Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: NASIL BİR VHF TELSİZ ANTENİ SEÇELİM?

  • *
  • İleti: 938
Yatay yönde gücü arttırmak için ne gibi bir dizayn yapılıyor Özgür kaptanım?

(Normalde dikey ile yaptığı açının sinüsünün karesi ile değişir güç diye biliyorum da standart dipol anteninde, bu farklı bir dizayn mı?)
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Yatay yönde gücü arttırmak için ne gibi bir dizayn yapılıyor Özgür kaptanım?

(Normalde dikey ile yaptığı açının sinüsünün karesi ile değişir güç diye biliyorum da standart dipol anteninde, bu farklı bir dizayn mı?)
Hocam her anten çeşidinde başka bir yöntem kullanılıyor.

Mesela dipol dediğimiz düz çubuk şeklindeki, her yöne çalışan (omnidirectional) antenlerde array (dizi) denilen yöntem/tasarım kullanılıyor.

Dalga boyuna uygun şekilde antenin yanına veya üstüne yeni antenler ekleniyor. (bunlar dışarıdan görünür olabilir veya aynı kabuğun/kılıfın içinde dışarıdan görülmeyecek şekilde de olabilir) ve bu antenlerin birbirleri ile (ve elektromanyetik dalga ile) etkileşim içinde belirli yönlerde verimini arttırması sağlanıyor.

Eğer bir dipol antenin dikey yönde kendi üzerine bu ekler yapılıyorsa buna collinear olarak adlandırılıyor. Bizim teknelerdeki yüksek kazançlı antenler genelde bu yöntemle üretiliyor. Dışarıdan baktığımızda 1-1,5m'lik bir fiber çubuk olarak gördüğümüz antenin içinde aslında birbiri peşine uygun şekilde bağlanmış 2 veya 3 tane (Bazen daha fazla. Mesela benim evde AIS dinlemek için kendi yaptığımda 9 parça var!) 45-47cm'lik metal çubuklar oluyor.
Örnek:


veya direk uc uca değil de üst üste belirli boşlukla monte edilmiş diziler olabilir;


Bunlar omnidirectional, her yöne etkileşim içinde olan antenler..
ama bu kazancı arttıran yöntemlerle normalde yatayda ve dikeyde oluşturdukları pattern/sinyal şekli bozuluyor, yatayda daha ince uzun hale geliyor, dikeyde azalıyor.
Şuradan anlaşılabilir sanırım;



Eğer bu diziler böyle üst üste, ucu uca değil de yatayda yapılırsa bu sefer de yönlü (Directional) anten elde edilmiş oluyor. Bu diziyi oluşturan elemanların dizildiği yöne doğru antenin patterni büyüyor, diğer yönlerde oldukça azalıyor.
Bu antenlerin de bir sürü ismi var, bizim en çok tanıdığımız (çatılardaki eski TV antenleri) YAGI-UDA antenleri.
Örnekler:




Bu anten işlerinin hepsinin temelinde ilgili frekanstaki sinyalin dalgaboyuna uygun bir metal iletken ile REZONANSA girmesi yatıyor.. Basit ama bir o kadar da etkileyici bir olay! :)

Aşağıdaki videoda bu kazanç işini bir ustamız çok güzel basit "gaz lambası" örneği ile anlatmış;
  • IP logged
« Son Düzenleme: 31 Ocak 2019, 13:08:57 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

  • *
  • İleti: 938
Çok teşekkürler...
  • IP logged
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 117
O halde ben biraz faniler için basitleştirmeye çalıştırayım, yanlışım var mıdır bir bakar mısın "Usta" ;-)

Direk tepesindense matafora üzeirne yerleştirceksek Gain'i yüksek bir anten takmakta fayda var.
Ama fazla yüksek takarsak yatayda elde edilen kazanç daha yavan ve daha az dikey olduğu için yalpalamalarda verimsiz bir iletişim doğacak.
O sebeple çok da yüskke gain makul olmaz. (6db iyi midir?)

Db karşılatırırken de ya dBd ya da dBi ları karşılaştırmalıyız aksi taktirde yanlış kaşrılaştırma olur.
Bir antende dBi diğerinde dBd varsa  dBd olanına 2.15 ekler dBi bulup kaşrılaştırırz (ya da tersi)

Bir de şu sonuca vardım, sanki fiber antenler bu kazanç açısından daha iyidir?

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: NASIL BİR VHF TELSİZ ANTENİ SEÇELİM?
#34: 01 Şubat 2019, 01:02:41
Gayet güzel bir özet olmuş.. :)

Evet, fiber antenler genelde tel/çubuk antenlere göre daha verimli çünkü fiziksel olarak büyük olduklarından gövdeleri içinde bahsettiğim kazancı arttıran daha çok sayıda eleman barındırabiliyorlar ve/veya frekansın tam dalga boyuna daha yakın ölçüde (5/8, 1/2 gibi) imal ediliyorlar.
  • IP logged
><(((º>

 
Yukarı git