Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#60: 15 Aralık 2020, 23:36:01
Öncelikle Ahmet haklı. Çok değerli bilgiler. Öyle kolay kolay bulunası cinsten değil. En azından benim için.

Bence burada önemli bir detay gözden kaçıyor gibime geliyor. Şöyle ki tüm bunlar çok kısa bir zaman aralığında oluyor. Yani en azından bende öyle oluyor diyelim. Burak tüm bunları anlatırken  teknede bir biri ile son derece uyumlu bir ekip olduğunu düşünüp anlatıyor. Bence bu önemli bir detay.

Hadi ana yelken arabası ser dümenin ulaşabildiği yerde diyelim. Kim gidip kaningamı  ya da pupa palangasını ayarlayacak?

Ancak ıskotayı boşlamak yapılacak son iştir yorumuna kesinlikle katılıyorum. Iskotayı boşlamadan önce dümencinin yapabileceği kimi manevralar olduğunu da düşünüyorum. Bir de hep ana yelken ile ilgili konuşuyoruz ancak bu trimleri yaparken cenova ve flok ile ilgili de yapmamız gerekenler olmalı. Burak kafalar iyica karışmasın diye yazmamış olabilir:)

Yani işin içine cenova timleri de eklenirse muhtemel o zaman flok arabası ile barber hauler kullanımı da girecek ki Kaningam, pupa palangası , ana yelken arabasına bunlar ilave olacaklar. Akşam akşam beynimizi biraz daha mı yakasak ne yapsak Burak ?  :)

Verdiğin bilgiler için teşekkürler.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#61: 15 Aralık 2020, 23:42:36
Benim çok bi yelken tecrübem yok, her zaman maaile tecrübesiz müşteri gezdirdiğimiz ve göcek koylarında dolandığımız için pek yelken yapamıyoruz. Transferlerde de en kestirme rotadan %85-90 motorla gidiyoruz zaten.
Kendi teknem olunca daha iyi tecrübe edeceğim umarım.

Modern geniş kıçlı gezi teknelerinin iyi tarafı çift dümen palası sayesinde tekne 45 derece yatsa bile broş olmuyor, kontrolü kaybetmiyorsun.
Kötü tarafı ise (charter tekneleri özelinde söylüyorum) hepsi sarma ana yelken, ne kanigam var, ne yelken arabası, çoğunda mandar direk dibinde. Yelkenler folloş olmuş, yırtılana kadar değiştirilmiyor.

Hiçbir tekne kendi teknen gibi güven vermiyor sanırım.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#62: 16 Aralık 2020, 00:38:53
" Benim çok bi yelken tecrübem yok "    :)

Rahmetli Erbakan 'ın meşhur sözü gibi neydi o ? " Hadi oradan.. Hadi oradan.. "  ;D
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#63: 16 Aralık 2020, 01:22:27
2 kişi bir yelkenli teknede bence olması gereken maksimum sayı . İyi bir dümenci bu sonradan öğrenilsede iyi olmak başka bir yetenek bende o yetenek yok işi bilen ama yeteneksiz birisi olarak iğnecik seyrinde bizim yarış teknesinde en sevdiğimiz seyir bana dümen vermezler. Orsada ben almam benden iyi birisi varsa ellemem fakat ne zaman geniş apaz bir rota vardır Burak dümeni sen al derler nedeni o kadar çok hata yaparımki tekne uçar bu hatalar düzeltme hatalarıdır kötü dümencinin en hızlı gidilebilen dümeni tuttuğu seyirdir geniş apaz ve apaz

İyi bir dümenci ile  her trimi çok kolay yaparsınız  yeterki üşenmeyin. Dümenci ile konuşmadan yapamayacağınız tek trim anayelken trimidir size dümen açısını  o söyler .

Benim kendimi güvende hissettiğim şey tekne değil birlikte yelken yaptığım kişiye göre değişir.Özgür kadar farklı yüzlerce kişiyle yelken yapmadım denize çıkmadım kimseye ders vermedim hocalık yapmadım çünkü hoca değilim bir şeyi çok iyi bilmek kişiyi hoca yapmaz .Çok farklı kişilerle denize çıkmanın verdiği tecrübe çok değerli benim gözümde . Nedenlerinden birisi derler ya bir zincir en zayıf halkası kadar güçlüdür denizdede bu böyle tecrübesiz bir ekiple sizde tecrübesizsiniz Özgür’ün söylediğinden benim anladığım ve bildiğim bu.

