Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Pupa Seyrinde Tekne Hızı

  • *
  • İleti: 42
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#45: 21 Kasım 2017, 11:22:18
Gövde hızı yanılmıyorsam tam deplasman tekneler için geçerli bir formül. Günümüz yelken tekneleri özellikle yarış sınıfı ve ona benzeyenler galiba biraz tam deplasman dışına çıkıyor. O nedenle gövde hızı hesaplanandan fazla olabiliyor,, yanılıyorum mu acaba,
Bir de katamaranlar var tabii,, pupa seyrinde çok daha hızlı gidiyorlar ,, deplasmanlı tekne olmadıklarından olsa gerek,,,
  • IP logged

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#46: 21 Kasım 2017, 11:41:21
Bi de şu "zahiri" kelimesini tartışsak. Sanki tam karşılamıyor. Eski Türkçem kuvvetli değil, okuduklarımdan anladığım saha çok "sanal" kelimesinin karşılığı.

Bana "İzafi" kelimesi daha doğru geliyor. (İlla eski kelime kullanılacaksa)

Ama sanırım en doğrusu "Hissedilen Rüzgar" kullanmak.
İzafi göreceli, zahiri görünen demek. Bu durumda “apperent wind” için zahiri demek doğru. Türkçesi için görünen, hissedilen demek uygun olur herhalde


BALIM SY
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#47: 21 Kasım 2017, 12:51:03
Gövde hızı yanılmıyorsam tam deplasman tekneler için geçerli bir formül. Günümüz yelken tekneleri özellikle yarış sınıfı ve ona benzeyenler galiba biraz tam deplasman dışına çıkıyor. O nedenle gövde hızı hesaplanandan fazla olabiliyor,, yanılıyorum mu acaba,
Bir de katamaranlar var tabii,, pupa seyrinde çok daha hızlı gidiyorlar ,, deplasmanlı tekne olmadıklarından olsa gerek,,,

Erdal reisim burada konuşulan , eski ya da yeni normal salmalı yelkenli tekne sanırım.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#48: 22 Kasım 2017, 00:17:42
Bi de şu "zahiri" kelimesini tartışsak. Sanki tam karşılamıyor. Eski Türkçem kuvvetli değil, okuduklarımdan anladığım saha çok "sanal" kelimesinin karşılığı.

Bana "İzafi" kelimesi daha doğru geliyor. (İlla eski kelime kullanılacaksa)

Ama sanırım en doğrusu "Hissedilen Rüzgar" kullanmak.
İzafi göreceli, zahiri görünen demek. Bu durumda “apperent wind” için zahiri demek doğru. Türkçesi için görünen, hissedilen demek uygun olur herhalde


BALIM SY
Nispi ya da bağıl ifadesi bana daha doğru geliyor..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 232
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#49: 22 Kasım 2017, 00:56:26
Arkadaşlar Yelkenli bir teknenin ilerleyebilmesi için ne gereklidir? ben söyleyeyim onu ileri götürecek olan arkadan ittiren veya önden çeken bir kuvvete ihtiyacı vardır.Peki bu kuvveti nasıl elde ediyoruz basit yelkenin rüzgar ile dolması sonucu elde ediyoruz.Yani yelkenin rüzgar ile dolması gerek.Peki Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse en büyük kuvvet oluşur?
(yelken kuvveti demek hız demek,daha büyük kuvvet daha büyük hız demek)

Bildiğim kadarıyla cevaplamaya çalışayım sorunuzu. "Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse en büyük kuvvet oluşur?" diye soruyorsunuz.  Soruyu şöyle geliştirelim, çünkü derdimiz en büyük kuvveti elde etmek değil, teknenin gittiği yönde en büyük kuvveti almak. "Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse teknenin baş kıç hattı boyunca en büyük kuvvet oluşur?" Cevabı apaz seyirde iken.

"Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse en büyük kuvvet oluşur?" diye soruyorsunuz, ama yelken üzerinde oluşan kuvvetin oluşmasını yelkenin rüzgar ile dolmasına bağlıyorsunuz ki, bu pek doğru değil. Çünkü böyle düşünürseniz, e pupa seyrinde en fazla doluyor?

