Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Arvel Gentry slot effect..

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#60: 11 Ekim 2017, 00:41:25
Beşinci bölüm çok daha pratiğe yönelik gördüğünüz üzere. Bundan sonraki makaleler daha çok daha ilerki yıllarda başkaca dergilere yazılan benzer yazılardan oluşmakta.

Slot effect ile ilgili iki ilginç detay var makalelerde. Birincisi direk kesiti, ikincisi ise iki tekne arasındaki slot effect..

Özellikle yarışçılar dikkat etsin.. Hani dip dibe gidiyorlar ya.. Orada da slot effect oluşuyormuş. Yani rüzgarüstünde olan tekne , rüzgaraltında kalan tekneye hız kazandıryormuş..

Siz siz olun , rüzgarüstünde kalmayınız yarışçı reisler. Ya da çok yaklaşmayın diğer teknelere..

Bir diğer makale ise cotra arma ile ilgili. Kotra armada trinketin çok büyük bir itici güç oluşturmadığını ancak , ana yelken üzerindeki  ayrılmayı minimize ettiğini ve bu yüzden ciddi faydası olduğu yazıyor. Markonicileri pek ilgilendirmiyor yani..

Direk kesiti konusu ise çok ilginç.. Raylı sistemde rüzgar açısı arttıkça , direk yüzünden yelkenin ön tarafında  havanın ayrıştığını yazıyor ve ideal direk kesiti ile ilgili yorumlar yapılıyor.

Hey gidi bir TL lik gargari halkası.. Sen nelere kadirmişsin..

Bir de eleştiri getirelim rahmetliye.. Murat reisim katılırmı ? Bilemem. Şimdi rehmetli uçak mühendisi olduğundan doğal ve normal olarak yelkeni hep uçak kanadına benzetmiş. Tüm yorumlarda yelkenin tor ayarlarını neredeyse ihmal etmiş. Snırım uçak kanatlarının sabit ve rijid bir kesiti olduğundan ..

Oysa yelkende durum farklı. Gelen rüzgar açısına ve hızına göre yelkeni hem torunu arttırıp , azaltabiliyorsunuz hem de torun oluşturduğu tepe noktasını.

Yelken aslında tam bir mucize.. Rüzgar size önce gidebilmeniz için yelkeninizi şişirip, O na bir form veriyor. Sonra o form sayesinde bir itme gücü oluşuyor.

Uçak kanadından farklı olarak , siz yelkeninizin kesitini ve tor yüksekliğini de ayarlayabiliyorsunuz.

Slot effect kavramı açısından bakıldığında rüzgar hızı arttığında neden toru düşürüp, yüksekliği de güngörmez yakasına kaydırdığımızı şimdi daha rahat anlaşılır diye düşünüyorum. Tor , orsa yakasına yakın ve fazla olduğunda , ana yelken üzerinde hava ayrışıyor.. Budur..

Bu arada markoni armada , yükseldikçe yelken alanının küçülmesi de yine bu slot effect ile ilgili. Yükseldikçe rüzgar hızı arttığından , tekne seviyesinde yapılan trim, üst tarafta , havanın ayrışmasına neden oluyor. O yüzden üçgen form, hava yelkenden ayrışmadan önce yelkenin sonlanmasına imkan veriyor.

Aslında makalelerde bir eksiklik te hep yelkenleein kesit olarak incelenmesi.. Hiç boyuna basıncın nasıl değiştiğine de değinilmemiş mesela..


  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Ekim 2017, 00:50:18 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#61: 11 Ekim 2017, 09:22:01
Özellikle yarışçılar dikkat etsin.. Hani dip dibe gidiyorlar ya.. Orada da slot effect oluşuyormuş. Yani rüzgarüstünde olan tekne , rüzgaraltında kalan tekneye hız kazandıryormuş..

Siz siz olun , rüzgarüstünde kalmayınız yarışçı reisler. Ya da çok yaklaşmayın diğer teknelere..
Evet, 6.makalede bu etkiye "safe-leeward position" diyor. Nasıl tercüme edeceğimi bilemedim. Yani güvenli-rüzgâr altı gibi birşey. Geliyor....


