Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Acil Durum ve Kriz Yönetimi

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#15: 12 Ocak 2018, 17:39:40
       (Denizde) Acil durum ve kriz yönetimi başlığının en önemli tespiti.

......Tiryaki reis haklı, kriz yönetimi esnasında her nekadar bir brifing yapılmasa dahi bir hiyerarşi vardırki o da teknenin donatanının da kaptan olması nedeni ile en başta o gelir. Sonrası falan, filan. Biz buna hep uyduk ki, olması gerekende budur bence......
 
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#16: 12 Ocak 2018, 17:51:38
Sevgili reisler,
Kri kri ekibinin bir parçası olarak ben de kendi görüşümü belirteyim. Seyir öncesinde ben Ersin reis ile konusup vardiya sistemini yapalim demistik.Daha sonrasında seyirin heyecani ve sohbetle bunu ihmal ettik.Ben uzun süre ahşap motor yat kullanmis biriyim ,  bu dümende yaşanan sorunu 4 defa da yaşamış biriyim. Limandan ayrılıp belli bir süre sonra dümeni tutunca bir gariplik olduğunu anladık, dümende boşluk vardı. Bu dümenin hava yaptığının belirtisiydi, çözümü de basitti kolayca cozebilirdim çünkü daha önce defalarca yapmıştım. Burada kendimi hatalı görüyorum çünkü arıza da ısrarlı olmalıydım.  Ben ise tekne sahibi ve kaptanı dinledim , burada tekne sahibi kendi teknesini daha iyi biliyor ve tanıyor dedim . Ben kaptan ne söylerse mottosuyla büyüdüm,  gecenin ilerleyen saatlerinde komple dümen işlevsiz kalınca ve Erman reis sen iner misin demesiyle sintineye indiğimde , durumun maalesef artık duzeltilemeyecek durumda olduğunu gördüm. Dümen palasini hidrolikten ayırıp bağımsız bırakma kararı aldık , yalnız o da mümkün değildi.  Bu durum sonrası masal bizi yedekleyip marinaya getirdiğinde,   tekrar sintineye girdim  . Çünkü içime sinmiyordu akşam o çalkantılı denizde ve karanlıkta bir şey gözümden kaçmış olabilirdi. Tekrar rahat rahat baktığımda atladığım bir şey olmadığını gördüm. Erman reisin hidrolik sistemi maalesef dümen palasindan ayırmak mümkün değildi. Aydın reis ile de görüştüm bu konuyu . Bağlamam gerekirse , hatalarımız vardiya sistemi ve  maalesef alkol

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

e

erdal duran

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#17: 14 Ocak 2018, 17:03:22
    Sevgili reisler, konuyu öneri ortaya atıldığından itibaren takip ediyorum. Son birkaç yıldır yaşadığım özel durum olmasaydı kesinlikle katılmak istediğim bir organizasyondu. Sağlık olsun, belki bir daha ki sefere. Bu deneyimin herkes için çok değerli ve derslerle dolu olduğuna inanıyorum. Konunun yaşanılan olumsuzluklarla ilgili analizlerini daha öğretici bulduğum için Tiryaki reisin açtığı konu başlığını çok önemli ve devam ettirilmesini gerekli görüyorum.
    Kriz yönetimi her ne kadar ortaya çıkan olumsuz fiziksel durumun aşılması olsa da, bir den çok kişinin bulunduğu ortamda aslında bir insan ilişkileri ve idaresi sorunudur. Bu çerçeveden baktığımızda da yaşanılan ufak tefek olumsuzlukların ustaca çözümlenebildiğini söylemek isterim. Çoğunlukla, sadece sanal ortamda birbirlerini tanıyan insanların, aniden gelişen bir fikir etrafında hızla organize olup eylemi gerçekleştirmeleri ve bunu başarıyla bitirmeleri bana göre çok büyük bir olay. Üstelik bunun deniz üzerinde, ekstrem koşulların çok daha fazla yaşanabilme ihtimalinin her zaman olduğu bir ortamda gerçekleştirilmesi takdire şayan bir artı.
    Şahsen ben, katılamamış olsam da tüm reislerin bizlere aktardıklarından büyük dersler çıkardım. Bu yazıların ve özellikle eleştirel bakış açılarının yazılmaya devam etmesini temenni ederim. Tecrübeli bir denizci olarak gördüğüm Öcal hocamın da düşüncelerinin ve yaşanılanlarla ilgili yazılarının hepimize katkılarda bulunacağına inanıyorum.
   Bizlere bu değerli deneyimleri aktardığınız için hepinize teşekkür ediyorum güzel insanlar.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#18: 14 Ocak 2018, 17:37:32
Ama unutmayın ki, son sözü kaptan söyler. İşinize gelir ya da gelmez. Tekneye adımınızı atarken bu gerçeği kabul edin ya da kendi tekneniz dışında seyir yapmayın.

