Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Demirler ve Demirleme => Konuyu başlatan: Özgür Ökten - 04 Nisan 2018, 17:29:34
-
En yaygın kullanılan demir kurtarma tekniklerini basit çizimlerle ve kısa açıklamalarla bir araya getirdim.
Başınıza gelmemesi dileklerimle! :)
Yüksek çözünürlüklü PDF versiyonunu http://www.acikdenizakademi.com/wp-content/uploads/2018/04/demir_kurtarma_teknikleri.pdf adresinden indirip ilgili herkesle paylaşabilirsiniz. (Reklam uyarısı! : Yüksek çözünürlüklü versiyon şirket adı, logosu vb. reklam unsurları içerir.)
(https://i.hizliresim.com/Lb5Laj.jpg)
-
Neeeeeyyyy,
AÇIK DENİZ AKADEMİ 'mi dediinnnn
;D ;D ;D
Elinize sağlık.
-
Gogol amcaya sordum anchor ring nasıl bir şey diye bana bir sürü yüzük modeli gösterdi. ;D
Takılı demiri kurtarmak için gerekenin resmini koybilirmisiniz? ;)
-
(https://i.hizliresim.com/oO4o3k.jpg) (https://hizliresim.com/oO4o3k)
(https://i.hizliresim.com/lO5mjb.jpg) (https://hizliresim.com/lO5mjb)
-
https://www.google.com.tr/search?biw=1242&bih=535&tbm=isch&sa=1&ei=TffEWvHmBYyMmwX10IHYCQ&q=Anchor+Retrieval+Recovery+Ring&oq=Anchor+Retrieval+Recovery+Ring&gs_l=psy-ab.3...115066.115066.0.115724.1.1.0.0.0.0.203.203.2-1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.Ol__BZCf2x0
-
Bir de şöyle bir aparat var.
-
Bu arada GezginKorsan'da arkadaşlar hatırlattı, görsellerdeki çapa Ultra'ya benziyormuş, tamamiyle rastlantı, gizli reklam orasında değil! :D
Bu vesile ile Türkiye'nin mühendislik gururu olan Ultra için Nejat Övütmen'e tekrar tebriklerimizi sunuyoruz. :)
öZgür (tapatalk)
-
Bir de yatlarda pek kullanılmadığı için görsele koymadığım "anchor ring" var, o da şöyle bişey;
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyZmyl7bTBnsEGQf07pADUoWuAjfSeMfZqx7PEjdjFCWp2-MzLiPPCrGCIYQ)
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStkSovEMYxTI0omGvh3warF0cLxiATgsg-wQt4Y9yRnqRE3vjHGUnDpWAg)
(https://www.saltwatersportsman.com/sites/saltwatersportsman.com/files/styles/1000_1x_/public/images/2017/02/anchor_retrieval_float_boating04.jpg)
öZgür (tapatalk)
-
Balık için çıktığımızda bu yöntemi, açık denizde/ derin suda demir attığımızda kullanıyoruz. Cidden büyük kolaylık oluyor
-
Bu düzenek , çıpanın yüzeye dikey gelmesini mi sağlıyor, ırgatın yatay çekme gücü bu balon şamandranın tutunmasını (yerinede kalmasını) yenemiyor mu ?
-
Şöyle tarif edeyim,
Açık denizdesiniz ve ufak teknedesiniz. Irgat yok ve siz uzun bir halata bağlı çapayı (bazen 100 mt) gibi toplayacaksınız. Elle toplamak o kadar derinden müthiş yorucu çünkü bunu bir kaç defa yer değiştirdiğinizde yapıyorsunuz.
Oysa bu düzenekle çapayı, siz hareket halinde olduğunuz ve balon şamandırası batmadığı için, tekne gittikçe ve halatı çektikçe, sizin yerinize balon usturmacanın çapayı kaldırmasını sağlıyorsunuz. En sonunda dönüp sadece halatı topluyor ve şamandrıyla beraber çapanızı da alıyorsuuz.
