Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelkenli tekne yelken ile gider !

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#60: 25 Mayıs 2018, 17:13:24
peki.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#61: 25 Mayıs 2018, 17:18:51
Ersin'cim

Evet "saçmalıklar" var demiş.
Üstüne ikiniz konuşmuşsunuz, sen hoşlanmadığını demişsin, adam neden dediğini demiş, ben daha ne diyeyim.

Benim yazım, bence öyle bir yazı değil, çünkü aynı şeyleri bin kez yazdın, bin kez itiraz ettik, bin kez öyle demek istemedim dedin ama bin kez daha aynı tarz yazıyorsun ve eminim ki yazacaksın. Ama artık ben yoruldum. Oynamayacağım. Artık bu tarz yazdıklarına kesinlikle cevap vermeyeceğim ama biliyorsun ki fikir tartışmalarını seviyorum. Hele ki seninle fikir kavgasına bile varım. Bu yüzden fikir temelli her konuda elbette yazarım ama ucunda bu tarz keskin "gerçekler" varsa yazmayacağım.

Lakin konuyu olduğu gibi kabullenmek lazım, mesela, admiralti konusunda iki, üç kez fikrimi yazdım, orada ne dedim, sezonda gerektiğinde kullanılmak üzere demonte olarak durur. Bence de olmalıdır. Sağlam bir havada demir yerinde atarsın 35kg Admiraltiyi kafan rahat olur ama şuan kullanılan yoğurt kaplarında ana demir değildir. Bunun için bu teknelerin kaptanları da o anlamda iş bilmez değildir. Sadece "güncel" olanı, daha kolay ama iş göreni kullanmaları suç değildir.
Burak'a soralım, HR'ın standart ana demiri mi, Admiralti ?

Mesela, Burak, senin yazdıklarını 6-7 satırda neden, niçin, nasıl'ı olacak şekilde yazıvermiş ne güzel. Kim itiraz edebilir ki bu şekilde yazdığında.



Admiralty konusunda paylaştım evet sdantart demir olarak
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#62: 25 Mayıs 2018, 17:27:37
Burak, bilmediğim için soruyorum,

Standart olarak verilen demirin, ana demir olarak verilmeme ihtimali var mı ?
Yani fabrika çıkışında, baş makara buna uygun mu oluyor ? Yada nasıl bir tertibat ile kullanılıyor makara ve ırgatta ?



  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#63: 25 Mayıs 2018, 17:40:01
Burak, bilmediğim için soruyorum,

Standart olarak verilen demirin, ana demir olarak verilmeme ihtimali var mı ?
Yani fabrika çıkışında, baş makara buna uygun mu oluyor ? Yada nasıl bir tertibat ile kullanılıyor makara ve ırgatta ?

Benim teknede kıçada makara koydum baştan karada admiralty kullanabiliyorum kıçtada admiralti için bir dolabı var.





Tan Kaan Reisim Irgat fenerli konuluyor halat veya zincir çekebiliyorsun.Genel uygulama Admiraltiyi fırtına demiri olarak kullanmak Nedeni ise tamamen güvertede depolama zorluğu.Dolabı var kaldırıyorsun katlanır tip. Irgat almazsanız  ise 10 metre 10 luk zincir ve 30 metre 3 kollu halat ile geliyor baş makaradan kolayca çekebiliyorsun ırgat yoksa .Halatın boşunu toplayıp 10 metre yukarı makara yardımıyla alıyorsun zor değil makara olduğundan.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2018, 17:43:32 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#64: 25 Mayıs 2018, 17:40:49
Yani öyle bir yere geldi ki şu çapa,?
HR veya bir başkasının standart demirinin bu olması diğer çapaları zavallı mı kılıyor? Etmeyin yahu,
Kusura bakmayın arkadaşlar ama buradan, hele bu üslupla, işe yarar bilgi çıkmaz.
Bir Allahın kulu admiralti kötü çapa mıdır dedi? Eğer biri böyle bir şey savlamış olsaydı, bu tartışılabilir, o kişiye bu çapanın hiç de öyle çok eski zamanlardan kaldığı için burunlanacak bir çapa olmadığını anlatıverirdik. Bu da bir işe yarardı. Ama yeniden söylüyorum, buradan bir şey çıkmaz.






