Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

Z

Ziya Gunes

Dünyanın tüm redresörleri, regülatörleri BİRLEŞİN!

öZgür (mobil)

Ve zengin ve elektriğe doymayan yat sahiplerini çarpın! 8-)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Bu da wikideryada çoklu şarj sistemleri ile ilgili yazı;

http://www.wikiderya.org/wiki/çift-akü-şarj-sistemleri

Ziya Bey'in 12 / 24 volt farklı akülü tekneler için yorumunu da ekledim.
Sağol valla ya..süper bu bilgiler..ben bile anlıyorum.. ki elektrik..hani tüm elektriği atayım modundayım bu aralar hele..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Konu uzundur yarım kalmıştı.

Teknelerimizde kullanılan  marş ve servis akü gruplarının,
birbirlerine paralel bağlama yöntemlerini bitirelim.

1-Basit bir anahtar/Sigorta ile paralleme
2-Bot / Boat / Boath şalterle paralelleme şemalarını 1. sayfada çizmiştim  ( 9. ve 13. iletiler )


3-Akü İzolatörü ile Marş ve Servis Grubunu Paralelleme


  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Yukarıda ki şema victron marka akü izalatörü için


Bunlar Master volt


Bunlarda diğer markalar,




Fiyatları markasına ve diyot akım kapasitesine göre 300 TL den başlayıp 500 Euroya kadar gidiyor ( 500 TL değil  500 EURO )

https://www.sahibinden.com/listing/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-deniz-araci-ekipmanlari-elektrik-sterling-power-pro-split-d-aku-izolatoru-12v-70amper-d70a2-448175100/detail


https://www.yatmalzemeleri.com/COLE-HERSEE-Aku-Izolatoru-70-A,PR-160715.html


Oysa tek giriş iki akü çıkışlı bir izalatörde iki adet kamçı diyot bulunmakta.
Birde diyotları soğutmak için beş on liralık bir alüminyum soğutucu.

http://www.hatfon.com/ZENLI-70HFR1200-70SPR120-70AMP-1200V-DIYOT-ANOT-VIDA-KISMI-ANOT-HTF,PR-56530.html

Görüldüğü gibi 70 amperlik diyodun tanesi 13,51 TL
2 tanesi 27 TL

http://www.hatfon.com/SOGUTUCU-10AS100-SIYAH-ELOKSALLI,PR-42689.html

Soğutucu da 7 lira 20 kuruş

34 lira 20 kuruş indisi bindisi, girdisi çıktısı üzerine dökülen lakıyla beraber 50 TL lik malzeme görüldüğü gibi 300 Tl den başlayıp 500 eurolara kadar yükselmekte.

Bu forumu kurarken çıkış noktası işte tam da bu idi. Yelkene ve denize sevdalı dostları acımasız çarkların baskısından, bir nebze olsun kurtarabilmekti amacımız.

Bir aile havasında herkes bildiğini paylaşarak ortak bir değer yaratmak, forum içinde akçeli işlerden uzak durmak, birbirimizi özellikle denizde kollamak, gerektiğinde yardım elini uzatabilmekti gönülden.


Ara ara sekteye uğrasa da çabalar,
Ben elimden geleni yaptığımı düşünüyorum, elimden geldiğince de yapmaya devam edeceğim, gölette yelken yarıştırmadan.




  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Nisan 2018, 22:35:22 Gönderen: Hasan Toparlak »
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ön bilgi;
Akü izolatörü ile,  paralellemede;
Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.

Yani redresör çalışmaya başladığında
Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında
ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.

Bu ön bilgi neden gerekli;

Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa,
motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.

Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa,
depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur.
Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar,
iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için sıfır - bir konumlu,
güçlü bir şalter / devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ve ve zorunluluk oluştuğunda
bu şalter ile paralellemeyi kolayca yapacak durumda olmalıdır.


