Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Yelken var yelken var..

  • *
  • İleti: 3573
Yelken var yelken var..
OP: 13 Ağustos 2017, 07:55:40
Çoğumuzun bir çok konuda bilgisi var da yelken dikimi konusunda bir bilgidi yok gibi sanki. En azından ben öyleyim.

Onceki gün UK sails ten Serdar bey ile tanıştım. Tam 6 saat soru sordum serdar bey anattı. Ben sordum o anlattı.

Yelken işi bende reisler.. dakron , lamine dakron, renk , iplik bilmek istediğiniz her şey..

PEK YAKINDA bu forumda...  :) :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 492
Ynt: Yelken var yelken var..
#1: 13 Ağustos 2017, 16:24:26
Tam doğru kişilerden birinden bilgi almışsın.Çok eski bir dostum olan Serdar işini hem severek yapar ve hem de bilgisini paylaşır.
Geçen yıl Tinos Paros arası geçişte ana yelkeni parçalayınca dönüşte yeni bir yelken şart oldu ve Serdar harika bir ana yelken yaptı DİMPLE kızımıza. Yaparken ana kurgusu abi sen hem uzun yol yapıyor hem de çok geziyorsun idi.Ve buna göre özel takviyeleri olan bir yelken ortaya çıktı.
Güzel bir yazı dizisi olacak.
  • IP logged
Saygı, Sevgi ve Selametle. Netsel Marina - Marmaris Dimple Y/Y

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Yelken var yelken var..
#2: 14 Ağustos 2017, 08:00:54
Teşekkürler efendim.

Şimd şu yelken işine bir el atalım. Öncelikle tekne boyunuz ile seçeceğiniz yelkenin malzemesi birbiri ile çok ilişkili.

öncelikle yelken ile yol yapabilmeniz için rüzgarın yelkeni doldurması , yani uçak kanadı şeklini alması gerekiyor yelkenin. Bu form oluştuktan sonra yelken çalışmaya başlıyor. O yüzden de kullanım amaçlarına bağlı olarak torlu dikiliyor yelkenler. Yani rüzgar dolduğunda uçak kanadı formu alınsın isteniyor.

İşte bu yüzden yelkeninizin malzemesi çok önemli. 15 knot altında da seyir yapıyorsanız , yani hafif havada da , hafif havanın dahi yelkeni doldurması ve istenen yelken formunun ortaya çıkması gerekiyor.

Eğer yelken malzemeniz yanlış seçilmiş ise , örneğin 40 feet tekneniz var ve yelkenleriniz yanlış kumaş ile biçilmiş ise olması gerekenden ağır olacak ve istenen formunu aynı tor ile dikilmiş dahi olsa alamayacaktır.

O yüzden , bir kere yelken kumaşı seçimi ile teknenin fiziksel özellikleri ve bundan da önemlisi , yelkeni hangi amaç ile kullanıyor olduğunuz ciddi önem taşıyor.

Yelken kumaşında laminasyon teknolojisi bizlere daha uzun ömürlü yelken imkanı sunuyor. Ancak yelkenin iki ömrü var. Birincisi fiziksel ömrü , ikincisi ise torbalaşmasından kaynaklı işlevini kaybetmesi sonucu ortaya çıkan ömür.

Yelken formunu kaybettikçe , uçak kanadı formu bozuluyor ve tor önden arkaya doğru kaymaya başlıyor.

Dokuma kumaş kullanılması bu deformasyona neden oluyor. O yüzden yelkenin nasıl biçildiği de ayrıca önem kazanıyor. Genel olarak yelken formunun bozulmaması amaçlandığında , kullanılan malzeme değişiyor, form daha uzun süre gidiyor ancak fiziksel ömür süresi düşüyor.

Tüm yelken bezleri güneşe karşı dayanıksız maalsesef. Bunlardan en ucuz olanı dacron, fiziksel ömrü de en uzun olan yelken bezi. Ancak dokuma olduğundan formunu çok daha çabuk kaybediyor.

Bu durumda yelken kesimi çok önemli. Çoğu gezi teknesinin yelken kesimi " cross cut " olarak tabir edilen düz kesim yapılıyor aslında. Yani yelken dilimleri tekne gövdesine paralel diyelim.

Bir de radyal kesim var. Bu durumda dokuma yönü ile kuvvet yönü aynı olduğundan dokuma daha geç deforme oluyor. Bunlar açılı kesiliyorlar ve yelkenin bumba ve direğe bağlandığı noktalara doğru daralarak geliyorlar. Bu en istenen yelken dikim şekli aslında.

Ancak cross cut kesimlerde de karbon fiber uygulaması ile çok iyi ve ekonomik sonuçlar elde etmek mümkün.

Bildiğiniz yelken üzerine, formu koruyacak karbon fiber şeritler ile takviye ediliyor.

