Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: makina ..

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: makina ..
#30: 01 Ocak 2018, 15:30:37
Al işte başladık yine.. Sübap ? dekompresyon kolu? dekompresyon da ne?

Amcanın sağ eli ile açıp kapattığı  şey , şekli kelebeğe benzediği için biz kelebek diyorduk.


Pancar motor en güzel makinalardan birisi olan Bukh dan kopyalandı diye biliyorum. Rahmetli Erbakan ın bu memlekete yaptığı büyük  bir iyilik ama sahip olabildik mi acaba.?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 235
Ynt: makina ..
#31: 01 Ocak 2018, 18:34:45
   Ersin'in açtığı konuyu dağıtmış gibi olsam da kimilerinin ilgisini çekebilir diye Pancar Motor hakkında birkaç şey yazayım.
  Rahmetli N.Erbakan İ.T.Ü den sonra  Almanya da Aahen Üniversitesini iyi derece ile bitirmiş.Yine İTÜ ye dönüp motorlar kürsüsü başkanlığını yapmış. Bu alandaki geniş bilgisini müteşebbis ruhu ile birleştirmiş, yüzlerce kişinin ortaklığı ile, 1958 yılın da ''Gümüş Motor'' fabrikasını kurmuş.
 Bu adı almasının nedeninin bağlı olduğu Ahmed Ziaüddin Gümüşhanevi dergahından kaynaklandığını  çok uzun yıllar sonra öğrenmiştim.
 Erbakan önce Çekoslavak SKODA ile görüşmeler yapıyor. Ancak Doğu blokundan olması v.b nedenlerden dolayı o proje durduruluyor. Bunun üzerine Batı Alman HATZ şirketi ile lisans anlaşması yapılıyor. Şu anda kullanılan motorlar model olarak 1958 yılına aittir.
Mazot pompası, enjektör ve rulmanlar hariç tamamı yurdumuzda üretilen yegane motor idi.
Sonra Gümüş Motor'un hisselerinin çoğunluğunu ''Pancar Üreticileri Kooperatifi '' tarafından satın alındı. Ardından şirketin adı PANCAR MOTOR olarak değiştirildi.
 Batış, kapanma ve fabrikanın bir çok bölümünün hurdacılara satılmasının nedenleri çok geniş bir konu. Buralara girmeyeyim.
Şunu da eklemeliyim ki Prof. Dr. N.Erbakan politika yerine motor ve ağır sanayi konusunda çalışmalar yapsa idi memleketimiz için çok çok daha iyi olurdu.
 Mühendis olarak 1979 ila 1988 yılları arasında Pancar Motor fabrikasında çalıştığım için bu kısa bilgiyi sizlere aktarmak istedim.
Selamlar.

 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: makina ..
#32: 01 Ocak 2018, 18:58:30
Balıkçı teknelerinin neredeyse tamamında Pancar vardı. Bir kolda çalışır ve yolda bırakmazdı. Saros'ta bir balıkçı Pancarı neden değiştirmeyeceğini şöyle anlatmıştı:

Sandalın başına gidemedik, dalgadan batmış, çıkardık, yıkadık kuruttuk, yağını mazotunu koyduk, balığa çıktık. Kolunu kaybetsen bir ıslıkta, yakındaki sandaldan alırsın.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: makina ..
#33: 01 Ocak 2018, 20:25:36
 https://medium.com/dili-turkce-in-turkish/pancar-motorda-ne-oldu-dcc336a3ecb2

İlk genel müdürü Erbakan olan son genel müdürünün yazdıkları ile ibretlik öykü.. Buyurun ..
  • IP logged

S

Servet

Ynt: makina ..
#34: 01 Ocak 2018, 21:54:03
Pancar motor,makina ve ekipmanlarını alan ''gümüş motor'' adıyla devam ediyor..
http://www.gumusmotor.com.tr/tr/kategoriler.php?id=1&uid=1
Ama bir dönemdi kapandı,çünkü kendini yenileyemedi..
1958 teknolojisi ile yola çıkıp,günümüz de hala aynı motorlar üretiliyorsa?
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: makina ..
#35: 01 Ocak 2018, 21:55:05
https://medium.com/dili-turkce-in-turkish/pancar-motorda-ne-oldu-dcc336a3ecb2

İlk genel müdürü Erbakan olan son genel müdürünün yazdıkları ile ibretlik öykü.. Buyurun ..

