Yelkenli tekne yelken ile gider.
Cenova bir yarış yelkenidir. Kullanmak için ekip gerekir. - Saçma: furlingle de, furlingsiz de tek başına kullanılır.
Furling sistemleri yerine yer çekimi ile aşağı düşen yelken en güvenlisidir. - Saçma; raya sıkışan yelken hikayesi hiç azımsanmayacak kadardır.
sadece ana yelken ile seyir , sadece cenova ile seyirden çok daha güvenlidir.
Ana yelken tekneyi rüzgar üstüne döndürür. - Doğru: adı üstünde “ana” yelken
Cenova tekneyi rüzgar altına döndürür. Bu yüzden sadece cenova açarsanız motor çalıştırmanız gerekir. Saçma - Her iki yelken birbirini dengeler. Bir eksikse, dümenle desteklemek gerekir. Her ikisi dengeli ve iyi trimli ise tekne dümeni ellemeden dümdüz gider.
ana yelkeni kontrol etmek cenovayı kontrol etmekten daha kolaydır. Iskotayı boşlamanız yeter. - doğru; çünkü adı gibi “ana” yelken
Yelken yaparken yelkeni görmek şarttır. - eee? Önünü de görmen şarttır. Bunu eksik yazmışsın.
Çok bayılan tekne az yürür. - Doğru ama ne alaka
Tekneniz eviniz değildir. Teknede ıslanmaktan rahatsız oluyorsanız denizde ne işim var diye sorunuz. - Sana ne? Teknemi nasıl kullanndığıma ne karışıyorsun?
Denizin kuralları olur. Onları kendinize göre değiştiremezsiniz. Siz denize uyarsanız ve uyumlu olursanız dayak yemezsiniz. - Nasıl yani? Mesela kurallara uyarsam, Knidos’u her havada rahat döner miyim? Vize mi veriyorlar
Tek başına kullanılacak olan tekne boyu 28 feet tir. Bu boydan büyük her tekne için ikinci kişi gerekir. Teknenizde ne varsa elektrikli dahi olsa bu böyledir. - “Bu böyledir” demek dünyada kimsenin haddi değildir. Herkesin, tecrübesi, fiziksel becerisi ve teknenin özelliklerine göre değişir.
Elbette 28 feet üzeri tekneyi de tek başına kullanırsınız. Ancak iki kişi kadar güvenli olmaz. - Bir üst satırda olmaz dedin. Bu satırda ne değişti? Hangi tecrübeye, deneyime, kitaba, araştırmaya göre? Bu yargı nereden geliyor?
Bak cevaplarım yukarıda. Ve ısrar ediyorum, argümanlarının çoğu saçmalık; ifade şekli itici.
Zaten daha başlıktaki “!” işareti ile başlıyor sivrilik.
Bunları geç gördüm biraz. İlk maddeden gidelim.
Cenova (genoa ) ilk kez 1930 lu yıllarda ,belkide daha eskidir, Tayfun Timuçin 'in kitabında var america's Cup ta kullanılmış. Temelde bir flok. ancak Açıldığında neredeyse ana yelkenin bir miktarını da örttüğünden ve bu yelken sayesinde ekip yarış kazandığından bu yelkenin adına cenova denmiş.
Cenova, ana yelkenile birlikte dikkate alındığında ciddi bir performans sağlamakta. Bakınız Murat Erciyes 'in muhteşem çevirisi konu başlığı slot effect bölümüne.
Cenovanın yarışçılar tarafından tercihinin nedeni öncelikle performans elbette ama bir diğer özelliği ise çok büyük bir yelken alanını çok daha az donanım ile kullanabiliyor olmak. Cenova , performans sağladığı gibi zaman da kazandırıyor yani.
Şimdi bu yelkeni üreticiler çok sevdiler. Büyük ve performanslı olduğundan hem imalatı daha ucuz ! (alın size bir bilgi daha . yelken büyüdükçe maliyeti düşüyor ) Hem de daha büyük gövdeli tekneler yapmak mümkün bu sayede.
