Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelkenli tekne yelken ile gider !

e

ersinboke@icrs.com.tr

Yelkenli tekne yelken ile gider !
OP: 24 Mayıs 2018, 21:05:08
Yelkenli tekne yelken ile gider.
Cenova bir yarış yelkenidir. Kullanmak için ekip gerekir.
Furling sistemleri yerine yer çekimi ile aşağı düşen yelken en güvenlisidir.
sadece ana yelken ile seyir , sadece cenova ile seyirden çok daha güvenlidir.
Ana yelken tekneyi rüzgar üstüne döndürür.
Cenova tekneyi rüzgar altına döndürür. Bu yüzden sadece cenova açarsanız motor çalıştırmanız gerekir.
ana yelkeni kontrol etmek cenovayı kontrol etmekten daha kolaydır. Iskotayı boşlamanız yeter.
Yelken yaparken yelkeni görmek şarttır.
Çok bayılan tekne az yürür.

Tekneniz eviniz değildir. Teknede ıslanmaktan rahatsız oluyorsanız denizde ne işim var diye sorunuz.
Denizin kuralları olur. Onları kendinize göre değiştiremezsiniz. Siz denize uyarsanız ve uyumlu olursanız dayak yemezsiniz.

Tek başına kullanılacak olan tekne boyu 28 feet tir. Bu boydan büyük her tekne için ikinci kişi gerekir. Teknenizde ne varsa elektrikli dahi olsa bu böyledir.

Elbette 28 feet üzeri tekneyi de tek başına kullanırsınız. Ancak iki kişi kadar güvenli olmaz.






  • IP logged

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#1: 24 Mayıs 2018, 22:01:38
Hocam ana yelkeni basmak zor mudur, yoksa direği kırmak istendiği için mi sadece ön yelken açılır?

 :P
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#2: 24 Mayıs 2018, 22:16:41
Ne bu şimdi?
Yelkenciliğin Türkan Şoray kanunları mı?! :D

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#3: 24 Mayıs 2018, 22:26:53
Ne bu şimdi?
Yelkenciliğin Türkan Şoray kanunları mı?! :D

öZgür (tapatalk)
:) :)
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#4: 24 Mayıs 2018, 22:52:24
Sağdan soldan topladıklarını dönüp 28 feete bağlayıp bize satıyor.
Tez yazsa ne yapardı acaba?
İntihal miydi o kelime?
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#5: 24 Mayıs 2018, 23:11:27
Seni ben bile kurtaramam !

( imza : Ismet İnönü , yıl 1958-59 felan...Ders almayan almıyor demek nitekim ? )   ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#6: 24 Mayıs 2018, 23:20:20
Şimdi diğer başlıkta, bu başlığın açılmasına neden olan yazışmaları okudum.
Ben bu tartışmanın parçası olmam.
Yukarıda yazdıklarım için de tüm camiadan ve Ersin'den özür dilerim.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#7: 24 Mayıs 2018, 23:22:05
Teknem 28.1 hiç zorlanmıyorum,tek başıma 34 de zorlanacağımı düşünmüyorum :)
ama alt taraftda yazdıklarınıza katılıyorum :)
Normal hayatta böyle değilmi :)
Ula Ersin ömür adamsın vesselam :) seni boşuna sevmiyor herkes.

Denizin kuralları olur. Onları kendinize göre değiştiremezsiniz. Siz denize uyarsanız ve uyumlu olursanız dayak yemezsiniz.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Mayıs 2018, 23:25:03 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#8: 24 Mayıs 2018, 23:26:21
Yelkenli tekne yelken ile gider.
Cenova bir yarış yelkenidir. Kullanmak için ekip gerekir.
 
Cenova tekneyi rüzgar altına döndürür. Bu yüzden sadece cenova açarsanız motor çalıştırmanız gerekir.


Tek başına kullanılacak olan tekne boyu 28 feet tir. Bu boydan büyük her tekne için ikinci kişi gerekir.

- Disk frenler de yarış arabaları için bulunmuştur. Şimdi kampana frenlere dönelim de ilk kaza tehlikesinde beynimiz mi patlasın ?

- Genova kullanmak için niye iki kişi gerektiğini anlayamadım. Sırasıyla 25' ve 35' olan iki teknemde de tek başıma genova kullandım ve kullanıyorum.

- Teknen doğru tasarlanmışsa evet ön saha yelkeni orsacıdır ama, sadece bir kaç derecelik dümen pala açıklıği ile teknen düz gider, gitmiyorsa tekne kötüdür veya direk trimin yanlıştır. Ya da genovan yelken değil torba olmuştur veya baş ıstralyan fazla gevşektir.