Yaşanması gereken mutlak süreç yaklaşık bir 10 yıl gecikmiş Çelişkilerle dolu bir yazı vah vah detirtmek için yazılmış Firmanın batmış olduğu baştan belli Arge yoksa aynı tip ürünle hayatta kalamazsınız .Sırf Türkiyede değil tüm dünyada sayısız dev firma aynı sonu yaşadı ve yaşayacak.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: makina ..
#36: 01 Ocak 2018, 22:24:06
Tekne yapımındaki en önemli kalem.. Cevat abi şu pancar  motor ile ilgili biraz bilgi verebilirmisiniz. ? Yani yeni nesil motorlar ile arasındaki fark nedir. ?
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: makina ..
#37: 01 Ocak 2018, 22:33:07
http://www.pancarmotor.com.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=112&lang=en

10 yıl sonra fosil yakıtla çalışan motor kalmayacak .Yakında halka açarlar bu şirketi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: makina ..
#38: 01 Ocak 2018, 22:35:40
   Mühendis olarak 1979 ila 1988 yılları arasında Pancar Motor fabrikasında çalıştığım için bu kısa bilgiyi sizlere aktarmak istedim.
Selamlar.

Cevat Abicim o zaman sizin döneminizde üretilmiş makinalardan birkaçını kullanma şansım olmuş. Bizde 9 HP tek silindir, 28 ve 32 HP çift silindir makinaları çok uzun süre kullanmıştık.

Bir özelliğini yazayım biraz gülün.Bu makinaların vibrasyonu yüzünden sürekli burnumu ve kulağımı tutmam  gerekiyordu böyle bir tik sahibi oldum. Makinalar kayıklara bir metal şase ile direk meşe den yapılmış bir yatağa bağlanıyordu dolayısı ile direkt tüm vuruntu insan vücuduna aktarılıyordu. Özellikle yazın kayıkta çıplak ayakla dolaşmak sıkıntılı olurdu o yüzden tokyo denilen terlikleri giyerdik.


Balıkçı teknelerinin neredeyse tamamında Pancar vardı. Bir kolda çalışır ve yolda bırakmazdı. Saros'ta bir balıkçı Pancarı neden değiştirmeyeceğini şöyle anlatmıştı:


En önemli sıkıntısı ;eğer iyi havalandırılamazsa şişme dediğimiz duruma maruz kalırdı. Ayrıca yazın kapalı güverte teknelerin  güvertesinin açmasına sebep olurdu. Bu yüzden üst kapağı hep açık giderdik


Videoya çekmeden evvel konu mankeni pancar motoru epey bir süre çalıştırıp ısıtmışlar.Şayet motor soğuk olsaydı çalıştırmak için kelebeği tam çekip subabları tamamen açık hale getirip kol ile rahatça bir kaç tur çevirdikten sonra hala kol ile çevirirken kelebeği yarım ileri itip subabların yarım kapanmasını saglar böylece ilk ateşlemede çevirme koluna fazla ters kuvvet gelmesine mani olunur kol hala çevrilirken bol kara dumanlı bir iki yarım ateşlemeden sonra kelebek tamamen kapatılır ateşleme düzelir duman azalır kol ile çevirme işlemi de durdurulur.
Yazdıklarım soğuk motor içindir ısınmış motor için videodaki gibi kestirmeden çalıştırma yapılır.
Ben böyle uyguluyordum.

Hüseyin abi ısıtılmasa da ben dördüncü turda kelebeği kapatır senteden atlatırdım. Mutlaka ilk kol vuruşta çalıştırırdım. Tabiki 9 luk tek silindir olandan bahsediyorum bu videodakinin aynısı yani. Sadece kışları bazen fişek yapardık. Ama pancar sola döndüğü için güçlü bir sol kol ister , hiç  bocalamamak lazım  doğru zamanda  kapatmak lazım kelebeği yoksa fena teper. Ayrıca 28 bg çift silindir olanı da iple güverteden asılarak çok çalıştırdık. Ama ona iki kişi lazım, biri ipe asılacak diğeri iki tane olan kelebeği kapatacak.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 235
Ynt: makina ..
#39: 01 Ocak 2018, 23:31:09
  Ersin'ciğim verdiğin yazı ekinde ana fikir bence şu cümle;
''Kooperatif'' gibi, politik boyutu ekonomik boyutunun önüne geçen yapıların bu tür markaları yaşatmasının mümkün olmadığının göstergesidir.
  Özellikle 1980 den sonra çok fazla siyasi müdahale oldu.
  Yeni nesil motorlarla çok fazla fark yok desek yeridir. Prensip aynı havayı sıkıştır. Basınç yükselsin dolayısıyla ısınsın. bu ortama mazotu bulutumsu bir yapıda püskürt. Yanma (patlama) oluşsun.
 Yeni nesil motorlarda işte bu bulutumsu yapıyı oluşturan mazot pompası ve enjektörde ilerlemeler kaydedildi. Eski silindir hacimlerine göre daha fazla güç elde edildi.
 Pancar  Motor ile tarlasını sulayan çiftçi, motorunun yanına koyduğu bir varil mazot bitene kadar bir hafta uğramadığı olurmuş. Bir balıkçı hararet yapan Pancar Motoruna denizden  doldurduğu bir kova suyu üstüne boşalttığını, seyrine devam ettiğini anlatmıştı. Tamiri, bakımı basit ve kolaydı.Hiçbir elektrik aksamı, kablo v.s yoktu. Parçaları ucuz ve Türkiye'nin her yerinde bulunurdu. Demir döküm gövdesi nedeni ile, söküp takmalar da diş sıyırması olmazdı. Alüminyum gövdelerde bu sorunlar daha sık olur. 2 milyon adete yakın üretilen bu motorlar sayesinde bir çok yan sanayi doğmuştur. Bu yan sanayinin tezgah ihtiyaçları için ithalatçı şirketler kurulmuş, onların Bayrampaşa'yı merkez seçmelerinin nedeni Pancar Motor ve UZEL dir.
Bir ek daha;
P.Motorlar tipine göre  E-80, E-89,  E-108, Z-108  Kodlar ile tanımlanır.
İlk harf silindir adedini Almanca baş harfi. Sağ taraftaki rakamlar ise silindir çapının mm. cinsinden ölçüsüdür.
Selamlar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: makina ..
#40: 01 Ocak 2018, 23:35:20
Ben de bir dönem Kocaeli sahillerinde aylaklık yaparken ilgilendiğim bir Ayvansaray kayığının üstündeki İngiliz LISTER LD1 tek silindir makineyi  kolla bir kerede çalıştırmayı öğrenirken çok tepik (!) yedim! :)