-
Ali, Özgürün koyduğu küresel şamandıra ırgat olmadan demiri toplamaya yarayan bir aparat.
halat zincir ikilisiyle bağlanmış çapayı dipten motor gücüyle yol alarak alıyor.
Demire bağlı beş - on metre zincir, şamandıra koluna geldiğinde demir askıda kalıyor.
Burada dikkat edilecek nokta demir ve zincir ağırlığının toplamını şamandıra havada tutabilmeli
bu birinci şart.
ikinci şart zincir demirden ağır olmalı.
-
Bir de yatlarda pek kullanılmadığı için görsele koymadığım "anchor ring" var, o da şöyle bişey;
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyZmyl7bTBnsEGQf07pADUoWuAjfSeMfZqx7PEjdjFCWp2-MzLiPPCrGCIYQ)
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStkSovEMYxTI0omGvh3warF0cLxiATgsg-wQt4Y9yRnqRE3vjHGUnDpWAg)
(https://www.saltwatersportsman.com/sites/saltwatersportsman.com/files/styles/1000_1x_/public/images/2017/02/anchor_retrieval_float_boating04.jpg)
öZgür (tapatalk)
50 cm lik bir zincirin arasından geçireceğiniz sert bir tel veya sert bir kablo da aynı işi görüyor,
SM-J510FN cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Anladım galiba, kaloma motor gücüyle (ırgat yerine) yatay kuvvet ile alınırken ( halat hafif olduğu için avantaj) , şamandora sürüklenmeden , çıpa dikeyinde bi yerde duruyor (bağlı olduğu halka sayesinde halat içinde çalışıyor) , zincir şamandra seviyesine geldiğinde, çıpa yukarı çekiliyor.
Doğru anlayabildim mi hocalarım? (Şaka değil ciddi soruyorum)
-
Evet doğru.
Sürtünme nedeni ile şamandıra ilerleyemezken,
halat şamandıra halkasından hızla geçiyor.
Zincir de şamandıra halkasından geçip, demir şamandıra halkasına geldiğinde ise;
Zincir halkanın bir tarafında,
demir halkanın diğer tarafında apiko vaziyette kalıyor.
Halatı hızlıca tekneye toplayıp,
şamandıraya yaklaşıp zinciri,şamandırayı ve demirinizi tekneye alıyorsunuz.
-
Şamandıra reismde ki;
halkası normal tip şamandıralara göre biraz geniş.
(https://productimages.hepsiburada.net/s/1/500/9514483449906.jpg)
-
Uygulanışı
-
Teşekkürler.
:D
-
Forum şimdi denizcilere yönelik bir foruma benzedi. :)xx :)xx :)xx
Neymiş o bnl gibi kodlamalar falan. :(
Bunca yılın ağzı bozuk dedesini bile bozacaktınız. ;D
-
Özgür çok güzel olmuş eline sağlık.
İki halat ile kullanılan C halkalarından veya 3 kollu kancalardan da bahsetmek iyi olurdu sanki.
Şurada bahsetmiştik zamanında
https://vimeo.com/122911779
Bir de belki diğer bir zincirin altında kalmış çapayı, mesela kıçtankara olmuş iki tekne arasında, zincirleri birbirine paralel edecek şekilde manevra etmek çizimle anlatılabilir mi?
Yabancı literatürde bahsi geçen çapa kurtarma şamandıralarına Alderney Halkası deniyor.
Can Deniz Hoca'nın gösterdiği kırmızı şamandırada sap kısmı plastik gibi algıladım.
Bu tip plastik sap şamandıralara pek güvenmemek lazım.
Halkanın metal olması doğrusudur...
Anchor ring yerine herhangi gibi metal kısa zincir veya tel kullanılabilir.
