Aslında şu çapa sorunu üzerindeki miti kaldırmak lazım. Çapa nedir ve ne işe yararı en temelden alsak?
Mesela çapa, ilk versiyonunda olduğu gibi tekneyi su üstünde sabit kalmasını sağlayan bir ağırlık.
Tekneyi ilk aldığımda , tonoz atmak için , Orhan Barut beyin hazırladığı Tonoz ağırlığını teknenin özelliklerine göre hesaplamaya yarayan denklem üzerinde çalışmıştım . Oradan anladığım tonoz zemine hiç gömülmesine gerek kalmadan belirli bir ağırlıkta olunca tekne olduğu yerde kalıyordu.
Şu cruiser forumdaki çapalar ile ilgili konudan ilham alarak çeşmede dalyan ile ayayorgi koylarında kıçtan koltuk almış katamaranlar vardı yan yana demirde. Palet ve şnorkel ile gidip çapalarına baktım. Hiç biri kum zemine gömülü değil aksine aynen kumun üzerinde yatar durumdaydılar. Dalga ile birlikte ,zincir tekne ile çapa arasında salınım yapıyordu. Bende bir sonraki sene oralara gidip yazı geçiririm diye ümitlendiydim ama kısmet olmadı.
Neyse, Orhan beyin verdiği formül ile 160 kg beton veya 80 kilo demir benim teknenin bilmem kaç bafor havada yerinde sürüklenmeden kalmasını sağlaması gerekiyordu. Kiloda hata yapmış olabilirim , çünkü yaygın tekne formu tek gövde bendeki çift gövde olunca ben ilk başlarda hep hata yapmışım
. Neyse sonuçta x miktardaki ağırlık biz o ağırlığı kuma gömmesek bile tekneyi sağlam tutması lazım.
Çapada ise gereken şey görece hafif olan ağırlığını aşağıda bir şeylere tutunarak çapayı tonozda gereken ağırlığa ulaştırıp , ondan aldığı kuvvet ile tekneyi sabitlemek. Hal böyle olunca çapanın ağırlığı, hakikaten sadece çapanın ağırlığı olmasa gerek:
1- tekne sakin havada zemine gömülmesine gerek kalmadan su üstünde sabit kalsın.
2- kuvvetli havada teknenin sürüklenmesine engel olacak kadar , zemine gömülerek veya taşa tutunarak çekme kuvveti sağlasın. bunu sağlarkende kendisi eğilip bükülmeyecek kadar etli olsun. Sadece akıl yürütüyorum.
Yanlış, eksik var ise düzeltin veya ekleyin lütfen.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi