telsize bağlamak. El gps ini yaktım bu arada. Bilime ve denizciliğe kurban verdim ... neyse konuya dönelim. Ben gibi oldukça kısıtlı bütçe ile ne yapabilirim ki diye ilk marşı basıp basmama konusunda kararsız kalan insanlara yardımcı olabilmek adına kesin doğrular değil de alternatiflerin eksileri artıları da potada olmalı. Teknede cqr çapa Yok diyelim ama en doğru Çapanın da o olduğunu varsayalım (örnek olması açısından yazdım yeni tartışma başlatmak değil Amacım) ancak tekneyi alacak arkadaşın teknede en ucuzundan bir çapa var. Şimdi tekneyi aldıktan sonra yapacağı harcamalara bu maliyeti eklemek belki de onu vaz geçirecek alımdan. Ben vazgeçmedim ama araştırıp verdim kararımı. Araştırmayı öğrenmeyi sevdiğimden belki de!. Herkesin araştırmayı yapamayabileceğini ki çok açık söylemem gerekirse crusiers forum da çok önümü açtı bu konuda ; o zaman keskin yol tarifi yerine tali yollardan da aynı B noktasına  gidilebileceğini düşünmek daha doğru olur diye düşünüyorum . Zaten tartışma bölümlerini okuyunca da aynı resim çıkıyor ortaya. Aslında yazan değerli reisler de seninle aynı varış noktasına varıyorlar belki ama gidiş yollarınız farklı. Bu da herkesin kendi doğrusu olduğu gibi okuyanlara da farklı alternatiflerin avantaj ve dezavantajlarını gösteriyor . Tartışmadan kastım teknik tartışma elbette. Bu da karar verme aşamasındaki örnekte bahsettiğim reis adayının maliyet çalışmasında varyasyon yapabilmesinin önünü açacaktır . O zaman da çoğalacağız denizlerde.

İlk marşı basmak zor demiştim . Sonrasında öğrenmek de yaşanılan zorluklarla doğru orantılı . Denizde yalnızsın ve sorununa en pratik çözümü bulup B noktasına varmalısın başka yolun yok. Bu da benim gibi eski ve yaşlı küçük bir tekne sahibini öğrenme konusunda teşvik ediyor hatta zaman zaman denizden bile soğutma pahasına.
Cengiz Arslan diye bir kaptanımız 31 feet eski bavaria (35 yaşında olabilir) okyanus geçti (facebookta takip ediyorum.)  Yolda direği kırılmış. Balon gönderinden direk yapıp elinde kalan yelken bezi ile cenova uydurup varmış gideceği yere. Sanırım şu anda hepimizden daha bilgili birisi kendisi.

Ben hala “bir tane yazısı Yok” cümlesindeyim. Kavgada söylenmez



Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#84: 25 Mayıs 2018, 23:41:24


Madem derdimiz arkadaşlık dostluk filan falan.. açarız bir heyamola whatsup gurubu biter gider. Bakın dün Oğuzhan teknesinin fotoğraflarını whatsup Kıbrıs gurubuna koymuş.

Foruma koymamış ama. Oğuzhan çok yetenekli bir adam. Kendisini çok geliştirdi. Teken alım sırasında ve sonrasında
forumdan çıkmaz , hem tekne transferi hem de daha bir çok konu ile ilgili kendinden daha bilgili insanların resmen beynini emerdi.

Şimdi işleri öğrendi. aya roket atmıyoruz sonuçta. Ben kendi teknemin motor bakımını hala yapamazken o yapabiliyor mesela.

Teknesini aldığı günden bu güne manyak bir duruma getirdi. Tekne olumlu yönde tanınmaz hale geldi.

Oğuzhan'ı eleştirdiğim nokta şudur. Oğuzhan bu anlamda bu foruma borçludur. O yüzden teknesinin fotoğraflarını da ilk burada paylaşmalıydı bana göre.

Yaptığı tercümeler ile borcunu ödemiş sayılmaz üstelik. Neden ?  Çünkü dağılmış bir tekneyi üç otuz paraya alıp, adam etti. Bu çok önemli bir örnek aslında. Müthiş bir hikaye. Üstelik bunu başta Burak , hepimizin tekneyi ilk gördüğümüzde sat hemen dediğimiz halde yaptı.