-
Bir de yatlarda pek kullanılmadığı için görsele koymadığım "anchor ring" var, o da şöyle bişey;
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyZmyl7bTBnsEGQf07pADUoWuAjfSeMfZqx7PEjdjFCWp2-MzLiPPCrGCIYQ)
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStkSovEMYxTI0omGvh3warF0cLxiATgsg-wQt4Y9yRnqRE3vjHGUnDpWAg)
(https://www.saltwatersportsman.com/sites/saltwatersportsman.com/files/styles/1000_1x_/public/images/2017/02/anchor_retrieval_float_boating04.jpg)
öZgür (tapatalk)
Bu yöntemi ortasına çapraz şekilde halat bağlanmış can simidi ile kullanıyorum
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Özgür çok güzel olmuş eline sağlık.
İki halat ile kullanılan C halkalarından veya 3 kollu kancalardan da bahsetmek iyi olurdu sanki.
Şurada bahsetmiştik zamanında
Hepsinde bahsetmedim ki herkes gelsin katkı koysun, konuyu zenginleştirsin diye! :)
valla bu döküman uzundur gözüme takılan, eğitim dökümanlarında kullanırım diye bi kenara kayıt ettiğim bu kurtarma görsellerinin artık gözüme batması ve kendime "haydi bunlardan bişey yap!" demekle ortaya çıktı.. elimde hazır biriktirdiğim görselleri bir araya getirip yazıları yazınca böyle bişey çıktı ortaya.. eksikleri var elbet, böyle böyle toparlayağız..
Kurtarma kancaları hakikatten zincirin altından halat geçirip yakalamayı veya yüzeye kadar çekilemeyen ağır zincirlerden kurtulmayı çok kolaylaştırıyor, her teknede olmalı. tamamladığın için teşekkürler..
Bir de belki diğer bir zincirin altında kalmış çapayı, mesela kıçtankara olmuş iki tekne arasında, zincirleri birbirine paralel edecek şekilde manevra etmek çizimle anlatılabilir mi?
Teknik çizim zor değil ama böyle deniz dibinde, manevra hallerini gösteren yumuşak-hareketli şeyleri çizmek kolay değil, illüstratör olmak gerek.. en güzeli aslında sizin yaptığınız gibi video çekmek ama onda da daha çok zaman harcamak, montaj vb. işleriyle uğraşmak gerekiyor.
-
Ultranın çapa kurtarma halkasını fuarda inceledim. Çok güzel ama çok akçeydi.
-
Ultranın çapa kurtarma halkasını fuarda inceledim. Çok güzel ama çok akçeydi.
Katılıyorum abi, alayım dedim de sonra elim varmadı benim de açıkçası...
-
Bu halka krom olmak zorunda mı?
Başka türlü yapılamaz mı?
Topluca yaptırılıp makul fiyata mal edilemez mi?
-
Merem'in dediği gibi 50-60cm krom zinciri D kilitle birleştirip çok ucuza mal edilebilir.
Veya aşağıdaki gibi kromdan kalın bir halka büktürmek de iş görür. Yeter ki biraz ağır olsun, bişeylere takılmadan aşağı insin ve çapanın bedenine geçsin..
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQGDHjlPiZpVlWPv1Xb-dRlUnxH1G0KqEp0d1VQ13J0MLWgMPx6UA)
Biraz fantaziyle büyük boy bir D kilit bile iş görür.. :)
öZgür (tapatalk)
-
Biz kendi uygulamamızda en çok birkaç kat kendi üstüne bükülmüş çelik tel ile çok başarılı netice aldık.
sahilde kayalara bağlanmak için kullandığımız galvaniz telden yapıyoruz .
Zincir ile de oluyor ancak zincir baklaları sebebiyle halka yumuşak ve kendiliğinden bükülen tarzda olduğu için bazen aşağıya inmiyor filan çelik teli daha başarılı buluyoruz...
-
Pc başında olmadığım için çizimle gosteremiyorum.
Demir zincirini hırça mapasına bağlamadan
25 mm lik kromdan tam daire bir halka iki kenardan tekneye tutturulsa. Hem demir kurtarma halkası hem demiri tekneye sabitleme sistemi üç otuz paraya halledilmiş olur.
