Bir de kafa kızdırmalı motorlar vardı.
Pürmüz ile ısıtılıp sonra çalıştırılıyordu
Utku Dede ben bu makinaların sonuna yetiştim. Lambalı diesel denilen makinalardı. Bizde 7-8 ve 13-14 iskandiye isimli ve tek silindir bu makinalardan vardı. Ayrıca Lister ve Slavia'larımız da oldu. Bir kere çalıştımıydı günlerce çalışabilirdi. Ama vuruntu ve sarsıntıdan su yapmayan kayık su yapardı.
vay be, neredeyse 2 yıllık konuyu bu videoyu izleyince hatırladım!
Bu video Ahmet reisin güzel anılarına gelsin;
ne işkenceymiş ve ne sarsıntıymış arkadaş! :O
İzleyecekler için not: Makine ancak yüz kere deneme sonrası 8:45 dakikada çalışıyor!
Kesinlikle işkenceydi, biz kayığı karada hazırlar , denize yüzdürürdük. Yarım saat kafayı kızdırırdık, hiç risk alamazdık. Bir vuruşta çalıştırmamız gerekirdi. Şimdilerde İnebolu'da balıkçı olan, o zamanlar Çakraz teknemizin en genç gemicisi olan Yumuk Reis lakaplı Mehmet Abim bir kol vuruşta çalıştırırdı 13-14 Scandia 'yı. Kayığı denize yüzdürünce klavuz halatı makina çalışana kadar mola ederdik. Çalışmayıp kayığı geri çektiğimiz çok olmuştur. Defalarca da altına felek kaptıramayıp kuma çakıla saplandığı olmuştur. Ne eziyetti be arkadaş, 1986 ya kadar böyle devam etti.
Birde bu lambalı dizellerden sonra fişekli slavia ve listerler vardı onlar daha modernize idi. Bu lambalı dizellerde , kafayı kızdırdığımız o ispirtolu pürmüz tehlikenin ta kendisiydi. Ne eziyet , ne çile , yokluk ta var tabi ki. Beraberinde yaratıcılık ta var.
Bir bilgi , pancar, lister , peter gibi motorlarda kol çalıştırdıktan sonra kendisi çıkar ve size zarar vermez. Fakat bu videodaki gibi motorlarda kasnağın içine girer , bir kaç turdan sonra kasnağın içindeki yuvasına gömülür. O zamana kadar etrafında el ayak dolaştırmamak lazımdır. Bu yüzden küçük kasnaklı olanları ayakla çalıştırmayı tercih ediyorlar, biz kol ile çalıştırırdık.
Teşekkürler Özgür Hatırlattığın için. Selam olsun o günlere.