Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Bir Admiralti çapa hikayesi..

B

Burak Doneray

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#90: 25 Eylül 2017, 11:15:08
Paslabmaz çelik paslanmaz değildir, zor paslanır ama paslanır. Paslanmaz çeliğe adını veren çelik içindeki kromdur. Krom oksitlendiğinde sert bir tabaka oluşturur ve bu tabaka oksijenin ve diğer kimyasalların aşağılara inmesini engeller. Bu nedenle paslanmaz çelik parlak ve düzgün yüzeyli yapılır. Bir çapa ise aşağıda kayalara kuma sürtünür ve çizilir. Bu yüzeydeki krom paslanıp yüzeyi koruyoncaya kadar malzeme aşınır. Kaybın çok önemli olmayacağına inanıyorum. Salmada ise paslanmaz çelik saplamalar, bu bölgeye su girmeyeceği inancı le takılır ama deniz suyu bir şekilde buralara girer. Çatlak korozyonu denilen korozyon metal ile temas eden deniz suyu ile oluşur ve saplamayı ciddi anlamda inceltir.

Paslanmaz çelik üzerinde krom oksit yokken aktif varken pasif kabul edilir ama her iki halde de galvanik seride çeliğin altındadır. Galvaniz ise oldukça yukarıdadır. Yani paslanmaz ile galvaniz malzemeyi birbirine bağlayıp suya soktuğunuzda önce galvaniz eriyecek ve yok olacaktır daha sonra ise sıra çeliğe gelecektir. Galvaniz zincirin yüzeyi paslanmaz çapaya göre küçük olduğundan kaybedilen galvaniz göreceli olarak çok olur ve zincirin önce galvanizi sonra da çeliği gider. Paslanmaz zincir ucunda galvaniz çapada ise durum tam tersidir. Çapa yüzeyi çok geniş olduğundan tüm yüzeyden kaybolacak galvaniz daha azdır, sonunda galvaniz gider ama çok uzun süre alır.  Zinciri veya kilidi teflon veya benzeri izolasyon malzemesi ile kaplamak teoride işe yararsa da pratikte ikisi arasında ciddi sürtünme olduüundan bu tür kaplamalar çok çabuk dökülür ve galvanik korozyon kaçınılmaz olur. Bu işin tek çaresi, bir kaç senede bir paslanmış birkaç zincir halkasını lkesip demire yeniden bağlamak gibi görünüyor.

Krom zincirin ucunda galvaniz çapa dert değil ama tersi zincir açısından çok tehlikeli.

galvaniz zincir + ultra çapa kombinasyonunda iki kere çok ciddi korozyon olmuş, kopmak üzere zincir baklası yakaladım.
Birini teknede dandik bir el testeresi ile kesip kısalttım, diğerini el incesi ile sağlamlaştırıp geçici çözdüm.

veya aynı şekilde yığılmayı önlemek için galvaniz zincire krom ek yapmak oldukça riskli.



Teşekkür ederim .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#91: 25 Eylül 2017, 11:32:03
Paslabmaz çelik paslanmaz değildir, zor paslanır ama paslanır. Paslanmaz çeliğe adını veren çelik içindeki kromdur. Krom oksitlendiğinde sert bir tabaka oluşturur ve bu tabaka oksijenin ve diğer kimyasalların aşağılara inmesini engeller. Bu nedenle paslanmaz çelik parlak ve düzgün yüzeyli yapılır. Bir çapa ise aşağıda kayalara kuma sürtünür ve çizilir. Bu yüzeydeki krom paslanıp yüzeyi koruyoncaya kadar malzeme aşınır. Kaybın çok önemli olmayacağına inanıyorum. Salmada ise paslanmaz çelik saplamalar, bu bölgeye su girmeyeceği inancı le takılır ama deniz suyu bir şekilde buralara girer. Çatlak korozyonu denilen korozyon metal ile temas eden deniz suyu ile oluşur ve saplamayı ciddi anlamda inceltir.

