Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Sloop Arma yelkenli teknede ignecik seyri

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Sloop Arma yelkenli teknede ignecik seyri
OP: 14 Eylül 2017, 10:38:13
Son derece başarısız olduğum seyir türüdür. En son Erman 'la gelirken ana yelkenle, acıyı yavaş yavaş daraltarak hayli başarılı bir şekilde rüzgarı yakaladık.

Teorik olarak bu seyir türünün incelikleri nelerdir?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

T
  • *
  • İleti: 2171
Dalgalı deniz ve sert hava da kullanılmaması,

Zorunlu değilse, 150-170 derece sınırında kalınması, ki üstelik daha hızlı olacaktır,
Bumbayı ortadan bağlamamak,
Ana yelkeni çarmıhlara iyice yaslamamak,

Benim cahil aklıma gelenler.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
150-170'te kalabilsek, zaten sorun yok. O açıdan gelen rüzgarla seyri seviyorum ve gayet hızlı oluyor gerçekten.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1631
kuvvetli rüzgarda , rüzgar döndüğünde istemsiz kavança oluşacak ve armaya çok yük binecek. north u. Gezi yelkenciliği kitabından resim çektim. Ayrıca kitapta başka bir yerde "pupa seyrinde direkten ses gelmeye başlayınca bu armaya çok yük bindiğini gösterir. Yelken alanını küçültmelisiniz" diye uyarıda bulunduğu bir paragraf vardı. Bulunca onu da koyarım .










Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Müsaadenle  :)


  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Rica ederim Kaan bey,



 ;D

Bu arada bu kitabı okuyorum seyirlerden önce ve sonra. Öncesinde okuyup hangi seyri nasıl yapmam gerektiğini planlıyorum; sonrasında ise neleri yanlış yaptığımı neleri doğru yaptığımı gözden geçiriyorum çektiğim videolar üzerinden. Tavsiye edebileceğim bir kitap. Orsa ve pupa seyirleri için ayrı ayrı hafif, orta ve sert hava şartlarında yapılması gereken ayar ve trimleri güzel açıklamış.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2017, 12:08:58 Gönderen: Oğuzhan Oğuz »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Bülentcim, yazdığım bazı donanımlar senin teknede olmayabilir.

* Ana yelken arabasını rüzgar altına sal..
* Bu yetmez ana yelken iskotasını da ana yelken çarmıhlara yaslanmayacak şekilde sal.. (Kaan reis de belirtmiş)
* Alt baskıyı gevşet..
* Runner varsa onu, yoksa arka ıstralyayı gevşet..
* Cenova arabasını öne doğru al..
* Cenova ıskotasını boşla.. ( boşla derken tamamen çözme :) )
* Varsa balon seyri yapabilirsin veya ayı bacağı.. :)

İğnecik seyri en zor seyirdir bana göre.
O nedenle rotadan taviz vererek 150-170 derecelerde rota tutmak hem riski azaltır, hem de trimi kolaylaştırır.
Zahiri rüzgar neredeyse sıfıra yakınlaştığı için sanki tekne yürümüyor hissi oluşur.
Ayrıca rüzgar arkadan geldiği için dalgalarda bu yönde olur ve dümen tutmak daha da zorlaşır.
Azami dikkat gerekir, her an istemsiz kavança ile karşılaşabilinir.

Şimdilik aklıma gelenler bunlar..

Selametle..
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Oğuzhan reis'in kitabına bakınca pupa palangısını atladığımı farkettim.

Pupa palangası ana yelkendeki dikey bükümü kontrol eder. Buna twist diyoruz.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 91
Osman Atasoy!un Atlantik geçişinde kaleme aldığı ilginç bir teknik :

"TWISTLE RIG
Rota değişikliğinden sonra rüzgâr kıçtan gelmeye başladı. Cenova ana yelkenin gölgesinde kaldığından tam çalışmıyor. Gönder takmak lâzım. Bu sefer her zamankinden farklı, yeni bir sistem deneyeceğiz. Teoman Arsay’dan dinlemiştim.Teknesi Mat ile Atlantik’i geçerken pupa seyirlerde,İngilizcesi ‘twistle rig’ olan bir donanım kullanmış.Bu sistemde ön yelkenleri tutan gönderler direk yerine, hac şeklindeki bir aparata bağlanıyor.Teoman Ağabey yola çıkmadan önce, “kullanınca çok memnun kalacaksınız,” diyerek bu aparatı bize vermişti.Ana yelkeni indirerek ‘bükülebilir donanımı’ kurmaya başladık. Önce tam ortalarından birbirine
kaynaklı 30’ar santimlik iki krom lamadan oluşan artı şeklindeki aparatı baş üstüne götürdük. Üst ve alt uçlarından iki ayrı halatla ana direğin biraz önünde ve güverteden 1.5 metre yukarıda, havada asılı duracak şekilde bağladık. Sonra cenovayı sancağa, trinketi iskeleye iki ayrı gönderle bastık. Gönderlerin boştaki uçları aparatın yatay lamasının iki ucuna takılınca donanım kurulmuş oldu. Bu sistemde direğe sabitlenmediği için gönderler iki yana salınabiliyorlar. Bu da iki önemli fayda sağlıyor.Birincisi tekne çok daha az yalpaya düşüyor. İkincisi ise yelkenler rüzgârı daha geniş bir açıyla alabiliyor. Rüzgâr apaza yaklaşsa dahi bu sistemde yelkenler çalışıyor."
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Tam pupa yerine 10-20 derece kaçırmak doğru olur.  Ana yelken rüzgar üstünde olacak şekilde bumba iskota köşesinden tekne başına bağlanır. Flok rüzgar altına varsa gönderle açılır.

