Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#75: 11 Mayıs 2020, 11:40:42

Bilmeniz ve odaklanmanız gereken sadece 6-8-10 knot rüzgar aralığındaki hızlara Ulaşıp ulaşamadığınızdır 14 knot rüzgardan sonra tüm tekneler yelkeni eski olsada trimi bozuk olsada altı kalınlaştırılmış yada kirli olsada gövde hızına çıkar .tek istisnası orsa seyirdir şekli bozulmuş bir yelken sizi istediğiniz orsa açısına  sokamaz .

Ne öğrendik aslında teknelerimizde her havada yelken yapmak istiyorsak yelkenlerimiz hafif havaya uygun olmalıdır hafif olmalıdır tekne altı yüzey düzgünlüğü bu düşük rüzgarlarda fark yaratır.

umarım anlatabilmişimdir anladığını yazdığın açıklamaları bir daha yazmadım.


Soru: (Yarışçı değilsek) Hafif havaya uygun yelkenin sert havada dezavantajı nedir? 
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#76: 11 Mayıs 2020, 12:34:07
Bıktırmıyoruz umarım.
Benden de bir soru. Paylaştığın diagramdaki kırmızı ve mavi renklerin farkı ne? Spinnaker mı?
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#77: 11 Mayıs 2020, 13:06:47
Madem istek yapıyoruz, ben de dragon için bir grafik rica edeyim. :-[
Skorçer alınmasın ama sorduğumda ''grafiğim olsa ne olur olmasa ne olur dede, beni de kullanamayacaksan hepten kapat bu defteri''dedi.
Dragon projesi yazlığa gittikten ve yelkenci komşum ile konuştuktan sonra nihai karar verilecek. ;)
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#78: 11 Mayıs 2020, 13:31:02

Bilmeniz ve odaklanmanız gereken sadece 6-8-10 knot rüzgar aralığındaki hızlara Ulaşıp ulaşamadığınızdır 14 knot rüzgardan sonra tüm tekneler yelkeni eski olsada trimi bozuk olsada altı kalınlaştırılmış yada kirli olsada gövde hızına çıkar .tek istisnası orsa seyirdir şekli bozulmuş bir yelken sizi istediğiniz orsa açısına  sokamaz .

Ne öğrendik aslında teknelerimizde her havada yelken yapmak istiyorsak yelkenlerimiz hafif havaya uygun olmalıdır hafif olmalıdır tekne altı yüzey düzgünlüğü bu düşük rüzgarlarda fark yaratır.

umarım anlatabilmişimdir anladığını yazdığın açıklamaları bir daha yazmadım.


Soru: (Yarışçı değilsek) Hafif havaya uygun yelkenin sert havada dezavantajı nedir? 

Cevap  (yelken yapmak için yarışçı olup olmamanın bir farkı yoktur ) . Hafif hava yelkeni hafif 4-6-8 knot rüzgarlarda da yelken yapabilmenizi bir yerden bir yere gidecebilecek hıza ulaşmanızı  sağlar.   Genelde ruzgar ust limiti 15 knot dir  Dezavantajı :Sert havadan kasıt polar diagrama göre konuşuyorsak 20 knot ise Hafif hava yada mevcut orta hava yelkenlerinizi tam arma kullanırsanız malzeme ömrü azalır dacron esneyen bir Kumaştır 1 camadan yerine 2 camadan vurur yelkenlerinizi korursunuz .Hızınızda Abartı bir değişiklik olmaz . Aksine konforlu seyir yaparsınız .

Hafif hava yelkenlerinin Diğer bir dezavantaji limitleri dışında yanlış kullanımda çok çabuk şekli bozulur torlanır.

Yelken ve denizcilikteki kural hava durumunu çıkmadan önce bilmemiz gerekir ona göre Hepimiz tedbir alıyoruz 25 knot rüzgarda yarışlar iptal edilir bu havada yelken yapacaksak Genelde Blue water cruiser tekneler yapar. Zaten hangi yelkeni taşıyacağınızı ve kullanacağımızı biliyor olmamız ve yelkenlerimizi değiştirmeye üşenmememiz  gerekir .

Sorudan kasıt yarışçı değiliz bir sürü yelkenmi taşıyacağız ise  Dediğim gibi  yelken yaptığınız coğrafyaya göre malzeme kullanırsınız 2 takım yada 3 farklı ön yelkeninizin olması yelken yapmayı ne kadar istediğinizle alakaladır . 

Hafif hava yada orta hava yelkenlerinden birini tercih etmemiz gerekse , Soru .Hafif havadamı motor çalıştırmak istersiniz  sert havadami yada hangisini yapiyoruz ? . Bunun cevabı seçimimiz konusunda bize yol gösterir.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Mayıs 2020, 13:37:37 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#79: 11 Mayıs 2020, 13:42:56
Bıktırmıyoruz umarım.
Benden de bir soru. Paylaştığın diagramdaki kırmızı ve mavi renklerin farkı ne? Spinnaker mı?