Paslanmaz çelik üzerinde krom oksit yokken aktif varken pasif kabul edilir ama her iki halde de galvanik seride çeliğin altındadır. Galvaniz ise oldukça yukarıdadır. Yani paslanmaz ile galvaniz malzemeyi birbirine bağlayıp suya soktuğunuzda önce galvaniz eriyecek ve yok olacaktır daha sonra ise sıra çeliğe gelecektir. Galvaniz zincirin yüzeyi paslanmaz çapaya göre küçük olduğundan kaybedilen galvaniz göreceli olarak çok olur ve zincirin önce galvanizi sonra da çeliği gider. Paslanmaz zincir ucunda galvaniz çapada ise durum tam tersidir. Çapa yüzeyi çok geniş olduğundan tüm yüzeyden kaybolacak galvaniz daha azdır, sonunda galvaniz gider ama çok uzun süre alır.  Zinciri veya kilidi teflon veya benzeri izolasyon malzemesi ile kaplamak teoride işe yararsa da pratikte ikisi arasında ciddi sürtünme olduüundan bu tür kaplamalar çok çabuk dökülür ve galvanik korozyon kaçınılmaz olur. Bu işin tek çaresi, bir kaç senede bir paslanmış birkaç zincir halkasını lkesip demire yeniden bağlamak gibi görünüyor.

Krom zincirin ucunda galvaniz çapa dert değil ama tersi zincir açısından çok tehlikeli.

galvaniz zincir + ultra çapa kombinasyonunda iki kere çok ciddi korozyon olmuş, kopmak üzere zincir baklası yakaladım.
Birini teknede dandik bir el testeresi ile kesip kısalttım, diğerini el incesi ile sağlamlaştırıp geçici çözdüm.

veya aynı şekilde yığılmayı önlemek için galvaniz zincire krom ek yapmak oldukça riskli.



Teşekkür ederim .

Verilen bütün bilgiler doğru. Paslanmaz atom sayısı itibarıyle galvanizli çelikten elektron akımlarına ev sahipliği yapar. Yüzeye yapışan elektronlar Ahmet reisin bahsettiği kusursuz yüzey yapısını bozar ve paslanmaz daha hızlı bir şekilde paslanır hale gelir.

Özgür reisin koyduğu fotoğrafa dikkatli bakarsak galvanizli zincirde sadece baştaki bakla paslanmışken paslanmaz zincirin hemen hemen tüm baklaları paslanmıştır. Paslanmaz çelik sağlam ama bir o kadar da hassas malzemedir. Mümkün mertebe farklı metallarle direkt temasından kaçınılmalıdır. Mesela karbon çeliği tavlayarak şekillendirip soğuttuğunuzda elinizde yine karbon çelik kalacaktır. Paslanmaza aynısını yaparsanız tavladığınız noktada malzeme yapısı değiştiğinden mıknatıs tutabilecektir.

Artık martenzit yapılara falan girecek gibi oluyoruz :) Oğuzhan reisin söylediği de bir yerde doğru. Bu çürüme 20 sene sonra olumsuz sonuçlarını gösterir. Özgür reisin yaptığı gibi her sene kontrol edip bir bakla kesip devam etmek en doğru çözüm. Her sorunda çok fazla detaya girip tasarımlar ortaya atılınca da bu defa "over design" "gereksiz ekstra tasarım" yapmış oluyoruz. Maliyetleri gereksiz yere yukarı çeken bir şey. Emniyet katsayısını 20 almak gibi :) Ben kauçuk bir parça ile yalıtımı sağlamayı seçerim.

Kolay gelsin herkese
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Eylül 2017, 11:36:20 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#92: 25 Eylül 2017, 12:02:12
Cevaplarınız için teşekkür ederim.
Mehmet Reisim.
Ultra çok pahalı onu denemedim.

Murat Reisim.
Nasıl bir ürün,fotoğrafı filan var mı,googleden ne diye aramalıyım.

bendeki fırdöndü linkini verdiğim ürün
http://www.denizdukkani.com/cipa-konnektoru-paslanmaz-celik-/-tip-3
http://www.denizdukkani.com/cipa-konnektoru-paslanmaz-celik-/-tip-1


BALIM SY
Murat Reisim.teşekkür ederim. hemen bir tane sipariş vereyim..