Bahsettiğim devre kesiciler şunlar.   Ederleri 30 TL civarında.







Uyarılarım Ağır şartlar altında motor marş basmadığında;
Devrede akü izalatörü var servis akülerinde güç olsaydı marş basardı, demek ki serviste bitmiş
diye düşünmeyin diyedir.




  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

B

Burak Doneray

Can hocam devre kesicilerden 1. Resimdekini aldim henuz bağlamadım .Dediğiniz gibi motor dairesinden ulaşabileceğim bir yerde parelelleme için kablo bulunduruyorum şimdilik.

Sorum şu olacak bu devre kesiciyi bağlarsam oluşacak direnç problem yaşatırmı bana ? Teşekkür ederim.

Sistemimde şu anda motor aküsünde devre kesici var Servis aküleri direk bağlı herhangi bir devre kesici yok iptal edilip direk bağlanmış durumda both şalter kullanmak istemedim hatamı yapmışım. Her iki bağlantı yan yana istersem bir kablo ile paralelliyebiliyorum.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Mart 2018, 22:24:11 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Burak, ağır şartlar dediğim acil motor çalıştırıp koydan çıkma,  ya da  marina önüne kadar yelkenle gelip,  motoru çalıştırıp yelkenleri indirip marinaya ya da koya girmek istendiği durumlar.

İşte bu acil durumlarda motor  aküsü marş basmama durumunda basit bir anahtarı çevirmek, kablo bulup paralleleme ile uğraşmaktan çok daha kolay.

Devre kesici devamlı açık olacak yani of konumunda, paralellemek istediğinizde devreyi kapatacaksınız yani on konumu.

Herhangi bir direnç oluşturmaz.

Bu arada servis akü bankı çıkışına da bir devre kesici koyarsan iyi olur.
 
  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Nisan 2018, 22:36:58 Gönderen: Hasan Toparlak »
ВЛАДА / TEOS

B

Burak Doneray

Burak, ağır şartlar dediğim acil motor çalıştırıp koydan çıkma,
ya da  marina önüne kadar yelkenle gelip,  motoru çalıştırıp yelkenleri indirip
marinaya ya da koya girmek istendiği durumlar.

İşte bu acil durumlarda motor  aküsü marş basmama durumunda basit bir anahtarı çevirmek,
kablo bulup paralleleme ile uğraşmaktan çok daha kolay.

Devre kesici devamlı açık olacak yani of konumunda,
paralellemek istediğinizde devreyi kapatacaksınız yani on konumu.

Herhangi bir direnç oluşturmaz.

Bu arada servis akü bankı çıkışına da bir devre kesici koyarsan iyi olur.
 

Teşekkür ederim . Anladım.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Can hocam teşekkürler bilgiler için. Anlattığınız durumda both şalter açık durumda kalmalı yani Aküler birbirinden ayrılmalı. Ancak güneş panelinden şarj ederken (teknede olmadığım zamanlar da dahil ) 2 akünün de şarj olabilmesi için anahtarı kapalı durumda tutuyorum. Bu problem yaratır mı?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Oğuzhan uzundur ara verdiğim bu konuyu bu gün senin sorun üzerine eklemeler yaptım.

Şimdi senin boath şalterin var sadece tekneden uzunca ayrıldığında güneş panellerin her iki akü grubuna beslesin istiyorsun.

Buraya kadar iyi ancak boarh şalteri teknede yok iken devamlı olarak iki akü grubuna paralellediği anlarda iki akü grubunda ki aküler iyi durumdaysa çok büyük bir problem olmaz.
Ama akü gruplarından  söz gelimi motor aküsü çökmüşse/çökerse otomatik olarak diğer grubun akülerini de çökertir.

İşte bu nedenle teknede varsa güneş şarjı devam ederken ya da redresör açık bırakılarak şarj devam ediyorsa motor aküsü ve servis akü bankı arasında  bir ayırıcı koymak gerekir.
Şarj kaynağından her iki akü grubu beslensin ama bir birlerinin tabaklarına dalmasınlar durumu olsun istenir. 