Birinci paylaştığım resimde renkler rüzgar şiddetini 4 ten 20 ye 90 dereceden sonraki hızlar asimetrik ile olan hızlardır.
İkinci paylaştığım grafikte ise mavi anayelken cenoa  kırmızı anayelken asimetrik hızlarınız.
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#80: 11 Mayıs 2020, 13:45:23
Madem istek yapıyoruz, ben de dragon için bir grafik rica edeyim. :-[
Skorçer alınmasın ama sorduğumda ''grafiğim olsa ne olur olmasa ne olur dede, beni de kullanamayacaksan hepten kapat bu defteri''dedi.
Dragon projesi yazlığa gittikten ve yelkenci komşum ile konuştuktan sonra nihai karar verilecek. ;)

Dragonun polar diagramı yada speed guide'ı bende yok ORC de yarışan bir teknede yok.Dragon one design bir tekne kendi aralarında yarışırlar . Size gönderdiğim kitapçıkta Dragonun bütün arma dahil Yelken trimleri var hangi halat ne işe yarar hepsi yazıyor Dragon zor ve yavaş bir teknedir Bir okadarda güzel estetiktir .Kitapçığı okuyun Lütfen.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Mayıs 2020, 13:51:18 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#81: 11 Mayıs 2020, 14:36:50

Hafif hava yada orta hava yelkenlerinden birini tercih etmemiz gerekse , Soru .Hafif havadamı motor çalıştırmak istersiniz  sert havadami yada hangisini yapiyoruz ? . Bunun cevabı seçimimiz konusunda bize yol gösterir.

Bu çok güzel bir soru, sanırım ben hafif hava da yelken yapmayı seviyormuşum.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#82: 11 Mayıs 2020, 15:11:22

Hafif hava yada orta hava yelkenlerinden birini tercih etmemiz gerekse , Soru .Hafif havadamı motor çalıştırmak istersiniz  sert havadami yada hangisini yapiyoruz ? . Bunun cevabı seçimimiz konusunda bize yol gösterir.




Bu çok güzel bir soru, sanırım ben hafif hava da yelken yapmayı seviyormuşum.


Tekneler farklı farklı Heavy cruiser ,Cruiser ,Cruiser racer . Mevcut yelkenlerinizle 4-6-8 knot rüzgarda speed guide hızlarına ulaşabiliyorsanız sorun yok ulaşamıyorsanız hafif hava yelkeni düşünebilirsiniz.

Bu açıklamayı size yapmamam lazım çok gereksiz ama Net anlaşılsın diye tekrarlıyorum. Şu motor konusuna alınanlar oluyor anlamak mümkün değil . Bu bir tercih motorla gitmek istersek motorla gideriz ayıp değil günah değil .

Söylemek istediğim şey Hafif havada yelkenle gidemediğimiz için motor çalıştırmak zorunda kalıyorsak  ve bunu istemiyorsak.. Tavsiyeler öneriler bunun çözümü için .

Bende dahil canım yelken yapmak istemezse tabiki motorla gidiyorum.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Mayıs 2020, 15:20:42 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#83: 11 Mayıs 2020, 15:56:06
Bu konuda Polar diagram,Speed guide ne işimize yarayacak nasıl kullanacağız bize faydalarını da açıklamış olduk.

Yarışmayanlar için kullanımı teknemizi tanımak neler yapabileceğini limitlerini bilmek Bu verileri kullanarak trim hatalarımızı yada ayarlarla oynayarak değişimleri  bulmaya çalışmak Kısaca ölçmek . Motorlarda yakıt tüketiminin beklenmedik artışı motorda bir arıza işaretidir. Yelkendede istediğimiz hedef hızlara ulaşamamak Bize arızaları nerde olduğunu bulmamıza araştırmamıza eksiklerimizi düzeltmemize yardımcı olur kısacası bizi tecrübelendiririr geliştirir daha iyi Yelkenci yapar .

Yarış daha farklıdır geçilirsiniz kazanamazsınız bilirsinizki bir sorun var neyi yanlış yapıyorum diye sorgularsınız . Tekneyi yelkenleri kusursuz hale getirip hala kazanamıyorsanız Yarış taktikleri eksiğiniz olduğunu anlarsınız onlarıda tamamladınız sular seller gibi herşeyi biliyorsunuz. Bu seferde teknenizin avantajlarını limitlerini zorlamak Bilmek zorundasınız bu limitleri speed diagram ile görür yarışta rotanızı ona göre belirler kazanma şansınızı arttırabilirsiniz.Rakip gördüğünüz teknelerin verilerini inceleyip orsa yada pupada avantajlarını yada dezavantajlarını onu geçebilmek için nerde performans göstermeli nerde dikkat etmeniz gerektiğini belirler ona göre bir taktik Rota geliştirirsiniz Yada seçersiniz.

Yarışmak en hızlı olmak  demek değildir farklı parametreler taktikler ekip çalışması En az hata yapmak üzerine kurulu dünyanın en sofistike sporudur.