Hazır cenova bu kadar büyümüşken, havuzlukta sıkıntı veren ana yelken bumbasını da kısaltma imkanı doğdu.
Aslında bu tasarımın bir avantajı var. Bildiğiniz Cat aramaya döndürdüler iş neredeyse.
Şimdi bu kadar büyük bir cenova ile 10 knot havada müthiş keyifli seyir yaparsınız. Rüzgar artarsa kapatıp , motor açarsınız biter gider. 15 knot havada ise işler değişir. Cenovayı küçültme ihtiyacı doğar.
Bu kadar büyük cenovayı küçültmek için mecbur rüzgar üstüne dönülür. Ancak büyük cenova öyle bir yapraklamaya başlar ki çoğu yelken ve furling arızaları tam da bu sırada verilir. Yapraklamayı minimuma indirmek için birilerinin iskotaları germesi gerekir. Kimse yoksa ve furlinginiz de bu yapraklama yüzünden sıkıntı yaratırsa başınıza büyük dert alırsınız.
açın bakın " zor anlar " bölümlerini. Çoğu bu tür sıkıntılardan oluşur. Bir diğeri de demir tarama maceralarıdır.
Üstelik cenovayı küçültmek bir işe yaramaz. Çünkü rüzgar etki merkezi siz yelkeni küçülttükçe öne kayar. Yelkenin üzerindeki kuvvet azalır ancak moment kolu uzadığından , teknenin üzerindeki dönme kuvveti artar. Daha dümen dinlemez olur.
Oysa cenova yerine ana yelkeni açarsanız , bir kere böyle şiddetli bir yapaklama yaşamazsınız. Sadece ana yelken ıskotasını gevşeterek, teknenizi bayıltmadan çok keyifli yelken yaparsınız. Eğer çok rüzgar üstüne kaçıyorsa bir miktar cenova açarsınız. Küçük cenovayı kapatmak daha kolaydır . Rüzgar üstüne dönmeden de kapatmak mümkün olur bu sefer.
ayrıca ana yelken sizi rüzgar üstüne döndürme eğliminde olacağından bu iyi bir şeydir. Teknenin sert bir rüzgarda bayılması , rüzgar üstüne dönmek ile önlenir. Rüzgar üsütne dönen tekne doğrulur, yelkende artık güç kalmaz ve siz hangi önlemi almak isterseniz alabilirisiniz.
Yazdıklarımı " saçmalık " olarak tanımlamdan önce denemenizi öneririm. sonra karar verirsiniz "saçmalık " mı değil mi. ?
Gelelim ana yelken furling sistemlerine. Bunları son zamanlarda hayli geliştirdiler. artık eskisi gibi sorun yaşanmıyor ve birde sanırım artık insanlar kullanmayı da öğrendi. İyi tarafları " loose foot " olmaları. Yani alt yaka bumbaya sabit değil. Böyle olunca fazla rüzgarı kaçırmak mümkün.
Sarma ana yelkenin bir diğer faydası, en azından furling olması sayesinde insanlar cenova yerine bu yelkeni de kullanır oldular. Sorun psikolojik aslında . İnsan beyni , koskoca yelkenin nasıl olup, o küçük direğe girdiğini algılayamıyor bence. Bir de sıkışır korkusu ile sarma ana yelken açmak yerine yine cenova tercih ediliyor.
Ana yelken ray içinde hareket ettiğinde de sıkışması mümkün. Zaten ve aslında ben raya da karşıyım ya.
Neyse.
Ancak rayın sarma yelkene göre avantajları var. sıkışsa bile yer çekimi sizinle beraber. Vücut ağırlığınız , yelkenin ağırlığı , her şey yelkenin aşağı düşmeye zorluyor. sarma yelkende ise sıkışırsa yandı gülüm keten helva.
Bu işin kuralı basitlik. Ne kadar basit ise kullandığınız sistem , o kadar az sorun yaşarsınız. Bunu da dener görür " saçmalık " olup olmadığına karar verirsiniz.
Şimdilik bu kadar. Devam ederiz daha "saçmalamaya "