  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#65: 25 Mayıs 2018, 17:46:13
Yani öyle bir yere geldi ki şu çapa,?
HR veya bir başkasının standart demirinin bu olması diğer çapaları zavallı mı kılıyor? Etmeyin yahu,
Kusura bakmayın arkadaşlar ama buradan, hele bu üslupla, işe yarar bilgi çıkmaz.
Bir Allahın kulu admiralti kötü çapa mıdır dedi? Eğer biri böyle bir şey savlamış olsaydı, bu tartışılabilir, o kişiye bu çapanın hiç de öyle çok eski zamanlardan kaldığı için burunlanacak bir çapa olmadığını anlatıverirdik. Bu da bir işe yarardı. Ama yeniden söylüyorum, buradan bir şey çıkmaz.








Zavallı değil tabiki ucuz ve güvenilir bir çapa olduğunu ispat ediyor bu  Admiralti çapanın .Parası olan CQR ,Ultra ,Rocna ne istiyorsa kullanır bir çapaya herkesin 4 -5 bin lira vermek zorunda olmadığını gösteriyor bu yazışmalar.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#66: 25 Mayıs 2018, 17:50:25
Burak, bilmediğim için soruyorum,

Standart olarak verilen demirin, ana demir olarak verilmeme ihtimali var mı ?
Yani fabrika çıkışında, baş makara buna uygun mu oluyor ? Yada nasıl bir tertibat ile kullanılıyor makara ve ırgatta ?

Benim teknede kıçada makara koydum baştan karada admiralty kullanabiliyorum kıçtada admiralti için bir dolabı var.





Tan Kaan Reisim Irgat fenerli konuluyor halat veya zincir çekebiliyorsun.Genel uygulama Admiraltiyi fırtına demiri olarak kullanmak Nedeni ise tamamen güvertede depolama zorluğu.Dolabı var kaldırıyorsun katlanır tip. Irgat almazsanız  ise 10 metre 10 luk zincir ve 30 metre 3 kollu halat ile geliyor baş makaradan kolayca çekebiliyorsun ırgat yoksa .Halatın boşunu toplayıp 10 metre yukarı makara yardımıyla alıyorsun zor değil makara olduğundan.

Teşekkür ederim.
Benim de bildiğim ve yazdığım, özellikle fiber teknelerde Admiralitiyi fırtına demiri olarak kullanmak.
Ben hiç, fiber teknelerde teknenin başında duran admiralti görmedim.
Onun için sordum, düzeneği nasıl diye, fabrika çıkışı ana demir admiralti ise mutlaka uygun bir düzenek olmalı.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#67: 25 Mayıs 2018, 17:56:03
Burak, bilmediğim için soruyorum,

Standart olarak verilen demirin, ana demir olarak verilmeme ihtimali var mı ?
Yani fabrika çıkışında, baş makara buna uygun mu oluyor ? Yada nasıl bir tertibat ile kullanılıyor makara ve ırgatta ?

Benim teknede kıçada makara koydum baştan karada admiralty kullanabiliyorum kıçtada admiralti için bir dolabı var.





Tan Kaan Reisim Irgat fenerli konuluyor halat veya zincir çekebiliyorsun.Genel uygulama Admiraltiyi fırtına demiri olarak kullanmak Nedeni ise tamamen güvertede depolama zorluğu.Dolabı var kaldırıyorsun katlanır tip. Irgat almazsanız  ise 10 metre 10 luk zincir ve 30 metre 3 kollu halat ile geliyor baş makaradan kolayca çekebiliyorsun ırgat yoksa .Halatın boşunu toplayıp 10 metre yukarı makara yardımıyla alıyorsun zor değil makara olduğundan.

Teşekkür ederim.
Benim de bildiğim ve yazdığım, özellikle fiber teknelerde Admiralitiyi fırtına demiri olarak kullanmak.
Ben hiç, fiber teknelerde teknenin başında duran admiralti görmedim.
Onun için sordum, düzeneği nasıl diye, fabrika çıkışı ana demir admiralti ise mutlaka uygun bir düzenek olmalı.

Düzenek yok Tan Kaan Reis dolabına kaldırmak zorundasınız o yüzden katlanır tipi kullanılıyor fiber teknelerde. Aşağıdaki resimde ırgatsız ve sarma ön yelkeni olmayan standart Hr 352

  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Mayıs 2018, 18:11:09 Gönderen: Burak Doneray »

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#68: 25 Mayıs 2018, 18:03:28
Teşekkürler.
Şimdi Admiraltinin, fiber teknelerde neden ana demir olarak kullanılamadığı daha anlaşılır olmuştur.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#69: 25 Mayıs 2018, 18:13:02
Komik bir şey söyleyeyimmi yelken yaparken demir başta taşınmaz dolabına kaldırılması gerekir normalde. Okyanus geçen tekneler demirlerini kaldırırlar seyir boyunca.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#70: 25 Mayıs 2018, 18:17:03
Aslında en mantıklısı. Özellikle uzun pasajlar için.
Kısa mesafeler içinse, o disiplini sağlayacak kaç kişi vardır, bilemiyorum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#71: 25 Mayıs 2018, 18:17:22
Ooooops !!!