Pc basina gectigimde cizimi hallederim.
Çelik tel bükme ve halat bağlama derdinden ağırlık nedeniyle Aşağıya inmeme sorunlarından kurtulmak mumkun.
-
Kurtarma halkası falan yapmaya ugrasmayin,herhangi bir gırgır teknesinden ağın altını basmaya yarayan telin geçtiği mapalardan bir tane isteyin.tam bu adla isteyin , görünce şaşıracaksınız. Hemde yaylı ve sustalı dir.
-
Kurtarma halkası falan yapmaya ugrasmayin,herhangi bir gırgır teknesinden ağın altını basmaya yarayan telin geçtiği mapalardan bir tane isteyin.tam bu adla isteyin , görünce şaşıracaksınız. Hemde yaylı ve sustalı dir.
Bu mu Ahmet ?
(https://i.hizliresim.com/JQy465.jpg) (https://hizliresim.com/JQy465)
-
Kurtarma halkası falan yapmaya ugrasmayin,herhangi bir gırgır teknesinden ağın altını basmaya yarayan telin geçtiği mapalardan bir tane isteyin.tam bu adla isteyin , görünce şaşıracaksınız. Hemde yaylı ve sustalı dir.
Bu mu Ahmet ?
(https://i.hizliresim.com/JQy465.jpg) (https://hizliresim.com/JQy465)
Evet ta kendisi, bilgisayarım olmadığı için resim yukleyemiyorum.bu resimdeki yeni model bunun tam daire olanları var onlar çok kullanışlı olabilir
-
Bir de yatlarda pek kullanılmadığı için görsele koymadığım "anchor ring" var, o da şöyle bişey;
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyZmyl7bTBnsEGQf07pADUoWuAjfSeMfZqx7PEjdjFCWp2-MzLiPPCrGCIYQ)
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStkSovEMYxTI0omGvh3warF0cLxiATgsg-wQt4Y9yRnqRE3vjHGUnDpWAg)
(https://www.saltwatersportsman.com/sites/saltwatersportsman.com/files/styles/1000_1x_/public/images/2017/02/anchor_retrieval_float_boating04.jpg)
öZgür (tapatalk)
Kopyaladım :)
(https://i.hizliresim.com/nOzDJ5.jpg) (https://hizliresim.com/nOzDJ5)
-
(https://i.hizliresim.com/oO4o3k.jpg) (https://hizliresim.com/oO4o3k)
(https://i.hizliresim.com/lO5mjb.jpg) (https://hizliresim.com/lO5mjb)
Demirin dipte takıldığı bu durum için sanki şamandıranın bağlandığı yer hatalı değil mi? Ya da bu durmda ikinci bir şamandır mı bağlanmalı?
-
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyZmyl7bTBnsEGQf07pADUoWuAjfSeMfZqx7PEjdjFCWp2-MzLiPPCrGCIYQ)
Merhaba, bunun satıldığı bir yer var mı acaba nereden sipariş edebilirim?
Tesekkurler
-
çapa samandrası diye yaz onlarca sayfa çıkar googlede..
fırdöndü-d kilit,halat,radansa kombinasyonunu kendiniz yapacaksınız..
nalburlarda geniş yuvarlak mapalar var,bir D kilit ile samandıraya baglarsanız halata gerek kalmaz bence.
-
Değerli Korsanlar,
bir zamanlar bir kayıkta demir şamandırasının ipini yukarıda (şamandırasının dibinde) kalan otomatik saran bir makarası olan sistem görmüştüm. Yani derinlik kadar ipi serbest bırakıp fazlasını sarıyordu galiba. (fabrika üretim bantlarında ki havalı tornavida balansları gibi) Tavsiye eder misiniz? ve nerede bulabilirim?
Saygılarımla
-
Buldum bu arada POSEİDON MARİN demir şamanrası diye geçiyor ve yaklaşık 600 tl
pahalı gibi.
