Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tekne yaptırmak gerçekten de o kadar zor mu ?

  • *
  • İleti: 629
Evet, Çiğdem Tepecik onların yaptığı Folkeboat'i almışti ve memnundu diye biliyorum. Ben sadece fotoğraflarını görebilmiştim. Namuslu üretilmiş bir tekne izlenimi bırakmıştı bende
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ersin,
düşüncen teoride çok güzel. Yani bir yer kiralayıp , bir ustayla anlaşmak...Ustelik piyasada yaprak kıpırdamıyor, yeri ucuz tutmak da muhtemelen son derece olasıdır şu an. Ustelik senin emlak piyasası tecrüben de oluştu.

Ama sana lazim o iyi ustayı nereden bulacaksin ?
Mesela bana bul desen, bunca senedir oralarda dolanıp durmama rağmen ; ustalığı iyi olup, kendine ait çalışan bir atölyesi olmayan sadece bir kişı tanıyorum. Ben o adama gözum kapalı 30 metre bir tekne projesi bile verirdim...Lakin sorun şu ; onu ödeyemezdim ! Kimseye eyvallahı olmayan ve tuzu kuru bir adam. Yaptığı işin kalitesini bilip, ona göre de fiyat veren birisi. Altındaki arabanın da, ıçtiği sigaranın da fiyatı benim kullandıklarımdan yüksek ?

Ben son tekneyi yaparken sorun yapımcılarin benim maddi kaynak yaratma yeteneğimden çok daha hızlı çalışmalarıydı. Yani tekneyi onların hızında bitirme imkanım yoktu. Gittim, karşılarina oturdum , onlar da o kadar emek verdikleri bir teknenin asla kapınin önüne, sokağa veya bir yerde bir alana atılmasına razı değıllerdi. Oturduk emsal dükkanların kiralarina baktık, benim teknenin atölyenin dörtte birini işgal ettiğini hesapladık, aylık bir kirada anlaştık...Teknenin donatma işini benim finansı sağlama hızima göre yavaşlattık. Ben iki ayağım bir pabuca girmiş gibi hissetmedim. Onlar da ( o ara daha pek yelkenli tekne imalati yoktu o sitede ) kendi ellerinden çıkmış bir tekneyi gelen müşteriye teşhir etme şansı buldular, malum win-win durumu yani...
Bu yola da gidebilirsin. Mesele teknenin yapım fiyatini doğru ve iyi tespit edebilmekte.
 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629


O yüzden yeni merakım, teknenin neresinde hangi ahşap kullanılır. ? Jashua Solocum un kitabını okuduğumdan beri dikkatimi çekmeye başladı bu .

Salma Omurga salma olacak tamam da nasıl bir omurga salma olacak. ? sonuçta maden fiyatları belli. Pik döküm mü olacak, ? yoksa , kalın bir saç içerisinde , beton ve bilya dökenler de var.. Hareketli salam seçenekleri ayrıca incelenecek.. Çok iş var yani..

Ve bilmediğim çok konu.. Sorun yok.. keyif peşindeyiz nasılsa. Çalışmaya devam..

Bir meraklı bu soruları sorup : sorun yok, keyif peşindeyiz, çalışmaya devam...diyorsa o kişi teknesini yapar. Bilmedikleri nedeniyle endişelenip korkmayacağı, araştırıp bulacağı, buldukça keyifleneceği ve hevesle yeni konulara saldıracağı bellidir . İlmek ilmek sorunları çözer.
Ersinde bir de bonuslar var : Deniz ve tekne birikimi var, mühendis, iş adamı ve rahat ilişki kurabilen bir adam.
Helvayı yapar isterse...
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Vay.. Ben forumlarda pek iyi şeyler duymaya alışık değilim pek.. Utandım şimdi..

ama şu iş adamı kısmına takıldım.. Benim gözümde iş adamı dedin mi, Hulusi Kentmen (rahmetli ) gibi fabrikatör filan canlanır.

Bizim durumumuz ve gerçek hikayesi ;

2B arazi işi gündemde o sıralar. amacım Beykoz taraflarında 4-5 dönüm yer alabilirsem , belli sayıda çelik villa yapmak gibi bir niyetim var.

Ev yapmayı biliyoruz ama ev satmayı bilmiyoruz. O dönem oturduğum sitede bir emlakçı vardı. Ortağından ayrılmış, durumu da sıkışık. Ortak ofis açmayı teklif etim. Daha doğrusu ben ofisi açacağım o çalışacak.. İyi de bir emlakçıydı. Ofisi kurdum, çalışmaya başladık.