Konunun özeti bu aslında.  :(
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ocak 2018, 17:40:23 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#19: 14 Ocak 2018, 17:47:23
Aslında bu başlıktan beklentim şu ki, bir süre sonra burada konuştuğumuz, tartıştığımız olaylarda söz konusu ya da olası prosedürleri/uygulamaları belirlemek ve yılın belirli dönemlerinde bunları hayata geçirmek üzere workshoplar düzenlemek. Sadece bir haftasonu, hatta bir günde bile bir çok şey deneyebilir, okuduklarımızın, duyduklarımızın pratiklerini yapabiliriz.

Taze vakıadan yola çıkarsak, mesela yedekleme teknikleri, sapan yapmak ve kullanmak, yedeklemede zincir kullanmak, dümensiz seyir teknikleri sadece bu olaydan hareketle deneyimleyebleceğimiz, bazılarımız için bildik ama bazılarımız için yepyeni ve hayati değeri olan uygulamalar olabilir.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#20: 14 Ocak 2018, 19:54:16
 Baba Tunca ile bir dostumuzun dümen palası tamamen düşüp denizin dibine gittiği teknesini çekmiştim. O sırada sahil güvenliğe haber verilmiş, Türk radyo bilgilendirilmişti .Marmara denizi transit geçiş sahası içinde olduğumuziçin bu işlem yapılmıştı.

 Gerekli mercilere haber verme işini ıskaladık ,bence yapmalıydık.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#21: 14 Ocak 2018, 20:52:41
Baba Tunca ile bir dostumuzun dümen palası tamamen düşüp denizin dibine gittiği teknesini çekmiştim. O sırada sahil güvenliğe haber verilmiş, Türk radyo bilgilendirilmişti .Marmara denizi transit geçiş sahası içinde olduğumuziçin bu işlem yapılmıştı.

 Gerekli mercilere haber verme işini ıskaladık ,bence yapmalıydık.

Benim motor koptuğunda ilk yaptığım şeylerden biri Türk Radyo'yu arayarak pan pan çağrısı yapmalarını sağlamak olmuştu. Ama o akşam yakın mesafede trafik olmadığından gerek görmedik. Yoksa o da konuşuldu. Sonuçta biz bildiğin erkete modundaydık.
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#22: 14 Ocak 2018, 20:53:23
Doğru ya da yanlış, görüşümü belirtmek gereğini duyuyorum :

- Teknede seyir esnasında yalnız olmamak önemli,

- Yalnız değilsek ek olarak birden fazla teknenin olması da önemli.

Bence bu gibi etkenler oluşan durumları daha serin kanlı karşılamayı sağlıyor.

Haddimİ aştıysam anlayışla karşılayınız.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#23: 14 Ocak 2018, 22:35:33
Adım epeyce geçtiği için benim görüş açımdan kısaca toparlayıp anlatayım bari.