Cenova Genoa flok staysail trinket her neyse konusu daha basit mandar gerginliği ve arabaların yeri burda önemli olan  çok özel anlatılacak ne olabilir diye düşünüyorum . Barber hauler her teknede olmaz gerekte yok gezi teknesine cenova için Sıkı orsa hariç çok kasılı kullanmayın bırakın yelken nefes alsın ana yelkende aynı. Optimum trim en iyi trimdir. Trimi dümenci korur yanlışmı trim yaptınız dümeni hafif bırakın tekne trimize göre rota arar bulur onu koruyun yeter rotanızla uyuşuyorsa.Aklıma gelirse fark yaratacak bir şey yazarım .Geldi bir tane cenova yerine flok kullanın.daha öğreticidir daha hızlıdır daha iyi orsaya girer tramolası trimi daha kolaydır şeklini daha Uzun süre korur tek dezavantajı hafif havada ve  pupada cenova gibi performans vermez fiyatıda uygundur.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#64: 16 Aralık 2020, 12:38:46
Dümenciyle konuşmak daha doğrusu dümencinin sizinle konuşması en idaeli tabii ki... Ben genelde tek tabanca geziğim için solo seyirlerde otopilot kullanırken yaptığım uygulamalardan biri şöyleydi: Dümen simidinin üzerine palanın tam ortada olduğu konumu göstermesi için bir işaret koymuştum. Rotayı verip ondan sonra yelkene trime geçtiğimde yaptığım trimin weather-lee helm üzerine etkisini göz ile bu işarete bakarak takip ediyordum. Bir göz yelkende, bir göz dümen üzerindeki işarette gibi... Çok güzel bir göstergesi oluyordu trim rüzgar üstüne mi basıyor rüzgar altına mı ona göre ayar yapabiliyorsunuz...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 5810
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#65: 16 Aralık 2020, 16:28:30

 Trimi dümenci korur yanlışmı trim yaptınız dümeni hafif bırakın tekne trimize göre rota arar bulur onu koruyun yeter rotanızla uyuşuyorsa.


Bunu ilk kez gördüğümde çok şaşırmıştım.Bizim teknelerde bu en önemli özellik. Bidarka ile yeni aldığımız zamanlarda Mustafa abi ile birlikte denize açıldık. Rüzgar çok az , biz adalara doğru gitmek istiyoruz. Öyle yapıyorum böyle yapıyorum olmuyor. Mustafa abi havuzlukta hiç karışmadan oturuyor. Ben se onu çek bunu bırak , yok tüy uçtu, yok kuş kaçtı uğraşıp duruyorum. ama buna rağmen tekne istediğim gibi gitmiyor.
Mustafa abi her zamanki babacan tavrıyla , kurcalayıp durma , dümeni ortaya getir bırak , sonrada yelkenleri ayarla gel yanıma otur bekleyelim bakalım ne olacak dedi.
Bende pes ettim , dümeni ortaladım, gittim yelkenleri orsa tahmin ettiğim bir pozisyona getirip bıraktım. Gelip havuzluğa Mustafa abinin yanına oturdum. Sonrasında birlikte tekneyi ve ekrandan tekne hızını izliyoruz. Tekne önce durduğu yerde azıcık döndü , sonra yelkenler kendini bir toparladı ve yavaş yavaş hızlanmaya başladı. sonra ekranda hız 1,8 den başlayıp 4,5 a kadar yükseldi ve dümen suyu sesi gelmeye başladı. Ben tabiki şaşırdım. Uzunca bir süre dümene dokunmadık ve tekne kendi gitmek istediği yere doğru ortalama 5 knot hızla gitmeye devam etti. Tabi bu modern teknelerde oluyor mu bilmem , sanırım olmuyordur, yada çok iyi trim gerektirebilir.  Velhasıl böyle bir şey olduğunu öğrendim , sonrasında yelken daha da keyif vermeye başladı elbette.
Şimdilerde bu özelliği benle seyire çıkan misafirlerime ve arkadaşlarıma da gösteriyorum. Bazen ileri seviye deneyimli dostlar katılıyorlar bize, birlikte hayranlıkla izliyoruz.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#66: 16 Aralık 2020, 22:15:20
Geniş kıçlı, düz karinalı teknelerde bu dümen bırakma keyfi çok uzun (>1dk) sürmüyor, bir yerden sonra kaçıyor.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#67: 16 Aralık 2020, 22:44:51
Geniş kıçlı, düz karinalı teknelerde bu dümen bırakma keyfi çok uzun (>1dk) sürmüyor, bir yerden sonra kaçıyor.

öZgür (mobil)



Kesinlikle öyle hele deniz dalgalıysa her teknede öyle hatta.Doğru yelken trimi dümeni rahatlatan otopilot kullanılıyorsa zorlanmamasına kaçırmamasına yardımcı olan teknenin dengesine hızına etki eden bir şey. Rüzgar dümenlerinin ise çalışabilmesi için bir zorunluluk bu doğru ayarlar .Aşırı weather helm  rotasının korumak isteyen bir teknede dümen palasının 10 dereceden fazla düzeltme açısı nedeniyle  hız kaybı ve rüzgar arttıkça tekne kontrolünün kolayca kaybolması ile sonuçlanıyor.