Müşteri geliyor , daire gezdirilecek, ben de takılıyorum peşlerine.  İş hayatında emlakçı demek üç kağıtçının kibar söylemi gibi birşey. (yaşadım gördüm hak ediyorlar da ) en eğitimsiz, ama en çakal adamların yaptığı bir iş bu memlekette.

Sadece İstanbul da 60 binin üzerinde kayıt dışı çalışan emlakçı var öyle düşünün. Başlarda çok zor oldu. Ama hani meşhur söz var ya , dayanamayıp bir kısmını yazacağım.. O..  nun ilk günü zor dur diye..

Sonra işin eğlenceli olduğunu keşfettim. Bir sürü değişik insan, karı koca..bekar , boşanmış , öğrenci.. Sadece emlak işlerinden dolayı tanıştığım tuhaf insanların ve öğrendiklerimden bir gün kitap yazabilirim.  :)

Konuya döneceğim ancak ilginç bir hikayem var onu da araya sıkıştırıvereyim. Hikaye içinde hikaye..

Bir gün genç yakışıklı bir adam ve iki genç güzel kadın ofise geldiler. Teras dubleks daire kiralamak istiyorlar. Adam ve kadınlardan biri nişanlı. Diğeri kadının ablası imiş. Kıyafetler çok gösterişli , makyajlar biraz abartılı.. Olabilir , hemen şüpheci yaklaşmamak lazım.

Bu arada bir siteye hırsız , emlakçı sayesinde girer. Önce gelip ev bakıyoruz diye bütün siteyi yada binayı  gezerler. Hırsız olan ama emlakçı görünen bile vardır belki.. Yani emlakçılık yapıyorsanız şüpheci olmak şart.

Neyse , daireye çıktık. Daireyi çok beğendi hepsi. YNiye diye sorduğumda çok odası var dediler. Neyse yine de ön yargılı değiliz.

Bu arada site dışındaki yan bina süekli dizi çekimleri için kiralanır. Hebetli bir bina , Kocaman, şık bir kapısı da var. Bazen Valilik, bazen, banka şubesi , bazen de Emniyet Genel Müdürlüğü tabelası asıp, çekim yaparlar.

Bir gün önceden çekim yapılmış, ve Emniyet Genel Müdürlüğü tabelası kalmış . Zaten arka cephe olduğundan bir sonraki çekim diye kaldırmamışlar anlaşılan.

Genç kadınlardan biri , camdan bakarken bu tabelayı gördü..

-aaaa Burada emniyet müdürlüğü varmış..
-ben burada bir emniyet müdürlüğü varmıydı hatırlamıyorum.?? (diğerlerini biliyor demek :))

Diğer genç kadın ve adama seslenerek..

- Yürüyün kızlar , burası olmaz.. İçim karardı birden..

dediler ve gittiler.. :)

Neyse , anlatmak istediğim bu değildi.. Şimdi emlakçılar kendi konumlarını bildiklerinden ve hak ettiklerinden kendilerine yeni yeni ünvanlar bulurlar. CEO diyenini bile gördüm.

Ofisi kurduk, kart basılacak.. Bizim emlakçı geldi bir gün böbürlenen böbürlene..

-abi bak kartlara nasıl olmuş..?
-güzel olmuş ta , ismin altına broker yazıyor ?
-evet abi, havalı olsun diye broker yazdırdım..
-Sen broker ne demek biliyormusun ?
-???
-At bunları olmamış..
-Git emlakçı yazdır..emlakçı değilmisin sen ?
-Abi Gayrimenkul danışmanı yazdırayım bari..
-Kardeşim sen yaptığın işten utanıyormusun..?
-olur m abi .. namusumuzla para kazanıyoruz..
-iyi . Git emlakçı yazdır o zaman.

Böye kendine makamlar üreten kişiler gördüm mü biraz güler , temkinli yaklaşırım hep.. Ne iş yapıyorsun dediğimde "iş adamıyım " diyeni de gördüm çünkü..

Bir gün babama sormuştum.. Baba biz ne iş yapıyoruz..?

"biz taciriz evladım " demişti..

Taciriz efendim.. bu aralar biraz deniz , biraz rüzgar, var elimizde.. Bekleriz , buradayız..








  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573


Ersin, sadece 35 feet'i tutturmuşsun. Dogru ; doğru boy o...Geri kalan tüm seçimlerin yanliş. Ha bi de tatta tekne üzerinde seninle uzlaşıyoruz. Bak, tekne dediğin bu olmalı ( yarın sabahtan itibaren fikrim değişebilir, herhangi bir bağlayıcı vaatte bulunmuyorum  :o )

Şimdi ben bu tekneye bakıp duruyorum. Baktıkça ve Aali'nin yorumları düşündükçe daha bir anlamlı gelmeye başladı bu tekne. O arka bölüm gerçekten çok işlevsel. Yine de gözüme hoş gelmedi ama bu bana başkaca bir fikir verdi.

