Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#45: 10 Mayıs 2020, 14:46:32
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#46: 10 Mayıs 2020, 14:47:06
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#47: 10 Mayıs 2020, 14:47:43
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#48: 10 Mayıs 2020, 14:48:11
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#49: 10 Mayıs 2020, 14:48:45
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#50: 10 Mayıs 2020, 14:54:35
Tamamdır!

Bir diğer sorum, siz bu değerleri çıkarttığınız programa teknenin hangi verilerini input olarak giriyorsunuz onun da tam listesini söyleyebilirseniz oradan biraz daha dallandırabilirim ben de sorularımı.

Aerodynamic veriler sizin teknenizin yelken alanını gösteren tablodaki ölçümler.








Hydrodynamic verileride aslında size bir kısmını vermiş oldum wet surface area gibi  neleri  ölçüyoruz ve formullerinide verebilirim. Bunlar kitabi bilgiler kitabında yazıyor buraya eklememimi istiyorsunuz eklerm.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2020, 14:58:23 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#51: 10 Mayıs 2020, 15:06:31
Polar diagram nasil cikartilir konusuna dogru evriliyor konu Bu bir meslek burda bizim bundan sağlayacağımız faydayı konuşursak daha verimli olacak yazdıklarımız . Hiç kimse Teknesinin  polar diagramını kendi çıkartmaz .Tekrar söylüyorum bunu yapmak istiyorsanız işin içine birde stabilite testi sokmalısınız.Yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir .



  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2020, 15:13:44 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1541
  • Bilen bilir
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#52: 10 Mayıs 2020, 15:10:45
Bu teknik konusunu nasıl sulandırayım dedim aklıma 2. yarışım geldi. ;D
Gerçi  diyagram ile alakası yok gibi görünse de aslında var. Şöyle ki yarışan tekneler bire bir aynı olsa da yıl farkları var aralarında. Bu da diyagramları olsa bile reytinglerini farklı kılıyor. Buraya kadar yazılanları doğru yorumlamış mıyım Burak'cığım. ;)
Teknelerden biri çok meşhur.Hemen hepiniz tanıyorsunuz.Hadi yaa demeyin.Belki kitaplığınızda duruyordur bile. Hani şu boyu küçük, ama halatına sarılınca sünmeyen cins halatları olan tekne. Eveeet ya işte o Çeto biraderimin Tivity adlı teknesi ve ben o tekne ile yarışma şerefine eriştim.
Neyse lafı fazla sündürmeden asıl yarışa geçelim. İzmir körfezinde yapılan bir yarışta biz de yani dedeniz ve dergilerde yarışan abilerinin yarış esnasındaki hırslanmalarını tiye alan yazarımız. Okumayanlar derginin eski sayılarını bulup okusun.Reklam olmasın diye adını vermeyeyim.
Ama vereyim ya çünkü Naviga eşim Ayşe'nin  rahmetli köpeğimiz Miço  için yazdığı yazıyı yayınlamıştı diye anımsıyorum.
Her neyse gelelim yarışa hava güzel nereden nasıl esiyor onu Burak yazsın.Bana göre İzmir körfezinde yine meşhur eşek imbatı esiyormuş dur. Rakibimiz ise alınışı ile ilgili dedikoduların ge ko  ayyuka çıktığı bir diğer Feridun Şaşal yapımı tiny 17.  Benim grekoromen 2. liğimde olduğu gibi 3. rakip yok.
Teknede ben olunca kaptanımız başkaca mürettebat gerekmez deyip açılıyoruz. Donatan aynı zamanda kaptanımız ve tüm yelkenlerin kumanda ve kontrollerini yaptığı gibi arada bana abi oraya oturma şuraya otur gibi emirlerde yağdırıyor. Zaten sonradan öğrendiğime göre yarış formunda adımın karşısında SAFRA yazıyor. Biz de amatör denizci belgesi dışında 3.8 rota bir gezi sınıfı yelkenliden başka  bir şey yok o zamanlar. Yarış falan fazla tecrübe yok ve safralık iyi bir şey diye söylendi,her kese anlatılıyoruz .Yani ne bilir ki durumundayız. O zamandan beri sermayemiz gülüp geçmek he demek.
Yene sündürdük o sünmeyen halatları pardon. Yarış başladı  biz açık ara deyemeyeceğim ama yalanı sevmem bayağı önde gidiyoruz da gidiyoruz da nereye kadar abi. Misafir safra olsak da  biraz cesaretle rüzgarda kaybolmayacak bir sesle ''ben de biraz yekeyi tutabiiiii'' dememle beraber zaten yarışın o yorucu temposu icinde bitap düşmüş dümenci kendisinden asla beklemediğim bir şekilde kükredi. ''ne diyorsun sen şimdi yarıştayıııızzzz''.
Küççüldüm, ezildim ufacık oldum ama bu arada da aklımdan ''küçül ama sakın ağırlığından bir şeyler kaybetme''diye geçiriyorum. Sonuçta ben bir safrayım ama görevimi sonuna kadar yapmalıyım. Kitaplara girer komiklikler yaparım ,reytingi yükseltir eğlendiririm insanları, falan filan. ;D

