Efendim .. yan başlıkta verilmiş olan bir model ve bir bütçe sorusu vardı..
Günümüzde bir tekne neden yaptırılır.? Önce buna bir yanıt vermek gerekiyor.. Seçilmiş plana göre ki bu planın benzerleri hatta daha da gelişmiş olanları varsa böyle bir tekne yaptırmanın avantajları nedir diye iyi incelemek gerekir..
Artık tekne yaptırmış olanların yazdıklarından da biliyoruz ki eğer ucuz olsun ya da daha ucuza yaparım gibi bir mantık ile yola çıkılıyor ise bu doğru değil. Fabrikasyon bir teknenin benzerini o tekneden daha ucuza yaptırmak mümkün değil.
Yani yola maliyetlerden çıkarsak o zaman hem daha fazla para vereceğiz ve çektiklerimiz ve zaman kaybı üzerine binecek..
Tekne yaptırmak ya da yapmanın gerekçesi farklı olmalı..
Piyasada var olan teknelerin ihtiyacınızı karşılayamadığı durumlarda tekne yapım işine girmek gerekiyor..
Tekne yapım işine girecek iseniz denizlerde belli bir zaman geçirmiş olmanız ve ne istediğiniz gerçekten bilmeniz çok ama çok önemli.
O nedenle son derece basit bir İngilizce ile yazılmış olan , Keşke tekne almadan önce bunları bilebilseydim adlı John Vigor tarafından yazılmış olan kitabı okumanızı öneririm.
Günümüz şartlarında fabrikasyon teknelerinin öncelikleri belli. Sizin talepleriniz bundan farklı ise teken yaptırmayı düşünmelisiniz bence..
Kendi adıma ne arıyorum? Hem İstanbul da hem de Ege de rahatlıkla gezebileceğim, konfor derken , teknenin gövdesi, arması anlaşılan , ekonomik ancak gerekli olan azami ihtiyaçları da rahatlıkla karşılayabilecek bir yelkenli tekneden bahsediyorsak tekne yaptırmak ya da yapmaktan başka bir seçenek görülmüyor..
Eskinin binlerce yıllık birikimi ile son yüzyılın inanılmaz teknolojik gelişmelerini harmanlayarak bu coğrafyanın ihtiyaçlarını da gözardı etmeden bir tekne ortaya koymak.. . Çok mu iddalı oldu ?
Bence değil..
George Buehler in yazdığı kitabı satın aldım evvelsi gün.. Tekne yapımı ile ilgili temel prensiplerimi ciddi şekilde etkiledi bu kitap.
BU kitapta binlerce yıllık gelenek ile modern malzeme ve bölgesel şartların nasıl yorumlanarak bir tekne tasarlanacağının yolu anlatılıyor..
Hem denizci , hem konforlu, hem ucuz, hem estetik bir yelkenli.. Ne zor gözüküyor değilmi? Bu kitaptan sonra bence pek değil gibi.. Bu kitapta yazılanlar, Cem Gür ve Aali den duyduklarım , dnlediklerim ile yavaş yavaş bir şeyler belirmeye başlıyor galiba..
Şu çeneli tekne ve omurga salam konusu ile başlayacağız önce .. Ama bildiklerinizi bir kenara koyunuz.. farklı yorumlar yapan bu yüzden de biraz çatlak olarak görülen bir tasarımcı ile karşı karşıyayız..