Kısaca bunları öğrenmek yelken yapan herkesi geliştirir zorlar daha iyi birer yelkenci olmamızı sağlar .

Yarış start hattından bir hedefe o hedeften diğer bir hedefe en kısa yoldan en hızlı gidebilmektir Polar diagramdaki Beat ve reach VMG hızlarına  teknenizi getirebiliyorsanız hedef hızınıza ulaştıysanız Hata yapmadıyssanız o yarışı kazanmışsınızdır demektir Benim yarıştığım teknede hedef hızımız 5 knottır bu hız bizim  teknemizin  ortalama hızı olarak koruyabilirsek sonuçlara bakmadan o yarışı kazandığımızı sonuçlar açıklanmadan  önce biliriz .

Sevgiler.



  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Mayıs 2020, 16:15:29 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#84: 11 Mayıs 2020, 16:17:00
Madem istek yapıyoruz, ben de dragon için bir grafik rica edeyim. :-[
Skorçer alınmasın ama sorduğumda ''grafiğim olsa ne olur olmasa ne olur dede, beni de kullanamayacaksan hepten kapat bu defteri''dedi.
Dragon projesi yazlığa gittikten ve yelkenci komşum ile konuştuktan sonra nihai karar verilecek. ;)

Dragonun polar diagramı yada speed guide'ı bende yok ORC de yarışan bir teknede yok.Dragon one design bir tekne kendi aralarında yarışırlar . Size gönderdiğim kitapçıkta Dragonun bütün arma dahil Yelken trimleri var hangi halat ne işe yarar hepsi yazıyor Dragon zor ve yavaş bir teknedir Bir okadarda güzel estetiktir .Kitapçığı okuyun Lütfen.

Kitapçık için bekliyorum henüz gelmedi.
Okuyacağımdan hiç şüphen olmasın.
Dragonum olmasa bile senden hediye bir kitapcığım olacak.
Teşekkürler ;)
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#85: 11 Mayıs 2020, 16:25:43
Madem istek yapıyoruz, ben de dragon için bir grafik rica edeyim. :-[
Skorçer alınmasın ama sorduğumda ''grafiğim olsa ne olur olmasa ne olur dede, beni de kullanamayacaksan hepten kapat bu defteri''dedi.
Dragon projesi yazlığa gittikten ve yelkenci komşum ile konuştuktan sonra nihai karar verilecek. ;)

Dragonun polar diagramı yada speed guide'ı bende yok ORC de yarışan bir teknede yok.Dragon one design bir tekne kendi aralarında yarışırlar . Size gönderdiğim kitapçıkta Dragonun bütün arma dahil Yelken trimleri var hangi halat ne işe yarar hepsi yazıyor Dragon zor ve yavaş bir teknedir Bir okadarda güzel estetiktir .Kitapçığı okuyun Lütfen.

Kitapçık için bekliyorum henüz gelmedi.
Okuyacağımdan hiç şüphen olmasın.
Dragonum olmasa bile senden hediye bir kitapcığım olacak.
Teşekkürler ;)

PDF olarak whatsapp tan yollamıştım tekrar yollayabilirim gelmediyse.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#86: 11 Mayıs 2020, 22:14:02
Polar diagram ve speed guide farkını bilmiyordum. 50 ve 56. İletiler epey ufkumuzu açtı.
Burak Reis ve Doğan Hocamıza çok teşekkür ederiz. Öğrenmeye devam.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#87: 12 Mayıs 2020, 08:13:15
Yelkenlerin durumu için  sormuştum.  Hayli yeterli bir yanıt oldu.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 291
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#88: 12 Mayıs 2020, 10:52:08
Yelkenli teknelerin rüzgar ile seyretmeleri kadar güzel birşey olamaz.
Sanırım buradaki hiç kimse buna itiraz etmiyordur, çok istisnai bir durum yoksa...
Yelken ile performans ise başlı başına bir konudur.
Burak'a şahsen ben teşekkür ediyorum.
Bilmek kadar paylaşmak da önemli bir meziyettir.

Ancak yarışçılık ile ilgili müsaade ederseniz bir hatırlatma yapmak istiyorum.
One design tekne yarışları veya olimpik sınıflar hariç yelken yarışları, hele de bizim ülkemizde "sonucu" belli olmayan yarışlardır...
Sonucu rüzgar, tekne dizayneri, ekip veya dümenci çok ender olarak belirler...

Yat yarışları, denizde değil, masada kazanılır...
Biz yine de keyifle, hiç birşeyi umursamadan püfür püfür yelken yapacağımız, engin maviyi seyredeceğimiz günlerin düşleyelim
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#89: 12 Mayıs 2020, 12:40:57
Yelkenlerin durumu için  sormuştum.  Hayli yeterli bir yanıt oldu.

Bülentçim ekstra detay göz çıkarmaz diyerekten yazdıydım  😀 Yeterli bulmana sevindim
  • IP logged

 
Yukarı git