İşte bunun için akü izalatörleri var.

Ancak akü izalatörlerinin şöyle bir mahsuru var. Şarj süresince motor aküsü devamlı yemek masasında oturmaya mecbur bırakılır ve devamlı yemek yemeye zorlanırsa ve tuvalete gitmesine izin verilmezse  çabucak kaput olur.

Bu yüzden voltaja duyarlı ya da başka bir deyişle akıllı şarj röleleri var. Böylelikle her iki akügrubunun gerilim farkına göre devreyi açarak ya da kapatarak  akü gruplarına istedikleri kadar yemek vermekte.

Ederleri 50 -100 dolar/euro aralığında. Kim kimden ne koparırsa

https://www.autoelec.com.au/victron-dual-battery-smart-voltage-sensitive-relay


  • IP logged
« Son Düzenleme: 20 Nisan 2018, 22:38:09 Gönderen: Hasan Toparlak »
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1631
Oğuzhan uzundur ara verdiğim bu konuyu bu gün senin sorun üzerine eklemeler yaptım.

Şimdi senin boath şalterin var sadece tekneden uzunca ayrıldığında güneş panellerin
her iki akü grubuna beslesin istiyorsun.

Buraya kadar iyi ancak boarh şalteri teknede yok iken devamlı olarak
iki akü grubuna paralellediği anlarda iki akü grubunda ki aküler iyi durumdaysa
çok büyük bir problem olmaz.
Ama akü gruplarından  söz gelimi motor aküsü çökmüşse/çökerse otomatik olarak
diğer grubun akülerini de çökertir.

İşte bu nedenle teknede varsa güneş şarjı devam ederken
ya da redresör açık bırakılarak şarj devam ediyorsa motor aküsü ve servis akü bankı
arasında  bir ayırıcı koymak gerekir.
Şarj kaynağından her iki akü grubu beslensin ama bir birlerinin tabaklarına
dalmasınlar durumu olsun istenir. 

İşte bunun için akü izalatörleri var.

Ancak akü izalatörlerinin şöyle bir mahsuru var.
Şarj süresince motor aküsü devamlı yemek masasında
oturmaya mecbur bırakılır ve devamlı yemek yemeye zorlanırsa
ve tuvalete gitmesine izin verilmezse  çabucak kaput olur.

Bu yüzden voltaja duyarlı ya da başka bir deyişle akıllı şarj röleleri var.
Böylelikle her iki akügrubunun gerilim farkına göre devreyi açarak
ya da kapatarak  akü gruplarına istedikleri kadar yemek vermekte.

Ederleri 50 -100 dolar/euro aralığında. Kim kimden ne koparırsa

https://www.autoelec.com.au/victron-dual-battery-smart-voltage-sensitive-relay

Teşekkür ederim Can hocam. Telefonda da anlatmıştınız. Şemasına da bakınca daha iyi anladım.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ama senin için özel bir çözüm hazırladım  ;)
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1631
Ama senin için özel bir çözüm hazırladım  ;)

Nasıl bir çözüm hocam? Az önceki mesajda akü izolatörünün de both şalterin de devamlı açık bırakılmaları durumunda negatif etkileri var diye anladım. Akıllı şarj rölelerine bakıyordum. Bende PWM var. Tek panel kullandığım için mppt almamıştım. Ne kadar akıllı diye kataloğuna bakıyorum :)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Mart 2018, 00:57:01 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
watsapına gönderdim şemayı
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
MPPT masada oturan aküyü sürekli yemek yemekten kurtarıyor zaten, doğrudur değil mi? MPPT ekranında güneşten üretilen enelktrik enerjisi görülse de aküler dolu olduğunda aküye aktarılan akım 0 olarak görülebiliyor..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

 
Yukarı git