Pupa seyri hariç, yanlış anlamaya yer vermemek için şöyle diyelim, zahiri rüzgârın iğnecik ve civarından geldiği durumlar hariç, hava yelkenlere dolmaz, yelkenlerin her iki tarafından akarak geçer. Yelkenler burada aerodinamik birer yüzey olarak davranırlar.  Rüzgârüstü tarafta, rüzgâraltı tarafa göre görece daha yüksek basınçlar oluştuğu için yelken "dolmuş" olur.  Ama bu olayın en önemli sonucu olarak iki kuvvet oluşur.  Birincisi itme kuvveti, ki yelkenin açısı ne olursa olsun rüzgâraltı tarafa doğru zahiri rüzgâra dik açıda oluşur; diğeri de sürtünme kuvveti, ki yine yelkenin açısı ne olursa olsun zahiri rüzgâr yönünde arkaya doğru oluşur. Buraya çizim koyamıyorum, ama geçenlerde üzerinde çalıştığımız Arvel Gentry makalelerinin tercümelerinde çok detay çizimler ve formüller var.

Bu arada şunu da vurgulayalım ki, bizim kullandığımız orsa, apaz, geniş apaz vs yönler, teknenin baş-kıç hattının zahiri rüzgâr ile yaptığı açıyı gösterir.  Yoksa yelkenleri kasarak, ya da kaçırarak daima zahiri rüzgâr ile yaptıkları açıyı 5 ilâ azami 20, hadi diyelim 25 dereceye getiririz.  Bu açılardan daha yüksek hücum açılarında (yani yelkenin orsa yakası ile güngörmez yakasını birleştiren hayali kiriş çizgisi ile zahiri rüzgâr arasındaki açı) yelkenin rüzgâraltı tarafında hava karışık (turbulent) bir hal alır ve yüzeyden ayrılır ve bunun sonucu olarak yelken "stall" ederek itme kuvveti üretemez hale gelir, sürtünme kuvveti ise artar, felaket bir durum olur.

Pupa seyrine geldiğimizde ise, hava yelkenlerin üzerinden hiç akamaz. Yukarıda yazdığımız 20-25 derecenin üzerindeki açıları bırakın, artık zahiri rüzgâr yelkene neredeyse 90 derece ile gelmektedir.  Burada artık iki taraftan akan havanın basınç farkından, Bernoulli prensibinden bahsedemeyiz.  Yelken burada paraşüt gibi davranmaktadır. Zaten biz de öyle olsun diye yelkene aşırı tor vermek için elimizden geleni yaparız.

Şimdi sizin sorunuzun özünde şu var: "tamam bunları anladık da, neden pupa seyirde paraşüt gibi çalışan yelkene çarpan havanın yelkeni sürüklemesi ile oluşan kuvvet, apaz seyirdeki itme kuvvetinden daha yüksek değil". Bunun cevabı, pupa seyrinde yelkene dolan havanın, yelkenin her iki yakasından, yani orsa ve güngörmez yakalarından, yelkenin rüzgâraltına kaçması, kenarlarda rüzgâraltına doğru çok keskin dönüşler yaparak (unutmayın ki rüzgâr yelkene 90 derece ile geliyor) olağanüstü vorteks'ler yaratması ve yelkenin bu bölgesinde beklenen düşük basınçlara hiç bir zaman ulaşılamamasıdır.  Pupa hariç seyirlerde yelkenlerin ürettikleri itme ve sürtünme kuvvetleri kâğıt üzerinde hesaplanabilirken, pupa seyrinde maalesef bugünün teorik aerodinamik bilgisi yeterli olmamakta ve çeşitli modellemeler ve Hesaplamalı Akışkanlar Mekaniği yöntemleri ile kuvvetler tahmin edilebilmektedir.