Ama bir tane bile yazısı yok.

Oğuzhan, teknenin macerasını adam gibi yazmazsan havuzluğun tik kaplamalarını kendi başına yaparsın.

Bu forumun amacı bu olmalı.

Bu işe yeni girenlere ufuk açabilmek, denize çıkmaya cesaretlendirmek. Yoksa ne gereği var ki buralarda yazmanın?

Erzinnn yoğunluktan bugün marinaya gidemedim. Teknenin denize indirilmesi gerekiyordu yarına kaldı. Yoksa hiç yazmaktan çekinmedim. Yazdıklarım da ortada. Fotoğraflara gelince , içi de tamamlanıp pırıl pırıl olunca hepsini birden yayınlayacaktım. Lafı yiyince yayınladım

Motor bakımına da geleceğiz merakın olmasın. Basit bir youtube videosu izleyerek yaptım . Denemesi de yapıldı sorunsuz çalıştı . Daha geçen gün teknenin metasentrik yüksekliğinin nasıl hesaplandığını daha doğrusu tespit edildiğini anlatan deney makalesini yayınladım. Vaktim olmadığından çeviremedim ama resimlerden anlaşılıyor zaten öderiz borcumuzu

Benim tekne sahibi olmaktan anladığım ilk marşa basarken zorlanıyorsun (motordan bahsetmiyorum). Bu zorlanmayı da Ahmet , sen, Burak , can hoca , cem reis ve Öcal reisin başını şişirerek atlattım. Sonrası gelmeye başladı zaten.
Motor - yelken konusunda kendi fikrim zaten şehir içinde yeterince ses tacizine maruz yaşıyorken denizde denizi yaşamak adına yelkeni seviyorum . Romantik kısmından öte sivriada dönüşü hararet yapınca motor tuzlaya 7 saatte gelebildim yelkenle. Ama geldim sonuçta bir dost demişti ki “yelkenlerimiz bizim 2. Motorumuzdur. Onlara iyi bakmak lazım” . Güzel söz. Ben de ilave yapayım o zaman. Sadece iyi bakmak değil iyi anlamak ve öğrenmek de lazım sanırım .

İrokolar hazır ... Bezdiririm




Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Bana borcun yok Oğuzhan ben boyacılardan komisyonumu aldım
Olmadığını biliyorum foruma varmış. Ben de veresiyeye yazdırdım artık


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#85: 26 Mayıs 2018, 04:40:59
Ben Dorko ile ilgili demiştim.  8)
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#86: 26 Mayıs 2018, 09:55:33
Yelkenli tekne yelken ile gider.
Cenova bir yarış yelkenidir. Kullanmak için ekip gerekir. - Saçma: furlingle de, furlingsiz de tek başına kullanılır.

Furling sistemleri yerine yer çekimi ile aşağı düşen yelken en güvenlisidir.  - Saçma; raya sıkışan yelken hikayesi hiç azımsanmayacak kadardır.

sadece ana yelken ile seyir , sadece cenova ile seyirden çok daha güvenlidir.
Ana yelken tekneyi rüzgar üstüne döndürür.  - Doğru: adı üstünde “ana” yelken
 
Cenova tekneyi rüzgar altına döndürür. Bu yüzden sadece cenova açarsanız motor çalıştırmanız gerekir.  Saçma - Her iki yelken birbirini dengeler. Bir eksikse, dümenle desteklemek gerekir. Her ikisi dengeli ve iyi trimli ise tekne dümeni ellemeden dümdüz gider.
 
ana yelkeni kontrol etmek cenovayı kontrol etmekten daha kolaydır. Iskotayı boşlamanız yeter. - doğru; çünkü adı gibi “ana” yelken
Yelken yaparken yelkeni görmek şarttır.  - eee? Önünü de görmen şarttır. Bunu eksik yazmışsın.
Çok bayılan tekne az yürür.  - Doğru ama ne alaka

Tekneniz eviniz değildir. Teknede ıslanmaktan rahatsız oluyorsanız denizde ne işim var diye sorunuz. - Sana ne? Teknemi nasıl kullanndığıma ne karışıyorsun?

Denizin kuralları olur. Onları kendinize göre değiştiremezsiniz. Siz denize uyarsanız ve uyumlu olursanız dayak yemezsiniz. - Nasıl yani? Mesela kurallara uyarsam, Knidos’u her havada rahat döner miyim? Vize mi veriyorlar

Tek başına kullanılacak olan tekne boyu 28 feet tir. Bu boydan büyük her tekne için ikinci kişi gerekir. Teknenizde ne varsa elektrikli dahi olsa bu böyledir.  - “Bu böyledir” demek dünyada kimsenin haddi değildir. Herkesin, tecrübesi, fiziksel becerisi ve teknenin özelliklerine göre değişir.

Elbette 28 feet üzeri tekneyi de tek başına kullanırsınız. Ancak iki kişi kadar güvenli olmaz.  -  Bir üst satırda olmaz dedin. Bu satırda ne değişti? Hangi tecrübeye, deneyime, kitaba, araştırmaya göre?  Bu yargı nereden geliyor?

Bak cevaplarım yukarıda. Ve ısrar ediyorum, argümanlarının çoğu saçmalık; ifade şekli itici.
Zaten daha başlıktaki “!” işareti ile başlıyor sivrilik.


Bunları geç gördüm biraz. İlk maddeden gidelim.

Cenova (genoa ) ilk kez 1930 lu yıllarda ,belkide daha eskidir, Tayfun Timuçin 'in kitabında var america's Cup ta kullanılmış. Temelde bir flok. ancak Açıldığında neredeyse ana yelkenin bir miktarını da örttüğünden ve bu yelken sayesinde ekip yarış kazandığından bu yelkenin adına cenova denmiş.

Cenova, ana yelkenile birlikte dikkate alındığında ciddi bir performans sağlamakta. Bakınız Murat Erciyes 'in muhteşem çevirisi konu başlığı slot effect bölümüne.

Cenovanın yarışçılar tarafından tercihinin nedeni öncelikle performans elbette ama bir diğer özelliği ise çok büyük bir yelken alanını çok daha az donanım ile kullanabiliyor olmak. Cenova , performans sağladığı gibi zaman da kazandırıyor yani.

Şimdi bu yelkeni üreticiler çok sevdiler. Büyük ve performanslı olduğundan hem imalatı daha ucuz ! (alın size bir bilgi daha . yelken büyüdükçe maliyeti düşüyor ) Hem de daha büyük gövdeli tekneler yapmak mümkün bu sayede.

Hazır cenova bu kadar büyümüşken, havuzlukta sıkıntı veren ana yelken bumbasını da kısaltma imkanı doğdu.

Aslında bu tasarımın bir avantajı var. Bildiğiniz Cat aramaya döndürdüler iş  neredeyse.

Şimdi bu kadar büyük bir cenova ile 10 knot havada müthiş keyifli seyir yaparsınız. Rüzgar artarsa kapatıp , motor açarsınız biter gider. 15 knot havada ise işler değişir. Cenovayı küçültme ihtiyacı doğar.

Bu kadar büyük cenovayı küçültmek için mecbur rüzgar üstüne dönülür. Ancak büyük cenova öyle bir yapraklamaya başlar ki çoğu yelken ve furling arızaları tam da bu sırada verilir. Yapraklamayı minimuma indirmek için birilerinin iskotaları germesi gerekir. Kimse yoksa ve furlinginiz de bu yapraklama yüzünden sıkıntı yaratırsa başınıza büyük dert alırsınız.

açın bakın " zor anlar " bölümlerini. Çoğu bu tür sıkıntılardan oluşur. Bir diğeri de demir tarama maceralarıdır.

Üstelik cenovayı küçültmek bir işe yaramaz. Çünkü rüzgar etki merkezi siz yelkeni küçülttükçe öne kayar. Yelkenin üzerindeki kuvvet azalır ancak moment kolu uzadığından , teknenin üzerindeki dönme kuvveti artar. Daha dümen dinlemez olur.

Oysa cenova yerine ana yelkeni açarsanız , bir kere böyle şiddetli bir yapaklama yaşamazsınız. Sadece ana yelken ıskotasını gevşeterek, teknenizi bayıltmadan çok keyifli yelken yaparsınız. Eğer çok rüzgar üstüne kaçıyorsa bir miktar cenova açarsınız. Küçük cenovayı kapatmak daha kolaydır . Rüzgar üstüne dönmeden de kapatmak mümkün olur bu sefer. 

ayrıca ana yelken sizi rüzgar üstüne döndürme eğliminde olacağından bu iyi bir şeydir. Teknenin sert bir rüzgarda bayılması , rüzgar üstüne dönmek ile önlenir. Rüzgar üsütne dönen tekne doğrulur, yelkende artık güç kalmaz ve siz hangi önlemi almak isterseniz alabilirisiniz.