Daha doğrusu yola çıktığım felsefeyi değiştirdi. Ne istediğimi daha da anlamama yardımcı oldu.

Bir kere ben iflah olmaz bir klasik tekneci değilim. Ahşap tekneyi seviyorum çünkü ahşap, tekne yapımı için bana göre en ideal malzeme.  Omurga salma , yeke dümen, yawl arma bunları istememin temel edeni hep işlevsellik ile ilgili. İngiliz iş teknelerinide hoşuma giden , basit ,ucuz ve kolay çözümler içeriyor olmaları.

Aali'nin koyduğu bu tekne resmi , bende şunu çağrıştırdı. Tekne de böyle bir alana ihtiyaç var , büyük ya da küçük fark etmez.

Yeri geldiğinde güneş panellerini, koyacağınız, yeri geldiğinde dingiyi çekebileceğiniz bir alan. Sonuçta güneş paneli artık teknelerin yelken kadar vazgeçilmezi olduğuna göre..

Aslında böyle geniş alanları barındırabilecek en iyi çözüm katamaran. Ancak katamaranı da ben sevmiyorum..

BU durumda başı kıçı bir tekneye elveda demek gerekiyor. Her durumda bir ayna kıç tasarım üzerinde çalışmak gerekecek.

Evet , çalışmaya devam.. 


  • IP logged
« Son Düzenleme: 16 Ocak 2017, 08:53:12 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 1049
Bu tekne her ne kadar güzel gözükse de, güzel değil orantısız: dümenin yeri, en-boy oranı, bu orana göre kaportanın yeri...
Ayrıca bu darlıkta ve bu kadar öne alınmış kaportada, iç hacim olması gerekenin çok altında. Evet, sen fazla konfor aramıyorsun ama bu emin ol, kullandıkça değişecek.
"Her tekne sahibi 1 metre fazlasını ister" lafı, boş değil.

Örnek, bu teknenin kıçındaki alana koyacağın minderleri, ya da portatif güneş panellerini kaldırdığında nereye koyacaksın?
Buraya koymayı düşündüğün botu kışın nereye kaldıracaksın?
Usturmaçaların, balık takımların, tamir takımlarını vb nereye koyacaksın?

Bunlar için hep iç mekana ihtiyacın var.

Bana göre, benim 40 ft ile yeni bir 45 ft arasındaki en önemli fark, başta, kamara ile demirlik arasında bir depo barındırması.

Gideceğin yol gönlüne göre olsun. Bu yolda yaşanmışlıkları, tecrübeleri, tüm dünyada hazır yapım teknelerin, özel yapım teknelere oranının, varlıklı ülkelerde bile niye bu kadar düşük olduğunu göz ardı etme derim.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 3573

Buna ne dersiniz.. ? herkese yer var.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Abiler yelkene yeni bismillah demis bir insan olarak soyleyebilecegim fazla bisey yok. Kulturum de yeni yeni gelisiyor. Ama bir eski sever olarak Ahsap tekneler bende afrodizyak etkisi yaratiyor. Bu ilandaki tekne de cok hosuma gidiyor uzun suredir takip ediyorum.
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-yelkenli-portofino-yatcilik-2005-cobana-boat-33-day-sailer-tc-bayrak-303123155/detay
Arkada genisce bir alan yeke dumen kapalı tuvalet ve 33 feet bir tek arma kısmını tam olarak karşılamıyor. O da % kaç'a tekabül eder?  %100'ü aramamak lazım diyecekken bu şiir aklıma geldi. (Biraz modifiye ettim  0/_/)

Yüzde ısrar etme, doksan da olur.
Tekne dediğinde noksan da olur.
İlla bu da olsun deme .
Hatasız arayan ondan da olur.


  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
"CAZİPGÜL"
Hakkında fikir beyan edecek arkadaşlar var ...
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Bence de.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Şimdi efendim, Hazır Cem Gür ve Aali beyi burada yakalmışken,  Benim merak ettiğim başkaca bir konu var.. Bu çeneli tekneler.. Doğru mu tarif ettim bilmiyorum ama  karinası V şeklinde olan teknelerden bahsediyoruz.

Özellikle  Atkin 'in planlarında çok var. İmalat avantajı mı yoksa başkaca bir nedeni mi var ?