Reis Kardeşlerimizden bazıları pupa seyrinde gövde hızının üzerine çıkan, hatta gerçek rüzgâr hızının üzerine çıkan  teknelerden bahsettiler. Ben bu konuda ve özellikle hidrodinamik konusunda uzman değilim, ama yukarıdaki hatırlatmayı tekrarlayalım ki, bizim kullandığımız orsa, apaz, geniş apaz vs yönler, teknenin zahiri rüzgâr ile yaptığı açıyı gösterir.  Yoksa yelkenleri kasarak, ya da kaçırarak daima zahiri rüzgâr ile yaptıkları açıyı 5 ilâ azami 20, hadi diyelim 25 dereceye getiririz. Eğer America Cup tekneleri gibi kanat yelkenler ve suya değmeyen gövdeler ile seyrediyorsanız, tekneniz pupa giderken bile (yani aslında geniş apazdan öte bir açı ile giderken) zahiri rüzgârı apazdan almanız pekalâ mümkündür, çünkü hızınız o kadar yüksektir ki, rüzgârın ve tekne hızınızın vektörel bileşimi zahiri rüzgâr olarak teknenize kemereden gelir. Burada anahtar, teknenin rüzgâr ile yaptığı açı ile yelkenlerin yaptığı açının birbirinden farklı olmasıdır.

Umarım bir fikir verebilmişizdir? Selametle
  • IP logged
BALIM SY

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#50: 22 Kasım 2017, 12:19:50
"Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse teknenin baş kıç hattı boyunca en büyük kuvvet oluşur?" Cevabı apaz seyirde iken.

Neden, izahı nasıl?

Yelkenin Uçak kanadına benzetilerek  yelken üstünde çekme kuvveti oluşur söyleminde : Yelkenin kanada benzetilmesinde gözden kaçan bir şey var.Uçak kanadında rüzgar kanadın kesitinin  en kambur olduğu taraftan gelir ve kanadı en ince profilli tarafına akar yelkende ise rüzgar tam ters yönde yelken kesitinin en ince olduğu yerden girer ve kesitin en kambur olduğu(tor kesesinin olduğu) tarafa doğru gider ki böyle olunca akış yönüne göre yelkenin bittiği yerde düzgün akış beklemek hayal olur hayal olunca da o rüzgarın yalayıp geçtiği diye söylediğimiz yelkende yarattığı kuvveti hesaplamak ta hayal olur.

Yine bilmediğim için bir soru daha sorayım:Bir yelkenli tekneyi rüzgarın hangi yönünde kullanmak en zor ve veya risklidir.
şayet Bu sorunun cevabı Pupa yelken kullanmak ise cevap aldıktan sonra yine yorum yaparız
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#51: 22 Kasım 2017, 12:46:27
"Rüzgar yelkene hangi açı ile eserse teknenin baş kıç hattı boyunca en büyük kuvvet oluşur?" Cevabı apaz seyirde iken.

Neden, izahı nasıl?

Yelkenin Uçak kanadına benzetilerek  yelken üstünde çekme kuvveti oluşur söyleminde : Yelkenin kanada benzetilmesinde gözden kaçan bir şey var.Uçak kanadında rüzgar kanadın kesitinin  en kambur olduğu taraftan gelir ve kanadı en ince profilli tarafına akar yelkende ise rüzgar tam ters yönde yelken kesitinin en ince olduğu yerden girer ve kesitin en kambur olduğu(tor kesesinin olduğu) tarafa doğru gider ki böyle olunca akış yönüne göre yelkenin bittiği yerde düzgün akış beklemek hayal olur hayal olunca da o rüzgarın yalayıp geçtiği diye söylediğimiz yelkende yarattığı kuvveti hesaplamak ta hayal olur.