"Ultra'nın ki, bundan daha iyi. Ama fiyatını bilmiyorum. Internette var. Bakmadan karar vermeyin."
diye yazıyordum ki, Ultra fırdöndünün fiyatını buldum :-)

http://www.tekneyatshop.com/ultra-ufs08-paslanmaz-firdonduler-8mm-urun-kodu-16924
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 974
Bir Admiralti çapa hikayesi..
#93: 25 Eylül 2017, 12:28:08
Wasi 18 kg demir + wasi 80 m zincir. Her ikisi de 316 Tİ. (Titanyum katkılı). Yığılma ve paslanma sorunu yok, sadece fırdöndü 15 yıl sonunda fır dönmüyor. 

Sanırım en önemli unsur bu demirlerin orijinal olması.

Sadece Ultra ve Wasi paslanmaz çelik imiş. 

Tekneyi aldığımda varlardı yoksa sadece demir 1000€.  Hayatta kıyamazdım. 


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#94: 25 Eylül 2017, 12:32:44
Cevaplarınız için teşekkür ederim.
Mehmet Reisim.
Ultra çok pahalı onu denemedim.

Murat Reisim.
Nasıl bir ürün,fotoğrafı filan var mı,googleden ne diye aramalıyım.

bendeki fırdöndü linkini verdiğim ürün
http://www.denizdukkani.com/cipa-konnektoru-paslanmaz-celik-/-tip-3
http://www.denizdukkani.com/cipa-konnektoru-paslanmaz-celik-/-tip-1


BALIM SY
Murat Reisim.teşekkür ederim. hemen bir tane sipariş vereyim..

"Ultra'nın ki, bundan daha iyi. Ama fiyatını bilmiyorum. Internette var. Bakmadan karar vermeyin."
diye yazıyordum ki, Ultra fırdöndünün fiyatını buldum :-)

http://www.tekneyatshop.com/ultra-ufs08-paslanmaz-firdonduler-8mm-urun-kodu-16924
Mehmet Reisim. fiyat 714 tl tekneyi satsam bu para etmez :)
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

B

Burak Doneray

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#95: 25 Eylül 2017, 12:45:28
6350 kg Hayatta taramaz orjinal Bruce .



  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#96: 25 Eylül 2017, 13:15:11
Alıntı
...sadece fırdöndü 15 yıl sonunda fır dönmüyor. 
Hah! Bir kere de fırdöndüsünden kopmuş güzel bir çapa bulmuştum bir transferde, tekneye hediye bırakmıştım. :)

Faydalı olmalarının yanında sanırım demir donanımının en zayıf noktası bu fırdöndüler.
Sökmeden civatanın durumu görünmüyor, dikkat etmeli.



  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#97: 25 Eylül 2017, 14:00:46
Özgür Reisim. içime bir korku saldın şimdi :)714 tl hayatta vermem.
İş başa düştü:)Murat Reisin önerdiğini kopyalayıp daha büyük çap da olanını yapmak kaçınılmaz oldu.
iş bitiminde fotoğraflarını paylaşırım.
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#98: 25 Eylül 2017, 14:23:29
Mantus Fırdöndü

https://www.youtube.com/watch?time_continue=99&v=v1elBoxQW78

6mm-8mm 305 törkiş kaat
8mm-10mm 401 törkiş kaat
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Eylül 2017, 14:25:30 Gönderen: Tan Kaan Özkan »

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#99: 25 Eylül 2017, 14:31:13
Mantus Fırdöndü

https://www.youtube.com/watch?time_continue=99&v=v1elBoxQW78

6mm-8mm 305 törkiş kaat
8mm-10mm 401 törkiş kaat
Tan Kaan Reisim,Esinlenmek adına harika oldu bu video,anlaşıldı yapacağım fırdöndü karma bir fırdöndü olacak :)


Not:Bu arada bir şeyin veya bir şeylerin reklamını yaptığım düşünülmesin,akçeli işlere karşıyım..

