Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: İYONYA - destek bekliyor.

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#240: 28 Eylül 2019, 19:43:01
Türk işi işler ......

Sağolsun Necdet Ağabey eskiden beri kullandıkları bir tonozu bana vermişti. Halatı, paslanmaz fırdöndüsü, kiliti vs oturup donattık. Tekne motor sorunu da çözülünce bir iki gün içinde gidip bağlayacağız.

Düne kadar her kontrol ettiğimde şamandırası yüzen tonozuma bir tekne bağlandı. 2 gündür sahibine ulaşmaya çabalıyorum. uçan kuşa soruyorum. Nihayet bu gün tekne üzerinde çalışan insanları takip edip botla sahile yanaştıklarında yanlarına gittim. Durumu anlattım.

Adam bu tonozu 2007de kendisinin attığını, teknesinin ilerki bir tarihte halat kopartıp fırtınada karaya vurduğunu, uzun yıllar tamiri için beklediğini, şimdi de gelip kendi tonozuna bağlandığını söyledi. Telefon vasıtası ile Necdet Ağabey ile de görüştürdüm. Adamın haklı olabileceğini söyledi. İyi mi?

Bu arada orta yolu da bulmaya çabalıyoruz. Tonoz sahibi bizim donattığımız tonozu beğenmiş. Bedelini ödemek istiyor. Kendilerine de 300 kiloluk yeni bir tonoz yapmışlar. Yarın atmayı ve donatmayı planlıyorlar.

Eğer atarlar ise Kasım ayına kadar geçici olarak yeni atacakları tonoza bağlanabileceğim.

İşin özeti ancak kasıma kadar tonozum var ve gelecek yıl yeni bir yer ve donam gerekecek.

Tam Türk işi.

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#241: 29 Eylül 2019, 22:01:44
BU gün tüm işler iyi gitti  ;D ;)

Katana'nın kartel tapasını açıp suyu ve yağı boşalttık. Yeniden yağ koyduk ve..... çalıştı.
Rölanti ayarını yaptık.
Yağ boşaltım pompasını onardık ve yeni hortumunu taktık.

Hava soğutmalı motorun manifoltuna türbin tulumba ile deniz suyunu verince hem ses azaldı hem de ezgost o noktadan itibaren buz gibi soğuk. Kıçtan da patır patır gaz ve suyu atıyor.

İonia yol yapabilir.

Farş kapaklarının fazlalarını aldık.

Yarın artık sintine pompaları teke aküsü ile otonom (Karaya bağlı olmadan ) çalışacak.

Yine yarın ilk deneme seyrine çıkacağız.

Enti püften de olsa bir tonoz atıldı.

Belki. şimdi olduğu yerde ama kimseye aborda olmadan bir ay kadar kalabilecek.

Bu gün sonunda bütün yorgunluğuma rağmen yeniden  "hayat ve deniz güzel" diyebildim.

Sığacık'ta olanlar motor konusunda bir ustaya daha kavuştular diyebiliriz. Nevzat'ı tıpkı zamanında Rıza'yı önerdiğim gibi önerebilirim.


  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#242: 30 Eylül 2019, 12:07:11
Sağlıklı ve keyifli günlerde kullan.
Uzun ve zorlu bir uğraştı ve her baba yiğidin harcı olmayan bir işi başardın. :)xx
  • IP logged
DeDe

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#243: 30 Eylül 2019, 22:26:59
30 Eylül 2019 .....
İonia ilk deneme seyrini Faruk, Osman ve bendeniz ile yaptı.