Biraz sakinleşip konuyu bir başka mecraya çekelim.

Batı Dünyasında, örneğin, ABD, Avrupa ülkelerinin bazılarında "Dönem canlandırma" denen bir kavram var. Örneğin Fransa'da  I. Büyük Savaş- Ortaçağ- Roma İmparatorluğu- Golois'lar ana şemsiyesi altında, yılın belli dönemlerinde, genel olarak her yıl da değişik bir kent veya kasabada insanlar bir araya geliyor. Hangi dönem ile ilgili ise o dönem kostümlerini kuşanıp, o dönem sosyal etkinliklerini yapıyorlar. Benim özellikle takip ettiğim Ortaçağ. O kadar önem veriyorlar ki geçtiğimiz yıl Ortaçağ'da var olduğu bilinen, sonradan yıkılıp yok olan bir manastır ile bir un değirmenini yine o dönem malzeme ve el aletleri ve yapım teknikleri ile yapmaya başladılar.

Etkinlik süresince çalınan müzikten, yenen yemeklere, artizanal ürünlerin imalatına kadar her şey özgün.

Etkinlik filmleri için
https://www.facebook.com/F%C3%AAtes-M%C3%A9di%C3%A9vales-144642958882/videos/

Fotoğraflar için Özellikle bakmanızı öneririm.
https://www.facebook.com/pg/F%C3%AAtes-M%C3%A9di%C3%A9vales-144642958882/photos/?ref=page_internal

Aynı mantıkla, geçmişi geleceğe taşıyabilmek amacı ile İskandinav ülkelerinde, Fransa'da, Portekiz, İrlanda, Katalunya, Polinezya'da ve Amerika'da yelken çağını anlatan deniz şenlikleri yapılıyor.

Bütün bu insanlar gönüllülük esası ile bütün bir yıl çalışıp fantastik bir dünyayı yaratıyorlar.
Deniz şenliklerinde de en doğal hali ile ardıç katranı üretiyor, tekne yapıyor, dönem tekneleri ile meraklıları gezdirip hiç bıkmadan, gocunmadan anlatıyorlar.

Böylece edindikleri mirası koruyup aktarma yoluna gidiyorlar. Hem bilgi ve bilinç diri kalıyor hem de turizm gelirlerine katkı sağlıyorlar.

Bu heyecanı yaratmak, diri tutmak ve aktarmak onlar için önemli. Bizde ise ya "boş işler"dir ya "özenti" ya da "kanarya severler" seviyesinde değerlendirilir.

Ben analatmaktan bıktım. Ersin daha yeni başlıyor. Ama bu topraklar, hele bir de geçmişle ilgili ise iyi, güzel, yararlı,  olanı değersizleştirir, çağ dışı ilan edip soldurur.

Son olarak benim yaşamımda çok önemli bir iz olarak kalan anımı paylaşmak istiyorum. 1973 veya 74 yılında bir akrabamız İstanbul Fatih kütüphanesinde Abdülbaki Gölpınarlı'ya hem asiste ediyordu hem de kütüphanenin onemli bir çalışanı idi.

Bir gün, akşam saatlerinde babamla birlikte davetli olarak kütüpkaneye yakın bir medrese binasına gittik. Çok az sayıda sandalye konmuş tonozlu küçük bir salonda yerimizi aldık.
Konser 13.yy da müzik temalı. Flütte Jean Pierre Rampal ney de Niyazi Sayın çalıyor. O gece her fırsatta dile getirilen "müzik evrenseldir" deyişinin ne olduğunu anladım. Aynı zamanda bir çağın bireyler üzerindeki etkisini de. Ezgilerin, müzik cümlelerinin benzerliği ve birbirlerini tamamlayışı, 13. yy insanının Tanrı'ya bakışı, pastoral-pagan geçmişini unutmayan çevrenin insanın ruhunu kıpır kıpır etmesini izledim.