Bir diğer önemli kumaş tipi ise lamine kumaşlar. Bu lamine kumaşın özelliği şu. İçeride polyester ancak dokuma olmayan bir bez ve bu sanki bir sandwich gibi ince dakronlar ile her iki yüzeyi de kaplanmış. Polyester kaşar peyniri yani. Ancak sadwich ten farkı ekmek dilimleri yani dacron kumaşlar çok ince ve hafif.

Benim en çok hoşuma giden , radyal kesim ile yapılmış dacron üzerine carbon şeritler.

Bu uygulama çok yeni daha henüz. UK sails bunu Marmaris ten dünyaya ihraç ediyor. TÜrkiye de yapıldığı için de fiyatları son derece makul.

Bir önemli konu ise bu dacron kumaş. En büyük fabrika almanyada imiş. Bu fabrika ürettiği defolu ürünleri de üzerinde yelkende kullanılamaz ibaresi ile satıyormuş, yani istersen çanta yap ya da tente. Fiyatı çok ama çok ucuz. Bu kumaşın en büyük alıcısı ise Türkiye imiş. neden bilmem ? Ancak çok ucuz yelkenlerin bu kumaşlardan yapıldığı iddası var bilesiniz.

Evet efendim daha çok ayrıntı var.. Devam edeceğiz.,

  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ağustos 2017, 08:03:14 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Yelken var yelken var..
#3: 14 Ağustos 2017, 13:15:52
Ersin uzun yol ve sert havaya dayanıklı malzemeden 35 m2 Cenova için  yaklaşık fiyat bilgisi de varmı. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Yelken var yelken var..
#4: 14 Ağustos 2017, 15:02:23
Benden habersiz kimse yelken yaptırmasın.. O kadar diyorum başka bir şey demiyorum..  :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelken var yelken var..
#5: 14 Ağustos 2017, 15:11:23
Yelken dikimi yapan arkadaşlarım var olmasına var da vallahi 26 m2 3 parça yelken fiyatı istemeye korkuyorum.

Her ne kadar ana yelkende 3. camadan güngörmez yakası fortu ve büyük matafyonu unutulmuş olsa da....
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Ağustos 2017, 15:12:58 Gönderen: Cem Gür »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Yelken var yelken var..
#6: 14 Ağustos 2017, 15:47:47
Benden habersiz kimse yelken yaptırmasın.. O kadar diyorum başka bir şey demiyorum..  :)
Ersin Reisim

4 metre bumba 9 metre direk 18 metrekare ana yelken ihtiyacım var.... ;)

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Yelken var yelken var..
#7: 14 Ağustos 2017, 15:56:28
Benden habersiz kimse yelken yaptırmasın.. O kadar diyorum başka bir şey demiyorum..  :)

Zafer Türkmen hocamla bir konuşsana madem öyle , DADD de bir kampanya ya hazırlanıyor bildiğim kadarı ile.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Yelken var yelken var..
#8: 14 Ağustos 2017, 19:24:45
Bir ilginç bilgi de iplik ile ilgili . Tüm bu kumaşların ipliği Türkiye de üretiliyormuş. İplik UV korumalı üretiliyormuş.

Ancak bu kumaşları her dikiş makinasında dikemiyormuşsunuz. Özellikle bağlantı noktaları çok kritikmiş. Burada özellikle radyal dikimde bütün parçalar üst üste geldiğinden dikiş makinası çok önemliymiş.

Sıkı durun..

Yelken diken dikiş makinalarının iğne bölümünde özel soğutma varmış. Isınan iğne , ipliğin UV dayanımını yok ediyormuş iyi mi..

O yüzden öyle branda diker gibi dikemiyormuşsunuz bu yelkeni.

Bekleyiniz efendim.. Özellikle offshore cruiser  yelken tipi var ki bu tam bizlik..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 492
Ynt: Yelken var yelken var..
#9: 14 Ağustos 2017, 21:07:57
Hah işte o benimki.Her taraf takviye.Kesim masası hakkı da da bilgi isteriz.😎
  • IP logged
Saygı, Sevgi ve Selametle. Netsel Marina - Marmaris Dimple Y/Y

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Yelken var yelken var..
#10: 14 Ağustos 2017, 21:58:16
Hah işte o benimki.Her taraf takviye.Kesim masası hakkı da da bilgi isteriz.😎

Ondan istiyom bende. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Yelken var yelken var..
#11: 14 Ağustos 2017, 22:13:04
Ya öyle bir anlatıyprsun ki...
Aklımda yokken acaba yelkenleri değiştirsem mi diye düşünmeye başladım.
Ki bu sezon daha hiç yelken basmadım.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Yelken var yelken var..
#12: 14 Ağustos 2017, 23:34:02
Eski yelkenler itina ile parçalanır.  ;D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Yelken var yelken var..
#13: 15 Ağustos 2017, 09:50:47
Ya öyle bir anlatıyprsun ki...
Aklımda yokken acaba yelkenleri değiştirsem mi diye düşünmeye başladım.
Ki bu sezon daha hiç yelken basmadım.

