Serkan reis ne güzel niyetler.. Tekne de yaşamak çok başka bir konsept tabi.. Çok farklı ihtiyaçlar var.. Geniş havuzluk ve rahat bir salon elzem elbette..
Eh yazalım yine o zaman.. Sevgili Burak , cenova ve sarma ana yelkenimiz olduğunu düşünelim.. 20 knot esmeye başladı camadan vuracağız..
Önce cnovayı küçültmek lazım doğru mu.. Ya da kimi teknelerde her ikisini birden.. Bana göre sorun, sarma ana yelkende ana yelken etki merkezi direğe doğru, cenova ağırlık merkezi de tekneden uzağa doğru yer değiştiriyor..
Benim yaşadığım bu şekilde bir camadan tekne kontrolünü ciddi şekilde zorlaştırıyor. Tek başına kullanılır mı.. ? Kullanılır elbet..
Sorun , hangisinin daha kolay olduğu benim için.. Hızdan bir miktar feragat edebilirim.. Ama konfor daha önemli..
üç küçük yelken açıp, sırayla yelken kapatmak bana daha kolay geliyor. Hem tekne de yatmıyor 10 dereceden fazla..
Gezi tekneleri için çift direk ve kotra arma kaçınılmaz bana göre..
Dikkat ederseniz tüm yorumlar ıslak alan azaltma odaklı.. Niye ? daha hızlı gitmek için.. daha hızlı gitmek ve ıslak alanı azalttığımızda neden fedakarlık etmiş oluyoruz.. ? Stabilite den..
Keza fazla tartışmaya gerek yok, omurga salmayı orsa performansı ile değerlendirmek , bana göre Picasso da hiç hızlı koşamıyor demek gibi birşey.. Öyle farklı salma tipleri var ki.. Omurga üstelik..
Her yıl , skeg olmayan dümen palası kazası haberleri duyuyoruz..
Pervaneye gelince.. İstanbul da öyle bir durum yok.. Haftada üç defa yelken yaptığım halde kekemoz ve yosun oluyor pervanede..
Çorap geçirmeye gelince.. Kim girip suya çorap geçirecek ki pervaneye.. Ya da geçridin diyelim.. bir şekilde çıkasın geldi. Ne olacak.. ?
Tekne yaptırıp, yazılanlar kadar eziyet çekeceksem palamı ve pervanemi göreceğim .. Yolu yok.. Araba gibi düşün.. arabana bakıyorsun ve tekerlekler nerede bilmiyorsun.. Çünkü görünmüyorlar..
Lastik durumunu bilmiyorsun çünkü görünmüyorlar..
Patladı mı yerinden mi çıktı bilmiyorsun çünkü görünmüyorlar..
Pervanesini ve palasını görmediğim yeke olmayan bir dümen sistemi yaptıracağım tekneye koymam.
Bana göre bir gezi teknesi 34 feet üzerinde olmamalı.. 34 feet sonrası yeke dümen kullanmak zor malum.. O zaman gelsin çift dolap dümenler palalar falan filan..
Son derece basit ve kullanışlı , denenmiş bir yöntem olan yeke dümen varken.. 34 feet e kadar son derece rahatlıkla kullanılabilecek iken niye dolap dümen koyayım ?
Dolap dümen var çünkü insanlar bunu seviyorlar... Dolap dümen aksamının ne kadar olduğunu bilenler bilir..
BUrada teknenin konforu dendiğinde ne anladığınız ya da neyi tercih ettiğiniz önemli.. seyir konforumu.. Tekne konforu mu..?
Derdim optimumları bulmak..
O yüzden randa arma yol yazmaya çalışıyorum ya.. (gaff cutter yawl )