Ersin'ciğim verdiğin yazı ekinde ana fikir bence şu cümle;
''Kooperatif'' gibi, politik boyutu ekonomik boyutunun önüne geçen yapıların bu tür markaları yaşatmasının mümkün olmadığının göstergesidir.
Özellikle 1980 den sonra çok fazla siyasi müdahale oldu.
Yeni nesil motorlarla çok fazla fark yok desek yeridir. Prensip aynı havayı sıkıştır. Basınç yükselsin dolayısıyla ısınsın. bu ortama mazotu bulutumsu bir yapıda püskürt. Yanma (patlama) oluşsun.
Yeni nesil motorlarda işte bu bulutumsu yapıyı oluşturan mazot pompası ve enjektörde ilerlemeler kaydedildi. Eski silindir hacimlerine göre daha fazla güç elde edildi.
Pancar Motor ile tarlasını sulayan çiftçi, motorunun yanına koyduğu bir varil mazot bitene kadar bir hafta uğramadığı olurmuş. Bir balıkçı hararet yapan Pancar Motoruna denizden doldurduğu bir kova suyu üstüne boşalttığını, seyrine devam ettiğini anlatmıştı. Tamiri, bakımı basit ve kolaydı.Hiçbir elektrik aksamı, kablo v.s yoktu. Parçaları ucuz ve Türkiye'nin her yerinde bulunurdu. Demir döküm gövdesi nedeni ile, söküp takmalar da diş sıyırması olmazdı. Alüminyum gövdelerde bu sorunlar daha sık olur. 2 milyon adete yakın üretilen bu motorlar sayesinde bir çok yan sanayi doğmuştur. Bu yan sanayinin tezgah ihtiyaçları için ithalatçı şirketler kurulmuş, onların Bayrampaşa'yı merkez seçmelerinin nedeni Pancar Motor ve UZEL dir.
Bir ek daha;
P.Motorlar tipine göre E-80, E-89, E-108, Z-108 Kodlar ile tanımlanır.
İlk harf silindir adedini Almanca baş harfi. Sağ taraftaki rakamlar ise silindir çapının mm. cinsinden ölçüsüdür.
Selamlar.