Onlar ilk defa bir geleneksel bir tekneye bindiler. Bakış açıları, heyecanları, yorumları farklıydı. Ama derin bir beğeni taşıyordu. :D

Ben ise, gaz kolunun ileri hareketleri ile devir sesi dinleyip İonia'nın yol alışını, dümen dinleyişini, denize uyumunu, suyun tekne üzerindeki direncini tartmaya çabaladım.

a- Pervane öngördüğüm gibi küçük geldi. Ancak 3000+ devirde kabaca 5 ila 5.5 bahri mile ulaşabildi. 2000  devirde 3,5 mil yapıyor olmalı. Telefonumu denize vermeseydim ölçebilirdim  :'( Gelecek yıl pervane hatvesi aynı, pervane doluluk oranı aynı kalacak ama çap 24 santimden 30 belki 32 santime çıkacak) Bu pervanenin karşı rüzgar ve dalgaları yenmesi olanaksız.

b- Tekne altından su hiçbir dirençle karşılaşmadan akıp gidiyor.

c- Dümen yol alırken asla sapma yapmıyor. Hatta omuzluk dalgalarında bile. Uzun süre dümene dokunmadan tekne içinde latif sıvı tüketip, akıp giden İonia'dan denizi seyrettim.

d- Bildiğim ve hep söylendiği gibi Tırandil oynak, "gaydırıguppak"  teknedir. Sert dönüşlerde gövde kabaca 10 derece yatıyor.

e- Yol kesildiğinde ataleti en az bir gomina yol yaptırıyor.

f- Asıl hedefim açık güverte bir teknede bütün iç hacmi kullanabilmekti. İki değil 6-8 yolcu alsa bile kimse kimseye değmeyecek kadar ferah ve güvenli.

g- Patalya tam da beklediğim gibi ancak tek kişilik. Kürekle iyi yol alıyor.
10 Kg Admiralty'i peşine 10 metre zinciri ve 50 metre naylon halatı patalyaya koyup uygun mesafede  demiri funda ettim. Naylon halata uygun bir uzaklıkta yol parke taşı bağlayıp halatı batırdım.  Bunu şimdilik tonoz olarak kullanacağım. Kıçtan kara iskeleye bağlandık.

h- Tekeneye yüksek bodoslamadan giriş çıkış zor olduğu için ip merdiveni kıça bağlayacağım.

i- İlk fırsatta, belki yarın artık yelken ölçülerini alabilirim.

Ekim ortalarına kadar bir kaç kere daha seyir yapıp İonia'yı kışlık uykusuna hazırlamak üzere karaya alacağım.

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 629
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#244: 30 Eylül 2019, 22:48:49
Cem büyük iş başardın, elbette böyle bir iş senin elinden kurtulmazdı ama, gerçekten çok emek verdin.
Ellerine sağlık, ortaya endamı çok güzel bir tekne çıktı. Keyifle kullanmanı ve tadını çıkarmanı yürekten
diliyorum.  :)xx
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#245: 30 Eylül 2019, 23:27:12
İltifat ve iyi dileklerinize teşekkür ederim.

Bu menzile ulaşmamın ardında çok, pek çok dostun, arkadaşın hatta hiç tanışmadıklarımın maddi ve manevi desteği var.

İnatla, bu kadar geç bir mevsim sonunda denize inme hedefimin amacı İonia'nın aslında ne olduğunu  ve/ya ne olmadığını görmek, eksikleri saptamak ve gelecek sezona tamamlamaktı. Plansız, geleneksel bir tekne yapmak gerçek anlamda sonu belirsiz bir maceradır, kısacası "deli işi". Kâğıt üzerinde her şey yerli yerinde olabilir, bütün hesaplar yeniden, yeniden sağlaması yapılarak test edilebilir. Çalışmaların sonunda sırtınızı koltuğa, kollarınızı kolçaklara dayayıp kendinizden ve kâğıt üzerinde görünenlerden memnun olabilirsiniz.

Taa ki tekne denize ininceye kadar.