İkinci kullanımda sarmaktan vaz geçerse kötü.
Kullanananız var mı acaba?
-
(https://i.hizliresim.com/0zMMqD.jpg)
Ben yukarıdaki gibi bir sistemi kendim yapmıştım. Yaklaşık 150 TL ye malolmuştu. Gece ve gündüz diğer teknelere de çapanın yerini belirttiği gibi, takılması halinde çapanın kurtarılmasını da sağlıyordu. Şamandıranın üstüne monteli çakarlı lamba ışık sensörlü olduğu için, gündüz otomatik sönüyor, hava kararınca da yanıyordu. (Resmin üstüne sağ tıklayıp yeni sekmede açın)
-
Aferin bakayım bana ;D. Bazıları bir resim bile yükleyemezken, ben iki yöntemle de yüklemişim ;D.
-
(https://i.hizliresim.com/0zMMqD.jpg)
Ben yukarıdaki gibi bir sistemi kendim yapmıştım. Yaklaşık 150 TL ye malolmuştu. Gece ve gündüz diğer teknelere de çapanın yerini belirttiği gibi, takılması halinde çapanın kurtarılmasını da sağlıyordu. Şamandıranın üstüne monteli çakarlı lamba ışık sensörlü olduğu için, gündüz otomatik sönüyor, hava kararınca da yanıyordu. (Resmin üstüne sağ tıklayıp yeni sekmede açın)
Erdal reisim süper, ağırlık ne kadar olması lazım sürtünmeyi yenip yürütebilmesi için halatı?
-
Doğan reisim, yarım kilo, bir kilo yeterli. Tabii şamandıranın büyüklüğüne de bağlı. Şamandırayı batırmayacak kadar hafif, halatı çekecek kadar ağır. Deneyerek te bulabilirsiniz.
-
Doğan reisim, yarım kilo, bir kilo yeterli. Tabii şamandıranın büyüklüğüne de bağlı. Şamandırayı batırmayacak kadar hafif, halatı çekecek kadar ağır. Deneyerek te bulabilirsiniz.
Çapayı yukarı asılıp zayıflatır mı diye tereddüd ettim bir an, veya dalga şamandırayı yukarı aşağı oynatınca?
-
Resimde görüldüğü gibi, çapayı zincirin ters istikametinde değil yukarı dik olarak çekme etkisi var. O da yarım kilo ağırlıkla (ki bu ağırlığın yarısı makaralar tarafından şamandıraya aktarılıyor) ihmal edilebilir düzeyde kalıyor. Yani etkisi yok denecek kadar az.
-
Erdal reisim, Ağırlığın bağlı olduğu kısmın halatın çapaya inen bedeline dolanma riski var mıdır?
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Ağırlık sürekli aşağı çektiği için arada bir dolansa bile hemen açılıyor. Zaten dolansa bile sorun olmaz, bir kez boyunu bulduğu zaman sabitlense bile olur. Demire bağlı yüzer halat demirle birlikte önceden atılıp, daha sonra yüzerek ya da botla gidilip halata şamandıra bağlanabilir, halatın boşu alınıp sabitlenebilir de. Bu sistem sizi bu külfetlerden kurtarıyor. Tembel işi yani :).
-
Böyle uzayan kısalan düzeneklerin kullanımı pek pratik değil.
Ben Poseidon’un ürününü kullandım.
Irgatla demiri alıyorum, sonra kakıçla şamandırayı yakalamaya çalışıyorum.
Eğer şamandıranın üzerindeki halkadan yakalamayı beceremezsem -ki çoğunlukla öyle oldu; bu sefer altındaki halatından yakalıyorum. O da çektikçe uzuyor, çektikçe uzuyor. Sonra yukarı alınca kendini topluyor ama bir sürü iş çıkarıyor.
Bir de meraklısı çok. Tekneden uzakta tek başına durduğu için, “bu ne?” diye merak eden her tür tekneyi kendi üstüne çekiyor.