AutoCAD çizimlerini yaptıktan sonra,torna işlemi bittikten sonra tüm aşamalarını bilgilendireceğim.
Böyle bir şeye ihtiyacı olan Reislere AutoCAD çizimlerini verebilirim,istedikleri tornacıda yaptıra bilirler..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Eylül 2017, 14:48:26 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

Z

Ziya Gunes

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#100: 25 Eylül 2017, 14:52:07
Süper olur
  • IP logged

  • *
  • İleti: 974
Bir Admiralti çapa hikayesi..
#101: 25 Eylül 2017, 15:40:08
Alıntı
...sadece fırdöndü 15 yıl sonunda fır dönmüyor. 
Hah! Bir kere de fırdöndüsünden kopmuş güzel bir çapa bulmuştum bir transferde, tekneye hediye bırakmıştım. :)

Faydalı olmalarının yanında sanırım demir donanımının en zayıf noktası bu fırdöndüler.
Sökmeden civatanın durumu görünmüyor, dikkat etmeli.


Özgür reis,

Bu yıl saplamaları söküp kontrol edeyim. Yıllık kontrol listesine ekleyelim. 




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#102: 25 Eylül 2017, 15:50:49
Alıntı
...sadece fırdöndü 15 yıl sonunda fır dönmüyor. 
Hah! Bir kere de fırdöndüsünden kopmuş güzel bir çapa bulmuştum bir transferde, tekneye hediye bırakmıştım. :)

Faydalı olmalarının yanında sanırım demir donanımının en zayıf noktası bu fırdöndüler.
Sökmeden civatanın durumu görünmüyor, dikkat etmeli.





Özgür reisin işaret ettiği bu kromun paslanması olayı yalnız su içinde olmuyor. Benim direğin çarmık telinin bağlı olduğu kuş gözü mapa, teknenin gövdesine krom cıvata ile sabitlenmiş. Evvelki sene karada bakım yaparken, kamaranın içine tavanından bir şey düştü. Baktım krom cıvata gövdesi ama baş yok. Bakınırken mapayı fark ettim. Değiştirdim ama aklımın köşesine yazdım. Geçen sene seyir esnasında başıma kendi gafletimden bir sıkıntı geldi. onu da bir köşeye not ettim.bu sene karaya aldığımda krom cıvataların tamamını kontrol etmeyi planlıyorum. Bir belgeselde izlemiştim. Gençler yeni ama eski model bir tekne ile, kadırga benzeri, dünyayı dolaşıp eğitim görüyorlar. Zorlu okyanus şartlarında başlarına bir şey gelmesin diye tedbiren bütün yelken donanımını üç yılda bir değiştiriyorlardı. Çarmık telleri ve makaralar dahil.  Benim okuduğum krom donanımın iyi koşullarda 10 yıl gibi bir ömrü vardı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#103: 26 Eylül 2017, 21:12:46
Merhaba arkadaşlar,fırdöndü bitti fotoğraflarını paylaşamıyorum hızlı resim yükleden nasıl yapıyordu unuttum bilen biri yardımcı olursa sevinirim.
Mafsal kısmı Ultra dan esinlenildi.
Çapaya takılan kısmına ,Tan Kaan Reisim linkini attığı Mantus dan esinlenildi.
Zincirin takıldığı kısımı kafama göre yaptım.
6 MM zincire göre piyasadaki mafsalların diş dibi noktası 10 mm,ben 14 mm yaptım.
hurdacıdan 35 mm yuvarlak krom 316 malzeme alındı tornada ve frezede işlendi,gerekli yerlere kaynaklar yapıldı.
Tüm maliyeti 85 tl
Bana göre,Ultra,Mantus karması bişiy oldu,piyasadaki bana göre 6 mm fırdöndülerden daha sağlam oldu,bir sürü bu konu ile ilgili videolar izledim kafada şekiller oturmaya başladıkdan sonra çizimleri yapıldı,işlendi bitti.
Neden böyle bir şey yaptığıma gelirsem,Özgür Reisimin attığı fotoğrafları görünce gözüm korktu.
piyasadan alıp takmak istemedim.
Ultra ya hayatta o parayı vermem.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 26 Eylül 2017, 21:19:44 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Bir Admiralti çapa hikayesi..
#104: 26 Eylül 2017, 21:16:18
Hızlı resim'e ekleyin, forum yazan satırı buraya kopyalayın
  • IP logged

 
Yukarı git