 :) ilahi Matay.. Sabah sabah güldürdün..

Öcal abi seni de Serdar bey e yelken test teknesi olarak önermeyi planlıyorum. Senin teknede çalışan yelken her teknede çalışır..

Bu yelken işi cidden önemliymiş. En son Oğuz un teknesi ile yelken bastıktı Tuzla da . Ana yelken de cenova da açılıyor ama kapanmıyordu. Nitekim Oğuz , benden sonra yelken ile Çamlimanına Ahmet lerin yanına gittiydi.

Ahmet beni arayıp, Oğuz bu işi öğrenmiş Çam limanının içine yelken ile girdi dedi.

Oysa o sırada Oğuz , furlingini kapatmaya çalışıyormuş.. :)

Neyse efendim biz konumuza dönelim.

Diyelim yelkenleriniz büyük.. Ama hafif havadada performans istiyorsunuz.. Bu durumda bir ilginç seçenek ise farklı iki tip kumaş kullanmak. Yükün bindiği noktalara daha ağır kumaş. Böylece hafif havalarda şeklini koruyan ama sert havalara da dayanabilen radyal kesilmiş mükemmel bir yelken yapısı ortaya çıkıyor.

Hele bunu bir de karbon lifler ile kuvvetlendirdiniz mi manyak bir yelkeniniz oluyor.

Bir önemli nokta ise bağlantı bantları. Şimdi yelken biçilirken , dikişten önce birleştirmek için bir bant kullanılıyor. Bu bant önemli çünkü dikiş sonrası artık sökmek mümkün olmuyor. Kalitesiz bantlar güneşte solma yapıp, çok çirkin bir görüntü oluşturuyormuş. Zaman içinde yıpranmış bir görüntüye yol açıyormuş efendim.

Balon ve yarış yelkenleri ise çok başka detaylar var.. Bizlerin ilgi alanında değilse de bunları da yazacağız efendim.

Ben , özellikle trinket ve floğu değiştirmeyi kesinlikle kafama koydum.

Optimum fiyatlar konusuna de geleceğiz.. Sanırım öyle bir fiyat çıkacak ki , Matay bile yelkenleri değiştirecek..  :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Yelken var yelken var..
#14: 15 Ağustos 2017, 11:26:45
Ya öyle bir anlatıyprsun ki...
Aklımda yokken acaba yelkenleri değiştirsem mi diye düşünmeye başladım.
Ki bu sezon daha hiç yelken basmadım.

 :) ilahi Matay.. Sabah sabah güldürdün..

Öcal abi seni de Serdar bey e yelken test teknesi olarak önermeyi planlıyorum. Senin teknede çalışan yelken her teknede çalışır..

Bu yelken işi cidden önemliymiş. En son Oğuz un teknesi ile yelken bastıktı Tuzla da . Ana yelken de cenova da açılıyor ama kapanmıyordu. Nitekim Oğuz , benden sonra yelken ile Çamlimanına Ahmet lerin yanına gittiydi.

Ahmet beni arayıp, Oğuz bu işi öğrenmiş Çam limanının içine yelken ile girdi dedi.

Oysa o sırada Oğuz , furlingini kapatmaya çalışıyormuş.. :)

Neyse efendim biz konumuza dönelim.

Diyelim yelkenleriniz büyük.. Ama hafif havadada performans istiyorsunuz.. Bu durumda bir ilginç seçenek ise farklı iki tip kumaş kullanmak. Yükün bindiği noktalara daha ağır kumaş. Böylece hafif havalarda şeklini koruyan ama sert havalara da dayanabilen radyal kesilmiş mükemmel bir yelken yapısı ortaya çıkıyor.

Hele bunu bir de karbon lifler ile kuvvetlendirdiniz mi manyak bir yelkeniniz oluyor.

Bir önemli nokta ise bağlantı bantları. Şimdi yelken biçilirken , dikişten önce birleştirmek için bir bant kullanılıyor. Bu bant önemli çünkü dikiş sonrası artık sökmek mümkün olmuyor. Kalitesiz bantlar güneşte solma yapıp, çok çirkin bir görüntü oluşturuyormuş. Zaman içinde yıpranmış bir görüntüye yol açıyormuş efendim.

Balon ve yarış yelkenleri ise çok başka detaylar var.. Bizlerin ilgi alanında değilse de bunları da yazacağız efendim.

Ben , özellikle trinket ve floğu değiştirmeyi kesinlikle kafama koydum.

Optimum fiyatlar konusuna de geleceğiz.. Sanırım öyle bir fiyat çıkacak ki , Matay bile yelkenleri değiştirecek..  :)
Heyecanla bekliyoruz

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

 
Yukarı git