Birde incelediğim projelerde ilginç salma yapıları da gördüm. Omurga salma ama omurga salmanın altında hareket eden bir hareketli salma da var. Bu konuda bilgisi olan..

Madem araştırıyoruz detaylı araştıralım.. Tamam , ahşap seviyoruz.. Ama kabuğu saçtan imal etsek nasıl olur.. ? Sakıncaları neler, faydaları neler.. ?

Zor iş..

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Tek tek gidelim isterseniz. Ersin'in mesajında birden çok konu var.

Karina yapıları olarak tekneleri 2 ana aileye ayırıyoruz.
a- Formlu tekneler. Gövdeleri yuvarlak veya yuvarlağa yakın olanlar.
b- Çeneli tekneler.

V karinalı tekneler evet genel olarak çeneli teknelerdir. Ama teknelerde ille de tek bir çene olacak diye de şart yok. Birden çok çene olabilir.


Doğal olarak çeneli teknelerin borda kaplama işlemi formlu olanlara göre daha pratik daha kolay. Yani imalat avantajı. Performansta bir fark var mı? Bence yok.
 
Aşağıdaki resim formlu bir tekne


Bu da aynı teknenin çeneli hali


Basit bir kural var


Aslı klasik olup yapım kolaylığı ön plana alınarak tasarlanan en iyi örneklerden biri Sam Devli'in
Means Of Grace'tir. Teknenin esin kaynağı ünlü BCC.
Linki burada https://devlinboat.com/2016/03/means-of-grace/ Tasarım amacı ve diğer bilgileri okuyabilirsiniz.





Her ne kadar yelken planı markoni arma ise de makul bir bedele Sam Devlin randaya ve/ya randa yawla tadil edebilir.
Roberto Borros'un da "multichine" tasarım serisi çok başarılı tekneler. Ömer Kırcal'ın Evrensel'i gibi.

Omurga safranın içinden ayrıca çıkan oynar salmalara gelince. Genel olarak "shoal draft" dediğimiz su kesimi özellikle derin tasarlanmayan teknelerde boyuna yol tutuculuğu ve tekne ağırlık merkezini aşağı almak için uygulanan sistemdir. Teknenin tasarımında sığ sulara girmesi amaçlandığı kadar yüksek denizlerde stabilitesini arttırmak amacı ile uygulanıyor.

Ahşap mı sac mı sorusu da bu dünyada en çok sorulan ve tartışılan konulardan biri :)
Doğduğu tasarımı ahşap olup sac da inşa edilen tekneler var. Örneğin John Hanna'nın Tahiti Ketch.
Bildiğim kadarı ile internette yıllar önce yapılıp hâlâ satılmaya çalışılan bir kabuk dönüp dolaşıyor.
"Steel Tahiti Ketch--Bare Hull . Weston Farmer's updated steel version of John Hanna's famous Tahiti Ketch. 32' on deck, 37' LOA, 10' 2" beam, 4'4' draft. "

http://www.sailboatlistings.com/view/10197#

 Ahşap tasarlanmış bir teknenin sac da yapılmasını açıkçası ben yadırgıyorum. Bruce Roberts'ın aynı planı hem ahşap, hem polyester, hem saç olarak pazarlamasını da yadırgadığım gibi. Adamın tasarım ofisi muhakkak her bir versiyon için muhakkak deplasman düzeltimlerini yapıyordur. Yine de....
Teknenin sac olarak seçimi halinde naçizane önerim tasarımcının da tekneyi sac olarak tasarlamış olmasına dikkat edilmeli.
Sac tekneler de imalat kolaylığı açısından tekli veya çoklu çeneli olabilir. Hem sac olsun hem de kabuğu formlu olsun denilirse işler fazlasıyla karışıyor ve tabii maliyet de geometrik olarak artıyor.
Sac/Plywood tekneler konusunda George Buehler - Michael Kastens - Antonio Dias planlarına bakılabilir. Hollandalıların da sac tekneler konusunda çok iyi oldukları bilinen bir gerçek.





  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

T
  • *
  • İleti: 2171
Means of Grace ilgiyi hak ediyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Bu örnek oldukça "iriboy" bir hanımefendi olacak ...
Yine de bilgi, deneyim, teknik gerektiriyor.

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 2553
Ben bunu begeniyorum.

Endeavour 37 Plan-A Ketch





37 ya da 33 Feet .Bu tek direkli versiyon benim de tüm Türkiye denizleri için ideal olarak düşündüğüm bir modeldir.

PDF Dosya nasıl eklerim onu öğrenirsem , 33 Feet için iki sayfa bende eklerim. :)


  • IP logged

 
Yukarı git