Bu yazı gördüğünüz gibi rating ile kesin ilgili.
Literatür bile olabilir bu konuda aratırken ne yazarsanız yazın hayat literatüründe çıkar karşınıza.
Yani sakın ola buradan silinmeye. Hatta bir kopyasını alın yanınıza, arada okuyun dede gibi sonradan yazar olmayasınız.  ;D
  • IP logged
DeDe

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#53: 10 Mayıs 2020, 15:40:28
ORC bu konuda çok açık bir kuruluş tüm ölçüm ve bilgileri açıkça paylaşıyor sitelerinden çok detaylı bilgi alıp akademik bir çalışma yapabilirsiniz Vpp programınıda ordan tedarik edebilirsiniz hatta tekne design etmek için Rhino adlı bir yazılımlarıda var .

Burda anlatmak istediğim bu verileri okumayı biliyormuyuz bize ne fayda sağlar bizi nasıl geliştirir Ve nasıl daha iyi  yelken yapmamıza yardımcı olur.

Bu konuya ilgi duyanların Manfred Curry okumalarını tavsiye ermek isterim . Şimdi  diyeceksinizki ne yaptın Burak sene 1925 hala mı bu adamın yazdıkları geçerli hemde hepsi 18 yaşında yazıdığı kitabın aslında yazım tarihi 1917 .

İnanılmaz bir kitaptır polar incelemeleri hava tüneleri testleri Şu anda ulaştığımız Yelken teknolojisinde Manfred Curry imzası vardır  Dahada ilginç bir şey bu kitap 4 dile çevrilmiştir o yıllarda biriside Türkçedir bende 1935 baskısı var.

Okumanızı tavsiye ederim.





  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2020, 15:54:33 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 938
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#54: 10 Mayıs 2020, 15:49:25
Konu çok arşivlik bir konu oluyor bence. Çok teşekkürler Burak Reis katkılarınız için...

Polar diagram nasil cikartilir konusuna dogru evriliyor konu Bu bir meslek burda bizim bundan sağlayacağımız faydayı konuşursak daha verimli olacak yazdıklarımız . Hiç kimse Teknesinin  polar diagramını kendi çıkartmaz .Tekrar söylüyorum bunu yapmak istiyorsanız işin içine birde stabilite testi sokmalısınız.Yapılması gerekenler aşağıdaki gibidir .





Burada verdiğiniz şema çok güzel. Benim yaptığım üst tarafları es geçip terazinin doğrudan kefelerine atlayıp rüzgar için basit bir model, su sürtünmesi için de basit bir modelden başlamaktı. Metodoloji olarak gayet doğrulayıcı yani...

Diğer fotoğrafların hepsi açılmadı açıldıkça inceliyorum yavaş yavaş...

Bu arada terazi gibi göstermesinin sebebi işte o yazdığımız kuvvetlerin dengelenmesi meselesi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2020, 15:51:37 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 938
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#55: 10 Mayıs 2020, 16:16:53
Tamamdır!

Bir diğer sorum, siz bu değerleri çıkarttığınız programa teknenin hangi verilerini input olarak giriyorsunuz onun da tam listesini söyleyebilirseniz oradan biraz daha dallandırabilirim ben de sorularımı.

Aerodynamic veriler sizin teknenizin yelken alanını gösteren tablodaki ölçümler.



Hydrodynamic verileride aslında size bir kısmını vermiş oldum wet surface area gibi  neleri  ölçüyoruz ve formullerinide verebilirim. Bunlar kitabi bilgiler kitabında yazıyor buraya eklememimi istiyorsunuz eklerm.

Evet! Bu görselin açılması bayağı sürdü, çok yavaş açıldığı için merakla esas su altında ne verileri giriliyor diye baktım ama göstermedi.  :) Sadece yelken içinmiş. Su altını da merak ettim doğrusu. Aynı şekilde su altı inputunu da atabilirseniz çok sevinirim...
Mesela ben orada sadece önden kesit almıştım hızın karesi ile orantılı olan terimi varsayarak. Ama salma tipi filan illa ki giriyordur işin içine.
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#56: 10 Mayıs 2020, 17:22:50
Hydrodynamic veriler.



