http://georgebuehler.com/Button%20number%202.htmlBenim ilgilendiğim ise bu ;
http://georgebuehler.com/Grizzly%20Bear.htmlBu arada Geçenlerde Kaan Özkan ın paylaştığı tekne videosu da yine bu tasarımcınınmış..
Bu teknenin aynı boyda ancak daha az deplasmanı olan bir modeli ve yapılışı var..
Bloğun linki aşağıda..
http://buildingluna.blogspot.com.tr/Şimdi biz gelelim 30 feet (double ender cutter markoni ) başı kıçı bir, kotra arma ve markoni yelkenleri olan Grızzly Bear 'a..
Şimdi efendim.. Bu tekne üzerinde çalışacağız.. benim için tek göze hoş gelmeyen yanı çeneli olması..
BUyrun salma
Ancak Çene su hattının altında kalıyor ve gözü rahatsız etmiyor.. Kaldı ki ben onu imalat sırasında yumuşatırım diye düşünüyorum..
Şimdi gelelim teknenin avantajlarına..
Kabuktan başlayalım..
tekne bir kere 30 feet .. Hem İstanbul 'da hem de Ege de çok rahat kullanılır.. Başı kıçı bir .. Bu tür teknelerin kıç denizlerindeki avantajlarını çok yazdık.. Ancak malum küçük havuzluk dezavantaj.. Tasarımcı bunu ön güverteyi sanki düz güverte (flush deck ) olarak tasarlamış.. Buraya rahat rahat dingiyi, içine iki katlanır bisikleti yerleştirmek mümkün..
Koya demirlediğinde dingiyi denize atınca , bu güverteye tente gerip, şezlong açıp oturmak mümkün.. Kamara üstü ise güneş panelleri için ideal..
İç tasarımı çok farklı düşünüyorum.. Ayrıca anlatırım.. Ancak ayakta durulabiliyor olması yeterli ilk etapta..
Gelelim karinaya.. Dediğim gibi çeneli olması çok hoş görünmüyorsa da su kesiminin altında kalıyor.. Form yine şarap kadehi formu..
Göreceğiniz üzere salma neredeyse Tayo MAr 'ın aynısı.. Tayo Mar dan tek farkı , şu bahsettiğim geriye doğru derinleşen salma.. Ancak bunun görebildiğim kadarı ile farklı bir avantajı var..
Salmayı betondan döküyorlar.. Beton görece olarak , kurşun ve pikten hafif olduğundan daha kalın bir safra.. Şarap kadehinin sapı yani.. Bu yüzden burada daha geniş bir alan var.. Bu muhtemel orsa performansını ciddi şekilde artıracak bir etki bırakıyor..
İngiliz iş teknelerindeki arkaya doğru derinleşen salma yapısı bu yolla daha kolay imal edilebilecek şekilde çözülmüş.
Benim salma ile ilgili benzer ancak daha şık bir düşüncem var.. Ayrıca yazarım..
Tabiki pala dışarıda, yeke dümen ve pervane gözüküyor.. Palanın hatları çok sivri.. Muhtemel uçları yumuşatırım biraz.. Baş tarafı ise Aynı Atkin's in İngrid gibi arkaya doğru .. BU da hız konusunda Tayo Mar dan aşağı kalmayacağını gösteriyor..
Gelelim Armaya.. Cutter.. ancak modern tekneler ile ilginç bir benzerlik gösteriyor.. İki gündür bu armayı inceliyorum ve çok ilgimi çekiyor.. Bu modern teknelerde de kullanılabilecek çok iyi düşünülmüş bir arma..
Civadra üzerinde büyükçe bir flok ve hemen arkasında flok kadar büyük bir bumbalı trinket var.. güverte müsait olduğundan trinket kendi kendine kontra değiştirebiliyor.. Yelken küçültmek gerektiğinde floğu tamamen kapatarak büyük trinket ve ana yelken ile seyir söz konusu..
Bu yüzden belki de mizana direği gerekmez. Ancak eğer tasarımcı buna bir de kısa bir mizana direği eklerse, bu Flok ve Trinketin bir miktar küçülmesine , böylece direk boyunun kısalmasına ve randa arma kullanmaya imkan verir.
Ancak bu büyük trinket ve geniş ön güverte, ön direği olmadığı halde sanki bir uskuna özellikleri sağlayan bir armaymış gibi duruyor.. O yüzden , yawl olmayabilir diyorum..
Gelelim imalat yönüne.. Tasarımcıdan kaç adam saate ihtiyaç olduğunu da sordum.. Cevap bekliyorum.. İmalat malzemesi olarak muhtemel su kontrası kullanacağım.. Üzeri elyaf epoksi .. Öcal abinin dediği kompozit olacak yani..
Direk için ithalatçıya ladin araştırmasını rica ettim.. daha vaktim var..
Dün , Cem Gür den çok önemli bir bilgi edindim.. Su kontrası yapılan teknelerde stabilite sağlamak için tekneler klasik ahiap tekneye göre daha dar tasarlanıp, teknenin suyun içine batması sağlanırmış.. Yani hani şu al bu planı ister çelik ister ahşap, ister alüminyum ister su kontrası yap demek çok mantıklı değilmiş yani.. Malzeme özellikleri formu çok etkiliyor görüleceği üzere..
Bu açıdan bakıldığında , su kontrası omurga salma tekne formu için biçilmiş kaftan.. Su kontrasından yapılmış modern görünümlü torpil salma yelkenlilere göre bence stabilite anlamında önemli bir avantaj.
Teknenin bir miktar darlaşması da yine seyir hızı ve orsa açısı dikkate alındığında önemli bir avantaj diye düşünüyorum..
Çok iyi tasarlanmış bir yelkenli .. çok etkilendim gerçekten..
Ben bu tekneyi yaparım arkadaş..