Madem öyle bir de zahiri rüzgar konusuna girelim, hepten kafalar karışsın.
Şöyle ki , dar apaz gidiyoruz, rüzgar sert , tekne hızlanıyor, Hızlandıkça zahiri rüzgar pruva hattına doğru kayıyor.
Yani gerçek rüzgar ile yaptığı açı artıyor.. Tekne aslında dar apaz gidecek iken orsa gidiyormuş gibi davranıyor.
Ne olacak şimdi. ?
Bu arada Aali nin yorumu arada kaynadı. Özellikle torbalanmış yelken, hepimizin gözden kaçırdığı bir konu.
Özgür , alıntıladığın linkte , önce "head sail " diyor
Bu camadan işi çok su kaldıracak. en iyisi ben öğrendiğimi yazayım. Hatırlıyorum da İstanbul Yelken Akademisinde bir avusturalyalı eğitmen vardı. İleri yelken kursunu bu arkadaş veriyordu. Tekne almadan önce eşim de tüm kurslara gitmemi şart koştuğundan bu kurs da gitmiştim.
9 metrelik bir ege yat ile özellikle denk getirilmiş bir lodos havada , hoca bizi moda koyuna camadan eğitimine çıkardı. 3 öğrenciydik. Moda koyunda lodos estiğinde dalga boyunu bilenler bilir.
ana yelkene 9 defa camadan vurup, çözdük. Bir arkadaşımızı fena deniz tuttu pert oldu. Gitti puruvaya oturdu. Hoca dümen tutmaya başladı. Hava manyak esiyor. Biz de bu havada camadan vuruyoruz. Hoca çözdürüp, yeniden vurduruyor. Kustum kusacağım. İlk defa bu kadar deniz tuttu. Sonrasında hatırlıyorum da " bu gün bu işten soğumadım ya , daha da soğumam " demiştim.
Her seferinde aynı manevraları yaptık. Önce cenovayı küçült. , rüzgar üstüne dön, ana yelkene camadan vur , yola devam, tekrar rüzgar üstüne dön, camadanı çöz, yeniden vur. tekrar benzer bir manevra yap.
Özgür'ün tek halatlık camadan düzeneği , yol yaparken de camadan vurmaya imkan veriyor. Ana yelkeni boşla, bumbayı aç, üzerindeki yükü boşalt, camadn vur bir yöntem.
ancak bence bizler için en doğrusu,
Cenovayı sar,rüzgar üstüne dön, (cenova sarılı olunca daha kolay dönülüyor, bakınız Mustafa abinin yazısı), ana yelkene camadan vur, yürü, orsa çekişine göre yavaş yavaş cenovayı aç. Bence en kolayı bu.
Esas dert zahiri rüzgar , o ne olacak ? Nasıl trim vereceğiz , hızlandıkça ?