Gezi amaçlı uzun mesafe yelkenle seyirlerde bence asimetrik balon (gennaker) teknede bulunması gerekli ve yeterli bir donanım.
Sarma sistemli gennaker, hafif havalarda uzun süre ayni kontrada seyredilen seyahatlerde çok kullanışlı oluyor.Bendeki gennaker çorapsız ve cenovanın arkasından maskeleyerek açabildiğim ve özellikle tek başına seyirlerde indirmekte çok zorlandığım tipte idi. Yerli bir firmadan tambur ve fırdöndüden oluşan sarma aparatını aldım.Yelkenin orsa yakası torlu olduğu için biraz düzleştirilerek bu yakaya statik-esnemeyen bir halat dikildi.Tabii gennaker yeni sipariş edilecekse üreticiye sarma sisteme uygun orsa yakalı ve halatlı yaptırılmalıdır.Halat üzerine sarılmış olan gennakerin tack köşesi alttaki tambura bir kilitle bağlanıyor ve bu tambur diğer tarafından uygun bir yükseklikte cenovanın önünde demir makarasının yanlarında bir mapaya halatla tesbit ediliyor.tepe noktasından fırdöndüye kilitlenen yelken balon mandarıyla kapalı halde gerdiriliyor.En diştan getirilen iskotayı kullanarak ve tambur kanalından dolanan ve örülerek havuzluğa uzanan bir sonsuz halatı çevirmek suretiyle gennaker çok kolay bir şekilde kaptan tek başınaysa dahi açılıp kapatılabiliyor.Böyle bir sistemle dar apaz rüzgarı da kullanmak mümkün olduğu gibi gerektiğinde sertleyen havada gennaker küçültülebiliyor.
Tambur çapını teknenin ve gennakerin büyüklüğüne göre seçmek,tambur ve fırdöndünün dönüş rahatlığı,tambur kanalının,içindeki sarma halatını kaydırmadan yürütmesi önem arzediyor. Yakaya diktirilecek halatın esnemiyen bir halat olması bana göre yeterli olsa da uzunyolcularda gördüğüm kadarıyla paralel çift halat veya bulunabilirse şerit şeklinde bir halat diktirerek sarma yüzeyini arttırmak daha düzgün ve çabuk sarılmasını sağlıyabilir.
Bu sistemin bir avantajı da sertleyen havada gennakeri sarmanız ve cenovanızı devreye sokmanız saniyeler içinde havuzluktan gerçekleştirilebiliyor.