Neredeyse 4 yıl olacak Tayo Mar 'ı satın alalı. Bir de bir yıl boyunca araştırmışlığım var. eder 5 yıl. Artık alışkanlık oldu beş yıldır malum sitenin satılık tekne ilanlarını takip ederim.
İki nedeni var bunun. Satış şekillerinden ve yazılarından , çok farklı tiplemelerle karşılaşıyorsunuz. İkincisi ise tkip ettiğim tekneler var ve fiyat artışları gerçekten ilgi çekici.
Beş yıl önce ciddi sayıda ahşap tekne vardı satılık. Şimdilerde çok az. Fiyat artışları iki klasmanda çok ilgi çekici.
Örneğin bir tekne biliyorum, takip ettiğim süreçte iki kez el değiştirdi. Tekne 50 bin TL ye satıldı, Yeni alan bir ay sonra 90 bin TL ye satışa koydu. Hala duruyor satılacak.
30 40 bin TL bandındaki tekneler, artık 80 bin TL den aşağı değil. Akıl dışı, yahu teknen iki yıl daha eskidi. Artık ekonomik ömrünü doldurmuş , sen fiyatı iki katına çıkarmışsın. Hay maşallah.
Bir de ilan yenileyenler var. Teknenin 3 yıl önceki ilan fotoğrafları yazıları dahi aynı. Fiyat ta uçuk.. Dayanamadım teknesini neden satmadığını bir müşteri gözü ile anlatan bir mail attım. Hiç bir şey değişmedi. İlan durup duruyor.
Yine geçenlerde 98 model diye sunulan bir tekne 77 model çıktıydı. Sahibi de duyunca şaşırdı. Ekonomik ömrünü tamamlamış bu tekne için istenen bedel 80 Bin TL idi. Ben 30 bin Tl önerdim. Anlaşamadık:)
Bir de şu yapılan masraflar, ödenen kiralar da dahil ediliyor ya fiyatlara. Adam tekneyi almış. iki yıl marina parası ödemiş, bir yıl karaya almış filan falan. Bir bakıyorsunuz b bedeller de teknelerin satış fiyatına eklenmiş. Teknenin fiyatı çıkmış 3 katına. el insaf.
Piyasa fiyatlarını şişiren ise , markalı sıfır tekne fiyatları. Bunlarn ikinci elleri neredeyse sıfır fiatı ile aynı. Hatta geçenini dahi gördüm.
Çünkü sıfır marka tekneler hep problem çıkarıyormuş. Bu arkadaş, kullana kullana tekne artık problem çıkarmaz hale gelmiş. O yüzden pahalıymış sıfırından.
Yeni hobim artık bu. Bu tür ilanları aayıp, pazarlık ediyorum. sorular soruyorum. eh , piştik ya biraz, çok can alıcı sorular soruyorum.
Mesela 78 model bir yelkenli ilanı arıyorum. en son vanalar ne zaman değişmiş diye soruyorum mesela. Ya da iki yıllık bir tekne arıyorum. O fiyatını biliyorum ya. Direk soruyorum yahu bunun sıfırı şu para diye..
Geçen sene Ahmet 'in teknesini alırken , başkaca bir tekneye daha bakmıştık. Sahibi ile gitmeden ben telefon ile görüşüp , randevu almıştım.
Konuşma sırasında , teknenin sahibi , marinanın hatası yüzünden bir de tüm karinayı siyaha boyadıklarını anlatıyordu. Karaya aldıklarında marinanın basınçlı alt yıkama suyu yüzünden , teknenin bütün altındaki boya da gidivermiş..
Yeniden boyamak zorunda kalmışlar.
Ahmet , ısrarla bu tekneyi de görmek istedi. Ben içine bile girmedim. Can hocamın yüzünü görmeliydiniz. en komiği Ahmet idi ama. Satıcı bizim bir şekilde alıcı olduğumuzu anladı, anlatıyor da anlatıyor. Bu satıcı da ilginç bir örnekti.
BU kadar tekne konusunda hiçbirşey bilmediği halde susmadan konuşan bir tek bu arkadaşı gördüm ben. Ahmet kibarlığından dinliyor ya adamı. Dinledikçe sartıcı gaza geldi.Hepten konuşmaya başladı. Zor kurtuldu bu Can hoca ile Ahmet adamın elinden.
Teknelerin fiyatlamasını bence en iyi Charter firmaları yapıyor. Her yıl fiyatından %10 düşüp, beşinci yıl tekneyi filodan çıkarıyorlar.
Bir de komisyoncular girdi devreye. Bunların yazı yazış sitilinden , eski emlakçı tayfası olduğu belli. Ya da benzer kafadalar.
Bilmem ne Marin güvencesi ile .. diye tabirler türedi. Sonunda hep marin var bir kere. Aynı emlak işinde olduğu gibi. Kendineemlakçı demeyen , bunun yerine gayrimenkul danışmanı, broker gibi sıfatlar koyan emlaçıların çoğu ne broker ne de gayrimenkul danışmanı çünkü.
Hani şu mahalle arasında yap sat yapan müteahhitler gibi.. "son iki daire , Bilmem ne inşaat güvencesiyle " yazar ya. O son iki daire hiç bitmez
Bu da öyle Öpücük marin güvencesi ile.. Nedir senin güvencen.. İlanda bir bilgi var mı yok.. Bunlaı da arıyorum. Soruyorum ne güvence veriyorsunuz diye.
Ozmoz yok dediniz diyelim. İki yı içinde ozmoz çıkarsa bedelini siz ödeyecekmisiniz? bunu satış sözleşmesine yazabilirmiyiz.?
Yok yazamayız.. E o zaman nedir senin verdiğin güvence?
cevap yok. Yazmış ilana öyle işte.. Öpücük Marin. güvenceyi de verdik.. Sonunda marin de var. Tamamdır.. Budur.
Ahmet 'e tekne ararken iki önemli kriterimiz vardı.
Birincisi "arıza " mal sahibi olacak. Yani teknesine bakan , ilgilenen , kullanan sahip olmalı. Bence en tehlikelisi yatmış, kullanılmayan tekneyi almak.
Teknenizi satarken dikkat edin.. Her an karşınıza çıkabilirim.