İonia'ya kadar yaptığım bütün tekneler hep planlarındaki su hatlarına oturdular. Sabit ve hareketli armaları, motorları, tankları, safra ağırlıkları, inşa yöntemleri planlarında vardı. Hemen hiç hesap hatası çıkmadı. Bir başka deyişle planlı teknelerde eğer layikıyle yapılmış ise "sürpriz" olmaz. Oysa plansız, endazesiz hatta yeterli bilgi ve donanımsız bir tekneye girişmek biraz da kumar oynamak gibi. Eksikleri tamamlamak okumak, araştırmak, danışmak, en ufak bilgi kırıntısını değerlendirmek gerektiriyor. Eski, soluk fotoğraflar, gravürler, günlüklerin okunması, kaynağından bilgi filtrelemek uzun ama çok da zevkli bir uğraş.

Bütün "kavgam" kendim ile, bütün amacım önceden saptadığım fikri hedefe ulaşmak, kendime biçtiğim misyon ise geleneksel teknelerin hayata, denizlere dönüp gelecek kuşaklara şahitlik etmeleri. 

Amaç hasıl oldu. Sonuç? Daha yapılması, tamamlanması gerekenler ve desteğe ihtiyaç var.

İsmini taşıyan İonia sarı yazından bir katre tadabilirsek ile işte o zaman "dadından yinmeyecek"



 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 30 Eylül 2019, 23:35:45 Gönderen: Cem Gür »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 283
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#246: 01 Ekim 2019, 20:21:21
Tebrik ederim. İonia'nın yolu açık, ömrü uzun olsun :)xx
  • IP logged

  • *
  • İleti: 492
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#247: 03 Ekim 2019, 00:47:05
Sevgili Cem hayırlı olsun. Azlettin ve geleneksel bir kayığı suya kavuşturduk.
İsı günlerde keyifle kullan.
  • IP logged
Saygı, Sevgi ve Selametle. Netsel Marina - Marmaris Dimple Y/Y

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#248: 03 Ekim 2019, 17:46:44
Reis, hayırlı olsun! Karinasından su, deposundan mazot, yelkeninden rüzgar, portuçlarından latif sıvı eksik olmasın.

Her zaman gülümseyerek seyir yapasın! Selametle!
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#249: 04 Ekim 2019, 00:30:41
Hepiniz, hepiniz iyi dilekleriniz için sağ olun.



Nihayet, rüzgâr altına kaçıp duran seren başıma bela olsa da gemlemeyi başarıp bugün yelken ölçülerini aldım.  ;) Yanımdaki teknelerden sessizce ne yaptığımı hiç anlamadan seyredenler, eminim kendi aralarında, benim bir elimde 2 mandar, dişlerimin arasında sereni gemlemeye çalıştığım köstek, diğer elimde metre ile hakkımda hoş şeyler düşünmemişlerdir.  ?0-?

Ana yelken ve trinket fazla dert çıkartmadılar ama flok eki konu terletti. Özellikle baston üzerinde rahatça gidip gelmesi gereken gargari halkası sınavdan geçemedi. Gelecek sezon bir çaresine bakacağım. Büyük ihtimal ile o da, bumba ve seren çatallarında donattığım delikli ahşap toplardan oluşacak. Yelken alt yakasını ve güngörmezi kolaylıkla ölçtük de iş orsa yakasına gelince "self tensioning" otonom gerilmeli donamda işler karıştı. :o Eh masa başında onu da hallettim gibi.

İonia'nın toplam yelken alanı kabaca 20m2 olacak. Ana yelken 2, trinket tek camadanlı.



Yelken alanının azlığı ve düşük arma konusunda gelebilecek soruları cevaplamaya hazırım  ;)
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#250: 04 Ekim 2019, 09:33:39
Abi  bir zamanlar bu kombinasyonu önerdiğin benim tekne komşularım var. On beş yıl kadar önce telefondan senden görüş almışlar. Randa arma yapmayı düşünüyorlarmış  bir şekilde sana ulaşmışlar. Seni henüz tanıştıramadım ama forumda çoğu kişi tanıyor. Bahsettiğim kişiler Faruk amca ve oğlu Volkan. Tekne ise Çakıl. Çakıl yaklaşık 7 metre civarı bir nordic. Fakat omurga salma randa arma bir yelkenliye dönüşmüş. Benim gördüğüm en başarılı yelkenli, her havada denize çıkabiliyorlar.Limandaki yerlerine hep yelkenle yanaşıyorlar.
Eminim İyonya 'da bu performansta olacaktır.
Uğurlar olsun, selametle.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 69
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#251: 04 Ekim 2019, 09:52:43
Ahşap tekne donanımının işlevselliğini bilmediğim için saçma bir soru olabilir, bu gargari halkasının gidip gelme hareketi yelken seyrinde ne kadar kullanılıyor.