Yine bilmediğim için bir soru daha sorayım:Bir yelkenli tekneyi rüzgarın hangi yönünde kullanmak en zor ve veya risklidir.
şayet Bu sorunun cevabı Pupa yelken kullanmak ise cevap aldıktan sonra yine yorum yaparız


Kırmızı ile işaretlediğim kısmı kim söyledi abi sana?
Yeşil ile işaretlediğim yerdeki soruna rüzgarın tam karşıdan ( 30' ye kadar pruva) gelmesi dahil mi?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#52: 22 Kasım 2017, 13:11:53
Pupa seyri oldukça zordur ve riskler taşır. Rüzgar kıçtan gelince dalga da kıçtan gelir ve tekneyi bir indirir bir kaldırır. her ne kadar tam kıçtan geldiğini varsaysak bile gerek rüzgar gewrek dalga tekneye açılı gelir, bu nedenle teknenin yönü sürekli değişmek ister ve dümen tutmak aşırı zorlaşır. Dümen tutmanın aşırı zorlaşması nedeni ile teknenin kıçı bir o yana bir bu yana gider. Bu hareketler de bumbanın bir kontradan diğerine geçmesine neden olur. Bu hareket oldukça sertttir. İskota bağlantılarına ve bumbaya aşırı yük biner, çok fazla istemsiz kavança sonucunda ise bumba kırılabilir. Cumhur Gökova'nın Atlantik geçerek Türkiye'ye dönüşünde Bumba kırdığını hatırlayanlarınız olabilir.

Bu kadar hareket tekne içindekilieri de rahatsız eder. Ünlü dünya gezginlerinden biri: "İnsanoğlu her türlü deniz koşuluna alışabilir, pupa seyri hariç" demiştir. Özellikle deniz tutanların en çok etkilendiği koşul pupa seyridir.  Mecbur kalıp güverteye çıkarak bumbayı kafaya yemeniz riski de gözardı edilmemelidir. 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#53: 22 Kasım 2017, 13:59:16
Öcal kırmızı ile işaretlediğin yazımda apaz seyirde rüzgarın yelkene gelme yönü ne taraf? Rüzgar yelkene Direk tarafından mı giriyor yoksa direk tarafından mı çıkıyor
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#54: 22 Kasım 2017, 14:42:24
Öcal kırmızı ile işaretlediğin yazımda apaz seyirde rüzgarın yelkene gelme yönü ne taraf? Rüzgar yelkene Direk tarafından mı giriyor yoksa direk tarafından mı çıkıyor

Direk tarafından girer, yani rüzgarın yelkenin dışından geçen kısım ve teknenin sualtındaki salması daha çok etki eder Hüseyin abi.
Yelkenin toru da direğe yakındır. Yani uçak kanadı gibi.

Bir bilgi daha sana , o nedenle ana yelkenin dışında cenova ile arasındaki kanaldan fazla ve düzgün hava geçişini sağlayacak şekilde cenova yı trim etmek te önemlidir.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Kasım 2017, 14:57:21 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#55: 22 Kasım 2017, 14:51:28
Sana anlatmıştım , karpuz çekirdeğini iki parmağının arasında sıktığında nasıl ileri fırlarsa yelkenin su üzerindeki yanal sürükleme etkisine salma (veya teknenin su altındaki formu) su altında direnç yapar ve bu arada tekne formundan dolayı ileri fırlar diye , onu da hatırla.

Bu nedenle ufak teknelere bile ağırlığı olmayan sürme bir salma koyarlar. Rüzgardan çok buna odaklan.

Yelkenin içine gelen rüzgar daha çok teknenin yalpa yapmasını engeller  ve salma ile beraber iş görür biraz.

Formulünü yaz dersen onu Murat Erciyes reis e soracaksın. :)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Kasım 2017, 15:08:25 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#56: 22 Kasım 2017, 15:56:00
Söz gelimi Rüzgarı sancak kıç omuzluktan aldığımızda Rüzgarın yelkene direk tarafından girmesi biraz şüpheli
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#57: 22 Kasım 2017, 16:38:31
  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Kasım 2017, 16:44:48 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#58: 22 Kasım 2017, 19:03:41
Konu ile ilgili itirazların bittimi Hüseyin abi ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Pupa Seyrinde Tekne Hızı
#59: 12 Aralık 2017, 10:59:12
Güzel bir video buldum.

Hüseyin abiye anlatır gibi anlatmışlar. :)

  • IP logged

 
Yukarı git