Yeni teknelerin çoğunda çarmıhlar kıça eğimli olduğundan rüzgar üstüne ana  yelken açılamayabilir. Pupa seyri yekenleri tekneye 90 derece açmayı gerektirir. Çarmıhları kıça eğimli teknelerde  çok geniş apaz tercih edilmelidir.  Pupa palangasını germek yelkeni  düzleştirip gurcataya ve çarmıhlara sürtünmesini engelleyebilir.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Osman Atasoy!un Atlantik geçişinde kaleme aldığı ilginç bir teknik :

"TWISTLE RIG
Rota değişikliğinden sonra rüzgâr kıçtan gelmeye başladı. Cenova ana yelkenin gölgesinde kaldığından tam çalışmıyor. Gönder takmak lâzım. Bu sefer her zamankinden farklı, yeni bir sistem deneyeceğiz. Teoman Arsay’dan dinlemiştim.Teknesi Mat ile Atlantik’i geçerken pupa seyirlerde,İngilizcesi ‘twistle rig’ olan bir donanım kullanmış.Bu sistemde ön yelkenleri tutan gönderler direk yerine, hac şeklindeki bir aparata bağlanıyor.Teoman Ağabey yola çıkmadan önce, “kullanınca çok memnun kalacaksınız,” diyerek bu aparatı bize vermişti.Ana yelkeni indirerek ‘bükülebilir donanımı’ kurmaya başladık. Önce tam ortalarından birbirine
kaynaklı 30’ar santimlik iki krom lamadan oluşan artı şeklindeki aparatı baş üstüne götürdük. Üst ve alt uçlarından iki ayrı halatla ana direğin biraz önünde ve güverteden 1.5 metre yukarıda, havada asılı duracak şekilde bağladık. Sonra cenovayı sancağa, trinketi iskeleye iki ayrı gönderle bastık. Gönderlerin boştaki uçları aparatın yatay lamasının iki ucuna takılınca donanım kurulmuş oldu. Bu sistemde direğe sabitlenmediği için gönderler iki yana salınabiliyorlar. Bu da iki önemli fayda sağlıyor.Birincisi tekne çok daha az yalpaya düşüyor. İkincisi ise yelkenler rüzgârı daha geniş bir açıyla alabiliyor. Rüzgâr apaza yaklaşsa dahi bu sistemde yelkenler çalışıyor."


  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553


Bu aparatı kendimizde halatla yapabiliriz ancak ikiz yelken ve yelkenin alt yakasından % 150-160 daha uzun iki tane eşit spinnaker bumbası istiyor.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2017, 17:05:42 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 327
  • Teknede yaşamak..tekneyi yaşamak..
    • Rota Atlantik
Twistle Rig kullandım..çok da memnun kaldım. Bu sefer donanım farklı o nedenle kullanmayacağım. Yolda diğer denizcilerden halat ile yapanlar da vardı.

En büyük faydası yalpaya daha az ve yumuşak düşülüyor. Rüzgarı daha değişik açılar ile alma şansı tanıyor. Apaza dahi yaklaşsanız size trim değişikliği için gerekli zamanı veriyor.

Gönder konusunu ise ben kendim yaparak gayet ucuza mal etmiştim. Markalı almaya kalkarsak baya fiyat öderiz. İngiltere'de ise ahşap ve alüminyum ile yapanlar vardı. İkisi aynı gönderde yani..

Ayrıca kavança önleyici inanılmaz işime yaradı..tek seyirlerde bana göre olması gereken önlemlerden biri. İlla pahalı malzeme almanız gerekmez,kendin pişir kendin ye bazı sistemler de kurarak kavançanın kötü etkilerini azaltmanız mümkün. Hayrettin ağabey Poseidon marin de gayet uygun fiyata ve gayette çalışan bir model var. Alınabilir bence.. Ben yine ondan alacağım açıkçası. Hayrettin ağabey de açıkçası denizci ve bizlerden biri olduğu için reklama girmaz diye düşündüm. Eğer girerse dostlardan biri biplesin isimli kısmı  :D



  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2017, 17:26:51 Gönderen: Dilek Ergül »

B

Burak Doneray

Ben Offshore için Parasailor Kıyılarımızda kullanmak içinse Parasail kullanırdım her ikiside tek başına kolay kullanılan yelkenler.





  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Eylül 2017, 17:45:19 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 2553
Poseidon Marine Hayrettin Edremitlioğlu ve Hakan Meriç , ikisi de candır ve bizden uzayan kollardır. Tabiiki destekleyeceğiz.
Ben de yaptım işte reklamı. :)
  • IP logged

 
Yukarı git