Pupa geniş apaz seyrindede aşırı lee helm aynı etkileri yapıyor otopilotların aşırı düzelme hareketi ile dalgalarda inerken aykırılamayı karşılamaya çalışmaya yetişememesi ve sonunda pes etmesi ile sonuçlanıyor . Dalgalı bir Denizde yada darbeli rüzgarlarda dümeni hangi teknede kitlerseniz kitleyin tüm ayarlarınız doğru olsa bile düzeltme yapmadan dümdüz gidebilen bir tekneyi ben henüz görmedim . Fin salmalı yada torpil salmalı tekneler zaten bunu yapamaz hatta omurga salmalı tekneler bile  böyle havalarda  rotasını koruyamaz düzeltme yapmadan  .

Rüzgar dümenleri çok iyi birer yelken hocasıdır diye yazmıştım Triminiz yanlışsa sizi ayarladığınız rotaya götürmezler .Mecburen weather helmi yada lee helmi azaltmak için doğru ayarları bulmanız gerekir.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#68: 16 Aralık 2020, 23:17:08
Balanced helm hiç konuşmamışız bu konuda .Hafif hava ve dalgasız denizde bu ayarı isteriz . Max hız için .Çoğu teknede dümeni tam ortada kitlerseniz >1 dakika rotasını koruyabilir bazı tekneler daha uzun süre. Rüzgar değişimi olmayan (Wind shift) bir hava bulmak bizim denizlerimizde imkansıza yakın ticaret rüzgarları falan bulursanız sabit 10 knot esen tekneniz omurga salma ise dalgada yoksa rotanızı uzun sayılabilecek bir süre korursunuz düzeltme yapmadan
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#69: 17 Aralık 2020, 00:12:32
Geniş kıçlılarda da dümeni bırak(a)masan da şöyle rüzgar üstüne güzelce yaslanıp iki parmakla tekneyi yumuşacık idare etmenin keyfi priceless! :D


öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

M
  • *
  • İleti: 6
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#70: 17 Aralık 2020, 10:51:18
Geniş kıçlılarda da dümeni bırak(a)masan da şöyle rüzgar üstüne güzelce yaslanıp iki parmakla tekneyi yumuşacık idare etmenin keyfi priceless! :D


öZgür (mobil)
Cumhur Gokova hocanin soyle bi metaforu vardi cok gulerim. " kalem gibi tekne kalem gibi kadina benzer hep ilgi ister hep gozunun icine bakicaksin kumandayi hic birakamzsin hep heyecanlidir. genis popolu tekneler genis popolu hanimlara benzerler   agirdir ve hantandirlar biraksandan da bi yere gitmez "

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#71: 17 Aralık 2020, 13:34:52
Cumhur hocayı ilk gördüğümde soracağım insanların fiziksel özellikleriyle alay eden ve cinsiyetçi bu sözü gerçekten kullanıyormusun diye ? Doğruda değil  komikte değil. Siz öğrencisimisiniz isminizi hatırlar eğer öyleyseniz. Ben böyle bir şey söyleyeceğine ihtimal vermem Cumhur hocanın  eminmisiniz ?
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Aralık 2020, 13:52:16 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1466
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#72: 17 Aralık 2020, 14:34:57
Konu gereksiz kayacak ama madem mevzu açıldı, bi parantez fikrimi ekleyeyim;

Tüm denizcilik camiasında erkek egemen zamanlardan kalan gemilerin, fırtınaların kadınlarla benzetilmesi bence de çok itici ve dışlayıcı. Artık terk edilmeli.

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 5810
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#73: 17 Aralık 2020, 21:20:05
Geniş kıçlılarda da dümeni bırak(a)masan da şöyle rüzgar üstüne güzelce yaslanıp iki parmakla tekneyi yumuşacık idare etmenin keyfi priceless! :D


öZgür (mobil)
Cumhur Gokova hocanin soyle bi metaforu vardi cok gulerim. " kalem gibi tekne kalem gibi kadina benzer hep ilgi ister hep gozunun icine bakicaksin kumandayi hic birakamzsin hep heyecanlidir. genis popolu tekneler genis popolu hanimlara benzerler   agirdir ve hantandirlar biraksandan da bi yere gitmez "

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Murat Reis , profilinize resim ekleyip , birde tanıtım yazınızı düzenlerseniz memnun oluruz. Burası diğer mecralardan biraz farklıdır, küçük bir grup olduğumuz için neredeyse hepimiz tanışıyoruz, sık sık biraraya geliyoruz. Size daha samimi cevaplar vermemizi istiyorsanız lütfen bunu dikkate almalısınız.  Selametle.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 5810
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Mr. Lee Helm and Mr. Weather Helm brothers
#74: 17 Aralık 2020, 21:24:31
Konu gereksiz kayacak ama madem mevzu açıldı, bi parantez fikrimi ekleyeyim;

Tüm denizcilik camiasında erkek egemen zamanlardan kalan gemilerin, fırtınaların kadınlarla benzetilmesi bence de çok itici ve dışlayıcı. Artık terk edilmeli.

öZgür (mobil)

İngilizlerin  uydurmaları, bence de terk edilmeli.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git