Aslında başımıza gelen şeyler bağıra bağıra geldi.
Biz dümen hakimiyetini kaybetmeden üç saat önce tekneden gelen bu bağırmaları farketmeme ve hatta başıma 20 sene  önce gelen bire bir aynı bir olayı anlatmama rağmen ,zorlanacağımızı düşünerek tamir işini  Kıbrıs varışına bırakmak isteyen eğlenmeye ve zevk almaya çıktığımızı ,motor dairesinin bizim için tehlikeli bir bölge olduğunu söyleyen Ersin reisimizi maalef bilmediği basit bir dümen pistonunun havasını alma  operasyonuna ikna edebilecek  basireti ve dirayeti  gösteremediğim için , zaten iskelesine çekmeye meyilli otopilotu olmayan tekne de , hava yapmış ve kasılan pistonu tüm güçle zorlaya zorlaya kullanmamız (Bknz rotadan çıkmalar vb.) neticesi ,oraya çakılmış iki tane zayıf tahtadan oluşan piston bağlantı mesnetini kırdık ve bu dümen hakimiyetini kaybetme olayı meydana geldi.

Teknede kontrolü tamamen kaybolup ,kontrol için açtığım dümen simidi önündeki dümen pompasından da sıkışan havadan dolayı bir parça da yağ yere sıçrayınca , motor kapağını açmamıza nihayet Ersin reisten müsaade geldi de aşağıya inip durumu tesbit edebildim..
Tabii manzara pek iç açıcı değildi. Dümen sistemine ulaşmamızı engelleyen enine konmuş iki büyük akü , arkalarında yine yolumuzu kesen çapraz çakılmış ince tahtalar ve havada hidrolik hortumlarla sallanan bir dümen pistonu.! 
Teknenin kıçı suya girip çıktıkça içeri bir miktar su alan , sonradan hidrolik sisteme döndürüldüğünü anladığım dümenin ,kıçtan çıkan piston kolu için  açılmış bir delik te manzarayı tamamlıyordu. (Bknz. Böyle bir delik yüzünden teknesi batan Serkan reisin yine mi batacağız söylemi.!)

İlk önce pistonun dümeni yönetmesini sağlayan koldan kurtulmasını sağlamayı düşündüm ki yekeye bir şey bağlayıp kullanabilelim. Gerçi o da zordu ya ,teknede bir süpürge sapından başka yekeye bağlayacak şey yok ve yekenin önünde kıç ıstralya vardı ama deneyecektik bir çözüm, eğer pistonundan serbestleştirebilsek.

Ben oradaki açıklıktan sığıp sökebileceğimiz bir mafsal varmı diye pistonun arkasına bakamadığım için (Yekedeki bağlantıyı sökmek mümkün değil) fiziken en küçüğümüz  olarak Erman reis oraya girip baktı ve orada bir mafsal olmadığı haberini verdi.
Bu arada piston hidrolik hortumlarından birisini de söktü ki ,bence çok iyi oldu ve yedeklenip çekilirken , kasılı duran piston artık güç uygulayamaz hale geldi ve serbest  kalan yekenin bize çekilirken zorlaması olmadı.Bir müddet sonrada düz halde kasılı kaldı ,iyi oldu.
 
Aslında olaylar tamamen kontrolsüz hale gelmişti bir anda zaten .
Daha önce dümen kontrolü kaybolunca yelken toplanmasına ben de hemfikir olmama rağmen ,terslemiş cenova nın dalgalı denizde tekneyi daha stabil tuttuğunu görüp yelkeni o pozisyonda tutarak ,tamir imkanı için motor kapağı altına girme teklifim Ersin reisi tarafından denenmeden reddedildi , ben toplamayın derken o toplayın yelkeni diye bağırıyordu ve tabiiki sesi daha gür ve kendisi daha iri olduğu için onun sesi duyuldu o havada.
Sanırım yelken toplanınca dümenin Kıbrıs a kadar biraz idare edeceğini düşünüyordu.