- Genova ile motor çalıştırmak gerekmez.

- 60 yaşında ufak tefek kilosuz bi adamım. 35' tekneyi tek başima ana yelken + genova düzeninde rahatça kullanıyorum ; hiç de sportif bir tip sayılmam hem.

Başta pek bi revaçta olan  " tek başına denize çıkılmaz..." zırvası dahil olmak üzere hiç bir kayıt kuyut, şart şurt insan oğluna sökmez, gün gelir biri yapıverir ; sonra da arkası gelir...

Kesin çıkarım ve iddialardan kaçın derim dostça   ;)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Mayıs 2018, 23:32:36 Gönderen: Âli San »

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#9: 24 Mayıs 2018, 23:38:41
Sağdan soldan topladıklarını dönüp 28 feete bağlayıp bize satıyor.
Tez yazsa ne yapardı acaba?
İntihal miydi o kelime?

Bunu anlamadım? Özür dilenecek bir şey mi var . ? Ben göremedim.
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#10: 24 Mayıs 2018, 23:51:12
Şimdi Aali'nin yorumlarına değinelim.

en hoşuma giden şu fren sistemi örneği. Kampana ve disk örneği.:)

sevgili Aali,  Tek bir yelken açman gerektiğinde Cenova mı daha güvenle kullanılır ana yelken mi. ?

35 feet tekneyi  hangi havada kullandığın da önemli tabi.

Bu yıl , Babakale'yi Asos istikametinde döndüğümde çok ciddi bir civarna ile karşılaştım. Sadece Bocurum ve Trinket açık olduğu halde rüzgar öyle şiddetliydi ki, Bu küçük yelkenlerle dahi çok zorlandım.

35 feet bir tekne ile ve %120 büyüklüğünde bir cenova ile böyle bir rüzgar ile karşılaşmak istemezdim doğrusu.

Bu durumda yanımda birisi olsun isterdim mesela.


  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#11: 25 Mayıs 2018, 00:00:31
Katı görüşlü veya peşin fikirli olmadığından emin olduğumdan ve merak ettiğini, araştırmayı sevdiğini ve aslen saga sola kılçık atmayı sevdiğini bildiğimden bi şi daha söyliyeyim...
Evet, hepimiz tekne ( boyu) büyüdükçe kullanımının zorlaşacağından dem vuruyoruz, ben de dahil. Ama kullanım zorluğunun esas nedeni teknenin boyu değil : deplasmanı.

Hepimizin kafasında alışılageldik, bildik tekne yapısı var : büyüdükçe ağırlaştığını dolayısıyla kullanımının zorlaşacağını biliyor veya hissediyoruz.

Ama kazın ayağı öyle değil !   

28- 30' ağır bir tekne senin canını burnundan getirebilir buna karşılık 40-42'lik hafif bir tekne çok daha kolay abranabilir.
van de Stadt'ın artık plan portfolyosundan çıkardığı 12 metrelik harika tasarımlı bir teknesi vardı. Boyuna göre dar sayılacak, asma dümenli, yekeli, hiç bir yarış formülüne göre düşünülmemiş ; tek amacı hızlı gitmek olan bir kayık.

Galiba kamarası tam boy bile vermiyordu ; ama hafifliğinden ötürü değil 12m , ancak 9-10m boyunda bir gezi teknesininki kadar arması ve yelken alanı vardı ( ucuz, hafif, abraması kolay
 ) ; fakat elbette tüm kısıtlamalara rağmen 28, 30, 33, 35 ' bir tekneden çok daha fazla yaşam alanına sahipti.

Yani tekneyi ( aşırıya kaçıp gezi seyri için tahammül edilmez hale getirmeden ) hafıfletip boyunu ve yaşam alanını büyütmek de olası. Aslen ölçü tek başına, iki kişıyle, bir ekiple kaç metrekare yelken alanıyla baş edebileceğine bağlı.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#12: 25 Mayıs 2018, 00:49:45
5,5 yıldır 34 ayak bir tekne kullanıyorum. Ezici çoğunluk, tek-el.
Ersin'in teorik önermesini anlamakla beraber, mutlak bir doğru olarak kabul etmiyorum. En azından kendi tecrübem öyle.
Şu ana kadar yaşadığım hiç bir koşulda, Masal'ı abramakta zorlanmadım. Hava zorladı, Masal zorlamadı. Ne istediysem yaptı.