Harika bir sesi vardı, aynı şöyle;
https://youtu.be/0BaclrsEV0M?t=232

Sonra sonra öğrendim ki kelebeği kapatınca korkmadan en az 1-2 tur daha çevirmek lazım, volanın ataletine destek verdin mi soğukken bile bir kerede çalışıyordu. Eğer korkup kelebeği kapattığın anda kolu bırakırsan kesin tepiyordu! :)

Aslında kolun bağlantı mekanizması motorun dönme yönünde otomatik olarak boşlayacak şekilde tasarlanmış, yani hızlanınca sana bi zarar verme ihtmali yok, kol boşa düşüyor zaten, ama korkup bırakırsan kolun sıkı tuttuğu ters yönde fena halde tepiyordu.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: makina ..
#41: 02 Ocak 2018, 10:13:44
Bir de kafa kızdırmalı motorlar vardı. ;)
Pürmüz ile ısıtılıp sonra çalıştırılıyordu ;D
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: makina ..
#42: 02 Ocak 2018, 12:11:28
Bir de kafa kızdırmalı motorlar vardı. ;)
Pürmüz ile ısıtılıp sonra çalıştırılıyordu ;D

Utku Dede ben bu makinaların sonuna yetiştim. Lambalı diesel denilen makinalardı. Bizde 7-8 ve 13-14 iskandiye  isimli ve tek silindir  bu makinalardan vardı. Ayrıca Lister ve Slavia'larımız da oldu. Bir kere çalıştımıydı günlerce çalışabilirdi. Ama vuruntu ve sarsıntıdan su yapmayan kayık su yapardı. :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: makina ..
#43: 15 Şubat 2018, 11:22:09
Efendim dün Yanmar Türkiye Distiribütörü Denpar 'ın fuardaki standına uğradım.. Şansıma şirket sahipleri orada idi.. Ben de hazır yakalamışken dünya kadar soru sordum..

Bu arada özellikle geçenlerde Sevgili Cem Gür 'ün dikkat çektiği şu motor problemi ilgili de görüştük.. Malum Yanmar 'ın balıkçılar için sattığı bir motor var. Ce belgesi yok.. Emisyon değerleri yüksek diye.. Yetkili çok önmeli bir konuya dikkat çekti.. Konu çevre kirliliği ise balıkçı sürekli kullanıyor bu motoru.. yelkenci ise çok ama çok daha az.. Buna rağmen yelkenciye yasak ama profesyonele serbest.. Üstelik bu yurt dışında da böyle imiş.. Şaka gibi..

Şimdi öğrendiğim konuları sırası ile aktarıyorum..

Sıkıntıların neredeyse %90 'ı nem kaynaklı connektör problemi imiş. Mümkün olduğunca motor bölümünü nemden uzak tutunuz dedi.  Bakım sırasında bu konnektörleri de kontrol etmek , mümkünse temizlemek gerekir imiş.. Neyle temizlenir sormayı unuttum.. Erol abi bir fikir verir belki..

Dizel motorlar yük altında çalışmaya uygun motorlarmış.. Öyle tekneye geldin rolentide çalıştırdın bir işe yaramazmış pek..

Hep düşük devirde de kullanmayın pek dedi.. Belli bir süre devirli kullanmak önemliymiş..

Teknik servis müdüründen randevu aldım.. Daha soracağım çok soru var.. Bu yıl bakımı kendim yapacağım çünkü:.

Bittiniz sevgili reisler siz.. Her bir keşfettiğim motor parçası ile ilgili bir konu başlığı açarım artık.. :)

  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: makina ..
#44: 16 Şubat 2018, 03:59:19
"Sıkıntıların neredeyse %90 'ı nem kaynaklı connektör problemi imiş"
peki bu yazdığın connektör neymiş?
  • IP logged

 
Yukarı git