1. VISCOUS RESISTANCE

DFRICTION =RVC +RVA

1.1 CANOE BODY 



1.1.2 APPENDAGES ( salma ve pala) NEWTON Impact burada yetersiz Reynolds numbers devrede.





2 PROPELLER



2.1 SHAFT



2.1.2 STRUT DRIVE ( pervane tipi)



3. RESIDUARY RESISTANCE

DRESIDUARY = Rr canoe + Rr appendages



4. DRAG DUE TO HEEL

Sürtünmenin yeni bir formülasyonu, aynı parametreler (Islak Alan, BT R ve LV R) kullanılarak viskoz ve artık direnç bileşenlerinin hesaplanmasına dayanan, ancak tekne ile hesaplanan yeni hidro modeline dahil edilir.

5. INDUCED DRAG





6. IMMERSED TRANSOM



7. RAIL-UNDER DRAG

8. ADDED RESISTANCE IN WAVES

9. CONSTRUCTION MATERIAL LENGTH FACTOR

Kolay gelsin.














  • IP logged

  • *
  • İleti: 938
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#57: 10 Mayıs 2020, 17:29:09
Harika! Çok teşekkürler...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki
Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#58: 10 Mayıs 2020, 18:50:10
Merhaba,


Öncelikle başta Doğan Reis ve Burak Reis olmak üzere emeği, katkısı olan tüm reislere çok çok teşekkürler. Müthiş keyifli bir konu ama anlamak için oldukça uzun bir zamana ve dikkatli çalışmaya gereksinim duyacağım. Laf aramızda belki de hiçbir zaman anlayamayacağım.
 
Öncelikle tablolardaki kısaltmaların ne anlama geldiğini bularak başlasam sanırım daha iyi olacak. Hele bir “Gybe Angel” ne anlama geliyor onu bir anlayayım.


Aşağıdaki tabloda sanırım BTV kolonu teknenin hızına karşılık geliyor ama açılımını anlayamadım. Boat True Velocity olabilir mi? Kafama takılan ikinci konu ise her bir rüzgar seviyesi tablosu için bir satır bold yapılmış. Örneğin 6kts için 1420 ve BTV 4,85 kts. Tablonun üst kısmında daha büyük değerler varken bu satırın bold yapılması ne anlama geliyor anlamadım? Sanki VMG kolonuna göre dizmiş ve en yüksek VMG değerini bold yapmış? Bu arada yanlış bilmiyorsam VMG - Velocity Made Good yani gerçek rüzgarın geliş açısına göre yapılan hız anlamına geliyor değil mi?
Jen SO 50DS için polar diagram (şimdi artık onun speed guide olduğunu öğrendim, teşekkürler Burak) bulmuştum. Mutlu mesut ortalarda dolanıyordum ve şimdi Burak gelip her şeyi değiştirdi.  Polar diagramı nasıl veya nereden bulabilirim şimdi o derde düştük.


 %130'luk cenoa ve asimetrik ile düşük rüzgarlarda ne kadar hız farkı oluşuyor görmek ilginç olurdu. Ayrıca mevcut donanıma göre belirli şartlar altında diagramın gösterdiği hıza ulaşamıyorsan daha öğreneceğin bir şeyler var demek. Bunu bilmek de çok iyi olurdu.


Burak'cım çok şey mi istedim?


Selamlar, sevgiler...



  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: POLAR GRAFİĞİ "İSPATLAMAK"
#59: 10 Mayıs 2020, 19:26:35
Melih anladıkların doğru BTV hedefe değil gittiğin yöne doğru hızın  .Teknenizin speed guide 'ı VPP tarafından  teorik olarak belirlenmiş hızdır teknenin üstündeki ekip ağırlığının kaydırılması bike bu hızlarda artış yada düşüş gösterir daha önce bahsettiğim bu tablodan Baımsız bir de teknemizin bu hızları geçebildiği rakamlarla speed target oluşturmamız gerekiyor .Orsa ve pupada önemli olan bu açılardaki hızlarımız .

Dikkatinizden kaçmaması gereken nokta şudur TWA 60,70,75,80,90 ,110,120,135,150,165,180  açıların ara basamaklarıdır +- 2 dereceler farkli sonuclar verir .

Bilmeniz ve odaklanmanız gereken sadece 6-8-10 knot rüzgar aralığındaki hızlara Ulaşıp ulaşamadığınızdır 14 knot rüzgardan sonra tüm tekneler yelkeni eski olsada trimi bozuk olsada altı kalınlaştırılmış yada kirli olsada gövde hızına çıkar .tek istisnası orsa seyirdir şekli bozulmuş bir yelken sizi istediğiniz orsa açısına  sokamaz .

Ne öğrendik aslında teknelerimizde her havada yelken yapmak istiyorsak yelkenlerimiz hafif havaya uygun olmalıdır hafif olmalıdır tekne altı yüzey düzgünlüğü bu düşük rüzgarlarda fark yaratır.

umarım anlatabilmişimdir anladığını yazdığın açıklamaları bir daha yazmadım.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 10 Mayıs 2020, 19:29:43 Gönderen: Burak Doneray »

 
Yukarı git