Ben çapanın ucuna 5 metre, ucu halka yapılmış yüzer halat bağlıyorum. Herhalükarda, suyunaltında kalıyor. Dolayısı ile, merak ve pervaneye sarma ihtimali olmuyor. Şayet takılma söz konusu olursa, dalarak; dalamayacağım derinlikteyse de, şnorkelle sarkıttığım kanca ile halkasından yakalayarak derdimi çözeceğimi umuyorum.
-
Sistem bende sorun yaratmadan çalıştı, hiç zorlanmadım. Ama Matay reisin yöntemini ben de tercih ederim. Ne kadar basit, o kadar iyi. Sonuçta o şamandırayı kullanmadığınızda bir yerlere sığdırmaya çalışıyorsunuz, en büyük sorun o.
-
Fethiye'de bir arkadaşım ultra çapasını kaybetme korkusu ile şöyle bir yöntem uyguluyor;
Minik parlak renkli bir şamandırayı ince ama sağlam bir halat ile çapaya bağlıyor, bu halatın boyunu demiri attığı derinlikten 5-8m daha kısa tutuyor, şamandıra suyun altında kalıyor, kimseye çapariz vermiyor veya dikkatini çekmiyor ve böylece gerektiğinde serbest dalış 5-8m derinlikteki şamandıraya ulaşıp kurtarma ipini geçirip çapayı kurtarıyor.
-
Çok tşk ler yüzer halat pratik gerçekden.
-
Matay ne kirli çıkınsın ha. Yüzer halat mantığı çok iyiymiş. Şunu önce yazaydın Çardak'ta canım admiraltimi kaybetmezdim.
Özellikle 6-9 m.ye demir atılmak durumunda olunan Yunan limanları için çok iyi çözüm.
-
Benim çapada 2 metre beyaz yüzen halat var, ucuna kasa yaptım. Zaten maksimum 7-8 metreye demir atıyorum, beş metre dalarım diye.
Geçenlerde demir atarken (bizde başta eşim duruyor-ben dümendeyim), yan teknenin kaptanı, bir şey düştü diye bağırmaya başladı.
Ne olduğunu anlayana kadar, bayağı bir arandık. Meğerse çapayla birlikte aşağı inen 2 metrelik halatı kasdediyormuş.
Çapa attıktan sonra, çapa kuma göülmüş bile olsa, yerini saptamaya yardım ediyor halat işi.
-
dedim ya Matay yazsaydı gitmzdi canım admiralti. Matay bana bir admiralti borcun oldu. sana kıyak.. 13 kg olanından alsan da olur. :)
-
şuradaki videoda zamanında dilimiz döndüğünce anlatmıştık konuyu
https://vimeo.com/118298461
-
YouTube versiyonu:
-
dedim ya Matay yazsaydı gitmzdi canım admiralti. Matay bana bir admiralti borcun oldu. sana kıyak.. 13 kg olanından alsan da olur. :)
Nası yani! "köstekçi"yi de mi kaybettin?
-
dedim ya Matay yazsaydı gitmzdi canım admiralti. Matay bana bir admiralti borcun oldu. sana kıyak.. 13 kg olanından alsan da olur. :)
3 kuruşluk çapa.
Alırız elbet.
Mazaallah ya Ultra olsaydı
-
dedim ya Matay yazsaydı gitmzdi canım admiralti. Matay bana bir admiralti borcun oldu. sana kıyak.. 13 kg olanından alsan da olur. :)
Nası yani! "köstekçi"yi de mi kaybettin?
Yok beee.. Köstekçiyi kaybedermiyim hiç.. ? Duruyor tabi. Benimkisi fazla mal göz çıkarmaz hesabı:))
-
Ben anlamıyorum zaten nasıl atıyorsunuz o demiri denize :))
Bu videoyu görmemişim bak.. Elinize sağlık. Bu kısa filmlerin önüne de Tayo Mar'ı görmek çok hoş..