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

B

Burak Doneray

Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#62: 11 Ekim 2017, 11:06:35
Burada söylenmek istenen diğer teknelerin rüzgaraltından uzak durun çünkü düzensiz ve türbülanslı rüzgar alırsınız. Güvenli mesafede kalın Diğer teknelerin rüzgar üstünde kalmanız ona göre pozisyon almanız gerekir yarışlar için konuşursak mesafe uzasa bile asla arması ve yelkenleri sizden büyük bir teknenin rüzgaraltında yada arkasında kalmamak gerekir. Bu mesafe bozuk rüzgarın 50 -100 metre belki daha fazla devam edeceğini kabul ederiz. Diğer tekneyi rüzgar altımızda bırakacak şekilde pozisyonumuzu değiştiririz mesafe uzasa bile .

Kısaca anlatırsak rüzgar ilk sizin yelkeninize değecek öncesinde başka bir engelle karşılaşmayacak.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Ekim 2017, 11:15:14 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#63: 11 Ekim 2017, 13:42:05
6.makaleyi bekleyin :)


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#64: 11 Ekim 2017, 14:33:31
Bir de eleştiri getirelim rahmetliye.. Murat reisim katılırmı ? Bilemem. Şimdi rehmetli uçak mühendisi olduğundan doğal ve normal olarak yelkeni hep uçak kanadına benzetmiş. Tüm yorumlarda yelkenin tor ayarlarını neredeyse ihmal etmiş. Snırım uçak kanatlarının sabit ve rijid bir kesiti olduğundan ..
Bunu rahmetli ileri görüşlüymüş diye yorumluyorum.
Bir gün tüm yelkenler winsail olacak diyorum! :)


  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#65: 11 Ekim 2017, 15:20:58
Yazı dizisinin sonunda bir liste çıkartırız, aerodinamik bir kanat ile yelken arasındaki farkları ve etkileri tartışırız. Şurası gerçek ki, yelken, kontrol edilebilir ve edilemeyen değişkenleri itibariyle hem büyük avantajları, hem de dezavantajları var.

Bir de şu var, hepimiz nasıl daha çok itme kuvveti elde ederizin peşindeyiz. Oysa asıl sonuç VMG hızını azamiye çıkartmaksa, işin kayıp tarafına, yani sürtünme olayına da bakmalıyız. Bilhassa yelkenlerdeki sürtünme kuvvetlerine. Bu konuda da birşeyler tartışırız.


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#66: 11 Ekim 2017, 21:34:04
Özgür , Çinliler yapmış ya üç beş yüz yıl önce.. Hem hala kullanıyorlar.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#67: 16 Ekim 2017, 06:44:06
Vee efendim, Murat reis, 7. Bölümü de çevirmiş. Kotra arma.. Kotra arma da yelkenler nasıl çalışıyor? yine deneysel bir çalışma ile başlıyor. Akın Reisin dip notları da yine çok yerinde. Çarkıbaşlarına gönderdim. Sanırım sabahtan yayınlarlar.

Mustafa abi, bu yazı üzerine senden ciddi yorum bekliyorum .. Benim tanıdığım aramazda en tecrübeli ve en uzun süre kotra arma kullanmış bir sen varsın.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#68: 16 Ekim 2017, 09:05:39
6.makale yayınlanmadı galiba?

8incisi de yolda Ersin Reis.


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#69: 16 Ekim 2017, 13:01:06
Arada biraz ilginç görüntüler de verelim..