Yazdıklarımı " saçmalık " olarak tanımlamdan önce denemenizi öneririm. sonra karar verirsiniz "saçmalık " mı değil mi. ?

Gelelim ana yelken furling sistemlerine. Bunları son zamanlarda hayli geliştirdiler. artık eskisi gibi sorun yaşanmıyor ve birde sanırım artık insanlar kullanmayı da öğrendi. İyi tarafları " loose foot " olmaları. Yani alt yaka bumbaya sabit değil. Böyle olunca fazla rüzgarı kaçırmak mümkün.

Sarma ana yelkenin bir diğer faydası, en azından furling olması sayesinde insanlar cenova yerine bu yelkeni de kullanır oldular.  Sorun psikolojik aslında . İnsan beyni , koskoca yelkenin nasıl olup, o küçük direğe girdiğini algılayamıyor bence. Bir de sıkışır korkusu ile sarma ana yelken açmak yerine yine cenova tercih ediliyor.

Ana yelken ray içinde hareket ettiğinde de sıkışması mümkün. Zaten ve aslında ben raya da karşıyım ya. :) Neyse.
Ancak rayın sarma yelkene göre avantajları var. sıkışsa bile yer çekimi sizinle beraber. Vücut ağırlığınız , yelkenin ağırlığı , her şey yelkenin aşağı düşmeye zorluyor.  sarma yelkende ise sıkışırsa yandı gülüm keten helva.

Bu işin kuralı basitlik. Ne kadar basit ise kullandığınız sistem , o kadar az sorun yaşarsınız. Bunu da dener görür " saçmalık " olup olmadığına karar verirsiniz.

Şimdilik bu kadar. Devam ederiz daha "saçmalamaya "
  • IP logged

  • *
  • İleti: 196
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#87: 26 Mayıs 2018, 10:49:22
İyi tartışmaydı aslında..
En ufak fikir ayrılıgında illa kavga çıkacak diye irite olmamak lazım..
Bir sürü şey öğrendik çapa/çıpalar hakkında..
Ben  gidip danford'a yazılmıştım mesela :)..
Ersin Böke'nin tavrı bu (kendi dogrularını alabildiğine savunuyor)
Polemik,tartışma,yankılanmayı seviyor (dogal bu da).
Adamın hakkını yemeyin,kişisel sürtüsmelere çok girmiyor,adabını bozmuyor..
Yalnız bugün ilk yaptı ''dede''ye verdiği cevap biraz subjektifti,umarım gönlünü alır..
Tartışma ve fikir ayrılıkları olmasa insanlık çok yol alamazdı,yeterki edep,erkan bilinsin.
Gerçi konu dışı ama o yazıdan sonra dede ayrıldı zannedersem.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#88: 26 Mayıs 2018, 12:12:33
A a...
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#89: 26 Mayıs 2018, 12:17:49


Bunları geç gördüm biraz. İlk maddeden gidelim.

Cenova (genoa ) ilk kez 1930 lu yıllarda ,belkide daha eskidir, Tayfun Timuçin 'in kitabında var america's Cup ta kullanılmış. Temelde bir flok. ancak Açıldığında neredeyse ana yelkenin bir miktarını da örttüğünden ve bu yelken sayesinde ekip yarış kazandığından bu yelkenin adına cenova denmiş.



Şuraya önemsiz bir düzeltme birakalım...

Cenova'nın adı üzerinde ; bir Isveçli yelkenci tarafından ilk defa Italyada, Cenova şehrindeki bir yarışta kullanılmıştir.

The famous Swedish sailor and shipowner Sven Salén (1890–1969) first used the genoa on his 6 m R-yacht May-Be by the 1926 in Coppa di Terreno in Genoa, hence the name. He successfully used it during the Scandinavian Gold Cup's races of 1927 in Oyster Bay (US)
  • IP logged

 
Yukarı git