Suat kaptan ın araya zinciri ağırlık olarak kullanıp çekme halatını esnetme teklifi tecrübe doluydu ama telsiz konuşmalarını yapan Ersin reisimiz tarafında  öyle bir imkanımız yok denilerek önce reddedildi (oysaki var idi) uyarım üzerine var denildiyse de o arada hızla hazırlığını yapan Masal reislerinin hızlıca usturmaçalı operasyona başlamaları neticesinde sonuca  ulaşmadı ,

Ben Masal ın  koç boynuzlarına   hasar verebileceğimizden korkarak  kıçtan sapan yapacağımız halatla tekneyi yönetmeye (Vinç veya palanga yapacağımız bir şeyler yok Kri Kri de , ancak halatımız vardı ve salacağımız halatın ucuna el incesi bağlamayı düşünüyordum bir alabanda dan diğer tarafa halatı aktarabilmek için)  arkadaşlarımı ikna etmeye çalışırken Allah tan Bülent reis riski alıp Ahmet Kabaalioğlu reis bizdeki kargaşayı farkedip bizim baştaki diğer babaya gelip ikinci bir halatı ruhumuz bile duymadan geçirdi de o işe ikna çabalarına da ihtiyaç kalmadı.

Vs.Vs.

Allahı var , Ersin reis alınan tüm kararlarda kaptanımızı ikna etti ,bana da tekne sahibi olan  kaptanın kararlarının kesin geçerli olduğunu tebliğ etti . 
Ben de kendisine onun haklı olduğunu , aslında suçun kendi teknesi hariç bilmediği bir tekne ve ekip ile yeminli olmasına rağmen yola çıkan ben de olduğunu oracıkta yüzüne karşı itiraf ettim.
 
İşin teknede reislik kısmı o andan sonra benim için bitti zaten.
Sonrası olduğum yerde uyumak veya bir kenarda durup kendimce alkol keyfi yapmak diğer reislerle muhabbetten ibaret oldu.
Ne yapabilirdim ki zaten hem bizleri  ağırlayamadığına hem de kırılan teknesine üzülen Erman reisin yanında ve kontrolümüzde olmayan bir tekne de. ?

Adana da çok eğlendim sağolsun Bülent reis çok güzel ilgilendi bizimle , Mersin de çok eğlendim  Erman ve ailesi çok ilgili idi , Kıbrıs ta çok eğlendim Deniz Kaptan ın misafirperverliği inanılmaz dı , Kri Kri tamir olurken beni tüm gün teknesinde ağırlayan dost Erol kaptanımın ilgisi ve teknesi Avara nın havuzluk sohbeti muhteşem idi , Aydın ağabey Serdar Çırak kaptanımla sohbetten velhasılı , Kri Kri nin başına gelenler ve olay sırasında  yaşadıklarım hariç herşeyden çok zevk aldım tüm ekipler  muhteşemdi.

Haa , tekneye dönüşte de herhangi bir katkı yapacağından ümidini kesmiş ve yapacak bir şeyi olmayıp bütün gün tüm reislerle kafa çekip keyif yapmış köşe yastığı gibi oturan bana  , tam mazot iskelesine yönlenmiş iken Erman reis dümeni verip abi sen yanaş diyince biraz karışıklık oldu , yine ,dönüş yolunda tüm uyarılara rağmen Cenova açılıp kasılarak baston ve ana yelken açılıp kamara yanlarındaki o vidayla duran koç boynuzları yine zorlandı ama şükür fazla rüzgar yoktu , bunlar da zararsız atlatıldı ve nihayet Mersin e vardık.

Erman reisin ilk teknesi ve teknesi ile çok gönül bağı var ama madem bu tecrübeden alınacak dersler sorgulanıyor , bana kırılsa bile bir abisi olarak kendi iyiliği için Erman a söylemek isterim ki benim ve diğer reislerin de anlattığı arma ,donanım önlemlerini almadan yedek dümen sistemi olmadan tek başına açık denize çıkmaması lazım.

Benim aldığım dersler konunun içinde var zaten.

Böyle gördüm, biraz kibarlıktan çıkıp sürünün kara koyunu olmayı göze alarak  böyle yazdım.

Tüm reislere selametle,

Not: Uyum timsali, şu anda teknesi olmayan Serkan Güvenen reis le  her yere giderim.