Eğer havanın ağırlaşacağını öngörürseniz, yelkeni azıcık erken azaltırsınız. Kasılmazsınız da böylece.
Vinçler, elinizin altındaysa,(bir adım önünüzde değil) daha da rahat edersiniz.

Tek başına ana yelkenle apaz ve orsa seyir daha güvenlidir, dediğin gibi Ersin.
Geniş apaz ve pupa seyirlerde ise cenova bal gibidir.
Alanya'dan ta Sündürmeye, 7.2, 7,5 bahri mil,  2/4 Cenova ile bebek gibi gittik.
Hiç de yorulmadıydım.
Dediğin gibi yerçekimi ile kendiliğinden düşen hem ana yelken hem cenova şahanedir herhalde.
/Ama cenovayı mesela19 parçaya bölüp, 1/19,2/19, ......7/19 gibi anayelkenimle paralel istediğim onlarca kombinasyonu da furlingle sağlıyorum. Yapmam gereken, birazcık korkak olmak. Hava beni ürperttiği zaman yelkenlerimi herkesten biraz önce küçültmek.
Evet evet, balenlerim olmadığı için hem ana yelkende hem de cenovamda rüzgarı olabileceğinden az tutuyorum. Ama ben yarışmıyorum ki. Ben gezginim. Yola çıkıyorum ve şuraya gidiyorum.

Benden daha hızlı, daha iyi, daha deneyimli yelkencilere selam olsun.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2018, 00:53:14 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#13: 25 Mayıs 2018, 00:57:24
Daha yeni 58 feet bir tekne kullandım 100 mil kesinlikle hem yelkeni hem motorla yanaşma manevrası küçük teknelerden çok daha kolaydı Cenovası 90 m2 ana yelkeni 80 m2 elektrikli vinç var efor yok çocuk oyuncağı.Önemli olan büyük tekneyi bakımlı tutabilecek paranız varmı gerisi yeni teknoloji ile kabaca söylemek gerekirse bebek işi.Ana yelken mi açarsınız sadece cenovamı yoksa motor yelkenmi bu tamamen tekneye ,havaya ve gitmek istediğiniz yöne göre değişir kesin bir tarifi yok bana göre eğer aradığınız hız değilde konforsa.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2018, 01:10:55 Gönderen: Burak Doneray »

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#14: 25 Mayıs 2018, 08:39:18
Ben anlatamıyorum gerçekten.  Ne zaman bu ve benzer bir şeyler yazsam, çoğunlukla benzer tepkiler ile karşılaşıyorum.

Ben tekne almaya kalktığımda ilk ilan için aradığımda ne soracağımı dahi bilmiyordum. Adama hiç bir şey soramadım ve adam bir şeyler anlattı sadece. Aldığım tekneyi sadece görüntüsü çok hoşuma gittiği için aldım. deneme seyrinde neredeyse almaktan vaz geçiyordum.

İçindeki motor Yanmar mış. Hiç adını duymamıştım. Omurga salma konusunda hiç birşey bilmiyordum. O zaman birileri bana bu tekne ile Gökova ya kadar gidersin deseydi güler geçerdim. Hala mandar ile ıskotayı yazarken karıştırırım.

Yani ben bu işlere başladığımda hiç bir şey bilmiyordum. Oysa burada şimdi bu yazdıklarıma yanıt veren bir çok kişi benden çok ama çok daha bilgiliydiler. Hala da öyleler. Bülent benden daha deneyimli bir yelkencidir. Ahmet aileden beridir, Aali , Matay, Cem Gür, Ne bileyim buradaki bir çok kişi işte.

Bir şeyi bildiğinizde o size sanki çok kolaymış gibi gelir. Bilmeyen için öyle değildir işte. Ben kendi yaşadığım zorlukları bildiğimden kendi tecrübelerimi aktarıp, başkaları benzer sıkıntılar yaşamasınlar diye buralarda sürtüyorum.

Eğitmen değilim. Kimseye bir şey öğretemem. sadece kendi yaşadıklarımı, araştırdıklarımı yazıyorum.

Dünyada kabul görmüş , artık evrenselleşmiş kimi kurallar var. Yelkencilik de böyle. Aali araba freninden örnek vermiş. Ben de futboldan örnek vereyim.

Gol az oluyor sıkılıyoruz biz Türkler olarak , zaten atamıyoruz da , o yüzden taç çizgisinde bir kale daha koyduk artık futbolu böyle oynayacağız diyebilirsiniz. İşte püf nokta burada. Bunu yapabilirsiniz ama artık oynadığınız oyunun adı futbol olmaz.

Bugün eli yüzü düzgün bir tekne almanın maliyeti 50 bin Avro bu ülkede. Herkes büyük tekne almak peşinde. Sadece bu yazılanlar yüzünden bu böyle. Küçük bir yelkenliye binmek istemiyor kimse. Kendisi tekne yapmak isteyenlere koro halinde " sakın ha " deniyor.

Bir çok kişi " aman denizde kalabalık olmayalım böyle iyiyiz " derdinde. Global sailingi ilk gördüğümde hayran kalmıştım. Bana dönüp, sakın yazma ha. Gelmesin kimse diyenleri biliyorum ben.

Ben tam tersi görüşteyim. Tene sahibi oldunuzmu elinizden biraz iş gelmeli. Bir patalya yapabilirsiniz mesela. Alın işte Ziya hoca yapmış.

16 ayak bir yelkenli yapıp, hafta sonu keyifle yelken yapabilirsiniz pekala. Bir arkadaşım şu küçük katamaranlardan aldı. Yazın adalar arasında fink atıyorlar bununla.

Denizde çoğalmalıyız. Çoğalmak için "tekne " lazım. Bizim denizlerimize uygun, kolay yapılabilir , ulaşılabilir teknelere ihtiyaç var.

Her zaman olduğu gibi kavramları alıp, çarpıtıp ya da içini boşaltıp öyle kullanıyoruz.  " amatör denizci " kavramını da öyle yaptık işte.

Ben bu camiada hep şunu duyarım. Şu hale bak , üç bir yanımız deniz. Denizci bir millet değiliz falan filan. sonra aynı adam dönüp, aman buralara kimse gelmesin diyebiliyor ben de şaşıp kalıyorum.

O yüzden 58 feet tekne alan arkadaş her kimse hayırlı olsun. Güle güle kullansın. Benim ilgi alanımda değil kendisi.

Ben , küçük bir tekne ile de olsa yelken yapmayı özendirmeye çalışıyorum. Hedefimiz bu olmalı. Yoksa bu saatten sonra tercihlerini belirlemiş ve işi bilen birisi ben böyle yazdım diye fiber teknesini satıp , küçük ahşap bir tekne alacak değil elbette.

Derdimiz , zamanında benim gibi hiç birşeyden haberi olmayan ancak bu işlere merek salmış kişilere ufuk açmak olmalı. Başka alternatifler olduğunu da göstermeliyiz.

Dün akşam baktım hepi topu 22 üye vardı  forumda.  Geçenlerde bir arkadaşımızın nikah töreni için kurduğu whats up gurubu bunun beş katı filandı her halde.

Madem derdimiz arkadaşlık dostluk filan falan.. açarız bir heyamola whatsup gurubu biter gider. Bakın dün Oğuzhan teknesinin fotoğraflarını whatsup Kıbrıs gurubuna koymuş.

Foruma koymamış ama. Oğuzhan çok yetenekli bir adam. Kendisini çok geliştirdi. Teken alım sırasında ve sonrasında
forumdan çıkmaz , hem tekne transferi hem de daha bir çok konu ile ilgili kendinden daha bilgili insanların resmen beynini emerdi.

Şimdi işleri öğrendi. aya roket atmıyoruz sonuçta. Ben kendi teknemin motor bakımını hala yapamazken o yapabiliyor mesela.

Teknesini aldığı günden bu güne manyak bir duruma getirdi. Tekne olumlu yönde tanınmaz hale geldi.

Oğuzhan'ı eleştirdiğim nokta şudur. Oğuzhan bu anlamda bu foruma borçludur. O yüzden teknesinin fotoğraflarını da ilk burada paylaşmalıydı bana göre.

Yaptığı tercümeler ile borcunu ödemiş sayılmaz üstelik. Neden ?  Çünkü dağılmış bir tekneyi üç otuz paraya alıp, adam etti. Bu çok önemli bir örnek aslında. Müthiş bir hikaye. Üstelik bunu başta Burak , hepimizin tekneyi ilk gördüğümüzde sat hemen dediğimiz halde yaptı.

Ama bir tane bile yazısı yok.

Oğuzhan, teknenin macerasını adam gibi yazmazsan havuzluğun tik kaplamalarını kendi başına yaparsın. :)

Bu forumun amacı bu olmalı.

Bu işe yeni girenlere ufuk açabilmek, denize çıkmaya cesaretlendirmek. Yoksa ne gereği var ki buralarda yazmanın?


  • IP logged

 
Yukarı git