Acaba derdimi anlatabildim mi?
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#72: 25 Mayıs 2018, 18:28:20
Ersin,

bilgiye kolay erişilmemeli diyorsun ya gayet haklı olarak...Ben de iş edindim , üşenmedim gittim Germanischer Lloyd'un tekne inşa ve donatım kurallarına baktım.

Buyur ; sen de buradan bakabilirsin :

http://docplayer.org/28643448-Sicherheitsrichtlinien.html

Sayfa 44'de uygun çapanın seçimi için aslen hesaplanması gereken bir formülü vermiş ; bununla çok uğraşmak istemezsen tekne deplasmanına göre taşınması gereken birinci ve ikinci çapa için asgari ağırlıklar verilmiş.
Kendi teknem için baktım örneğin, birinci çapa 15 kg, ikinci çapa 13 kg olmak zorunda.

Ilginç bulduğum ise şu iki not :
 
Die in Tabellen angegebenen Ankergewichte gelten für „Anker hoher Haltekraft“.Folgende Ankertypen sind vom GL bisher als Anker hoher Haltekraft anerkannt:
BRUCE-Anker
CQR (Pflugschar-) Anker
Danforth-Anker
D’Hone-Anker
Heuss-Spezial-Anker
Pool-Anker
Kaczirek-Bügelanker



Ein Stockanker kann verwendet werden, wenn sein Gewicht dem 1,33fachen des tabellarischen entspricht.

Yukardakinde mealen diyor ki tablodaki değerler " yüksek tutma kuvveti " olan çapalar içindir. Yüksek tutma kuvveti olan çapalar olarak da GL tarafından şimdiye kadar kabul edilmiş çapalar şunlardır....demiş ve saymış. Gördüğün üzere Admiralti bu listede yok.

Gelelim aşağıdaki kurala " Admiralti çapa tabelada gösterilen değerin 1,33 katı ağırlıkta ise kullanılabilir " buyurmuş.   

Ülkelerin kurumları arasında görüş farklılıkları da olabileceğini göz ardı etmeden, yani Germanischer Lloyd ile Lloyd Sweden arasında kural ve tavsiyeler açısından sapmalar da olabileceğini varsaysam bile benim için durum netleşti :
Admiralti çapa  benim tercihim olmaz.

Bu tarz kurumlar yeniliklere çok da açik değillerdir, yapısal ataletleri ve talimatlarının güvenliğinden emin olmak için haklı olarak güncelin de bir parça gerisinden gelirler.
Listede adı olmayan yeni bir çapanın Lloyd'un tavsiye ettiklerinden daha da iyi olabileceğine ihtimal veririm de ; Lloyd'un listesine koymadığı, kaç yüzyıldır bilinen çapa tipinin yenilerden iyi olmadığı da açık.
Dolayısıyla HR öyle uygun görmüş demek benim için bir şey ifade etmez oldu.

Madem bilgiye kolay ulaşılmamalı diyorsun, madem bilenin bildiğini yazması diğer denizcilere borcudur...diyorsun ; sen de günde üç yeni başlık açacağına bir tane aç ; lütfedip biraz kaynak araştır ardından iddialarda bulunup, yaz. Forum da anladığım kadarıyla pek çoğumuzun evrilmeyi zaten uygun görmediği kulüp lokali muhabbeti havasından kurtulsun.

Not : GL kurallarını arayıp bulmak çok vaktimi aldığından araya başka mesajlar ve asıl Cem'in " bi soluklanalım, rahat nefes alalım " mesajı girdi...O mesajı daha önce görsem bu gönderiyi yapmaz, konuyu kaşimaya devam etmezdim. Cem ve herkesten özür dilerim  :)
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#73: 25 Mayıs 2018, 18:48:44
İngiliz Lloydu ile Alman Lloydu arasında fark olması yada eskiden uygun görüp şimdi görmemeleri benim Fisherman çapaya olan beğenimi yada güvenimi azaltmıyor işe yarıyormu yıllarca yaramışmı bu değerli aslında ispat istendiği için bu örnekler verildi.Bakınız doğru bildiğimiz yanlışlar kitabına neler var neler .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelkenli tekne yelken ile gider !
#74: 25 Mayıs 2018, 19:11:03
Peki !
Benim için bu konu Cem'in gönderisiyle kapandı.
Şimdi şunu dinliyorum :

Otis Redding / Sittin' on the Dock of the Bay
https://www.youtube.com/watch?v=rTVjnBo96Ug
  • IP logged

 
Yukarı git