 



  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ocak 2018, 22:49:14 Gönderen: Öcal Turan »

R

Recep Ertürk

Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#24: 14 Ocak 2018, 22:52:59

- Teknede seyir esnasında yalnız olmamak önemli,



Enes Reisim, bazen, ya da bazı kişiler için teknede yalnız olmak kader gibi.
Tek başına olmak koşullarında da bazı acil durum ve kriz yönetimi prosedürleri olmalı..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#25: 14 Ocak 2018, 23:06:51
Genel yaklaşıma dönersek, acil durumlarla ilgili başlangıç seviyesi eğitiminden itibaren dalış eğitimlerinde kursiyerlere aktardığımız bir stres döngüsü şablonu vardır. Kısaca herhangi bir problem oluştuğunda şablon basit; DUR-SOLUNUMUNU DÜZENLE-DÜŞÜN-HAREKETE GEÇ. Sualtında farklı olarak stres hızlı bir şekilde hipervantilasyonu beraberinde getirir. Bu nedenle "dur" komutunun ardından "solunumunu düzenle" aşaması gelir. Günlük hayatta da hemen her beklenmedik durum için hayati önemi olan bir şablondur aslında. Acil durumlarda bilinçsizce ya da düşünülmeden yapılan her hamle beraberinde daha büyük sorunları getirebilir. O nedenle ilk aşama soğukkanlı bir şekilde durumu analiz etmektir.

Eğitimlerde şöyle bir görsel kullanırız:

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#26: 14 Ocak 2018, 23:21:51
  Sapanı Ahmet Reis Masal için hazırladı ve Masal'da Ahmet ve Burak Reislerin eşzamanlı çalışmasıyla uygulandı.Kri Kride sapan yapılmadı.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#27: 14 Ocak 2018, 23:27:33
  Sapanı Ahmet Reis Masal için hazırladı ve Masal'da Ahmet ve Burak Reislerin eşzamanlı çalışmasıyla uygulandı.Kri Kride sapan yapılmadı.

Bizim yapacağımız sapan çekilmemiz için değil , dümensiz kalan teknemizin kendi gücü ile kendi kendisini yönlendirmesi içindi Mustafa Hocam.

Tabiiki biz konuşana kadar çekme işlemi başlayınca böyle bir sapan yapılmadı.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ocak 2018, 23:36:29 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#28: 14 Ocak 2018, 23:28:09
Baba Tunca ile bir dostumuzun dümen palası tamamen düşüp denizin dibine gittiği teknesini çekmiştim. O sırada sahil güvenliğe haber verilmiş, Türk radyo bilgilendirilmişti .Marmara denizi transit geçiş sahası içinde olduğumuziçin bu işlem yapılmıştı.

 Gerekli mercilere haber verme işini ıskaladık ,bence yapmalıydık.


Masal ıskalamadı. Avara ile bu konuyu konuştum; Gemi trafiği dışında olduğumuzu, telsiz mesafesinin iki kıyıya da yetişmeyeceğini,  eğer uzakta bir gemi görürsek o zaman Security çağrısı yapacağımızı söylediler.

Mustafa abi, siz o sıra dümende olduğunuz için o konuşmaları atlamışsınız.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ocak 2018, 23:30:20 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1062
Ynt: Acil Durum ve Kriz Yönetimi
#29: 14 Ocak 2018, 23:30:20

- Teknede seyir esnasında yalnız olmamak önemli,



Enes Reisim, bazen, ya da bazı kişiler için teknede yalnız olmak kader gibi.
Tek başına olmak koşullarında da bazı acil durum ve kriz yönetimi prosedürleri olmalı..

Recep Reisim,

Yalnız seyahat konusuna burada değinmek istemiyorum. Deginirsem konu dağılır. Bir başlık açılırsa orada geniş bir yazı yazarım. Yalnız seyahatle ilgili şimdilik söyleyebilecegim BENCE idare  edemeyeceğin, kriz anında çözümünü üretemeyeceğin donanımla yola çıkmamak gerektiğidir.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

 
Yukarı git