Floğun o yakasını bağladıktan sonra sadece bastonun ucuna kadar çekip sabitleniyor mu ? Yoksa havaya göre, gidilmek istenilen açıya göre baston üzerinde konumunu değiştirerek yelken trimine etki sağlanıyor mu ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#252: 04 Ekim 2019, 10:06:52
Floğun o yakasını bağladıktan sonra sadece bastonun ucuna kadar çekip sabitleniyor mu ? Yoksa havaya göre, gidilmek istenilen açıya göre baston üzerinde konumunu değiştirerek yelken trimine etki sağlanıyor mu ?

Cem Abi daha detaylı açıklayacaktır mutlaka , ama tam da işlevi bu. Çok kullanılıyor mu derseniz , o kadar ince trim yapmaya üşenildiği için kullanılmıyor. Çünkü arkasında trinket olunca , bumba üzerinde ileri geri onla uğraşmak yerine trinketle yükseliniyor. Ama bumba uzunluğu düşünüldüğünde floğun ağırlık merkezi ciddi oranda değiştirilebiliyor.
Bir zamanlar Tayo-Mar'da biraz kurcalamıştık, iyi anlayan birileri ayar yaptığında ciddi değişiklik yaratabiliyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 69
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#253: 04 Ekim 2019, 10:59:33
Eğer sadece floğu bastonun ucuna göndermek için kullanılıyor ise bizim kullandığımız gibi bastonun ucuna sabitlenmiş ring içinden geçen halat (tack) ile bunu yapmak mümkün. Kullanımı çok kolay. asimetrik balonu yada code zeroyu bu şekilde basıyoruz.

Diğer durumda da baston üzerinde boylu boyunca çalışacak araba ile çalışabilecek bir sistem kurulabilir. Rayı ahşabın içine gizlemek, araba için daha klasik görünümlü bir donanım kullanmak mümkün de olabilir. Bunu söylediğim için klasik tekne tutkunlarından küfür yemekte olası tabi.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: İYONYA - destek bekliyor.
#254: 04 Ekim 2019, 12:57:42
Ahşap tekne donanımının işlevselliğini bilmediğim için saçma bir soru olabilir, bu gargari halkasının gidip gelme hareketi yelken seyrinde ne kadar kullanılıyor.

Floğun o yakasını bağladıktan sonra sadece bastonun ucuna kadar çekip sabitleniyor mu ? Yoksa havaya göre, gidilmek istenilen açıya göre baston üzerinde konumunu değiştirerek yelken trimine etki sağlanıyor mu ?

Derya, Ahmet'in de yazdığı gibi gargari halkasının görevi flok yelkenin karula yakasını kolayca ve güvenle tekne başında bağlayıp baston üzerinden ileri sürmek. Bu görevin yanında baston başında bulunan bir "iç makara" ile ileri doğru hareketi sağlayan halat makara altından bodoslama su hattı kenarında bulunan bir tırnağa geçirilerek boşu alındığında hem bastonun yukarı hareketini engelliyor hem de flok orsa yakasına mandar ile birlikte tansiyon sağlıyor.

Bir başka trim görevi de nispeten istikrarlı pupa seyirde bodoslamaya kadar geri çekilen basılmış flok trinket ters kontrasında yine gönderle kullanılarak "ikiz yelken" işlevi görüyor.

Bir sonraki mesajında bahsettiğin baston ucuna ring uygulanabilir ama bu kere de baston alt gergisinden feragat etmek gerekir.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

 
Yukarı git