Bu video bir gün tüm yelkenler böyle olacak diyen Özgür e gelsin..  :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#70: 16 Ekim 2017, 21:02:49
6 – Neden Rüzgâr Altında, Güvenli Tarafta Kalmak İşe Yarar?

http://heyamolahey.com/uploads/nedenruzgar.pdf
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#71: 16 Ekim 2017, 21:30:49
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#72: 16 Ekim 2017, 22:54:04
8inci makaleyi tercüme ediyorum. Sinir oldum. Kaç tane rüzgâr tüneli testi yaptım, kaç kanata bilmem kaç tane sensör takıp veri topladım, onları analiz ettim... bi kendi yelkenlerime 10 set kurdele takamamışım. Hadi bu detaya vakıf olmayanlar masum, ya ben? Sinir oldum gece gece tövbe estağfurullah. Ne yapıyoruz? Efendim ana yelkenin güngömezindeki alttaki iki kurdele düz olacak, en üstteki arada tersleyecek. Yok ya! Yahu rüzgâr altında hava nerede ayrılmaya başlar? Torun en derin olduğu yerden sonra. Koysana oraya iki kuruşluk bir kurdele kardeşim (kendime söylüyorum) :(


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#73: 16 Ekim 2017, 22:56:16
Şahanesin Murat!
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Arvel Gentry slot effect..
#74: 16 Ekim 2017, 23:12:17
Şekil-5’te trinketin da flok kadar yüksek güngörmez
hızına sahip olduğuna dikkatinizi çekerim (F noktası).
Bunun sebebi, her iki yelkenin de ana yelkenin yarattığı
yüksek hızlı akış bölgesi içinde olmalarıdır. Oysa kotra
armadaki gibi flok daha küçük olsaydı ve güngörmezi
trinket yelkeninin en fazla tor yaptığı (ing. maximum Alın
camber) yerde bitecek şekilde konumlanmış olsaydı, o
zaman çifte çekecek etkisi (ing. bootstrap effect) elde
etmiş olacaktık. Ana yelken trinkete yardımcı olacak,
trinket da floku engelleyeceği yerde ona yardımcı
olacaktı. Bu kombinasyonda daha az yelken alanı olurken,
performansının nasıl olacağını merak ediyorum.....

Üç yelkenli kombinasyonun kendini gösterdiği durum dar
apaz rotasıdır. Trinket, direk ve ana yelken üzerindeki
ayrılmayı kontrol etmeye yardımcı olur, çekecek etkisi
(ing bootstrap effect) ile yüksek bir itme kuvveti üretir ve
flok da açıldığı için trinketin olumsuz etkisinden
olabildiğince uzaklaşır.


Bütün bunlar beni önemli bir sonuca getiriyor. Trinket,
kullanılması dikkat ve hüner isteyen bir yelkendir. ......



 Kullandığım her iki teknem de cutter arma idi yaklaşık 20 + yıldır bu donanımı kullanıyorum.Alıntı yaptığım ilk paragrafta yazar söylediği şartlar olsaydı sonucu merak ediyorum diyor sonucu söyleyeyim.sürat beklenmeyen şekilde artacaktı üstelik tekne daha  bayılmadan olacaktı bu sürat artışı.
Yazar daha küçük ve iskota köşesi trinketten daha yukarda floktan bahsediyor.Bu yelkene yankee diyoruz. Diyelim  yankee açık ve trinkete göre biraz daha kaçık konumlandırılsın.Trinket ise iskota köşesi direğe daha yakın ama trinket rayını biraz öne alarak torunu pruvaya yakın hale getirdiğimizde anayelkenin bumba açısını da yankee ye paralel hale getirdiğimizde teknenin çekişinde bariz güç artışı hemen farkedilir.Bu durum orsa ve dar apazda çok fark yaratıyor.

Yazarın yelken alanı arttığı halde sürate faydası olmadığı hatta yatmayı artırıp sürati düşürdüğü şartları söylemeliyim.
 BabaTunca'da %160 kocaman bir cenova var.hafif havalarda onu kullanıyorum.Apaz seyirde hafif veya orta yüksek havada bu cenova
açıksa trinketi kullanmıyorum.Çünkü yazarın da belirttiği gibi bu cenovanın ıskota köşesi küpeşteye yakın ve direğin pupaya doğru gerisine denk geliyor trinket cenovanın yüzeyine gelen havayı ve dolayısıyla hava akışını engelliyor.Yelken alanı arttığı halde sürate olumlu katkısı olmuyor.

 Böylece yazarın son alıntıladığım paragrafına gelirsek trinket kullanımı pek hüner sayılmasa da biraz tecrübe gerektiriyor.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

 
Yukarı git